P pmd skrev:
Man kan också fundera på om det går att göra grannens tillvaro outhärdlig så att grannen flyttar. Naturligtvis ska man inte begå brott.
Fint att du hjälper till, och tänker kreativt, och "utanför boxen".

Men nej. Hämnd, eller att svara med samma mynt, är inte intressant.

En polis som blir spottad på av nån folkilsken Christer Pettersson-typ, spottar inte tillbaka.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P
Att svara med samma mynt tycker jag är uteslutet. Då begår man förmodligen ett brott själv. Det ska man inte göra.

P pmd skrev:
Att svara med samma mynt tycker jag är uteslutet. Då begår man förmodligen ett brott själv. Det ska man inte göra.
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Brott är obra, som dom säger i Norrland.

Sov gott, tråden.

D Dr Jumping Jack skrev:
Nu äger ju mamma en fastighet och grannen en fastighet med en gräns emellan. På gränsen står en tall. Kan verkligen en del av fastigheten (tallen) vara samägd med grannen och resten av fastigheten inte samägd. Det är ju knappast lös egendom utan en del av fastigheten.
Det är väl inget jättekonstigt egentligen. Man kan ju exempelvis sätta en häck eller bygga ett staket i tomtgränsen tillsammans med grannen och då samäga den/det. Även då kan man säkert medelst mätning komma fram till att det helt eller huvudsakligen står på ena fastigheten, men då intentionen varit att ha något gemensamt så blir det lik förbannat samägt så länge någon minns och kan bevisa det.

En självsådd tall är förstås annorlunda då det saknats intention i dess placering, så där skulle jag påstå att vilken sida den faktiskt började växa på avgör vems den är.

Men även om man skulle komma fram till att den är samägd har grannen gjort fel. Vid samägd egendom får man ju i princip inte göra någonting utan enighet. Och att bortskaffa den är de facto stöld från den andra parten. Så grannens agerande är mer eller mindre lika fel vare sig det är en samägd tall eller om den tillhör TS mamma.

• Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl inget jättekonstigt egentligen. Man kan ju exempelvis sätta en häck eller bygga ett staket i tomtgränsen tillsammans med grannen och då samäga den/det. Även då kan man säkert medelst mätning komma fram till att det helt eller huvudsakligen står på ena fastigheten, men då intentionen varit att ha något gemensamt så blir det lik förbannat samägt så länge någon minns och kan bevisa det.

En självsådd tall är förstås annorlunda då det saknats intention i dess placering, så där skulle jag påstå att vilken sida den faktiskt började växa på avgör vems den är.
.
Det finns förstås massor sv staket som är samägda i praktiken och det fungerar utmärkt för trots allt är de flesta människor vettiga. Men om man nu blir osams om en tall eller ett staket och tar Lantmäteriet till hjälp att avgränsa fastigheten så tvekar jag till att staketet blir samägt. Jag killgissar att det hamnar på ena fastigheten.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Min mor äger ett fritidshus med tillhörande tomt i Stockholms län.

Hennes granne har, utan att tillfråga mamma, och i mammas frånvaro, låtit fälla ett träd som befinner sig på gränsen mellan grannens och mammas tomt.

Det handlar om en gissningsvis 100-150 år gammal tall.

Mamma är nu mycket ledsen eftersom hon absolut inte ville att tallen skulle fällas. Grannen har tidigare fällt ett flertal träd på sin egen sida om gränsen, och sedan den nu aktuella tallen fällts, är insynen så gott som total. Det känns nu närmast som om grannens och mammas tomter är en och samma tomt.

Exakt på millimetern var gränsen går är vi inte till 100% säkra på, men det ska givetvis både kollas, dubbelkollas och trippelkollas.

Grannen påstår sig dock veta exakt var gränsen går, och t o m har märkt ut den vid den nyss fällda tallens stubbe.

Jag bifogar foto på stubben, med en gul tråd som markerar den enligt grannen korrekta tomtgränsen.

Det häpnadsväckande är, att den - enligt den gula tråden - större delen av stubben är belägen på mammas tomt. Vilket stämmer väl överens med mammas uppfattning om var tomtgränsen går.

Grannen har alltså konstaterat att tallen låg på tomtgränsen, och till (uppskattningsvis) 65-70% på mammas sida om gränsen, och därefter tagit ned tallen.

Mamma, som är snart 80 år gammal och precis tillfrisknat från bröstcancer, har pratat lite med grannen, som hävdar följande:

- Hon trodde att det räckte med att ett träd till någon del - hur liten som helst - befann sig på hennes sida av tomtgränsen, för att hon skulle ha rätt att ta ned det.

- Hon tycker att det är alldeles för mycket träd i omgivningen, och att det är trevligare utan träd.

- En helt annan person i samma fritidshusområde har nyligen tagit ned ett dött träd just bortom utkanten av grannens tomt, och då tyckte hon att hon lika gärna kunde ta ned den fullt friska tallen som alltså med all sannolikhet till 65-70% befann sig på mammas tomt (ytterst oklart var logiken/relevansen finns i detta resonemang).

Jag vet att trädfällning och grannosämja är ett lite uttjatat ämne, men det känns som om detta "fall" är lite uppfriskande såtillvida att grannen på intet sätt försöker hävda att tallen stod helt eller till övervägande delen på hennes sida, utan alltså vidgår att den till större delen stod på mammas sida, men ändå lät ta bort den utan att informera mamma.

Så fort vi fått bekräftat att tomtgränsen går där såväl grannen som mamma tror att den går, så finns det ju ett antal rättsliga åtgärder som kan vidtas.

Men frågan är vad man eventuellt gör INNAN man drar i den juridiska gonggongen.

Bjuder hem grannen för ett allvarligt samtal? Visar upp relevanta lagtexter? Försöker göra upp i godo? Hur mycket pengar är relevant att kräva?

Fritidshuset är mammas paradis på jorden, och en gigantisk konflikt med grannen skulle till stor del spoliera mammas framtida vistelser där.

Samtidigt är det åtminstone för mig tämligen självklart, att man inte låter något sånt här passera obemärkt.

Tilläggas kan att grannen är c:a 15 år yngre än mamma, fortfarande yrkesaktiv inom management/personlig utveckling, har stort självförtroende, väldigt mycket skinn på näsan och inte är typen som lätt får skuldkänslor, utan snarare en sådan person som lugnt verkar kalkylera med att "självklart blir det ibland lite gnäll i organisationen när man som chef måste fatta jobbiga beslut, men sånt får man skaka av sig".
Be honom.betala insynsskydd normal taxa är 70 000kr för felaktigt fällda trend det är vad staten tar ut om någon ex fäller träd på annans mark för sjöutdikt.En process kan kosta ca 200 000 kr

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Men även om man skulle komma fram till att den är samägd har grannen gjort fel. Vid samägd egendom får man ju i princip inte göra någonting utan enighet. Och att bortskaffa den är de facto stöld från den andra parten. Så grannens agerande är mer eller mindre lika fel vare sig det är en samägd tall eller om den tillhör TS mamma.
Bra jämförelse det där med häckar. Där är det ju ganska vanligt att man betraktar hela enheten häck som en sak som kan ägas trots att de står nära eller över gränsen och består av mängder av olika rotade plantor. Det jag ser kommer upp när en granne varit på och kapat någon annans häck i tomtgränsen är främst brotten skadegörelse eller egenmäktigt förfarande.

• Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dr Jumping Jack skrev:
Det finns förstås massor sv staket som är samägda i praktiken och det fungerar utmärkt för trots allt är de flesta människor vettiga. Men om man nu blir osams om en tall eller ett staket och tar Lantmäteriet till hjälp att avgränsa fastigheten så tvekar jag till att staketet blir samägt. Jag killgissar att det hamnar på ena fastigheten.
Det är nog mer så att det är ett fastighetstillbehör enligt jordabalken om den som äger staketet också har byggt det på sin fastighet. Om han istället råkar ha byggt det på grannens tomt (utan servitut) så är det inte ett fastighetstillbehör utan lös egendom. Men det tillfaller aldrig grannen som inte har byggt det oavsett var gränsen går.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
I och med att tallen inte var planterad utan spontant frösådd och var rotad på båda fastigheterna så står jag nog fast vid tolkningen att den ägdes av båda fastighetsägarna i form av ett fastighetstillbehör. I och med att grannen har rätt att ta bort trädet på sin del av tomten så hade tallen inget skydd men grannen har genom sitt agerande att inte informera TS mamma om fällningen möjligen gjort sig skyldig till skadegörelse. Men av det som framkommit i tråden så hade hon inte uppsåt till skadegörelse och är därmed troligen inte skyldig till detta. Hon är bara en dålig granne som kör på efter vad hon tror är rätt utan att prata med andra.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Om det hade varit min 80-åriga mamma hade jag varit tvungen att sätta handfängsel på henne för att hon inte skulle eskalera konflikten hur mycket som helst.

Vi är alla olika.
[media]
Om din mamma har den mentaliteten så gör nog en ny konfikt varken till eller ifrån.
Hon lär ha många sedan tidigare.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K
P pmd skrev:
En grannfejd är precis vad som behövs. Grannar som inte kan bete sig civiliserat måste sättas på plats så att de begriper att de måste ta hänsyn till sin omgivning.

PS. Insynsskydd är irrelevant för ärendet enligt TS.
DS.
Nej där har du fel. Med tanke på mordens hälsa ålder osv är det fullständigt idiotiskt att dra igång något och även ts hälsa. Säg till grannen att denna gjort jävligt fel och se om denna kan tänka sig kompensera detta på något sätt och gå sedan vidare med livet och slösa inte bort tiden på att starta bråk och göra tillvaron dålig i moderns fristad. Trädet är borta inte någon mening att bråka om det nu
Ts skrev att trädet hade gett lite insynsskydd så då tänkte jag att det finns andra sätt ordna de nu

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Menar du att vissa brott inte bör utredas? Vore det inte bättre, i så fall, att avkriminalisera sådana handlingar?
Jag menar att det vore tokdyrt för oss skattebetalare att finansiera en poliskår som gör utredningar kring varenda liten missämja i landet.
Så, ja i detta fallet en frösådd tall som råkat hamna på en tomtgräns. Jag kan tycka att den borde bara ha existensberättigande om båda grannarna vill ha den där.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Jag menar att det vore tokdyrt för oss skattebetalare att finansiera en poliskår som gör utredningar kring varenda liten missämja i landet.
Så, ja i detta fallet en frösådd tall som råkat hamna på en tomtgräns. Jag kan tycka att den borde bara ha existensberättigande om båda grannarna vill ha den där.
Och det är ungefär så som juridiken ser ut. Tallen som är rotad över fastighetsgränsen saknar lagligt skydd och polisen lägger vanligen ned okynnesanmälningar med vändande post.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Den länk som kane levererat löser väl alla problem, att ha en smal tall som insynsskydd låter småaktigt tänkande i frågan.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
T Talisman skrev:
Haha!

Roligt inlägg

Jag hade nog förväntat mig en hel del svar från medlemmar som har befunnit sig i en liknande situation, och att dessa skulle beskriva hur dom agerade eller inte agerade, och om dom är nöjda eller missnöjda med utfallet.

Jag hade kanske inte förväntat mig en drös av inlägg med innebörden "Gäsp. Sånt här händer dagligen, överallt, och är inget att bry sig om. Skaffa en hobby, din insnöade gamla autist. Och varför sitter du här och gnäller istället för att bygga ett fint staket åt din mamma? Blir så trött!"
Nu tycker jag att du är lite orättvis mot dem som svarar. Jag behöver ju inte berätta i detalj om mina erfarenheter av idiotgrannar för att konstatera att du inte kommer att vinna och du gör bäst i att försöka lägga det bakom dig. Elker så kan du ju gå runt i elva år och vara bitter för att grannen sprängde sönder ditt hus och inte ens bad om ursäkt. Jag vet vad jag mår bäst av...

Om du vill sätta henne på plats så är det smartaste sättet att hon upptäcker själv att det hon gjorde inte var så bra. Det gör du enklast genom att plantera 15 balsampopplar vid tomtgränsen. Säg att nu kan ni äntligen leva er dröm när tallen försvann, och hon kommer att ha fullt upp resten av sitt liv med att såga bort grenar och räfsa blad på sin sida.
Bättre svar?

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.