Maskintok skrev:
Det är inte utgången som det handlar om.
Det är på vems rättighet skall trädet isåfall ha fällts.
Jag kanske är lite naiv men vad spelar det för roll om vem som fäller trädet när du tydligen håller med om att utgången hade blivit densamma? Hade TS/Mamma varit lyckligare om hon dessutom skulle betala för att fälla sin älskade favorit-tall?

Grannen har gjort fel - men tror att det blir väldigt svårt att driva skadestånd då det i slutändan hade varit samma resultat som nu

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Bygglovsenheten sa till mig att jag ska först be min granne om att ta bort rötterna. Om de inte gör det inom en skälig tidsfrist får jag göra det själv. Grannen ska dock informeras och om trädet ramlar efter x år är det grannens ansvar.
Det är inte så enkelt.
TS' mammas granne verkar ju bara allmänt ha hasplat ur sig att det är "trevligare utan träd". Det uppfyller inte lagens krav. Det måste föreligga olägenhet, i förarbetena står till och med betydande olägenhet. Så kan exempelvis vara fallet om grenen eller roten medför skada på fastigheten eller försvårar nyttjande av denna. Om gren eller en rot istället sticker in på en mer vildvuxen del av tomten är detta knappast att betrakta som en olägenhet för tomtägaren.

• Gilla
  • Älska
Meriwether och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Det är inte så enkelt.
TS' mammas granne verkar ju bara allmänt ha hasplat ur sig att det är "trevligare utan träd". Det uppfyller inte lagens krav. Det måste föreligga olägenhet, i förarbetena står till och med betydande olägenhet. Så kan exempelvis vara fallet om grenen eller roten medför skada på fastigheten eller försvårar nyttjande av denna. Om gren eller en rot istället sticker in på en mer vildvuxen del av tomten är detta knappast att betrakta som en olägenhet för tomtägaren.
Olägenhet kan väl vara mycket, och jag kan tänka mig att grannen efter lite juridisk rådgivning kommer på vad det är för olägenhet som rötterna ger henne...... och därmed har TS/Mamma 3-6 månader på sig att avlägsna dessa, eller hur.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Jag kanske är lite naiv men vad spelar det för roll om vem som fäller trädet när du tydligen håller med om att utgången hade blivit densamma? Hade TS/Mamma varit lyckligare om hon dessutom skulle betala för att fälla sin älskade favorit-tall?

Grannen har gjort fel - men tror att det blir väldigt svårt att driva skadestånd då det i slutändan hade varit samma resultat som nu
Ja kanske lite naiv. Man kan inte fladdra iväg så utifrån lagtexten och resonera i många steg fram till en egen godtycklig slutsats. Lagens bokstav gäller. Äganderätten är mycket stark. Din fastighet är bara din och jag har inte rådighet över den. Jag får inte hjälpa till att förstöra ditt hus även om det håller på att förfalla. Mitt är mitt och ditt är ditt. Stark grundprincip.

• Gilla
Elektra och 6 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Det är ju samma svar från kommunen som du länkade till i din Lawline??????

Och jag har flera gånger upprepat att grannen gjorde fel, men hade hon gjort rätt och följt ”Lawline” hade slutresultatet troligtvis blivit detsamma = trädet bort. För vem vill ha ett träd på tomtgränsen som saknar rötter åt grannen?
Här kommer ett litet citat från Lawline-länken
”Man bör ge ägaren i alla fall tre-sex månader på sig att vidta dessa åtgärder. Görs inte detta är det fritt för grannen att själv kapa överträngande grenar och rötter. Detta bör dock göras med stor försiktighet. Skulle träden dö som resultat av grannens ingrepp kan han bli ersättningsskyldig.

Ta och begrunda det fetmarkerade å främst det kursivaunderstrukna.

Med andra ord, om trädet står vid tomtgränsen så får man inte kapa rötterna längs tomtgränsen, för då är risken stor att trädet dör.

• Gilla
  • Älska
Elektra och 6 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Olägenhet kan väl vara mycket, och jag kan tänka mig att grannen efter lite juridisk rådgivning kommer på vad det är för olägenhet som rötterna ger henne...... och därmed har TS/Mamma 3-6 månader på sig att avlägsna dessa, eller hur.
Nej inte eller hur.
Grannen måste först visa på "betydande olägenhet". Det räcker inte att ogilla träd.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:

Det här resonemanget riskerar nog i bästa fall att leda till händelseförlopp i stil med ”operationen lyckades, men patienten dog”, där patienten i detta fall är grannsämjan. Personligen hade jag ansträngt mig hårt, tom tagit mindre oförrätter, för att inte sabba relationen till mina grannar. Men det är jag, det. Även om man har rätt i sak, vilket jag inte kan tänka mig är fallet här, så är det så otroligt onödigt att inte prata med grannarna först vad det än gäller som riskerar att skapa olägenhet eller ändrade förutsättningar för dem. Det är för mig common sense. Annars kommer grannarna bara att uppfatta en enda signal och det är: ”Jag är fullständigt ointresserad av er eller era åsikter och kommer inte att lyfta ett finger för att vi ska komma bra överens. Ni är helt enkelt inte alls viktiga”. Få människor blir vänligt inställda av att få en sådan attityd riktad mot sig.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är inte utgången som det handlar om.
Det är på vems rättighet skall trädet isåfall ha fällts.
Fast så vitt jag kan utläsa av länkarna i början av tråden spelar det ingen roll. Fällning av träd i gräns ska godkännas av båda grannarna. Jag tror att alla gör det mer komplicerat än vad det egentligen är.

• Gilla
TT4F
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Här kommer ett litet citat från Lawline-länken
”Man bör ge ägaren i alla fall tre-sex månader på sig att vidta dessa åtgärder. Görs inte detta är det fritt för grannen att själv kapa överträngande grenar och rötter. Detta bör dock göras med stor försiktighet. Skulle träden dö som resultat av grannens ingrepp kan han bli ersättningsskyldig.

Ta och begrunda det fetmarkerade å främst det kursivaunderstrukna.

Med andra ord, om trädet står vid tomtgränsen så får man inte kapa rötterna längs tomtgränsen, för då är risken stor att trädet dör.
Det står inte att man inte får kapa rötterna.

Det står att man (efter 3-6 mån) får kapa rötterna, men om det dör är man ersättningsskyldig.

Mao borde grannen gjort detta och då hade troligtvis TS tagit ner trädet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Det stämmer bra det.

"Pengakåt" is my middle name.

Har läst massor av artiklar om att man kan få både sex- och sjusiffriga belopp för ett träd.

Tydligen fyller man bara i en vanlig polisanmälan, och 4-6 veckor senare får man en utbetalningsavi per post.

Nu blir det ju förvisso mamma som får pengarna, men hon är ju 80 bast och har precis haft bröstcancer. Visserligen är hon temporärt friskförklarad, men sån där skit brukar ju komma tillbaka, och då lär det vara definitivt kört.

Kommer att köra på en enkel begravning av mamma. Hon är ju ändå död då, liksom. Har hört att det finns kistor i wellpapp. Och nån minnesstund blir det inte tal om. Vet du vad en smörgåstårta kostar nuförtiden?!

Sen tänkte jag ta dom uppskattningsvis 1,8 tall-miljonerna som jag ärver, och åka till nåt varmt ställe i några månader. Kanske Mauritius.

Sen har jag länge spanat på en weekendbag av märket Louis Vuitton, som vore toppen när jag reser till och från fritidshuset.

Och då behöver jag ju en schysst bil, också. Jag tänker mig en modell med mycket siffror i namnet. Gärna något i taupe.

Och så börjar jag tyvärr bli rätt rynkig och hängig här och där. Så jag har faktiskt redan varit på konsultation på Akademikliniken, för att se hur vi kan lösa den biten. Blir nog en rätt omfattande konvalescens, men jag kommer ju att ha råd att vara ledig.

Nu tänkte jag ta fram min sabel och knäcka en flaska Cristal.

Ha det fint så länge!
Måste kännas som att en stor sten lyfts bort nu när du har fått lätta på hjärtat av att vara ärlig :cool:. Nu sitter jag under tallarna på min tomt med sill/potatis å nubbe uppdukat SKÅL lycka till med penga jakten ;)

• Gilla
1
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Nej inte eller hur.
Grannen måste först visa på "betydande olägenhet". Det räcker inte att ogilla träd.
Fast det står olägenhet. Förarbetet innehöll betydande olägenhet men togs tydligen bort i lagtexten.

Och någon form av giltig olägenhet kan säkert grannen ha kommit fram till

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Fast så vitt jag kan utläsa av länkarna i början av tråden spelar det ingen roll. Fällning av träd i gräns ska godkännas av båda grannarna. Jag tror att alla gör det mer komplicerat än vad det egentligen är.
Nja inte nödvändigtvis..
Det är helt beroende på hur pass mycket av trädet som står in på grannens och vart trädet börjat växa.
Så tolkar jag det efter många år inom skogsbruket.

TT4F TT4F skrev:
Fast det står olägenhet. Förarbetet innehöll betydande olägenhet men togs tydligen bort i lagtexten.

Och någon form av giltig olägenhet kan säkert grannen ha kommit fram till
Lagtexten kan vara en kortfattad mening.

Lydelsen i förarbetena gäller vid uttolkning av lagen och prövning av fall.

Igen, grannen måste visa på betydande olägenhet.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
I din mammas fall handlar det om ett mycket billigare träd som inte går att återplantera pga sin storlek. Värdeminskning på fastigheten är troligtvis ringa eller negativt.
Då brukar man räkna med ved/virkesvärdet.

Då blir skadeståndet som din mamma kan få 65% av vedvärdet. Grannen kan eventuellt få böter ovanpå skadeståndet, men det hjälper inte din mamma så mycket.
Lite nyfiken, vad är egentligen vedvärdet på ett fullvuxet träd, av vanlig art, som t ex tall, gran, björk?

Tycker förövrigt det är en konstig inställning att inte kräva ersättning för att det inte ger en tillbaka det man förlorat. Gäller samma resonemang i brottmål där man får ersättning för sveda och värk eller en förlorad anhörig? Hälsan och anhöriga går ju verkligen inte på något vis att ersätta med pengar. Grundprincipen är väl ändå samma, det är en sorts bekräftelse på att någon gjort fel och åsamkat en skada, och att den som gjort det på något vis fått ge en något tillbaka. Höga summor är nog inte det viktigaste. I detta fall hade kanske t o m en uppriktig ursäkt räckt?

Och att man skulle leva lyckligare av att svälja förtreten tvivlar jag på. För min del är det snarare tvärtom, det är tillfällen jag låtit saker passera i stället för att säga något som ligger kvar och skaver, i många år. Att opponera sig och få saken ur världen kan vara det som krävs för att släppa det, även om man bara får ett "Oj, ja det var ju dumt av mig, ursäkta!" i "ersättning".

• Gilla
Meriwether och 6 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja inte nödvändigtvis..
Det är helt beroende på hur pass mycket av trädet som står in på grannens och vart trädet börjat växa.
Så tolkar jag det efter många år inom skogsbruket.
Ja, det blir nog hårklyveri i rätten...

Ett tillägg här är att praxis troligtvis är annorlunda om du som skogsägare ska fälla 200 granar längs tomtgränsen. Förutsatt att det växer någorlunda jämnt lär grannen kunna fälla lika många som sticker in på din sida som du på hans. Så med andra ord inte så relevant i sammanhanget.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.