138 329 läst ·
830 svar
138k läst
830 svar
Grannen eldar från tidig morgon till sen kväll
Nej nej, jag skrev ju att det var trevligt att få ett svar i två meningar, som båda avslutas med utropstecken, där du förklarar att inget är ditt ansvar och att jag helst ska hålla käft för att du förutsätter att jag inte läst tråden.Pelleplutt78 skrev:
Jag föreslår att du loggar ut en stund och andas lite. För oavsett vad du tycker om grannens eldande så befarar jag att du just nu är på väg att "going down in flames".
Tack! Nu kommer jag sluta svara de som inte ska ges tid! Du har helt rätt i att jag tappat tålamodet! Har verkligen försökt stå emot, men vissa här är bara ute efter att provocera.D djungelkatt skrev:Ja det gäller båda sidor.
Det gäller båda sidor.
Många kliver in i denna tråd med mycket uppdämda aggressioner.
Det gjorde inte TS tycker jag.
Han är tydligt inte på bästa humör nu men kanske kan vi ha överseende. Föräldrar kan bli otrevliga när de känner att familjen är hotad.
Det upplevda hotet kanske inte alla förstår, men det är iaf vetenskapligt grundat.
Nu blandar du och trådstartaren ihop två totalt olika frågor. Du talar om att "modernisera" värmesystem när det i klartext innebär att övergå till en energityp som inte nödvändigtvis är ekonomisk tillgänglig.D djungelkatt skrev:Fy vilken tråd och vilken ton.
Att fyra personer skrattar åt TS första inlägg och detta återkommande retandet att: ”nu går jag å eldar”. De flesta tycker väl inte det är provocerande alls utan bara löjligt, men kan helt klart förstå att allt detta i kombo med ett verkligt liv och verkligt problem i grunden kan göra att allt känns fruktansvärt just nu.
Detta är förändringsarbete och det gör ont, för båda sidor.
Det finns ett antal här i tråden som inte kan tänka sig något läskigare än att behöva modernisera sitt värmesystem. Det får man väl ha förståelse för. Att de kämpar mot det.
(Samtidigt så är det inte ens det detta handlar om så länge de inte stör sina grannar eller bor i tätort. )
Jag kommer att tänka på en artikel jag läste om en gammal talman som drev frågor som till slut förbjöd bland annat barnaga och våldtäkt inom hemmet. Det väckte ett enormt motstånd. Hon fick bland annat använda kondomer skickade till sig. Det är inte så länge sen. Man kan undra hur de personerna tänker över detta om de fortf är i livet.
Det kan vara värt att hålla det värdigt. Och det gäller båda sidor. Vad som är rätt och fel, och även lagligt kan ändras över tid. Kanske behöver man inte trycka ner människor bara för att man tänker olika?
Jag har ingenting emot att värma med vad som helst såvida det är ekonomiskt tillgängligt och miljömässigt rimligt. Det som får mig att anfalla är när folk driver på att den enda värmekällan som väldigt många har råd med och som samtidigt är miljömässigt rimlig skall förbjudas.
För att jag vet att om de får sin vilja igenom kommer folk att frysa. Vilket de själva inte fattar när de blint driver på sina "moderniseringar".
Litet som när en tidigare regering i Finland kom på att de skulle minska utsläppen genom att lägga en hög straffskatt på gamla bilar så det skulle bli billigare att köpa en splitterny bil än att köra med en gammal. Tills det efter högljudda protester gick upp för dem att en mycket stor del av arbetskraften helt enkelt inte har råd med en splitterny bil att pendla med och därför skulle tvingas säga upp sig och bli långtidsarbetslösa för att klara sig utan bil.
Jag är en av personerna som använt ordet "miljömupp" men jag har inte kallat en enda person i tråden för det varken ts eller nån annan.
För mig är en miljömupp en person som oavsett följderna gör allt för även om det är ett uns bättre miljö.gärna på tveksamma eller fantasifulla grunder utan fakta...
likt förslaget om äldre bilar i finland som heimlaga tog upp här ovanför..
Eller som plastpåse skatten en meningslös skatt som inte gjort mycket miljönytta i praktiken då nästan alla köper soppåsar i plast istället för det är det enda som funkar.. tänker undvika fördjupning i ämnet men många experter har kallat den för symbolpolitik som i det närmaste helt saknar miljö nytta i praktiken
Eller förbjuder all vedeldning och låter alla som inte har råd med alternativen frysa
eller förbjuder alla fordon för då får vi bättre miljö men inte inser följderna att landet kommer befinna sig på stenåldern och ingen kommer till jobbet och vi inte kommer få mat i butikerna osv. att det tar årtionden att bygga andra system som kan ta över osv osv
Alla beslut har följder som man måste ställa i relation till nyttan. absolut ska vi bry oss om miljön men vi kan inte stänga ner landet totalt för det utan måste med minsta möjliga påverkan på folks liv göra dom åtgärder som gör störst nytta till minst kostnad. Det gör liksom ingen nytta totalt sett om vi skattar ihjäl allt i sverige men ingen runt oss bryr sig utan passar på att ta marknadsandelar då allt blir billigare från andra länder.
miljöbalken innehåller mycket dumma otydliga formuleringar som är som gjort för att misstolkas likt vissa i tråden också gör.. man måste ju läsa rättsfall och se hur den hitills har tolkats och vad som hitills har funnits straffbart eller åtminstone fått nån påföljd / begränsning.
Jag tror helt klart att miljöbalken skrivits av ett gäng miljömuppar med lite för stor frihet och för lite styrning vad som är rimligt och genomförbart ekonomiskt och tidsmässigt..😀 kanske med flit för att skapa debatt och dela in folket i för och emot
men det är nog ämne för en annan tråd
För mig är en miljömupp en person som oavsett följderna gör allt för även om det är ett uns bättre miljö.gärna på tveksamma eller fantasifulla grunder utan fakta...
likt förslaget om äldre bilar i finland som heimlaga tog upp här ovanför..
Eller som plastpåse skatten en meningslös skatt som inte gjort mycket miljönytta i praktiken då nästan alla köper soppåsar i plast istället för det är det enda som funkar.. tänker undvika fördjupning i ämnet men många experter har kallat den för symbolpolitik som i det närmaste helt saknar miljö nytta i praktiken
Eller förbjuder all vedeldning och låter alla som inte har råd med alternativen frysa
eller förbjuder alla fordon för då får vi bättre miljö men inte inser följderna att landet kommer befinna sig på stenåldern och ingen kommer till jobbet och vi inte kommer få mat i butikerna osv. att det tar årtionden att bygga andra system som kan ta över osv osv
Alla beslut har följder som man måste ställa i relation till nyttan. absolut ska vi bry oss om miljön men vi kan inte stänga ner landet totalt för det utan måste med minsta möjliga påverkan på folks liv göra dom åtgärder som gör störst nytta till minst kostnad. Det gör liksom ingen nytta totalt sett om vi skattar ihjäl allt i sverige men ingen runt oss bryr sig utan passar på att ta marknadsandelar då allt blir billigare från andra länder.
miljöbalken innehåller mycket dumma otydliga formuleringar som är som gjort för att misstolkas likt vissa i tråden också gör.. man måste ju läsa rättsfall och se hur den hitills har tolkats och vad som hitills har funnits straffbart eller åtminstone fått nån påföljd / begränsning.
Jag tror helt klart att miljöbalken skrivits av ett gäng miljömuppar med lite för stor frihet och för lite styrning vad som är rimligt och genomförbart ekonomiskt och tidsmässigt..😀 kanske med flit för att skapa debatt och dela in folket i för och emot
men det är nog ämne för en annan tråd
Ja det finns ju sällan enkla lösningar som funkar för alla på en ggn. På många platser kan det fungera som det är nu om ingen störs.H heimlaga skrev:Nu blandar du och trådstartaren ihop två totalt olika frågor. Du talar om att "modernisera" värmesystem när det i klartext innebär att övergå till en energityp som inte nödvändigtvis är ekonomisk tillgänglig.
Jag har ingenting emot att värma med vad som helst såvida det är ekonomiskt tillgängligt och miljömässigt rimligt. Det som får mig att anfalla är när folk driver på att den enda värmekällan som väldigt många har råd med och som samtidigt är miljömässigt rimlig skall förbjudas.
För att jag vet att om de får sin vilja igenom kommer folk att frysa. Vilket de själva inte fattar när de blint driver på sina "moderniseringar".
Litet som när en tidigare regering i Finland kom på att de skulle minska utsläppen genom att lägga en hög straffskatt på gamla bilar så det skulle bli billigare att köpa en splitterny bil än att köra med en gammal. Tills det efter högljudda protester gick upp för dem att en mycket stor del av arbetskraften helt enkelt inte har råd med en splitterny bil att pendla med och därför skulle tvingas säga upp sig och bli långtidsarbetslösa för att klara sig utan bil.
I TS fall funkar det ju dock inte.
Lagen är i nuläget för tandlös. Nått måste göras!
Jag hävdar även att vedeldning inte är miljömässigt rimlig i tätort. Och jag tror att de allra flesta där kan tex belåna lite på huset för att få till lösningar som ej stör hälsan i området.
Bidrag kan ju även vara en lösning.
Sen den här stöd / trivseleldningen verkar det ju inte finnas några ekonomiska incitament för alls just nu.
Angående att en del måste elda för att ha råd att värma sitt hus.
Det dör ju mellan 700 och 1000 om året av vedrök. Kanske i ökande iom det ökande eldandet.
Jag är övertygad att om ingen som verkligen inte behövde elda gjorde det, så skulle den siffran kunna minskas rejält.
Massa liv skulle kunna räddas och massa ohälsa förebyggas.
Oavsett vad lagen säger, och hur man tolkar verksamhet.
Det dör ju mellan 700 och 1000 om året av vedrök. Kanske i ökande iom det ökande eldandet.
Jag är övertygad att om ingen som verkligen inte behövde elda gjorde det, så skulle den siffran kunna minskas rejält.
Massa liv skulle kunna räddas och massa ohälsa förebyggas.
Oavsett vad lagen säger, och hur man tolkar verksamhet.
TS sa redan i förta inlägget att han inte bor i tätbebyggt område.D djungelkatt skrev:Ja det finns ju sällan enkla lösningar som funkar för alla på en ggn. På många platser kan det fungera som det är nu om ingen störs.
Jag hävdar även att vedeldning inte är miljömässigt rimlig i tätort. Och jag tror att de allra flesta där kan tex belåna lite på huset för att få till lösningar som ej stör hälsan i området.
Sen den här stöd / trivseleldningen verkar det ju inte finnas några ekonomiska incitament för alls just nu.
Jag tror också att det skulle bli rökigt om alla i centrala stockholm värmde sina lägenheter med eldstäder. Alla har inte tålamod att vänta på att veden skall bli torr, Och då ryker det.
Men det här är på är på landet, eller i alla fall inte i tätort. Skorstenarna står inte så tätt.
Jag tror att djungelkatt har en annorlunda syn på det där med ekonomi. En ökad belåning ge ingen inkomst man kan leva på. Lånar man pengar vill det till att det man använder lånet till ger en SÄNKT kostnad för att det skall gå ihop.l
Jag tror att TS problem grundar sej i att grannen är en dålig eldare. En kort stund efter att man tänt kan det lukta, men snart märks inte mycket. Varken lukt eller visuellt. Om det ändå är ett problem, då eldar grannen fel.
Och att elda kontinuerligt från tidig morgon till midnatt känns helt obegripligt. Är det verkligen någon som gör så? I så fall kanske eldningen kommer att upphöra ändå av naturliga skäl när det pga långvarigt höga temperaturer börjar komma skador på anläggningen.
Guzzi skrev:
Nej nej, jag skrev ju att det var trevligt att få ett svar i två meningar, som båda avslutas med utropstecken, där du förklarar att inget är ditt ansvar och att jag helst ska hålla käft för att du förutsätter att jag inte läst tråden.
Jag föreslår att du loggar ut en stund och andas lite. För oavsett vad du tycker om grannens eldande så befarar jag att du just nu är på väg att "going down in flames".
De som bor i huset kan inte göra något lite lagom. Allt de just nu lägger tid, kraft och pengar på är att bli självförsörjande om ryssen kommer. Inte påhittat.B berraX skrev:TS sa redan i förta inlägget att han inte bor i tätbebyggt område.
Jag tror också att det skulle bli rökigt om alla i centrala stockholm värmde sina lägenheter med eldstäder. Alla har inte tålamod att vänta på att veden skall bli torr, Och då ryker det.
Men det här är på är på landet, eller i alla fall inte i tätort. Skorstenarna står inte så tätt.
Jag tror att djungelkatt har en annorlunda syn på det där med ekonomi. En ökad belåning ge ingen inkomst man kan leva på. Lånar man pengar vill det till att det man använder lånet till ger en SÄNKT kostnad för att det skall gå ihop.l
Jag tror att TS problem grundar sej i att grannen är en dålig eldare. En kort stund efter att man tänt kan det lukta, men snart märks inte mycket. Varken lukt eller visuellt. Om det ändå är ett problem, då eldar grannen fel.
Och att elda kontinuerligt från tidig morgon till midnatt känns helt obegripligt. Är det verkligen någon som gör så? I så fall kanske eldningen kommer att upphöra ändå av naturliga skäl när det pga långvarigt höga temperaturer börjar komma skador på anläggningen.
De startar första brasan mellan kl 05-06 och sedan eldar de dygnets alla vakna timmar. Tror inte heller de eldar rätt. Pyreldar säkert och veden är nog inte helt torr.
Hobbysnickare
· Billinge
· 77 inlägg
Ok att man ska säga vad man tycker och stå på sig men alltså....skärp dig, såna här "fylle-inlägg" en lördagkväll är inte ok om man ska komma framåt....varken för dig, mig, trådskaparen eller någon annan.Timo Kordelin skrev:
Om du har så mycket aggressioner som måste komma ut på småtimmarna en lördagkväll så tror jag det finns en uppsjö av bättre lämpade forum som gärna välkomnar din "filosofiska läggning"
Problemet med att belåna huset och köpa värme för pengarna är att värme behövs år efter år efter år. Medan det är osannolikt ett hus ökar stabilt i värde på det viset så man kan ta tilläggslån varje år i årtionden och århundraden.D djungelkatt skrev:Ja det finns ju sällan enkla lösningar som funkar för alla på en ggn. På många platser kan det fungera som det är nu om ingen störs.
Skulle vi få kvittera ut 5000 euro i året i bidrag för att inte elda skulle jag inte ha någonting emot att sluta men jag bara undrar varifrån samhället skulle få sådana summor att dela ut år efter år efter år och varifrån den ersättande elektriciteten skulle komma.
Vindkraft och solkraft fordrar som känt vattenkraft och ved för att balansera systemet under kalla vinterdagar.
Stödeldning kan till exempel bero på att man har bergvärme som är underdimensionerad för huset. Vilket de flesta bergvärmeanläggningarna är. När det är kallt väder eldar man då för att inte behöva köra på direkt elektricitet.
Jag undrar fortfarande om trådstartarens problem är att grannen är en okunnig eldare som eldar surved. En som behöver hjälp att elda rätt inte förbud.
Ja Du TS, och andra i församlingen.
Nu har vi tillsammans ältat eldandet ur många vinklar och synes inte komma längre.
När jag nu kryper ur kojen, så ser jag att mina grannar redan gjort eld.
Och sambon förbereder vår kamin inför morgonens eldande. Håller värmen gott tills i kväll, då det bli en ny brasa.
- Mitt förslag är att Du redan till morgonen avlägger ett besök hos Kommunens Miljöförvaltning och dryftar dina besvär med grannens rök. Ta gärna med nån ytterligare granne som ev är drabbad.
Detta i all välmening. Effektivare eldning, mindre rök e t c.
Går ju att ställa frågan direkt till "rökgeneratorn" om han vill följa med.
Minns inte, men du kanske vet vad grannen har för eldstad?
- F ö så minns jag att grannen till min far, var svetsare och gjorde sig en egen ordentlig panna.
Den alstrade svår rök.
Blev ett ärende för tillsyn.
- Eftersom eldandet fungerar utmärkt för mig med minimal rök och utan klagomål, så kommer jag absolut inte att byta ut min platsbyggda 2 tons kamin.
Kommer att förbli kvar tills mina dödagar då husets säljs.
Hur en ny ägare framledes kommer att värma huset....
Nu har vi tillsammans ältat eldandet ur många vinklar och synes inte komma längre.
När jag nu kryper ur kojen, så ser jag att mina grannar redan gjort eld.
Och sambon förbereder vår kamin inför morgonens eldande. Håller värmen gott tills i kväll, då det bli en ny brasa.
- Mitt förslag är att Du redan till morgonen avlägger ett besök hos Kommunens Miljöförvaltning och dryftar dina besvär med grannens rök. Ta gärna med nån ytterligare granne som ev är drabbad.
Detta i all välmening. Effektivare eldning, mindre rök e t c.
Går ju att ställa frågan direkt till "rökgeneratorn" om han vill följa med.
Minns inte, men du kanske vet vad grannen har för eldstad?
- F ö så minns jag att grannen till min far, var svetsare och gjorde sig en egen ordentlig panna.
Den alstrade svår rök.
Blev ett ärende för tillsyn.
- Eftersom eldandet fungerar utmärkt för mig med minimal rök och utan klagomål, så kommer jag absolut inte att byta ut min platsbyggda 2 tons kamin.
Kommer att förbli kvar tills mina dödagar då husets säljs.
Hur en ny ägare framledes kommer att värma huset....
Redigerat:
Det här är en viktig poäng. Lagtext kan läggas på olika nivåer. Den kan t ex vara något detaljerad som t ex stora delar av PBL eller ännu mer extrema exempel som den här ofta förekommande samfällighetslagen eller bostadsrättslagen.P polaris78 skrev:
Den kan också vara mer översiktlig. Och där hittar vi vanligen miljöbalken. Miljöbalken ger ett ramverk men den som vill läsa i lagtexten hur ens enskilda avlopp regleras eller - trådens ämne - vedeldning från lokaleldstad i småhus kommer att bli besviken. Lagstiftaren valde att inte reglera detta i detalj.
Istället är det som du skriver avväganden som behöver göras för de enskilda fallen. Och i första hand är det den som eldar själv som gör detta avvägande. I andra hand är det de som skadas. Och det finns även möjlighet för tillsynen att göra avväganden. Tolkningen av det enskilda fallet får göras med utgångspunkt från praxis som etableras i domstol och då främst i MÖD med enstaka kryddning från HD.
Vad gäller t ex enskilda avlopp så har det överklagats så talrikt att MÖDs alla domar har gett en ganska tydlig praxis. I fallet vedeldning i lokaleldstad finns inte alls så många fall. Det blir således betydligt svårare för både den som eldar och den som upplever sig utsatt för oacceptabel rök att bedöma var gränserna går.
//
I TS fall torde det vara tydligt att gränsen är passerad. Här blir det mer en fråga om hur grannen faktiskt agerar, t ex om familjen instämmer med TS gällande omfattningen av eldningen, om veden är torr (svårt att tro det med denna enorma inrökning), om man tillför syre enligt bruksanvisningen eller pyreldar utan syre (av beskrivningen verkar det ju så) o s v. Alltså frågor som det kan tvistas om.
Vill du @Pelleplutt78 gå i tvist med grannen så är mitt råd att dokumentera. Skriva en dagbok där du noterar timme för timme vilka klockslag du kan se rök från grannens skorsten, om du har rök inomhus och hur vindförhållandena är. Är det fuktigt och stilla så att rök slår ned? Utan sådana sakuppgifter så står sig din subjektiva beskrivning slätt mot grannens nekande, både i en tillsynssituation eller att du stämmer grannen i tinget.
Några andra tips för att få sympati, något som inte gick så bra i denna tråd: Var saklig, dra ned på känsloutspelen. Ta inte upp barn, astma och hur synd det är om din familj. Försök att diskutera just ditt fall och ta inte upp den större frågan att du på det politiska planet också vill förbjuda eller begränsa vedeldning generellt. Det hjälper som visats i denna tråd inte din sak.
Sen en praktisk not. Dessa tvister med grannar leder sällan framåt. Och kommunens tillsyn vet det och försöker hålla nere dylikt. Det bästa är således att försöka komma överens med sina grannar. T ex gå över till dem, knacka på och förklara att nu är väderförhållandena sådana att det ryker in hos er så kan de ta en paus i sitt eldande. Och göra det om och om igen, dag efter dag. Alltid med god ton - här ligger utmaningen om man har hetsat upp sig över lång tid över röklukten. Om grannen nu är helt obstinat så är situationen svårlöst på detta sätt.
Då kommer nästa fråga. Går det att installera ett stort kolfilter i tilluften till huset? Går det att flytta på tilluften så att mindre rök kommer in? Det kanske går några några tiotusentals kronor men är det inte värt det med tanke på nivån av irritation i vardagen, och oron för astman? Kanske värt att kolla upp med en ventfirma vad en box med största modellen kolfiler för anläggningen skulle kosta?
Tack för ett sakligt inlägg.Claes Sörmland skrev:
Det här är en viktig poäng. Lagtext kan läggas på olika nivåer. Den kan t ex vara något detaljerad som t ex stora delar av PBL eller ännu mer extrema exempel som den här ofta förekommande samfällighetslagen eller bostadsrättslagen.
Den kan också vara mer översiktlig. Och där hittar vi vanligen miljöbalken. Miljöbalken ger ett ramverk men den som vill läsa i lagtexten hur ens enskilda avlopp regleras eller - trådens ämne - vedeldning från lokaleldstad i småhus kommer att bli besviken. Lagstiftaren valde att inte reglera detta i detalj.
Istället är det som du skriver avväganden som behöver göras för de enskilda fallen. Och i första hand är det den som eldar själv som gör detta avvägande. I andra hand är det de som skadas. Och det finns även möjlighet för tillsynen att göra avväganden. Tolkningen av det enskilda fallet får göras med utgångspunkt från praxis som etableras i domstol och då främst i MÖD med enstaka kryddning från HD.
Vad gäller t ex enskilda avlopp så har det överklagats så talrikt att MÖDs alla domar har gett en ganska tydlig praxis. I fallet vedeldning i lokaleldstad finns inte alls så många fall. Det blir således betydligt svårare för både den som eldar och den som upplever sig utsatt för oacceptabel rök att bedöma var gränserna går.
//
I TS fall torde det vara tydligt att gränsen är passerad. Här blir det mer en fråga om hur grannen faktiskt agerar, t ex om familjen instämmer med TS gällande omfattningen av eldningen, om veden är torr (svårt att tro det med denna enorma inrökning), om man tillför syre enligt bruksanvisningen eller pyreldar utan syre (av beskrivningen verkar det ju så) o s v. Alltså frågor som det kan tvistas om.
Vill du @Pelleplutt78 gå i tvist med grannen så är mitt råd att dokumentera. Skriva en dagbok där du noterar timme för timme vilka klockslag du kan se rök från grannens skorsten, om du har rök inomhus och hur vindförhållandena är. Är det fuktigt och stilla så att rök slår ned? Utan sådana sakuppgifter så står sig din subjektiva beskrivning slätt mot grannens nekande, både i en tillsynssituation eller att du stämmer grannen i tinget.
Några andra tips för att få sympati, något som inte gick så bra i denna tråd: Var saklig, dra ned på känsloutspelen. Ta inte upp barn, astma och hur synd det är om din familj. Försök att diskutera just ditt fall och ta inte upp den större frågan att du på det politiska planet också vill förbjuda eller begränsa vedeldning generellt. Det hjälper som visats i denna tråd inte din sak.
Sen en praktisk not. Dessa tvister med grannar leder sällan framåt. Och kommunens tillsyn vet det och försöker hålla nere dylikt. Det bästa är således att försöka komma överens med sina grannar. T ex gå över till dem, knacka på och förklara att nu är väderförhållandena sådana att det ryker in hos er så kan de ta en paus i sitt eldande. Och göra det om och om igen, dag efter dag. Alltid med god ton - här ligger utmaningen om man har hetsat upp sig över lång tid över röklukten. Om grannen nu är helt obstinat så är situationen svårlöst på detta sätt.
Då kommer nästa fråga. Går det att installera ett stort kolfilter i tilluften till huset? Går det att flytta på tilluften så att mindre rök kommer in? Det kanske går några några tiotusentals kronor men är det inte värt det med tanke på nivån av irritation i vardagen, och oron för astman? Kanske värt att kolla upp med en ventfirma vad en box med största modellen kolfiler för anläggningen skulle kosta?
Vi har dock med god ton och väldigt försiktigt pratat med grannen vid några tillfällen. Vi har fått samma svar varje gång: -"Vi gör inte några fel" och "vi kommer fortsätta elda och tom mer när det blir kallare" samt "vi anser att det är besvär att ändra på nibe-pumpen". Grannfrun började skrika till oss fast vi aldrig visat ilska mot dem och inte ens då.
Vi har fört dagbok.
När det gäller vår sons astma så står det i miljöbalken: " Vid bedömningen av vad som utgör en olägenhet för människors hälsa ska hänsyn tas till personer som är känsligare än normalt". Så vi kommer även lyfta det.
Vi har aldrig någonsin försökt kräva av grannen att helt sluta, vi har bara vädjat att de kan ha oss i åtanke och inte elda lika frenetiskt när vinden ligger på åt oss. Som sagt, de har inte grannar åt de andra vindriktningarna så det borde inte vara så himla besvärligt för dem, men de är inte beredda att göra några uppoffringar.
Gällande ventilation har vi varit i kontakt med firma som vill byta ut allt för att få ordning på det. Det innebär en otrolig kostnad för oss. Vi kommer agera utifrån det vi behöver för att få det att fungera. Tack samtliga som bidragit till goda tankar, idéer och information . Jag kommer avsluta mina inlägg här nu.
En bra sammanfattning av läget.Claes Sörmland skrev:
Det här är en viktig poäng. Lagtext kan läggas på olika nivåer. Den kan t ex vara något detaljerad som t ex stora delar av PBL eller ännu mer extrema exempel som den här ofta förekommande samfällighetslagen eller bostadsrättslagen.
//
Man varför ska TS inte kunna beskriva sin situation och tex prata om barn med astma?
Även där finns det belägg att minsta ökning av luftföroreningar förvärrar astma.
Att det inte väcker sympati utan raka motsatsen är ju ytterst märkligt.