P
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Tror du ska läsa på innan du slänger ur dig massa innehållslösa ord!
Inlägget du svarar på är inte riktat personligt till dig utan till den sidan i debatten som inte förstår verkligheten..eller vägrar acceptera den och tror att miljöbalken alltid löser problemet.. ett dåligt råd enligt min erfarenhet pga hur lång tid det tar innan man har ett färdigt beslut som inte kan fördröjas eller överklagas mer..

Personligen tror jag min tolkning av lagen stämmer bättre överens med hitintills kända rättsfall.. iaf än fruns totalt egenhändigt hopknåpade agenda / önsketänkande..

Det är en lång krokig väg till att reglera grannens eldande via rättsväsendet.. Vilket flera i tråden inklusive jag vänligt försökt påpeka

Och förslag om flytt av intag för luft som ibland beroende på läget kan göra stor skillnad snabbt..
Det skriver jag inte för att provocera utan i vissa hus kan en pipa ventilationsrör och nån böj och 5 timmars arbete göra enorm skillnad. I nästa hus är det stort jobb och nästan omöjligt. Även platsen har såklart stor skillnad.
Om det kan hjälpa dig så kan det vara dom mest välanvända tusenlappar man har spenderat då det ändrar läget nu inte om en halv evighet..

Hur allvarligt fel (eller rätt) grannen eldar vet jag såklart inte då jag inte har den infon

Hoppas det ordnar sig med röken..

Sen tror jag att det är enklast som trådskapare att försöka lyssna och fundera på dom råd man får och inse att debatten i tråden är nog enklast att bara låta bero.. angripande inlägg för att dom går lite emot sin egen ståndpunkt och mer otrevliga svar tror jag bäst ignoreras och skrolla förbi.

Jag förstår att man önskar att verkligheten såg ut som tex vissa fruar i tråden fantasier och försöker få det till med alla medel utan korrekt info .
För all del följ hennes råd och inse att efter ett gäng inspektioner och tidsfördriv överklaganden. Fel info från eldaren som såklart oftast eldar som man ska vid en inspektion då besöken brukar ske enligt överenskommelse osv . så har man kanske kanske fått att han bara får elda 2 ggr i veckan vid viss vindriktning men problemet är ju ofta inte borta för det..men man har spenderat ofta halvår eller år innan det är klart.

Eller får ett avslag och eldaregrannen gör rätt. Det kan sluta så med..

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Pelleplutt78
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle det gå?
Vet väl inte jag. Det är därför jag har frågat Bygghus. Hoppas tråden stängs ner.

P
Vet väl inte jag. Det är därför jag har frågat Bygghus. Hoppas tråden stängs ner.
Syftet för ett forum är väl inte att nån ska ha sista ordet eller att stänga ner trådar för ts tröttnat..

Det är enklare och bättre att bara stänga av sina aviseringar och låta tråden leva sitt eget liv.

Tråden innehåller förutom olika ståndpunkter och en lång debatt även mycket bra info för nån annan i samma situation .

Och efter en tid kan det vara intressant för alla att höra hur historien slutade

• Gilla
  • Arg
Klonisgupp och 6 till
  • Laddar…
Pelleplutt78
P polaris78 skrev:
Syftet för ett forum är väl inte att nån ska ha sista ordet eller att stänga ner trådar för ts tröttnat..

Det är enklare och bättre att bara stänga av sina aviseringar och låta tråden leva sitt eget liv.

Tråden innehåller förutom olika ståndpunkter och en lång debatt även mycket bra info för nån annan i samma situation .
Det handlar inte om sista ordet. Lägg inte dina åsikter som fakta över hur jag tänker! Jag startade upp tråden och därför har jag rätt att fråga Byggahus om den kan stängas. Säger de nej rättar jag mig efter det! Så styr och ställ inte i allt du gör!

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Det handlar inte om sista ordet. Lägg inte dina åsikter som fakta över hur jag tänker! Jag startade upp tråden och därför har jag rätt att fråga Byggahus om den kan stängas. Säger de nej rättar jag mig efter det! Så styr och ställ inte i allt du gör!
Så om någon förklarar hur ett forum fungerar så styr och ställer dom?
Med vissa av dina kommentarer om det som går emot dig så har du nog inte riktigt förstått hur ett öppet forum fungerar.

• Gilla
  • Haha
Klonisgupp och 4 till
  • Laddar…
Fy vilken tråd och vilken ton.
Att fyra personer skrattar åt TS första inlägg och detta återkommande retandet att: ”nu går jag å eldar”. De flesta tycker väl inte det är provocerande alls utan bara löjligt, men kan helt klart förstå att allt detta i kombo med ett verkligt liv och verkligt problem i grunden kan göra att allt känns fruktansvärt just nu.

Detta är förändringsarbete och det gör ont, för båda sidor.
Det finns ett antal här i tråden som inte kan tänka sig något läskigare än att behöva modernisera sitt värmesystem. Det får man väl ha förståelse för. Att de kämpar mot det.

(Samtidigt så är det inte ens det detta handlar om så länge de inte stör sina grannar eller bor i tätort. )

Jag kommer att tänka på en artikel jag läste om en gammal talman som drev frågor som till slut förbjöd bland annat barnaga och våldtäkt inom hemmet. Det väckte ett enormt motstånd. Hon fick bland annat använda kondomer skickade till sig. Det är inte så länge sen. Man kan undra hur de personerna tänker över detta om de fortf är i livet.

Det kan vara värt att hålla det värdigt. Och det gäller båda sidor. Vad som är rätt och fel, och även lagligt kan ändras över tid. Kanske behöver man inte trycka ner människor bara för att man tänker olika?

• Älska
Pelleplutt78
  • Laddar…
Pelleplutt78
A Argastesnickaren skrev:
Så om någon förklarar hur ett forum fungerar så styr och ställer dom?
Med vissa av dina kommentarer om det som går emot dig så har du nog inte riktigt förstått hur ett öppet forum fungerar.
Inte du heller tydligen!🤣

D djungelkatt skrev:
Kan det vara så att TS ton sprider sig i tråden?

• Gilla
  • Arg
Zevv och 4 till
  • Laddar…
Jag är så trött att få skit kastat i ansiktet, att man är det ena och det andra för att man ber om råd och hjälp!...
...Men vissa har varit otroligt fula i tonen och skickar den ena anklagelsen efter den andra.
Och ändå var det du som en liten bit upp i tråden kallade andra forumdeltagare för "miljöförnekande fascister".

Jag håller med om att tonen i tråden till vissa delar är ett lågvattenmärke. Men det gäller båda sidor.

• Gilla
  • Arg
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Pelleplutt78
D djungelkatt skrev:
Att fyra personer skrattar åt TS första inlägg och detta återkommande retandet att: ”nu går jag å eldar”. De flesta tycker väl inte det är provocerande alls utan bara löjligt, men kan helt klart förstå att allt detta i kombo med ett verkligt liv och verkligt problem i grunden kan göra att allt känns fruktansvärt just nu.

Detta är förändringsarbete och det gör ont, för båda sidor.
Det finns ett antal här i tråden som inte kan tänka sig något läskigare än att behöva modernisera sitt värmesystem. Det får man väl ha förståelse för. Att de kämpar mot det.

(Samtidigt så är det inte ens det detta handlar om så länge de inte stör sina grannar eller bor i tätort. )

Jag kommer att tänka på en artikel jag läste om en gammal talman som drev frågor som till slut förbjöd bland annat barnaga och våldtäkt inom hemmet. Det väckte ett enormt motstånd. Hon fick bland annat använda kondomer skickade till sig. Det är inte så länge sen. Man kan undra hur de personerna tänker över detta om de fortf är i livet.

Det kan vara värt att hålla det värdigt. Och det gäller båda sidor. Vad som är rätt och fel, och även lagligt kan ändras över tid. Kanske behöver man inte trycka ner människor bara för att man tänker olika?
Det tråkiga är att jag bara försökt finna vad som är rimligt, lagligt och vad man kan göra för att minska detta helvete som vi hamnat i. Jag kommer rätta mig efter vad tredje part, i detta fall kommunen, säger och då tvingas flytta eftersom mitt barn kommer lida men av röken. Att vuxna människor trycker ner andra som ber om hjälp är fullständigt horribelt. För mig och min familj har grannens ledande skapat otroligt lidande och en ohållbar situation. Allt lukar rök! Vi somnar till röklukt och vaknar till röklukt 7 dagar i veckan. Vem som helst skulle känna att det blir för mycket, tom alla som förespråkar att vedeldare inte har något ansvar. De som eldar drabbas ju inte själva av obehag, det får grannen istället.

• Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
Pelleplutt78
Guzzi Guzzi skrev:
Och ändå var det du som en liten bit upp i tråden kallade andra forumdeltagare för "miljöförnekande fascister".

Jag håller med om att tonen i tråden till vissa delar är ett lågvattenmärke. Men det gäller båda sidor.
Det var efter att jag och andra kallades miljömuppar! Läs tråden innan du uttalar dig!

Det var efter att jag och andra kallades miljömuppar! Läs tråden innan du uttalar dig!
Tack för det trevliga svaret. Jag har läst varenda inlägg i tråden.

• Gilla
Klonisgupp och 2 till
  • Laddar…
Pelleplutt78
Alfredo Alfredo skrev:
Snarare din ton! Titta i samtliga av dina meddelanden! Elaka kommentarer till samtliga som inte håller med dig.

Alfredo Alfredo skrev:
Det gäller båda sidor.
Många kliver in i denna tråd med mycket uppdämda aggressioner.
Det gjorde inte TS tycker jag.
Han är tydligt inte på bästa humör nu men kanske kan vi ha överseende. Föräldrar kan bli otrevliga när de känner att familjen är hotad.
Det upplevda hotet kanske inte alla förstår, men det är iaf vetenskapligt grundat.

• Älska
Pelleplutt78
  • Laddar…
Pelleplutt78
Guzzi Guzzi skrev:
Tack för det trevliga svaret. Jag har läst varenda inlägg i tråden.
Var jag otrevlig? För att jag förklarar?! Då får du läsa igen! Tröttande på att det slängdes ut att man är miljömupp och Greta förespråkare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.