191 453 läst ·
1 087 svar
191k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Man kan ju undra vad "mamman" skulle gjort om grannen sagt till att grannen inte ville ha mammans tall på sin tomt. Hade "mamman" lejt någon som fällt den eller bett grannen att fälla den???? Och virkesvärdet på tallen är MAX 1000:-/m3 OM den är mycket "välväxt".
Och det är nog så att det är inte ens är mammans tall om man har fått fastighetsgränsen rätt bedömd. Det är nog grannen och mammas tall. Det är det jag menar med att tallen saknar skydd mot fällning. (Och bara för att ingen ska missförstå, detta är ingen ursäkt för grannen otrevliga beteende att bara köra på med trädfällningen.)E elmont skrev:
Jag hade fiskat efter vilka buskar eller insynsskydd som grannen gillar och ogillar. Sedan hade jag planterat/byggt en mur av den sorten som grannen ogillar mest. Efter det hade jag satt mig i en solstol, poppat en flaska skumpa och njutit. 
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
fått gått till tinget.E elmont skrev:
Typ gånger tio i minimum,catherineb skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...-fastighet/Sarskild-gransutmarkning/#faq=294c
deras första exempel där två gränsmarkeringar verkar saknas så uppskattas kostnaden till ca 35-45kkr.
Som privatperson så kan man inte längre få någon ”gränsutvisning” från lantmäteriet, utan det är andra aktörer man får ta in för det,
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Oklarheter-kring-fastighet/Gransutvisning/
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/uppdrag-som-lantmateriet-inte-utfor/
Hur var det nu när grannens växt tränger in på min tomt? Skulle jag inte först ge grannen möjlighet att åtgärda problemet och OM grannen inte gör det så är jag i min fulla rätt att åtgärda problemet på min tomt. I det här fallet skala bort det som är inne på min tomt. Dvs 1/3 tall, skulle då resten av tallen utgöra en fara så ligger det på den vars mark "faran/tallen" står att åtgärda problemet.
Att grannen skulle ha hört av sig innan fällningen är självklart, lika självklart som att resultatet även då i slutändan blivit en fälld tall.
Men som tur är har vi ju fått en förklaring till upprördheten hos TS han lider ju av en sjukdom som kan göra det svårt att acceptera att alla inte alltid beter sig som önskat
Att grannen skulle ha hört av sig innan fällningen är självklart, lika självklart som att resultatet även då i slutändan blivit en fälld tall.
Men som tur är har vi ju fått en förklaring till upprördheten hos TS han lider ju av en sjukdom som kan göra det svårt att acceptera att alla inte alltid beter sig som önskat
Nej det är inte alls så enkelt att du får bara köra på och kapa.E elmont skrev:Hur var det nu när grannens växt tränger in på min tomt? Skulle jag inte först ge grannen möjlighet att åtgärda problemet och OM grannen inte gör det så är jag i min fulla rätt att åtgärda problemet på min tomt. I det här fallet skala bort det som är inne på min tomt. Dvs 1/3 tall, skulle då resten av tallen utgöra en fara så ligger det på den vars mark "faran/tallen" står att åtgärda problemet.
Det gäller grenar och rötter.
Men med extrem försiktighet gällande rötterna. du får inte skada trädet oavsett.
Menar du mig i fysisk form eller menar du min egendom?E elmont skrev:
Är en stor skillnad emellan dessa.
Läs vad som verkligen står i lagtexten kring att kapa i rötter och grenar..
Där står det att man inte får bara kapa på hur man vill även om man ställt krav på grannen.
utan du får fortfarande inte skada trädet.
kapar du rötterna så kan du skada trädet och gör dig då skyldig till skadegörelse.
Däremot om grannen väljer att gräva bort rötterna från sitter träd eller fälla trädet så är det en helt annan sak.. Då det är ägaren som tar beslutet.