W Wenanders skrev:
Jag skulle nog göra några någon av följande:

Kontakta miljö-avdelningen i kommunen och fråga om trädfällningen. Om de svarar att man måste söka tillstånd, liknande och om de ev. kan komma och inspektera.

Sen skulle jag meddela grannen och om hon ej kan komma med kompensation som ni nöjer er med, skulle jag polisanmäla grannen och den som sågade "åt grannen" för egenmäktigt förfarande.

Jag skulle även kontakta lokaltidningen.

Stå på er!!!!! :)

Ni som skriver att TS skall strunta i allt - har ju inga svar! - Det avgör TS och eller dennes mor alldeles själva!

Stort lycka till!

Kristin
f.d. polis utbildad i miljöbrott
Bra input - men bara för att leka djävulens advokat för en stund - finns det inte en risk att TS' mamma blir skyldig att böta och återställa?

Tänker på han som hade en tomt i Skåne där migranter olovligen skapade bosättningar och förorenade. Det var tydligen fastighetsägarens ansvar att ordna avlopp och sanera.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja fast stammen och själva trädet har inte vuxit i kanten så här ursprungligen utan det har blivit grövre och DÅ korsat gränsen...
Inte så att denna tall har vuxit på halva tomtgränsen var från början.

Så jag anser att trädet tillhör TS mor och att grannen har gjort ett stort fel i att fälla trädet.
Inte heller dess rötter hade personen kunnat avlägsna utan att göra åverkan på själva trädets livsnäring... grannen skulle ge fan i detta totalt inget annat.
Så kan det ju vara men då får TS mamma också ta bort sitt träd från grannens tomt innan det växer in. Att hävda ägande betyder också att ta ansvar. Det borde inte fått växa in på grannens tomt.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja fast stammen och själva trädet har inte vuxit i kanten så här ursprungligen utan det har blivit grövre och DÅ korsat gränsen...
Inte så att denna tall har vuxit på halva tomtgränsen var från början.

Så jag anser att trädet tillhör TS mor och att grannen har gjort ett stort fel i att fälla trädet.
Inte heller dess rötter hade personen kunnat avlägsna utan att göra åverkan på själva trädets livsnäring... grannen skulle ge fan i detta totalt inget annat.
Läs tidigare inlägg. Det framgår från flera håll i tråden att grannen har rätt att ta bort rötter och grenar som tränger in på hennes tomt.
Sedan har hon ingen rätt att ta bort stammen, men om många av rötterna är borta så vill nog även TS att mamma inte ska få en tall över sig

Naturligtvis borde grannen pratat med TS/mamma innan hon olovligen tog mer stammen/trädet, men utgången hade troligtvis varit densamma.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P
TT4F TT4F skrev:
Läs tidigare inlägg. Det framgår från flera håll i tråden att grannen har rätt att ta bort rötter och grenar som tränger in på hennes tomt.
Sedan har hon ingen rätt att ta bort stammen, men om många av rötterna är borta så vill nog även TS att mamma inte ska få en tall över sig

Naturligtvis borde grannen pratat med TS/mamma innan hon olovligen tog mer stammen/trädet, men utgången hade troligtvis varit densamma.
Nej rätt att ta bort rötter och grenar om de INTE skadar trädet.. Inget annat.
Man måste gå fram med extrem försiktighet.
Kan man inte avlägsna rötterna utan att skada då får man meddela ägaren om detta och sedan får ägaren lösa detta.
Men man får inte fälla bara...

• Gilla
Plingan73 och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
En tall blir inte bara hög de kan bli grova och kvistiga.. Så stammen ger den insynsskydd den ger... en lösning är ju som skrivet att grannen betalar 2500 kr för insynsskydd..
helst något tätt helvete så man slipper se åkerspöket..
Jag flikar in att även en eller flera kala stammar ger ett "raster" som avleder fokus från bebyggelsen på granntomten. Träden blir blickfång och skärpedjup och suddar så att säga ut det som ligger bakom. Det har vi märkt tydligt här där vi bor före och efter kapning i kvarteret.

• Gilla
  • Haha
Meriwether och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Kan man inte avlägsna rötterna utan att skada då får man meddela ägaren om detta och sedan får ägaren lösa detta.
Detta.
Grannen får inte vidta en åtgärd som skadar trädet.

• Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
P
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Så kan det ju vara men då får TS mamma också ta bort sitt träd från grannens tomt innan det växer in. Att hävda ägande betyder också att ta ansvar. Det borde inte fått växa in på grannens tomt.
Nä men hade nu denna aktiva idiot skött detta korrekt så hade ett brev med kravet om att trädets rötter skapade problem för grannen gett en helt annan verklighet...
som det är nu så har grannen förstört egendom...

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
P
TT4F TT4F skrev:

fast skadar du rötterna så att trädet dör eller faller över annans egendom så är du vållande... du har agerat i medvetet uppsåt..
Du får inte och ska inte agera på detta sättet.

• Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Som jag skrev, jag tror ingen kan hävda ägande. Inte ens TS mamma. Grannen gjorde fel när han tog ner trädet men TS mamma har lika lite ta ner trädet.

Bara det jag menade. Inget annat.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Men va du är jobbig. Så ok, grannen får inte ta bort rötterna utan att först be TS/Mamma om att ta bort rötterna på hennes tomt.
Vad blir det för skillnad om TS/Mamma tar bort rötter eller grannen? Trädet kommer troligtvis ramla i nästa storm oavsett, och i TS/Mammas
Riktning

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Nä men hade nu denna aktiva idiot skött detta korrekt så hade ett brev med kravet om att trädets rötter skapade problem för grannen gett en helt annan verklighet...
det är ju ändå så att en del stam växer på grannens tomt. Den har grannen all rätt att INTE ha där. Detta har skötts fel men resultatet om det hanterats rätt hade i förlängningen blivit fällning ändå.

samma sak med rötter, letar sig rötter in på min tomt så att dessa tex hotar att skada rör eller hus eller om jag har för avsikt att bygga nåt på MIN mark så ryker ett sånt träd i samband med att rötterna går. Jag har i en sån situation inget ansvar för grannens träd.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Bete dig...

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
fast skadar du rötterna så att trädet dör eller faller över annans egendom så är du vållande... du har agerat i medvetet uppsåt..
Du får inte och ska inte agera på detta sättet.
Enligt jkommunens Bygglovenhet så är det exakt så här man får agera. Och om TS/Mamma sedan ej tar ner trädet på deras tomt så är det deras ansvar

• Gilla
  • Arg
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
P
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Bete dig...
som skrivet.
Läs på först.
Man har inte rätten att avlägsna annat än just rötter och grenar om det skadar trädet.
Då får man kräva av ägaren till trädet att ordna detta.. Inget annat.
bete sig... jo Jävlar ja..
på vilket sätt tycker du?
När jag är tvungen att påpeka igen att man måste beakta mer än sin egen rätt att avlägsna rötter och grenar?

Den som fäller ett träd på detta sätt är en aktiv idiot, precis lika som den som försvarar dessa människor som bryter emot äganderätten och lagarna runt detta..
Bara för att man vet att man kommer undan med det...

• Gilla
  • Arg
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.