F
T Talisman skrev:
Det vet vi inte.

"Ersättning" eller "kompensation" kan i det här fallet betyda allt från en oerhört genuint menad ursäkt, där grannen uppenbarligen svårt plågad av skuldkänslor på sina bara knän ber mamma om att försöka förlåta henne, till en symbolisk summa pengar.

Hur mycket har jag ingen aning om. Men 10 000 - 25 000 kr känns som en mer än rimlig nivå för att kompensera för att grannen med berått mod saboterat mammas tomt, trots att mamma tidigare haft en extremt övertydlig med grannen om var tomtgränsen går.

Däremellan finns, som jag ser det, ett oändligt antal andra möjligheter: Att grannen erbjuder sig att köpa ett par nya trädgårdsstolar åt mamma, och levererar dem tillsammans med en korg delikatesser och några flaskor champagne. Att grannen erbjuder sig att se till att mammas hus målas om. Att grannen betalar några dagar på ett enkelt hotell i den del av Sverige där mamma är född, så att hon ska få återse sin barndoms kvarter. Att grannen byter ut mammas trimmer mot en ny, bättre och exklusivare.

Jag skulle kunna fortsätta på den här listan i flera timmar.

Men det ser jag som tämligen meningslöst. Det är inte er på forumet som jag ska "övertyga". Utan grannen.
jag kan erkänna att jag inte har orkat läsa färdigt men på riktigt... några 25000kr för en jävla tall skulle inte vara aktuellt i en process.

Jag hade talat om för grannen att jag kommer att stämma dom på 23500kr och det enda som skulle kunna ändra på det är en överenskommelse om att grannen bekostar och administrerar stubbfräsning samt full återställning av marken samt en kontant kompensation på 5000kr.

Jag hade gjort detta utan att vidare reda ut huruvida man har rätt eller fel eller var tomtgränsen går. Jag hade nog däremot talat om för grannen att de 23500kr potentiellt skulle bli mycket mer med juristkostnader.

Det är fö väldigt viktigt att hålla beloppet i stämningen under 23800kr, då riskerar man inte mer kostnader än 3500-4000kr i övriga kostnader oavsett hur det går men det hade jag inte talat om för grannen. Antingen betalar grannen eller så betalar grannen inte men nån form av negativ reaktion och oro borde det generera om det läggs fram på ett myndigt sätt.

Maskintok skrev:
instämmer... undrar ja.. om man inte kan hårddra det en sådan gång om man kapar rötterna... Att man är nog fan vållande isåfall.. För lagen kräver hänsyn till att trädet inte skadas eller dör av en sådan åtgärd...
Så där får man nog tänka om igen..

sanningen är alltså att någon inte sagt hela sanningen eller läst hela texten... Innan man förslog för grannen att trädet skulle tippa vid nästa storm... För det är inte mer rätt för att man utelämnat vissa delar....
Nu killgissar du helt fel eftersom det var kommunens bygglovsavdelning som tipsade mig om detta och som flera andra skriver har man rätt att ta bort inträngande rötter på sin tomt.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nissens
N Nalleman64 skrev:
Tycker rent generellt folk är alltför förtjusta i att ta ner fullt friska träd. Min filosofi är att träd skall man vara rädd om då de tillför otroligt mycket inte bara estetiskt utan även för ekosystemet. Jag vårdar mina träd ömt och är glad att de finns där även om de kanske innebär någon/några timmars mindre sol.
Du menar att skogsindustrin bara skulle ta ner döda träd? Då hade det inte blivit mycket virke att bygga hus av...
I Sverige växer mer träd än det avverkas, så det är ju knappast ont om träd...

När jag skulle bygga hus stod några riktigt stora träd precis utanför tomtgränsen, jag gick till markägaren och frågade snällt om det kunde vara ok att ta ner dem, de stod i västerläge i förhållande till mitt blivande hus... Jag sade att jag kan ta ner dem om det är ok så kostar det varken tid eller pengar för honom.
Han sade ”Nej”... så gjorde han en konstpaus... så fortsatte han ”jag tar hellre ned dem själv”. :crysmile::crysmile:

Jag njuter fortfarande av kvällssolen och tänker på vilken skillnad det är mot vad det hade kunnat vara.

Varken jag eller markägaren saknar träden. :):)

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Tycker rent generellt folk är alltför förtjusta i att ta ner fullt friska träd. Min filosofi är att träd skall man vara rädd om då de tillför otroligt mycket inte bara estetiskt utan även för ekosystemet. Jag vårdar mina träd ömt och är glad att de finns där även om de kanske innebär någon/några timmars mindre sol.
Jag respekterar att vissa älskar träd och vill ha kvar dom. Det är helt ok för mig att ni får tycka så.
Jag är dock av annan uppfattning och tar gärna bort träd för att jag tycker om att se långt och få sol. Det märkliga är att det är nästan bara trädkramare som anser att de alltid har rätt. Väldigt sällan man ser en trädhatare (finns det ett ord för oss? Hatare är för starkt) som ondgör sig över träd eller trädkramare.
Känns som om trädkramare alltid anser att de har rätt att få behålla sina träd.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag skulle nog göra några någon av följande:

Kontakta miljö-avdelningen i kommunen och fråga om trädfällningen. Om de svarar att man måste söka tillstånd, liknande och om de ev. kan komma och inspektera.

Sen skulle jag meddela grannen och om hon ej kan komma med kompensation som ni nöjer er med, skulle jag polisanmäla grannen och den som sågade "åt grannen" för egenmäktigt förfarande.

Jag skulle även kontakta lokaltidningen.

Stå på er!!!!! :)

Ni som skriver att TS skall strunta i allt - har ju inga svar! - Det avgör TS och eller dennes mor alldeles själva!

Stort lycka till!

Kristin
f.d. polis utbildad i miljöbrott

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Heidina och 9 till
  • Laddar…
W Wenanders skrev:

Kontakta miljö-avdelningen i kommunen och fråga om trädfällningen. Om de svarar att man måste söka tillstånd, liknande och om de ev. kan komma och inspektera.

Sen skulle jag meddela grannen och om hon ej kan komma med kompensation som ni nöjer er med, skulle jag polisanmäla grannen och den som sågade "åt grannen" för egenmäktigt förfarande.

Ni som skriver att TS skall strunta i allt - har ju inga svar! - Det avgör TS och eller dennes mor alldeles själva!

Stort lycka till!

Kristin
och som före detta polis - hur länge gissar du att polisen utreder detta innan de lägger ner ärendet?

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
N
Nissens Nissens skrev:
Du menar att skogsindustrin bara skulle ta ner döda träd? Då hade det inte blivit mycket virke att bygga hus av...
I Sverige växer mer träd än det avverkas, så det är ju knappast ont om träd...

När jag skulle bygga hus stod några riktigt stora träd precis utanför tomtgränsen, jag gick till markägaren och frågade snällt om det kunde vara ok att ta ner dem, de stod i västerläge i förhållande till mitt blivande hus... Jag sade att jag kan ta ner dem om det är ok så kostar det varken tid eller pengar för honom.
Han sade ”Nej”... så gjorde han en konstpaus... så fortsatte han ”jag tar hellre ned dem själv”. :crysmile::crysmile:

Jag njuter fortfarande av kvällssolen och tänker på vilken skillnad det är mot vad det hade kunnat vara.

Varken jag eller markägaren saknar träden. :):)
Jag pratar om träd i folks trädgårdar (vilket du säkert förstod).

Tänker inte ge mig in i någon vidare diskussion om hur svenskt skogsbruk bedrivs med "föryngringsavverkningar" som lämnar ett bedrövligt månlandskap efter sig.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
harry73
T Talisman skrev:
Haha!

Roligt inlägg

Jag hade nog förväntat mig en hel del svar från medlemmar som har befunnit sig i en liknande situation, och att dessa skulle beskriva hur dom agerade eller inte agerade, och om dom är nöjda eller missnöjda med utfallet.

Jag hade kanske inte förväntat mig en drös av inlägg med innebörden "Gäsp. Sånt här händer dagligen, överallt, och är inget att bry sig om. Skaffa en hobby, din insnöade gamla autist. Och varför sitter du här och gnäller istället för att bygga ett fint staket åt din mamma? Blir så trött!"
Det där med autism tog du upp själva som förklaring för hur du reagerar på situationen. Jag kan tycka att det är en bra och relevant förklaring men det betyder inte att autism är en dålig egenskap.

Det som många har sagt, är att skadeståndet troligtvis blir så lågt, att det rimligtvis inte är värd att bråka om. Det är den biten du har svårt att ta till dig.

Jag tror att de flesta tror att grannen gjorde fel, och bryr sig inte om hon får det besvärligt eller behöver gå igenom en tråkig rättegång.
Alla råd att släppa det och gå vidare är i all välmening för dig och din mamma, så att det blir så bra som möjligt för er.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
N
TT4F TT4F skrev:
Jag respekterar att vissa älskar träd och vill ha kvar dom. Det är helt ok för mig att ni får tycka så.
Jag är dock av annan uppfattning och tar gärna bort träd för att jag tycker om att se långt och få sol. Det märkliga är att det är nästan bara trädkramare som anser att de alltid har rätt. Väldigt sällan man ser en trädhatare (finns det ett ord för oss? Hatare är för starkt) som ondgör sig över träd eller trädkramare.
Och där kom det obligatoriska tugget om trädkramare. SÅ väntat!

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nissens
TT4F TT4F skrev:
Alla har rätt att behålla sina träd. Äger man marken de står på så bestämmer man över träden också... så är det bara, man behöver inte ens motivera för någon varför man vill ha dem där.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nissens
N Nalleman64 skrev:
Jag pratar om träd i folks trädgårdar (vilket du säkert förstod).

Tänker inte ge mig in i någon vidare diskussion om hur svenskt skogsbruk bedrivs med "föryngringsavverkningar" som lämnar ett bedrövligt månlandskap efter sig.
Tycker du samma sak om jordbrukens åkrar?
Det är nämligen samma sak, man sår och sedan skördar man. Skillnaden är att skogen har längre cykler bara.

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
En tall är väll ingen insynsskydd.
Be grannen plantera en buske där ist om det visat sig den gjort fel.
Konflikt blir det om man ska börja kräva ersättning för ett gammalt träd, det är dyrt.

Sen inte för att vara sån men folk borde förstå att man ska inte ha höga träd på tomten i närheten av hus.
Träd ger skugga och vindskydd. På sätt som diverse buskar inte förmår göra. Träd är ockso viktiga för att få ett rikt djurliv i området.

"Folk" tar ofta ner träd, som man något år efter att de tagits ner, saknar väldigt mycket.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alla har rätt att behålla sina träd. Äger man marken de står på så bestämmer man över träden också... så är det bara, man behöver inte ens motivera för någon varför man vill ha dem där.
Håller med - men min poäng är att även om man vill fälla träd som man har rätt att fälla så blir det alltid ett jäkla liv på ”kramarna”

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Nissens
W Wenanders skrev:

Stort lycka till!

Kristin
Den utredningen hade polisen lagt ner snabbt med ett eller annat svepskäl. De har viktigare saker att göra. Hade de inte haft viktigare saker att göra så hade vi haft för många poliser...

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
N
Nissens Nissens skrev:
Det är nämligen samma sak, man sår och sedan skördar man. Skillnaden är att skogen har längre cykler bara.
Nissens Nissens skrev:
Läste du vad jag skrev? Okej jag repeterar då: "Tänker inte ge mig in i någon vidare diskussion om svenskt skogsbruk".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.