191 452 läst ·
1 087 svar
191k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
K Kane skrev:
Karlia skrev:
Trädfrågor tenderar att bli mycket långa. Ditt fall är extra intressant då det rör ett träd vid gränsen. Enligt länkarna ovan har grannen gjort fel, hen borde ha rådfrågat din mor först, att de kom fram till ett gemensamt beslut.
Hur ni ska gå vidare är svårt, skadan är ju redan gjord. Vi får hoppas att någon här vet bättre än jag.
Enligt länkarna så har grannen inte följt lagen. Det innebär att Mamman kan stämma grannen i domstol för att försöka få rätt och därmed ett skadestånd. Om Mamman får rätt i domstol får hon troligtvis skadestånd på vedvärdet och att grannen kanske får återplantera en tall som kommer ta ett tag att växa upp. Om TS (Mamman) tycker det är värt risken och olägenheten är det bara att stämma grannenK Kane skrev:
Ja nu har ju inte dom flesta fastighetsägare det. Bara att säga vad man tycker och sen släppa det att ta det längre är bara dumt.S Sir Duke skrev:
Märkligt att du drar den slutsatsen. Ingen vet ju säkert ens vems mark trädet stod på...G gorcot skrev:Enligt länkarna så har grannen inte följt lagen. Det innebär att Mamman kan stämma grannen i domstol för att försöka få rätt och därmed ett skadestånd. Om Mamman får rätt i domstol får hon troligtvis skadestånd på vedvärdet och att grannen kanske får återplantera en tall som kommer ta ett tag att växa upp. Om TS (Mamman) tycker det är värt risken och olägenheten är det bara att stämma grannen
Så, kan du utveckla vad du menar?
Det skiter väl jag i, varför frågar du mig det? Nån frågade vem som betalar och jag svarade. Beroende på hur och varför trädet ramlar så kan försäkringsbolaget eventuellt ha anspråk på nån annan.L Lakritsianen skrev:
Jag skulle gärna ge denna granne en match, med tanke på hur hon verkar bete sig enligt trådstarten:PeterHog skrev:
"Tilläggas kan att grannen är c:a 15 år yngre än mamma, fortfarande yrkesaktiv inom management/personlig utveckling, har stort självförtroende, väldigt mycket skinn på näsan och inte är typen som lätt får skuldkänslor, utan snarare en sådan person som lugnt verkar kalkylera med att "självklart blir det ibland lite gnäll i organisationen när man som chef måste fatta jobbiga beslut, men sånt får man skaka av sig"."
Hon verkar ju ha nån sorts varumärke och skulle kanske bli besvärad av en polisanmälan. Det kunde det vara värt. Men jag skulle först erbjuda henne att återställa trädet på ett sätt som hon själv väljer, hon verkar ju vara kreativ.
Återställa trädet?S Sir Duke skrev:Jag skulle gärna ge denna granne en match, med tanke på hur hon verkar bete sig enligt trådstarten:
"Tilläggas kan att grannen är c:a 15 år yngre än mamma, fortfarande yrkesaktiv inom management/personlig utveckling, har stort självförtroende, väldigt mycket skinn på näsan och inte är typen som lätt får skuldkänslor, utan snarare en sådan person som lugnt verkar kalkylera med att "självklart blir det ibland lite gnäll i organisationen när man som chef måste fatta jobbiga beslut, men sånt får man skaka av sig"."
Hon verkar ju ha nån sorts varumärke och skulle kanske bli besvärad av en polisanmälan. Det kunde det vara värt. Men jag skulle först erbjuda henne att återställa trädet på ett sätt som hon själv väljer, hon verkar ju vara kreativ.
Ligger mycket i den tanken. Men ändå. Skulle trädet då ligga separat och separerat fån den övriga fastigheten. Om man inte kommer överens om hur trädet skall skötas blir det då exekutiv auktion? Skulle då en tredje person bli ägare av trädet? Kan det möjligen vara så att trädet måste tillhöra den ena eller den andra fastigheten och man kan inte samäga en del (trädet) av fastighetenClaes Sörmland skrev:
Vi kan ju titta på jordabalkens skrivning:
[bild]
Lydelsen "på rot stående träd". Jag läser det i sammanhanget som att träd som står på rot inom fastigheten är fastighetstillbehör. Därmed är de inte fastighetstillbehör om de står på rot utanför fastigheten. Så hur tolka när de står på rot inom fastigheten och samtidigt på rot på en annan fastighet? Ja det är då jag börjar fundera på att dela upp trädet mellan fastigheterna.
Ja det skulle jag absolut ge henne möjlighet att göra. Ibland gör folk fel men man kan ge dem chansen att rätta till misstaget. Det steget kommer före polisanmälan etc.PeterHog skrev:
(Förstår absolut vad du menar, det krävs antingen ett trollspö eller stor plånbok för att fixa ett träd. Poängen är att konfrontera grannen med den uppenbara frågan - "Här stod ju mitt träd, hur tänkte du och hur ska du göra nu?" Det är steg 1.
Grannen har ägt fastigheten i 30 år och först nu lejer hon en annan illdådare för att lagvridigt fälla ett gemensamt träd utan att fråga grannen, hon tänker sälja. Eftersom det enligt många bara är att bita ihop, knyta näven i fickan och gå vidare med livet så tanka upp röjsågen och kapa allt på hennes tom, inklusive ev rabatter och säg åt henne att bita ihop. 
Skämt åsido, hon tänker sälja, annars hade det här inte hänt. Förklara för henne att ni kommer dra det här vidare och att eventuella spekulanter kommer dra sig ur för ingen vill köpa en surdeg och infekterad grannsämja. Någon rekommenderade att dra in media, gör det, det kommer skrämma bort fler spekulanter. .
Skämt åsido, hon tänker sälja, annars hade det här inte hänt. Förklara för henne att ni kommer dra det här vidare och att eventuella spekulanter kommer dra sig ur för ingen vill köpa en surdeg och infekterad grannsämja. Någon rekommenderade att dra in media, gör det, det kommer skrämma bort fler spekulanter. .
Konsultera advokatbyrå för gratis rådgivning (brukar många ha), kolla vad hemförsäkringen har för rättskydd. Lyssna på vad advokaten ger för råd, såväl juridiskt som i övrigt. Ett tydligt men trevligt och korrekt brev från advokatbyrån kan leda till förlikning och ni har markerat att man inte gör hur som helst OCH att ni inte är ute efter att bråka... bara få en rimlig ersättning och i bästa fall en ursäkt.T Talisman skrev:Ja, det stämmer.
Det här handlar ju, som jag ser det, om att försöka hitta den skärningspunkt där a) mamma blir åtminstone något gladare än vad hon för närvarande är, och b) grannen får klart för sig att hon, förutom att hon genom att helt "köra över" mamma och därmed äventyrat grannsämjan dem emellan, även har begått en lagöverträdelse; sannolikt medvetet. I alla händelser har hon inte bemödat sig med att kontrollera vilka regler som gäller.
Och det vore kanske inte så egendomligt om hon vore en 21-årig kille med dokumenterade impulskontrollstörningar, aktivt medlemskap i en obskyr MC-klubb och en arg pitbullterrier.
Men nu är hon en mycket erfaren yrkeskvinna i 65-årsåldern, som är verksam inom ungefär samma område som dom som åker runt och håller föreläsningar på temat "Hur du handskas med besvärliga människor", "Så använder du retorik på rätt sätt", "Undvik energitjuvarna!" och "Tänk positivt!"
Och det skänker enligt min ringa mening en extra dimension åt den här händelsen; att en människa som har som yrke att lära andra hur man bygger framgångsrika relationer, är orsaken till att min mamma har gråtit en del dom senaste dagarna.
Den här tråden tillkom främst för att jag hoppades på inlägg från medlemmar med egen erfarenhet av liknande situationer.
Kan man nå något slags överenskommelse UTAN att vidta juridiska åtgärder så är det naturligtvis det bästa.
Jag vet inte hur eller vad. Det handlar INTE om att mamma tror att tallen är värd flera miljoner, och vill ha dom pengarna av grannen.
Utan om grannen har betett sig uselt.
Och i alla andra sammanhang så är det ju tillåtet att reagera på det.
Men i dom här sammanhangen så verkar förvånansvärt många tycka att "shit happens".
Finns minst en vinst till - att grannen förmodligen tänker till innan hon begår olagligheter på andras mark igen.J Jonas1130 skrev:Konsultera advokatbyrå för gratis rådgivning (brukar många ha), kolla vad hemförsäkringen har för rättskydd. Lyssna på vad advokaten ger för råd, såväl juridiskt som i övrigt. Ett tydligt men trevligt och korrekt brev från advokatbyrån kan leda till förlikning och ni har markerat att man inte gör hur som helst OCH att ni inte är ute efter att bråka... bara få en rimlig ersättning och i bästa fall en ursäkt.
Fruktansvärt tråkigt att ha fått en sådan granne. Hon ska skämmas, men det är nog något fel på henne så det kan man inte förvänta sig. Just en sådan granne, som ingen vill ha. Totalt skamlös. Sorgligt.
Dessvärre är den stora tallen, oavsett ålder, nedsågad och den får inte din mor tillbaka. Jag förstår hennes sorg och tycker verkligen synd om henne. Tyvärr kan man ibland ha rätt, men ändå inte få rätt - så det får inte bli viktigt och förgifta tillvaron. De enda som tjänar på en rättstvist är advokaterna, som berikar sig. Jag vill föreslå att ni väljer ut något vackert som ger insynsskydd och samtidigt kan glädja din mor med sin skönhet. Ta med grannen i processen, när ni valt ut vad ni vill ha, och begär att grannen är med och betalar ersättningsväxtligheten, Jag önskar verkligen att din mor kan bli lycklig med ersättningsvöxter.
Dessvärre är den stora tallen, oavsett ålder, nedsågad och den får inte din mor tillbaka. Jag förstår hennes sorg och tycker verkligen synd om henne. Tyvärr kan man ibland ha rätt, men ändå inte få rätt - så det får inte bli viktigt och förgifta tillvaron. De enda som tjänar på en rättstvist är advokaterna, som berikar sig. Jag vill föreslå att ni väljer ut något vackert som ger insynsskydd och samtidigt kan glädja din mor med sin skönhet. Ta med grannen i processen, när ni valt ut vad ni vill ha, och begär att grannen är med och betalar ersättningsväxtligheten, Jag önskar verkligen att din mor kan bli lycklig med ersättningsvöxter.
Där vi bodde tidigare i lägenhet var vi fruktansvärt irriterade på grannar som satt ute på sina balkonger runt oss..
Vi bodde längste ner och hade en uteplats med altan buskar osv..
Alla runt oss rökte.. på båda sidor samt snett uppåt och ovanför oss..
Vi tyckte detta var extremt jobbigt medans våra grannar inte brydde sig fastän vi sade till att vi tyckte det var otrevligt när vi satt ute och åt osv..
Så vad jag gjorde var att jag skaffade ett par extra högtalare som jag satte på utsidan där jag spelade riktigt jobbig dödsmetal.. Jag älskar metal.. men t om jag tyckte detta blev jobbigt i längden..
Funkade kanon... Dock psykiskt tärande för alla inblandade..
Vi bodde längste ner och hade en uteplats med altan buskar osv..
Alla runt oss rökte.. på båda sidor samt snett uppåt och ovanför oss..
Vi tyckte detta var extremt jobbigt medans våra grannar inte brydde sig fastän vi sade till att vi tyckte det var otrevligt när vi satt ute och åt osv..
Så vad jag gjorde var att jag skaffade ett par extra högtalare som jag satte på utsidan där jag spelade riktigt jobbig dödsmetal.. Jag älskar metal.. men t om jag tyckte detta blev jobbigt i längden..
Funkade kanon... Dock psykiskt tärande för alla inblandade..
Nu ska jag ärligt säga att jag inte orkat läsa igenom hela tråden, men stora delar.
Jag har exakt noll att bidra med kring juridik. Det jag kanske kan bidra med är perspektiv.
Situationsbilden
* Grannen har sågat ner ett träd, som står på delad tomtgräns.
* Grannen har gjort det utan att prata med din mamma.
* Din mamma är ledsen för detta, eftersom fritidshuset är viktigt för henne.
* Ni vill att grannen förstår att hon gjort fel, och att hon inte ska göra det igen
* Varken du eller din mamma har pratat med grannen om det som hänt.
Teorier & alternativ
* Grannen har medvetet avstått från att informera din mamma
* Grannen kan tänkas vilja fälla fler träd, vilket skulle ha ytterligare negativ effekt på din mamma
* En konflikt med grannen skulle ha en negativ effekt på din mamma
* Din mamma skulle bli gladare av någon form av ekonomisk kompensation
- som eventuellt kan används för insynsskydd om så önskas
Möjliga alternativa teorier/perspektiv
- grannen har inte förstått att hon borde informera
- grannen är korkad men har inte gjort detta medvetet
- grannen har inte sett din mamma i huset och missbedömt effekten av trädfällning
- grannen vill gärna fälla fler träd, men inte om hon förstår effekten av detta på din mamma och grannsämjan
- en konflikt med din mamma är inte heller önskvärd från grannens perspektiv
- din mamma skulle bli gladare av ekonomisk kompensation, men det viktigast är egentligen att grannen förstår att hon inte ska fälla fler träd nära tomtgränsen eftersom det kommer göra din
Mål
*Mamma ska bli gladare
*Grannen ska förstå effekten som trädfällning haft på din mamma
*Grannen ska inte göra på samma sätt igen
*Mamma vill ha lugn och ro i sitt fritidshus, utan konflikt
Utifrån detta skulle jag säga att en juridisk process såväl som en utskällning av grannen riskerar att göra situationen ännu jobbigare för din mamma. Även fast grannen gjort fel och förtjänat det och om en juridisk process skulle leda till skadestånd (vilket inte alls verkar säkert utifrån andra medlemmars bidrag).
Förslag
Ta kontakt med grannen. Berätta vad som hänt och varför det inte är bra. Berätta varför det är viktigt att grannen inte gör på samma sätt igen. Berätta att någon form av ekonomisk kompensation inte kommer hjälpa din mamma få tillbaka trädet, men att det kan göra situationen lättare för henne att hantera.
Summa summarum
Prata med grannen.
Det är det enda sättet att få reda på om grannen förstår vad hon har gjort, hur mycket det påverkat din mamma och att hon verkligen inte vill ha fler fällda träd. Om grannen fäller ett till träd nära tomtgränsen kan ni vara ganska säkra på att hon skiter i din mamma. Men i nuläget kan det precis lika gärna vara att grannen velat fälla ett träd, trott att det var ok eller glömt hur viktigt det var för din mamma (eller rakt av varit korkad). Det är ju förbannat synd ifall grannen nu sitter och är nöjd med sin trädfällning utan att varken förstå effekterna eller behovet av att inte göra om det framöver. Och pratar ni med henne, får en skitdålig respons så kan ni ju överväga juridiska åtgärder efter det.
Jag har exakt noll att bidra med kring juridik. Det jag kanske kan bidra med är perspektiv.
Situationsbilden
* Grannen har sågat ner ett träd, som står på delad tomtgräns.
* Grannen har gjort det utan att prata med din mamma.
* Din mamma är ledsen för detta, eftersom fritidshuset är viktigt för henne.
* Ni vill att grannen förstår att hon gjort fel, och att hon inte ska göra det igen
* Varken du eller din mamma har pratat med grannen om det som hänt.
Teorier & alternativ
* Grannen har medvetet avstått från att informera din mamma
* Grannen kan tänkas vilja fälla fler träd, vilket skulle ha ytterligare negativ effekt på din mamma
* En konflikt med grannen skulle ha en negativ effekt på din mamma
* Din mamma skulle bli gladare av någon form av ekonomisk kompensation
- som eventuellt kan används för insynsskydd om så önskas
Möjliga alternativa teorier/perspektiv
- grannen har inte förstått att hon borde informera
- grannen är korkad men har inte gjort detta medvetet
- grannen har inte sett din mamma i huset och missbedömt effekten av trädfällning
- grannen vill gärna fälla fler träd, men inte om hon förstår effekten av detta på din mamma och grannsämjan
- en konflikt med din mamma är inte heller önskvärd från grannens perspektiv
- din mamma skulle bli gladare av ekonomisk kompensation, men det viktigast är egentligen att grannen förstår att hon inte ska fälla fler träd nära tomtgränsen eftersom det kommer göra din
Mål
*Mamma ska bli gladare
*Grannen ska förstå effekten som trädfällning haft på din mamma
*Grannen ska inte göra på samma sätt igen
*Mamma vill ha lugn och ro i sitt fritidshus, utan konflikt
Utifrån detta skulle jag säga att en juridisk process såväl som en utskällning av grannen riskerar att göra situationen ännu jobbigare för din mamma. Även fast grannen gjort fel och förtjänat det och om en juridisk process skulle leda till skadestånd (vilket inte alls verkar säkert utifrån andra medlemmars bidrag).
Förslag
Ta kontakt med grannen. Berätta vad som hänt och varför det inte är bra. Berätta varför det är viktigt att grannen inte gör på samma sätt igen. Berätta att någon form av ekonomisk kompensation inte kommer hjälpa din mamma få tillbaka trädet, men att det kan göra situationen lättare för henne att hantera.
Summa summarum
Prata med grannen.
Det är det enda sättet att få reda på om grannen förstår vad hon har gjort, hur mycket det påverkat din mamma och att hon verkligen inte vill ha fler fällda träd. Om grannen fäller ett till träd nära tomtgränsen kan ni vara ganska säkra på att hon skiter i din mamma. Men i nuläget kan det precis lika gärna vara att grannen velat fälla ett träd, trott att det var ok eller glömt hur viktigt det var för din mamma (eller rakt av varit korkad). Det är ju förbannat synd ifall grannen nu sitter och är nöjd med sin trädfällning utan att varken förstå effekterna eller behovet av att inte göra om det framöver. Och pratar ni med henne, får en skitdålig respons så kan ni ju överväga juridiska åtgärder efter det.