Pelleplutt78
H Hybro skrev:
Skulle jag leva som flera skribenter skriver angående värme, så blev det kallt.
Övernattar ute under bar himmel, och även i öppna fiskestugor, året runt.
Vem i all världen skulle dra ut el dit, för att driva luftvärmepump, direktel
eller annan uppvärmning?

Räkna på det... Jag är rätt säker på att jag inte är ensam att ha ett aktivt friluftsliv.

Samma är med samer... Tror Ni att de kan få bidrag till solceller och annat? I stället för ved?

Måntro de snart går över till Tesla snöskotrar? (Inte vedeldade).
Visst i tusan... Hänger på att det byggs ut laddstationer på fjällen.

Slut på ordbajsandet... Fortsätter att elda så som mina förfäder gjort i evinnerliga tider
Nu pratar vi inte om stugor mitt i ingenmansland! Det stör ingen annan att du eldar. Är inte ute dig och dina friluftsresor. Du blandar ihop äpplen och päron!

Helt medvetet!

Läs hela tråden en gång till, så kanske även Du förstår, varför jag skriver allt detta.

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Pelleplutt78
H Hybro skrev:
Helt medvetet!

Läs hela tråden en gång till, så kanske även Du förstår, varför jag skriver allt detta.
Nu handlar tråden om grannar som störs av vedeldning. Kanske "Byggahus.se" ska styra upp tråden med "osakligt" till dessa som spretar åt alla håll. Tillslut handlar tråden om allt annat än det tråden startades för.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Düsseldorff
F FruNilsson skrev:
Det står ”Definition” i miljöbalken…
Men skärp dig. Du har uppenbarligen inte kunskap eller erfarenhet nog att förstå lagstiftning. Jag slutar svara nu.

• Gilla
  • Haha
Tubes och 6 till
  • Laddar…
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Nu lever vi inte under kriget! Jag har ett barn med astma som får in grannes röklukt från tidig morgon till sen kväll. Jag kommer aldrig anse att vedeldning ska drabba andra. Jag skiter fullständigt i er miljöförnekande fascister och vad ni tycker!
Men skärp er nu. Det finns ingen anledning (för någondera sidan) att skälla den andra för "fascister", "miljömuppar" och liknande tillmälen.

Finns här ingen moderator som kan se till att tonen hålls civiliserad?

• Arg
  • Älska
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Grannen stöter på din fru varje dag och frun verkar gilla det, gilla läget ?
Du behöver jobba på din självkänsla. 😅

• Arg
Pelleplutt78
  • Laddar…
Nej, det kommer vi inte göra! Alla vedeldade bakåtsträvare, vi lever inte på 1800-talet
Du kommer få gilla läget vare sig du vill eller inte. Det är det som är det fina i kråksången. 👍

• Arg
  • Gilla
Masthugg och 2 till
  • Laddar…
T tertai skrev:
Du behöver jobba på din självkänsla. 😅
Hur så? Jag kanske gillar när folk stöter på min partner 😁

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Samtliga gossar?

Borde vi inte anmäla alla skogsbränder också, betydligt surare ved och större mängder ved än en sketen kamin;)

Nu handlar tråden om grannar som störs av vedeldning. Kanske "Byggahus.se" ska styra upp tråden med "osakligt" till dessa som spretar åt alla håll. Tillslut handlar tråden om allt annat än det tråden startades för.
Det är uppenbart att du behöver informeras om vissa saker.

Vet du varför man värmer upp sina bostäder? Det är varken hälsosamt för människorna eller husen att ha minusgrader inomhus. Folk blir sjuka och vattnet fryser och så vidare. Det kanske går att leva så i teorin men försök leva så och orka sköta ett arbete och så vidare. Minsta förkylning blir livsfarlig. Det fungerar bara inte.
Jag har själv bott med bara några plusgrader inomhus och ständig snö på köksgolvet så jag har vissa erfarenheter att hänvisa till.
Bostäder skall värmas upp. Punkt.

Sedan behöver du veta att det är krig och energibrist i Europa. Förra vintras var hela elnätet bara en hårsmån från överbelastning. Fastän vintern var ovanligt varm. Eldningsoljan kostade över 2 euro litern och elektriciteten var svindyr. Det är slut med den billiga importenergin från Ryssland. Eller tycker du att vi skall finansiera en rysk invasion av Sverige?
För många stod valet mellan att elda med ved eller leva utan värme. Vi vedeldare räddade samtidigt elnätet från överbelastning så att bland andra du kunde få elektricitet till din luftkonditionering och din uppvärmning.
I vinter är det ungefär samma visa i repris.

Sedan behöver du veta att alla som äger ett hus inte automatiskt är höginkomsttagare. För många är vedeldning mer eller mindre nödvändigt för att vardagsekonomin skall gå ihop även när energin är billig och nu i kristider är veden en grundförutsättning för att inte behöva gå till socialen. Socialen som förövrigt nekar bidrag eftersom man bor i ett säljbart hus och därmed antas sälja det först och betala sin hyra med pengarna tills man är egendomslös och får bidrag.

Med andra ord är vedeldningen viktig både för samhället och individen. Godkänner du inte att grannen eldar kan ni skriva kontrakt på att grannen värmer med elektricitet och du betalar deras elräkningar och ordnar en dieselgenerator som går dag och natt och producerar elektriciteten under perioder med elektricitetsbrist.
Vill du inte det skall du inte gnälla.

Sedan kan man naturligtvis fundera på om grannen har någorlunda torr ved och bra förbränning. Sur ved ger mycket rök.Kanske de behöver hjälp med att bygga ett vedalider så veden hålls torr? Eller hjälp att hugga extra ved så de i framtiden kan låta den torka ett par år i förväg.

Nej nu är pannan varm så nu går jag i duschen. En varm dusch värmd med ved som har torkat i tre år.

• Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är uppenbart att du behöver informeras om vissa saker.

Vet du varför man värmer upp sina bostäder? Det är varken hälsosamt för människorna eller husen att ha minusgrader inomhus. Folk blir sjuka och vattnet fryser och så vidare. Det kanske går att leva så i teorin men försök leva så och orka sköta ett arbete och så vidare. Minsta förkylning blir livsfarlig. Det fungerar bara inte.
Jag har själv bott med bara några plusgrader inomhus och ständig snö på köksgolvet så jag har vissa erfarenheter att hänvisa till.
Bostäder skall värmas upp. Punkt.

Sedan behöver du veta att det är krig och energibrist i Europa. Förra vintras var hela elnätet bara en hårsmån från överbelastning. Fastän vintern var ovanligt varm. Eldningsoljan kostade över 2 euro litern och elektriciteten var svindyr. Det är slut med den billiga importenergin från Ryssland. Eller tycker du att vi skall finansiera en rysk invasion av Sverige?
För många stod valet mellan att elda med ved eller leva utan värme. Vi vedeldare räddade samtidigt elnätet från överbelastning så att bland andra du kunde få elektricitet till din luftkonditionering och din uppvärmning.
I vinter är det ungefär samma visa i repris.

Sedan behöver du veta att alla som äger ett hus inte automatiskt är höginkomsttagare. För många är vedeldning mer eller mindre nödvändigt för att vardagsekonomin skall gå ihop även när energin är billig och nu i kristider är veden en grundförutsättning för att inte behöva gå till socialen. Socialen som förövrigt nekar bidrag eftersom man bor i ett säljbart hus och därmed antas sälja det först och betala sin hyra med pengarna tills man är egendomslös och får bidrag.

Med andra ord är vedeldningen viktig både för samhället och individen. Godkänner du inte att grannen eldar kan ni skriva kontrakt på att grannen värmer med elektricitet och du betalar deras elräkningar och ordnar en dieselgenerator som går dag och natt och producerar elektriciteten under perioder med elektricitetsbrist.
Vill du inte det skall du inte gnälla.

Sedan kan man naturligtvis fundera på om grannen har någorlunda torr ved och bra förbränning. Sur ved ger mycket rök.Kanske de behöver hjälp med att bygga ett vedalider så veden hålls torr? Eller hjälp att hugga extra ved så de i framtiden kan låta den torka ett par år i förväg.

Nej nu är pannan varm så nu går jag i duschen. En varm dusch värmd med ved som har torkat i tre år.
Just nu är det billigare att värma med el än ved om du inte äger egen skog! Det ska mycket till innan elen blir dyrare över ett helt år. Hoppas du har tänkt på det…

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vedeldning engagerar t o m mer än grannens dagvatten märker jag...

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
Vedeldning😁

Kom nyss hem efter att ha varit borta hela dagen. Visste redan nu att vinden var från syd, typ lä från grannar.

Ca 18 grader inomhus.

Ja, plockade in prylar, pissade och allt det andra.

Tände med tidningspapper och små spillved typ bös.

La snart in halvkluvna grövre granklabbar.

Brydde mig inte om att tända innerbelysning. Bara lågornas flammande innanför luckglaset...
Satte oss ned vid köksbordet och bara njöt...

- Nu är det som så att får man bra fyr från börja så stiger röken uppåt redan från början...
Ingen som stör sig på att vi eldar.

- Angående lågornas ljusspel o mys.
Har för mig jag sett på nån billig handlare, typ Dollar Store, att det finns nåt slags belyst draperi, som ger liknande känsla dagen lång, dock ingen värme.
Borde funka perfekt om man har
t ex direktel.

Redigerat:
Pelleplutt78
H hhallen skrev:
Men skärp er nu. Det finns ingen anledning (för någondera sidan) att skälla den andra för "fascister", "miljömuppar" och liknande tillmälen.

Finns här ingen moderator som kan se till att tonen hålls civiliserad?
Jag är så trött att få skit kastat i ansiktet, att man är det ena och det andra för att man ber om råd och hjälp! Jag har på inget sätt varit oförstående mot min granne, jag är inte missunsam eller vill ha bråk med min granne. Jag vill ha ett inomhusklimat som är acceptabelt, speciellt med tanke på mitt barns astma! Men vissa har varit otroligt fula i tonen och skickar den ena anklagelsen efter den andra. Jag förstår att vissa eldar ibland, men det måste ändå vara ett givande o tagande! Så med detta sagt kommer jag snart be moderator att stänga ner tråden och ta bort allt innehåll, om det nu går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.