138 329 läst ·
830 svar
138k läst
830 svar
Grannen eldar från tidig morgon till sen kväll
Och vad vill du ha sagt! Vad ger detta oss i tråden??? Du är bara ute efter att provocera. Så barnslig!H Hybro skrev:Vedeldning😁
Kom nyss hem efter att ha varit borta hela dagen. Visste redan nu att vinden var från syd, typ lä från grannar.
Ca 18 grader inomhus.
Ja, plockade in prylar, pissade och allt det andra.
Tände med tidningspapper och små spillved typ bös.
La snart in halvkluvna grövre granklabbar.
Brydde mig inte om att tända innerbelysning. Bara lågornas flammande innanför luckglaset...
Satte oss ned vid köksbordet och bara njöt...
Vet du vad? Jag läser inte ditt meddelande, min tid är viktigare än ditt innehållslös dravel. Väx upp och skriv inte mer till mig för jag blockar dig!H heimlaga skrev:Det är uppenbart att du behöver informeras om vissa saker.
Vet du varför man värmer upp sina bostäder? Det är varken hälsosamt för människorna eller husen att ha minusgrader inomhus. Folk blir sjuka och vattnet fryser och så vidare. Det kanske går att leva så i teorin men försök leva så och orka sköta ett arbete och så vidare. Minsta förkylning blir livsfarlig. Det fungerar bara inte.
Jag har själv bott med bara några plusgrader inomhus och ständig snö på köksgolvet så jag har vissa erfarenheter att hänvisa till.
Bostäder skall värmas upp. Punkt.
Sedan behöver du veta att det är krig och energibrist i Europa. Förra vintras var hela elnätet bara en hårsmån från överbelastning. Fastän vintern var ovanligt varm. Eldningsoljan kostade över 2 euro litern och elektriciteten var svindyr. Det är slut med den billiga importenergin från Ryssland. Eller tycker du att vi skall finansiera en rysk invasion av Sverige?
För många stod valet mellan att elda med ved eller leva utan värme. Vi vedeldare räddade samtidigt elnätet från överbelastning så att bland andra du kunde få elektricitet till din luftkonditionering och din uppvärmning.
I vinter är det ungefär samma visa i repris.
Sedan behöver du veta att alla som äger ett hus inte automatiskt är höginkomsttagare. För många är vedeldning mer eller mindre nödvändigt för att vardagsekonomin skall gå ihop även när energin är billig och nu i kristider är veden en grundförutsättning för att inte behöva gå till socialen. Socialen som förövrigt nekar bidrag eftersom man bor i ett säljbart hus och därmed antas sälja det först och betala sin hyra med pengarna tills man är egendomslös och får bidrag.
Med andra ord är vedeldningen viktig både för samhället och individen. Godkänner du inte att grannen eldar kan ni skriva kontrakt på att grannen värmer med elektricitet och du betalar deras elräkningar och ordnar en dieselgenerator som går dag och natt och producerar elektriciteten under perioder med elektricitetsbrist.
Vill du inte det skall du inte gnälla.
Sedan kan man naturligtvis fundera på om grannen har någorlunda torr ved och bra förbränning. Sur ved ger mycket rök.Kanske de behöver hjälp med att bygga ett vedalider så veden hålls torr? Eller hjälp att hugga extra ved så de i framtiden kan låta den torka ett par år i förväg.
Nej nu är pannan varm så nu går jag i duschen. En varm dusch värmd med ved som har torkat i tre år.
Hur kan elektricitet vara billigare än nästan gratis ved? Har dina förfäder bytt bort någon forsrättighet som de hade för sin kvarn mot gratis elektricietet från bolaget som byggde kraftverk i forsen?Jonatan79 skrev:
Vi har för litet egen skog för att hållbart producera ved till två hus utan att inkräkta på sågvirkesproduktionen. Det brukar inte kosta några större pengar att få ta vara på vindfällen och skatar och annan skräpved ur andras skog. I fjol vintras körde jag hem 6 traktorlass gratis ur andras skog. Vintern före var det väl 4 eller 5 traktorlass gratis. Ibland har jag betalar 10-20 euro traktorlasset. Utom det brukar jag köra hem gratis rivningsved från byggen.
Annars kan man köpa skårved det vill säga rund ved i varierande längder av någon skogsägare och rentav få den hemlevererad för ett väldigt humant pris. Rivningsföretag säljer ofta rivningsved lastbilslassvis levererat på tomten i den formen som de slet loss den av huset. Eller så gör man som endel skogslösa som åtar sig enklare uthusrivningar i utbyte mot veden.
Jag märker att du inte har läst det när du svarar sådär. Åtminstone har du inte förstått det.Pelleplutt78 skrev:
Vi behöver värme och någonstansifrån måste värmen komma. Har du själv provat på att leva med någon plusgrad inne för att spara pengar? Jag har gjort det så jag vet.
Sammanfattning.
Jag tror att besvären mest handlar om att folk i allmänhet inte vet hur man startar upp en brasa, med rök ur skorstenen som redan från början stiger rakt upp.
Fiseldning från början med rök som knappt lyfter över taket. D v s över till grannen
Jag tror att besvären mest handlar om att folk i allmänhet inte vet hur man startar upp en brasa, med rök ur skorstenen som redan från början stiger rakt upp.
Fiseldning från början med rök som knappt lyfter över taket. D v s över till grannen
Jag läste första 2 meningarna o förstod direkt att du bara vill jävlas! Vet du vad, jag struntar i din snyfthistoria. Grannen har inte vedpanna som primär värmekälla, jäkla skillnad!H heimlaga skrev:
I Sverige, elområde 4 där det förelåg högre risk än normalt för effektbrist i fjol är det inte speciellt många som eldar enbart med ved. Om du kan din geografi vimlar det inte med skogsbönder på slätterna. Du gör rätt som eldar med ved men kom inte med rövarhistorier om att vedeldare är räddarna i nöden bla bla bla.H heimlaga skrev:Hur kan elektricitet vara billigare än nästan gratis ved? Har dina förfäder bytt bort någon forsrättighet som de hade för sin kvarn mot gratis elektricietet från bolaget som byggde kraftverk i forsen?
Vi har för litet egen skog för att hållbart producera ved till två hus utan att inkräkta på sågvirkesproduktionen. Det brukar inte kosta några större pengar att få ta vara på vindfällen och skatar och annan skräpved ur andras skog. I fjol vintras körde jag hem 6 traktorlass gratis ur andras skog. Vintern före var det väl 4 eller 5 traktorlass gratis. Ibland har jag betalar 10-20 euro traktorlasset. Utom det brukar jag köra hem gratis rivningsved från byggen.
Annars kan man köpa skårved det vill säga rund ved i varierande längder av någon skogsägare och rentav få den hemlevererad för ett väldigt humant pris. Rivningsföretag säljer ofta rivningsved lastbilslassvis levererat på tomten i den formen som de slet loss den av huset. Eller så gör man som endel skogslösa som åtar sig enklare uthusrivningar i utbyte mot veden.
Jag skrev utgående från finländsk verklighet. Vi var ytterst nära att få rullande elevbrott i hela landet.Jonatan79 skrev:
I Sverige, elområde 4 där det förelåg högre risk än normalt för effektbrist i fjol är det inte speciellt många som eldar enbart med ved. Om du kan din geografi vimlar det inte med skogsbönder på slätterna. Du gör rätt som eldar med ved men kom inte med rövarhistorier om att vedeldare är räddarna i nöden bla bla bla.
Tack för förtydligandet. Jag utgick från att vi pratade om Svärje. Nu har ni ett nytt KK-verk extra så då kanske risken är lägre för effektbrist ?H heimlaga skrev:
Din livshistoria är verkligen unik och jag hoppas att det inte var vanligt att det skedde/sker i Finland?
Vet du om grannen har torr ved?Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!
Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.