191 454 läst ·
1 087 svar
191k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Om man har byggt staketet gemensamt äger man det gemensamt (om inget avtal säger annorlunda).D Dr Jumping Jack skrev:Det finns förstås massor sv staket som är samägda i praktiken och det fungerar utmärkt för trots allt är de flesta människor vettiga. Men om man nu blir osams om en tall eller ett staket och tar Lantmäteriet till hjälp att avgränsa fastigheten så tvekar jag till att staketet blir samägt. Jag killgissar att det hamnar på ena fastigheten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 301 inlägg
Folk som gör som de vill utan att ta hänsyn till andra kommer att fortsätta med det om ingen sätter stopp för dem.K Krille_90_ skrev:Nej där har du fel. Med tanke på mordens hälsa ålder osv är det fullständigt idiotiskt att dra igång något och även ts hälsa. Säg till grannen att denna gjort jävligt fel och se om denna kan tänka sig kompensera detta på något sätt och gå sedan vidare med livet och slösa inte bort tiden på att starta bråk och göra tillvaron dålig i moderns fristad. Trädet är borta inte någon mening att bråka om det nu
Det kan det mycket väl finnas, men TS har flera gånger skrivit att insynsskydd inte är prioriterat.
hur eller hur finns det väl viktigare och roligare saker att göra än en grannfejd . Låt grannen veta att det var fel fråga om eventuell kompensation sedan gå bara VidareP pmd skrev:
Om hon är så hetlevrad att du måste lugna henne så som du beskriver så måste det ju ha hänt förut, annars hade du ju inte sagt det.P pmd skrev:
Och är man så hetlevrad så lär man ha mycket att pyssla med.
Det är ju du, inte jag som säger att du hade fått hålla tillbaka henne, du borde ju känna henne bra tänker jag.
Ska det vara så svårt att förstå?Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte jag som länkat hit informationen.
Men i informationen står det just från Lawline det jag citerade och detta är inte första gången i denna tråden.
Men när man väljer att hoppa in i tråden utan att läsa från början så blir det svårt för den som väljer att göra så.
vi har redan diskuterat detta i omgångar.
Det är väl ändå jurist som svarar på frågan i Lawline eller?
Då är detta en tolkning av lagens text eller hur?
vilket gör att vi måste få en tolkning från rättsal innan vi med säkerhet verkligen vet hur detta verkligen ligger till och skall tolkas.
Men att hänvisa till att kapa och hugga rötter som man vill efter visst antal månader... är inte en sanning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 301 inlägg
Juridikstudenter tror jag att det oftast är. Och visst är det en tolkning av lagtexten, men en relativt försiktig och intetsägande sådan som du sen enligt min uppfattning övertolkat.Maskintok skrev:
Men nu är vi närmast inne på en metadiskussion av ett stickspår. I TS fall har ju något helt annat hänt, där du och jag är tämligen eniga om hur man bör se på frågan.
Samtliga berörda fastighetsägare blir betalningsskyldiga vid en fastighetsbestämning. I det här fallet skulle jag tro att TS mamma och grannen får betala hälften var.D Dr Jumping Jack skrev:
Men det kanske inte behövs en fastighetsbestämning. Om det inte råder någon oklarhet om gränsen så kan det räcka med en gränsutvisning. Det blir betydligt billigare.
Jag menar inte att den ena fastighetsägaren får ta ned trädet utan att fråga den andra på det sätt som har skett här. Det som har hänt är fel ("olagligt") men troligen inte brottsligt om det stämmer att grannen inte har haft uppsåt att skada mammans egendom. Det var ju heller inte grannen som fällde utan en annan person som heller inte hade uppsåt att skada mammans egendom.Nötegårdsgubben skrev:
Du har säkert förklarat hur du tänker tidigare, men jag minns inte, så jag frågar. Jag är också lite ovan vid att inte alls hålla med dig, vilket ökar mitt intresse.
Om trädet är samägt (vilket jag iofs. är skeptisk till), varför skulle då den ena ägaren få ta ner det utan den andres samtycke? Samägande kräver väl konsensus vid alla viktiga beslut? Och om en växt som sprider ut sig över gränsen automatiskt blir gemensam eller att man äger den del som är på ens egen mark, varför har vi då regler om rot och gren i 3:2 JB?
Jag får inte ihop det, men håller vis av erfarenhet öppet för att det är jag som har fel.
Jag tänker mig inte trädet som en enhet utan att trädets olika delar ägs av de olika fastighetsägarna där de är rotade (JB om träd som fastighetstillbehör). Därmed så har grannen rätt att ta ned den del av trädet som står på hennes mark men det ska ske med hänsyn till omgivningen (JB 3 kap. 1§). I praktiken så bör nog grannen förhandla med mamman och mamman ska även ta hänsyn till grannens vilja att fälla trädet och de förväntas av JB att som goda grannar nå ett gemensamt beslut. Det var ju den här delen som fallerade p g a grannen.
Ändamålet med JB 3 kap. 2 § är ju annars att lösa just denna fråga med träd nära gränsen och där ges den som äger en fastighet där rot och gren tränger sig in möjlighet att avlägsna dem om de orsakar olägenhet. D v s grannen har enligt JB getts rätten att bedöma om trädet orsakar olägenhet och också avlägsna det på sin sida gränsen. D v s trädet går i praktiken förlorat om grannen insisterar på att fälla sin halva av det. Sen finns ju en process beskriven i JB 3 kap. 2 § där områdets ägare skall beredas tillfälle att själv utföra nedtagningen av trädet om denna kan befaras medföra skada av betydelse för henne. Men det är ju en bedömningsfråga och en processfråga, ändamålet med paragrafen är i grund och botten att ge fastighetsägare rätt att avlägsna de delar av träd som tränger in på fastigheten, om än med en liten förvarning i processen.