En fundering. :thinking:

Finns det inga regler i Sverige på hur höga buskar och träd får vara beroende på hur nära gränsen de står? Har inte koll på sånt för att jag bor i Frankrike sen en lång tid tillbaka.

Här är reglerna i snigel/grodlandet: Träd/buske som är mindre än 2 meter högt kan planteras nära tomtgräns, dock ej närmre än 50cm såvida inte grannen gett tillstånd. Då räknas det som gemensamma buskar/träd och grannen har lika mycket rätt/skyldighet.
Om trädet/busken är mer än 2 meter högt ska det planteras minst 2 meter från tomtgränsen. Då gäller detta självklart träd som man vet kommer att växa och bli högre, annars ska man trimma ner dem allt eftersom.

• Gilla
petersthlm och 1 till
  • Laddar…
Till att börja med så gör man inte som grannen nu uppembarligen gjort. Släpp den ekonomiska tvisten för den lär bara suga ut energi från både dig och din mamma.

1. Smäll upp 2-3 år gamla tallar på den sida av tomten som angränsar den tokiga grannen. Visst, det lär ju ta ett tag innan de blir stora men grannen lär ju bo där ett tag och blir en moralisk vinst med det ställningstagandet.

2. Klä dig svart och in och fördärva något på deras tomt en kall vinternatt. De kanske också har något de håller kärt och som inte går att "bara" bygga upp.

:) :) Jag vet, det är inte moraliskt rätt med mina förslag heller men skit ska skit ha!

Min tanke också.... En pump spruta med roundup

BigR
T Talisman skrev:
Haha!

Roligt inlägg

Jag hade nog förväntat mig en hel del svar från medlemmar som har befunnit sig i en liknande situation, och att dessa skulle beskriva hur dom agerade eller inte agerade, och om dom är nöjda eller missnöjda med utfallet.

Jag hade kanske inte förväntat mig en drös av inlägg med innebörden "Gäsp. Sånt här händer dagligen, överallt, och är inget att bry sig om. Skaffa en hobby, din insnöade gamla autist. Och varför sitter du här och gnäller istället för att bygga ett fint staket åt din mamma? Blir så trött!"
Det är så här det är på BH numer; Trådskaparna blir raskt bortskrämda och sedan en lååång efterfest med längdpissning och olika härskarmetoder.

Hoppas iallafall du uppdaterar m hur det gick senare. (y)

• Gilla
Meriwether och 5 till
  • Laddar…
P
I iAnna75 skrev:

Finns det inga regler i Sverige på hur höga buskar och träd får vara beroende på hur nära gränsen de står? Har inte koll på sånt för att jag bor i Frankrike sen en lång tid tillbaka.

Här är reglerna i snigel/grodlandet: Träd/buske som är mindre än 2 meter högt kan planteras nära tomtgräns, dock ej närmre än 50cm såvida inte grannen gett tillstånd. Då räknas det som gemensamma buskar/träd och grannen har lika mycket rätt/skyldighet.
Om trädet/busken är mer än 2 meter högt ska det planteras minst 2 meter från tomtgränsen. Då gäller detta självklart träd som man vet kommer att växa och bli högre, annars ska man trimma ner dem allt eftersom.
Nä för äganderätten gäller även uppåt himlen till.. det är uppe i luftrummet för flygplan man kan ha andra åsikter.. Men där har vi sällan sett några träd.. :cool::rofl:

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Du får knappast mer sympati genom att skrika. För övrigt var det nog många, inklusive undertecknad, som uppfattade ditt ursprungliga inlägg som att insynsskyddet var viktigt

”Grannen har tidigare fällt ett flertal träd på sin egen sida om gränsen, och sedan den nu aktuella tallen fällts, är insynen så gott som total.”
Vi vet inget om höjdförhållandet på platsen, ett högt träd kan mycket väl skymma insyn på flera sätt.

• Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
P
TorpAnders TorpAnders skrev:
Vi vet inget om höjdförhållandet på platsen, ett högt träd kan mycket väl skymma insyn på flera sätt.
En tall blir inte bara hög de kan bli grova och kvistiga.. Så stammen ger den insynsskydd den ger... en lösning är ju som skrivet att grannen betalar 2500 kr för insynsskydd..
helst något tätt helvete så man slipper se åkerspöket..

F Förrådsbo skrev:
Möjligen mindre relevant, men tallen är visst omkring 50 år gammal om man räknar årsringarna. Gör man det så behöver man inte gissa/överdriva hur gammal den är :)
Jag fick det till ca 85 år. Och i så fall låg TS gissning närmre sanningen än din uppskattning... Fel att överdriva åt andra hållet också!

• Gilla
Plingan73 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
I iAnna75 skrev:

Nej finns inga sådana regler här, därför många har thuja vid tomtgränsen, går bli hur höga som helst. Till skillnad mot ex staket. Däremot har vi lagar som säger att du inte får fälla träd på annans mark. I det här fallet med träd på gränsen, borde grannen ha pratat med TS mamma först.

Fast du ska kunna sköta om gränsväxter på egen hand, du ska inte behöva stå på grannens mark för att trimma häcken.

• Gilla
Plingan73 och 2 till
  • Laddar…
PeterHog PeterHog skrev:
Spelar ingen roll vem som har rätt. Börjar ni tjaffsa förstör ni grannsämjan. Är det värt det?
Finns det så mycket sämja kvar!?
Hade detta hänt mig så var det slut med det punkt. Trots landet mellanmjölk så kan man inte låta sig röv_____as hur som helst vart är ryggraden?

• Gilla
Meriwether och 5 till
  • Laddar…
Nissens
P PTZic skrev:
Intressant det där att många tänker att man ska undvika anmäla lagbrott för att inte skapa osämja. Är väl ändå den som begår lagbrottet som skapar osämjan, ska de komma undan med det? Är det en grannsämja som är värd att försvara, när grannen uppträder så?

Jag tycker ni ska polisanmäla, utan dröjsmål. Det här räknas som skadegörelse, med 2 års preskriptionstid. Är inga högprioriterade utredningar hos polisen. Att först försöka komma till lösning med grannen som troligtvis inte leder till något gör bara att man förlorar värdefull tid. Får man en dom, kan åklagaren samtidigt driva skadeståndsfrågan, istället för att behöva ta en civilrättslig process
Du är rolig du. Varken du eller någon annan VET vilken tomt trädet stod på. Livet är för kort för att hålla på och tjafsa om sånt här. Särskilt om man är 80 år gammal.

• Gilla
rollo7777
  • Laddar…
Nissens
TorpAnders TorpAnders skrev:
Finns det så mycket sämja kvar!?
Hade detta hänt mig så var det slut med det punkt. Trots landet mellanmjölk så kan man inte låta sig röv_____as hur som helst vart är ryggraden?
Get a life. Hur orkar man. Du och ingen annan vet ens vilken tomt trädet stod på....

• Gilla
rollo7777
  • Laddar…
N
T Talisman skrev:
Min mor äger ett fritidshus med tillhörande tomt i Stockholms län.

Hennes granne har, utan att tillfråga mamma, och i mammas frånvaro, låtit fälla ett träd som befinner sig på gränsen mellan grannens och mammas tomt.

Det handlar om en gissningsvis 100-150 år gammal tall.

Mamma är nu mycket ledsen eftersom hon absolut inte ville att tallen skulle fällas. Grannen har tidigare fällt ett flertal träd på sin egen sida om gränsen, och sedan den nu aktuella tallen fällts, är insynen så gott som total. Det känns nu närmast som om grannens och mammas tomter är en och samma tomt.

Exakt på millimetern var gränsen går är vi inte till 100% säkra på, men det ska givetvis både kollas, dubbelkollas och trippelkollas.

Grannen påstår sig dock veta exakt var gränsen går, och t o m har märkt ut den vid den nyss fällda tallens stubbe.

Jag bifogar foto på stubben, med en gul tråd som markerar den enligt grannen korrekta tomtgränsen.

Det häpnadsväckande är, att den - enligt den gula tråden - större delen av stubben är belägen på mammas tomt. Vilket stämmer väl överens med mammas uppfattning om var tomtgränsen går.

Grannen har alltså konstaterat att tallen låg på tomtgränsen, och till (uppskattningsvis) 65-70% på mammas sida om gränsen, och därefter tagit ned tallen.

Mamma, som är snart 80 år gammal och precis tillfrisknat från bröstcancer, har pratat lite med grannen, som hävdar följande:

- Hon trodde att det räckte med att ett träd till någon del - hur liten som helst - befann sig på hennes sida av tomtgränsen, för att hon skulle ha rätt att ta ned det.

- Hon tycker att det är alldeles för mycket träd i omgivningen, och att det är trevligare utan träd.

- En helt annan person i samma fritidshusområde har nyligen tagit ned ett dött träd just bortom utkanten av grannens tomt, och då tyckte hon att hon lika gärna kunde ta ned den fullt friska tallen som alltså med all sannolikhet till 65-70% befann sig på mammas tomt (ytterst oklart var logiken/relevansen finns i detta resonemang).

Jag vet att trädfällning och grannosämja är ett lite uttjatat ämne, men det känns som om detta "fall" är lite uppfriskande såtillvida att grannen på intet sätt försöker hävda att tallen stod helt eller till övervägande delen på hennes sida, utan alltså vidgår att den till större delen stod på mammas sida, men ändå lät ta bort den utan att informera mamma.

Så fort vi fått bekräftat att tomtgränsen går där såväl grannen som mamma tror att den går, så finns det ju ett antal rättsliga åtgärder som kan vidtas.

Men frågan är vad man eventuellt gör INNAN man drar i den juridiska gonggongen.

Bjuder hem grannen för ett allvarligt samtal? Visar upp relevanta lagtexter? Försöker göra upp i godo? Hur mycket pengar är relevant att kräva?

Fritidshuset är mammas paradis på jorden, och en gigantisk konflikt med grannen skulle till stor del spoliera mammas framtida vistelser där.

Samtidigt är det åtminstone för mig tämligen självklart, att man inte låter något sånt här passera obemärkt.

Tilläggas kan att grannen är c:a 15 år yngre än mamma, fortfarande yrkesaktiv inom management/personlig utveckling, har stort självförtroende, väldigt mycket skinn på näsan och inte är typen som lätt får skuldkänslor, utan snarare en sådan person som lugnt verkar kalkylera med att "självklart blir det ibland lite gnäll i organisationen när man som chef måste fatta jobbiga beslut, men sånt får man skaka av sig".
Tycker rent generellt folk är alltför förtjusta i att ta ner fullt friska träd. Min filosofi är att träd skall man vara rädd om då de tillför otroligt mycket inte bara estetiskt utan även för ekosystemet. Jag vårdar mina träd ömt och är glad att de finns där även om de kanske innebär någon/några timmars mindre sol.

• Gilla
Meriwether och 4 till
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Det är så här det är på BH numer; Trådskaparna blir raskt bortskrämda och sedan en lååång efterfest med längdpissning och olika härskarmetoder.

Hoppas iallafall du uppdaterar m hur det gick senare. (y)
Ja, alltså...

Gör man ett inlägg på ett forum så får man givetvis vara beredd på massor av olika sorters svar, även sådana som ifrågasätter och kritiserar. Jag har varit aktiv på flera olika forum i åratal, och är väl medveten om detta.

Men attityden här på BH är lite annorlunda än vad jag är van vid. Eller snarare graden av ifrågasättande.

Jag har tidigare bl a varit aktiv på ett forum för hifi-prylar. Där kunde jag t ex skriva att jag önskade en mer omfattande ljudbild när jag spelar musik, och funderade på huruvida det var lämpligt att köra musik via en flerkanalsreceiver som egentligen var avsedd för hemmabio, eller om det kunde vara lämpligt att investera i en separat stereoanläggning för musik.

Då var det aldrig någon som skrev att det bästa kanske vore om jag började med att gå till en audionom för att kolla min hörsel, eller att jag nog hade glömt att ta i beaktande att det skulle bli mycket mer saker att damma med två anläggningar, eller att det vore bättre att jag lät bli att köpa en stereo och istället såg till att få behandling för min autism, eller att musik i allmänhet är jävligt överskattat.

Intressant.

• Gilla
  • Haha
80-talshus och 12 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Om grannen dock värderade trädet högt hade jag aldrig haft mage att köra utpressning på det viset, relationen kan bara bli sämre av sådant skit.
Relationen var skit redan innan :surprised:

• Gilla
Meriwether
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.