191 453 läst ·
1 087 svar
191k läst
1,1k svar
Grannen har fällt ett träd på tomtgränsen till min mammas tomt. Vad göra?
Ni extrapolerar.TT4F skrev:
Lagen gäller och den säger att man inte får förstöra grannens egendom även om den är på min fastighet.
Man får begära rättelse den formella vägen. Absolut inte gå ut med sågen.
Nu är jag varken särskilt juridiskt kunnig eller har erfarenhet av just detta problem. Men din granne har helt klart gjort ett stort övertramp. Det jag hade gjort innan jag drog några vidare slutsatser om hennes avsikter eller kunskaper, är att prata med henne först för att bilda mig en uppfattning om var hon faktiskt står. Det blir mycket bättre än att utgå från er gemensamma granne som proxy. Förklara hur den här situationen har påverkat din mor och dig själv. Det går fortfarande inte att utesluta att det var ett visserligen väldigt korkat, men ändå ärligt misstag. Innan du gör detta, är det troligen bra att beväpna sig med lagtexter och lagrum för att hon helt enkelt inte ska kunna få chansen att åla sig ur med att hon hade rätt att göra det, för det kan jag inte föreställa mig att hon hade. Spela gärna in samtalet för framtida bruk. Som granne vill du bland annat veta följande (skriv gärna ner på en lapp och ha med dig för att hon inte ska kunna snacka bort dig):
-Varför hon inte pratade med er först, när hon själv konstaterat att trädet stod delvis på din mammas tomt.
-Hur hon uppfattade den diskussion hon haft med din mamma tidigare gällande dessa träd.
-Vad hon har för plan kring det förlorade insynsskyddet.
-Vad hon tänker göra åt den fula stubben som delvis står på din mammas tomt.
-Hur hon värderar relationen till sina grannar. Spelar det någon roll vad ni tycker? Hur tänker hon göra i framtiden när hon vill göra saker nära tomtgränsen? Hur vill hon att ni förhåller er till henne, måste ni fråga först när ni gör saker nära hennes gräns? Är det tex okej om ni bygger ett attefallshus där, med fönster mot hennes tomt, och hyr ut till en barnfamilj permanent, eller anlägger en snabbväxande hagtornshäck med decimeterlånga taggar eller en rad med nya tallar på er sida för att åtgärda insynen?
-Varför hon inte pratade med er först, när hon själv konstaterat att trädet stod delvis på din mammas tomt.
-Hur hon uppfattade den diskussion hon haft med din mamma tidigare gällande dessa träd.
-Vad hon har för plan kring det förlorade insynsskyddet.
-Vad hon tänker göra åt den fula stubben som delvis står på din mammas tomt.
-Hur hon värderar relationen till sina grannar. Spelar det någon roll vad ni tycker? Hur tänker hon göra i framtiden när hon vill göra saker nära tomtgränsen? Hur vill hon att ni förhåller er till henne, måste ni fråga först när ni gör saker nära hennes gräns? Är det tex okej om ni bygger ett attefallshus där, med fönster mot hennes tomt, och hyr ut till en barnfamilj permanent, eller anlägger en snabbväxande hagtornshäck med decimeterlånga taggar eller en rad med nya tallar på er sida för att åtgärda insynen?
Finns tyvärr hur många exempel som helst på att kommunens bygglovsenhet inte kan, förstår eller följer gällande lagstiftning. De jobbar absolut inte med fastighetsjuridik utan ska mest hindra folk från att bygga rosa tolvvåningshus.TT4F skrev:
TT4F skrev:
Har länkat innan, bara läs vad som gäller grenar och rötter.
https://lawline.se/answers/far-en-granne-saga-ner-grenar-pa-trad-som-hanger-over-tomtgransen
Bygglovsenheten sa till mig att jag ska först be min granne om att ta bort rötterna. Om de inte gör det inom en skälig tidsfrist får jag göra det själv. Grannen ska dock informeras och om trädet ramlar efter x år är det grannens ansvar.S Sir Duke skrev:
jobbig, åh herregud hoppas du inte bryter lösnageln då..TT4F skrev:
spelar ingen roll.
Ska ni skriva ut att man får avlägsna rötter och grenar så ta med den biten i lagen om att man måste beakta varsamhet över trädets överlevnad.. annars ligger detta på ägaren av trädet och man får göra upp i rätten över detta..
Men att ta fram sågen och fälla utan att ha ställt krav skriftligen är inte lagligt..
det är dock medvetet val som människan gjort... Så det är uppsåt.. grattis..
De har ingen kunskap inom detta så att rådfråga dem är som att vargen om att vakta fåren...S Sir Duke skrev:
Det där ska du låta en jurist titta på först..TT4F skrev:
kan stå dig dyrt.
Och ha det skriftligt från uttalande person så du vet vart fakturan ska..
Vad dom som sitter på bygglovs enheten har för kompetens är jag väl medveten om.TT4F skrev:
Har precis byggt nytt hus och har flera gånger fått rätta dom då dom inte ens kan sina egna lagar och långt mindre andra!!!!
Det är ju samma svar från kommunen som du länkade till i din Lawline??????A Argastesnickaren skrev:
Och jag har flera gånger upprepat att grannen gjorde fel, men hade hon gjort rätt och följt ”Lawline” hade slutresultatet troligtvis blivit detsamma = trädet bort. För vem vill ha ett träd på tomtgränsen som saknar rötter åt grannen?
Det är inte utgången som det handlar om.TT4F skrev:
Det är ju samma svar från kommunen som du länkade till i din Lawline??????
Och jag har flera gånger upprepat att grannen gjorde fel, men hade hon gjort rätt och följt ”Lawline” hade slutresultatet troligtvis blivit detsamma = trädet bort. För vem vill ha ett träd på tomtgränsen som saknar rötter åt grannen?
Det är på vems rättighet skall trädet isåfall ha fällts.
Precis. Exakt så. Så oavsett vem som äger vad får du inte såga ner vilket egentligen gör ägandefrågan irrelevant (oavsett om jag tolkar det som man äger den del som är på ens egen tomt)S Sir Duke skrev:
TT4F skrev:
Det är ju samma svar från kommunen som du länkade till i din Lawline??????
Läs igen!!!
Står ju uttryckligen att du endast får ta bort rötter utan att skada trädet.
Dör trädet blir du skadestånds skyldig!!!