Obie Obie skrev:
Nu ska jag ärligt säga att jag inte orkat läsa igenom hela tråden, men stora delar.
Jag har exakt noll att bidra med kring juridik. Det jag kanske kan bidra med är perspektiv.

Situationsbilden
* Grannen har sågat ner ett träd, som står på delad tomtgräns.
* Grannen har gjort det utan att prata med din mamma.
* Din mamma är ledsen för detta, eftersom fritidshuset är viktigt för henne.
* Ni vill att grannen förstår att hon gjort fel, och att hon inte ska göra det igen
* Varken du eller din mamma har pratat med grannen om det som hänt.

Teorier & alternativ
* Grannen har medvetet avstått från att informera din mamma
* Grannen kan tänkas vilja fälla fler träd, vilket skulle ha ytterligare negativ effekt på din mamma
* En konflikt med grannen skulle ha en negativ effekt på din mamma
* Din mamma skulle bli gladare av någon form av ekonomisk kompensation
- som eventuellt kan används för insynsskydd om så önskas

Möjliga alternativa teorier/perspektiv

- grannen har inte förstått att hon borde informera
- grannen är korkad men har inte gjort detta medvetet
- grannen har inte sett din mamma i huset och missbedömt effekten av trädfällning
- grannen vill gärna fälla fler träd, men inte om hon förstår effekten av detta på din mamma och grannsämjan
- en konflikt med din mamma är inte heller önskvärd från grannens perspektiv
- din mamma skulle bli gladare av ekonomisk kompensation, men det viktigast är egentligen att grannen förstår att hon inte ska fälla fler träd nära tomtgränsen eftersom det kommer göra din

Mål
*Mamma ska bli gladare
*Grannen ska förstå effekten som trädfällning haft på din mamma
*Grannen ska inte göra på samma sätt igen
*Mamma vill ha lugn och ro i sitt fritidshus, utan konflikt

Utifrån detta skulle jag säga att en juridisk process såväl som en utskällning av grannen riskerar att göra situationen ännu jobbigare för din mamma. Även fast grannen gjort fel och förtjänat det och om en juridisk process skulle leda till skadestånd (vilket inte alls verkar säkert utifrån andra medlemmars bidrag).

Förslag
Ta kontakt med grannen. Berätta vad som hänt och varför det inte är bra. Berätta varför det är viktigt att grannen inte gör på samma sätt igen. Berätta att någon form av ekonomisk kompensation inte kommer hjälpa din mamma få tillbaka trädet, men att det kan göra situationen lättare för henne att hantera.

Summa summarum
Prata med grannen.

Det är det enda sättet att få reda på om grannen förstår vad hon har gjort, hur mycket det påverkat din mamma och att hon verkligen inte vill ha fler fällda träd. Om grannen fäller ett till träd nära tomtgränsen kan ni vara ganska säkra på att hon skiter i din mamma. Men i nuläget kan det precis lika gärna vara att grannen velat fälla ett träd, trott att det var ok eller glömt hur viktigt det var för din mamma (eller rakt av varit korkad). Det är ju förbannat synd ifall grannen nu sitter och är nöjd med sin trädfällning utan att varken förstå effekterna eller behovet av att inte göra om det framöver. Och pratar ni med henne, får en skitdålig respons så kan ni ju överväga juridiska åtgärder efter det.
Obie Obie skrev:
Nu ska jag ärligt säga att jag inte orkat läsa igenom hela tråden, men stora delar.
Jag har exakt noll att bidra med kring juridik. Det jag kanske kan bidra med är perspektiv.

Situationsbilden
* Grannen har sågat ner ett träd, som står på delad tomtgräns.
* Grannen har gjort det utan att prata med din mamma.
* Din mamma är ledsen för detta, eftersom fritidshuset är viktigt för henne.
* Ni vill att grannen förstår att hon gjort fel, och att hon inte ska göra det igen
* Varken du eller din mamma har pratat med grannen om det som hänt.

Teorier & alternativ
* Grannen har medvetet avstått från att informera din mamma
* Grannen kan tänkas vilja fälla fler träd, vilket skulle ha ytterligare negativ effekt på din mamma
* En konflikt med grannen skulle ha en negativ effekt på din mamma
* Din mamma skulle bli gladare av någon form av ekonomisk kompensation
- som eventuellt kan används för insynsskydd om så önskas

Möjliga alternativa teorier/perspektiv

- grannen har inte förstått att hon borde informera
- grannen är korkad men har inte gjort detta medvetet
- grannen har inte sett din mamma i huset och missbedömt effekten av trädfällning
- grannen vill gärna fälla fler träd, men inte om hon förstår effekten av detta på din mamma och grannsämjan
- en konflikt med din mamma är inte heller önskvärd från grannens perspektiv
- din mamma skulle bli gladare av ekonomisk kompensation, men det viktigast är egentligen att grannen förstår att hon inte ska fälla fler träd nära tomtgränsen eftersom det kommer göra din

Mål
*Mamma ska bli gladare
*Grannen ska förstå effekten som trädfällning haft på din mamma
*Grannen ska inte göra på samma sätt igen
*Mamma vill ha lugn och ro i sitt fritidshus, utan konflikt

Utifrån detta skulle jag säga att en juridisk process såväl som en utskällning av grannen riskerar att göra situationen ännu jobbigare för din mamma. Även fast grannen gjort fel och förtjänat det och om en juridisk process skulle leda till skadestånd (vilket inte alls verkar säkert utifrån andra medlemmars bidrag).

Förslag
Ta kontakt med grannen. Berätta vad som hänt och varför det inte är bra. Berätta varför det är viktigt att grannen inte gör på samma sätt igen. Berätta att någon form av ekonomisk kompensation inte kommer hjälpa din mamma få tillbaka trädet, men att det kan göra situationen lättare för henne att hantera.

Summa summarum
Prata med grannen.

Det är det enda sättet att få reda på om grannen förstår vad hon har gjort, hur mycket det påverkat din mamma och att hon verkligen inte vill ha fler fällda träd. Om grannen fäller ett till träd nära tomtgränsen kan ni vara ganska säkra på att hon skiter i din mamma. Men i nuläget kan det precis lika gärna vara att grannen velat fälla ett träd, trott att det var ok eller glömt hur viktigt det var för din mamma (eller rakt av varit korkad). Det är ju förbannat synd ifall grannen nu sitter och är nöjd med sin trädfällning utan att varken förstå effekterna eller behovet av att inte göra om det framöver. Och pratar ni med henne, får en skitdålig respons så kan ni ju överväga juridiska åtgärder efter det.
Finstämt inlägg.
Men det står i trådstarten att mamma har pratat med grannen:

Mamma, som är snart 80 år gammal och precis tillfrisknat från bröstcancer, har pratat lite med grannen, som hävdar följande:

- Hon trodde att det räckte med att ett träd till någon del - hur liten som helst - befann sig på hennes sida av tomtgränsen, för att hon skulle ha rätt att ta ned det.

- Hon tycker att det är alldeles för mycket träd i omgivningen, och att det är trevligare utan träd.

- En helt annan person i samma fritidshusområde har nyligen tagit ned ett dött träd just bortom utkanten av grannens tomt, och då tyckte hon att hon lika gärna kunde ta ned den fullt friska tallen som alltså med all sannolikhet till 65-70% befann sig på mammas tomt

• Gilla
Meriwether och 4 till
  • Laddar…
Tack! Klantigt av mig att missa det.

Med det sagt så verkar det utifrån citaten ändå vara en hel del luckor kring de frågor som verkar behöva svar. Dvs, behovet av att prata med grannen kvarstår. :)

• Gilla
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Du inser inte detta, på allvar? :thinking:

Det är ju grannen som förstör grannsämjan, hur tänker du egentligen?
Det finns gott om sk nya korkade grannar som har tendenser att trampa på gamla ensamma fastighetsägare som råkar bo intill. Konfliktsugna, övertygade om att alltid har rätt
Duktiga att manipulera sin omgivning och tolka allt på sitt sätt . Heder finns inte nu längre.

P
Maskintok skrev:
Hade ju varit lite mer okej om grannen frågat först ändå..
Men i övrigt så är det bättre att lägga energin på att få dit något annat..
Nej, här handlar det om att statuera exempel mot någon som har kränkt äganderätten.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker att hon både kunde och borde ha ringt, men nu gjorde hon inte det. Vad som har skett kan ingen påverka, frågan måste väl ändå vara hur man kan göra nu?
Om man drar det resonemanget till sin spets så behöver inte mördare åtalas eftersom vad som skett kan ingen påverka.

(Den som tycker att det är uppåt väggarna att jämföra trädfällning med mord kan lämpligen slå upp "dra till sin spets" i ett lexikon; alternativt läsa avsnittet om Fangorn i Tolkiens ringentrilogi).

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
P
T Talisman skrev:
Men tyvärr till ingen nytta.
Det är svårt att ha att göra med psykopater. De kan lova en massa saker som de sen glatt struntar i.

I det här fallet är det väl tämligen uppenbart att grannen har konstaterat att en skör 80-årig kvinna är en enkel motståndare som inte har kapacitet att slå tillbaka.

• Gilla
Meriwether och 1 till
  • Laddar…
P
K Krille_90_ skrev:
Som sagt se om du på enkelt sätt kan få grannen att ge någon ersättning annars bara släpp det och gå vidare. Om du inte är sugen på grannfejd och en lång process som inte leder någonstans. Visst grannen och den som tog ner trädet gjorde fel. Men vad spelar det för roll nu? du får bygga lite insynsskydd åt henne istället
En grannfejd är precis vad som behövs. Grannar som inte kan bete sig civiliserat måste sättas på plats så att de begriper att de måste ta hänsyn till sin omgivning.

PS. Insynsskydd är irrelevant för ärendet enligt TS.
DS.

• Gilla
Meriwether
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
TS, du skrev att du has aspergers syndrom, och det betyder väl att du är lite fyrkantigt och har svårt att släppa orättvisor. Men glöm inte att det här inte handlar om dig, men om hur mycket din mor kan njuta av fastigheten den tid hon har kvar.
Om hon inte kan det pga grannens agerande, är det bättre att sälja fastigheten istället för att dras in i en tvist som inte kommer att ge henne rättvisa.
Man kan också fundera på om det går att göra grannens tillvaro outhärdlig så att grannen flyttar. Naturligtvis ska man inte begå brott.

P
harry73 harry73 skrev:
ag tycker att man kan försvara båda sidor ur ett moraliskt perspektiv.
En delägare av gemensam egendom får alltså destruera hela denna egendom och ändå vara moraliskt ekvivalent med den andra delägaren?

P
T Talisman skrev:
Grannen har helt utan förvarning låtit ta ned trädet, vid en tidpunkt då mamma inte var närvarande.
Typiskt psykopatbeteende. Fullständig avsaknad av empati och ställer din mor inför fait accompli som hon har svårt att agera på.
T Talisman skrev:
Det har aldrig existerar någon "fråga som ska lösas".
Den genomgång med grannen av var tomtgränsen gick, som initierades av mamma för några år sedan, avhölls i bästa samförstånd mellan de båda. Det rådde inga som helst delade meningar om någonting, det gjordes inga invändningar och ställdes inga frågor.
Psykopater har ofta mycket god social kompetens och använder den när det gynnar dem.

P
Nissens Nissens skrev:
Saboterar en tomt? Det handlar om ett träd som uppenbarligen stod i en tomtgräns.... centrimetrar hit eller dit är knappast viktiga... trädet är fällt, vill ts ha ett träd där så är det väl bara att plantera ett med marginal på rätt sida gränsen...

Det är knappast någon som förstört någon tomt...
Det är precis den inställningen som leder till dåliga relationer mellan grannar. Prata med grannen först om du vill göra något som du tror kan påverka grannen. Hur svårt kan det vara?

• Gilla
Meriwether och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Det är absolut möjligt att grannen får dagsböter för agerandet, men det är inget som tillfaller TS mor.
Det tror jag inte spelar så stor roll för TS. Huvudsaken är att grannen får en knäpp på näsan.

• Gilla
Meriwether och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Den utredningen hade polisen lagt ner snabbt med ett eller annat svepskäl. De har viktigare saker att göra. Hade de inte haft viktigare saker att göra så hade vi haft för många poliser...
Menar du att vissa brott inte bör utredas? Vore det inte bättre, i så fall, att avkriminalisera sådana handlingar?

P
Sir James Sir James skrev:
Vad är det med folk och träd!
Jag vet inte riktigt, men en del tycks vara besatta av att hugga ner andras.

• Gilla
  • Haha
Meriwether och 4 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Jösses. Hade det varit min 80 åriga morsa så hade jag definitivt sett till att hon inte hamnade i en sådan konflikt...
Om det hade varit min 80-åriga mamma hade jag varit tvungen att sätta handfängsel på henne för att hon inte skulle eskalera konflikten hur mycket som helst.

Vi är alla olika.

• Gilla
Meriwether
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.