33 170 läst ·
80 svar
33k läst
80 svar
Grannen byggt gångväg till sitt hus på del av vår tomt.
Nu vet jag inte säkert, men jag tolkar det som om grannen byggt muren i samband med gångstigen. Om inte, så utgör muren nästan helt garanterat tomtlinjen. Då kan det vara så att grannen byggt gångvägen på fel sida om muren. Jag har mycket svårt att tro, att Lantmäteriet mätt ut fel, vilket annars hade varit sista alternativet.D Daniel 109 skrev:
Det är bara att lägga denna i skräptrådlådan.
En TS som startar med halvkvädna visor, inte svarar på tilltal och en massa folk som gör dom mest fantastiska fritolkningar/felläsningar av information som inte finns och sen blir upprörda på det dom just hittat på.
Underbart.
En TS som startar med halvkvädna visor, inte svarar på tilltal och en massa folk som gör dom mest fantastiska fritolkningar/felläsningar av information som inte finns och sen blir upprörda på det dom just hittat på.
Underbart.
Nu är jag en ganska lugn och sansad person och av TS är det lite oklart i vilken ordning och i vilket samförstånd mätningen gjordes.Nötegårdsgubben skrev:
Men om min granne skulle ta in en firma som helt plötsligt börjar köra ner pinnar i marken som dessutom inte betyder något juridiskt helt utan min vetskap så skulle faktiskt pinnarna åka upp och in genom fönstret hos grannen.
Varför då? Om du inte håller med om pinnarnas placering är det väl lämpligare att gå ut och tala med mätbolaget och förklara varför du tycker att deras uppgifter är felaktiga? Det är inte dina pinnar och grannen har ju uppenbarligen betalat en slant för att få reda på vart gränsen går.P Pligg85 skrev:
Mätbolaget har bara markerat de kordinater de har. Men att kasta pinnarna genom fönstret är extremt dumt. Ta diskussionen med grannen.
Det tycks finnas gott om folk man inte villha som grannar.
Det tycks finnas gott om folk man inte villha som grannar.
Det är så mycket frågetecken i denna historien så det går inte bilda sig en vettig uppfattning om vad som hänt och i vilken ordning.T TypRätt skrev:
Nummer 1. Var jag medveten om att mätbolaget skulle komma och var hemma?
Nummer 2. Ingen har med denna utsättning av pinnar fått någon som helst information på hur gränsen ändå går.
Det är en köpt aktör som inte kan sätta juridiska gränser. Det är som att fråga hemmapubliken om det är mål eller inte. Därför har man domare.
Nummer 3. Det ska mycket till om inte man kan få fram dokumentation via Lantmäteriet som räcker till att tyda gränser.
Jag var så sent som igår ute och konstaterade rejäla missar i kartmaterial mot verkligheten.
Verkligen i det här fallet är dokumenterade rör som kan mätas fram att de dessutom inte flyttats.
En privatperson med egenintresse skulle nog hellre tolkat kartan och göra en så kallad rysk inteckning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 909 inlägg
Er granne har ett mycket osvenskt beteende eftersom vi nästan slår knut på oss själva för att undvika konflikter. Men å andra sidan är just småkiv om gränser något man ofta hör talas om - därför att dessa är på ett sätt kränkande för oss och att vi gärna talar om dem. "Tja, grannen satte häcken på vår tomt där borta, men vafan... det kan man väl ta. Tror hörnet på vår gästis egentligen ligger lite fel också..."U Ullis30 skrev:När vi påpekade att han byggt på del av vår tomt blev han arg. Han tycker inte att det är fel. För några år sedan beställde vi mätning av tomtgränserna och då visade det sig att hans gångväg med mur går på del av vår tomt. När pinnar sattes ut av företaget som mätte gick han ut på kvällen och bröt sönder dem och kastade in dem på vår tomt. Vi hade beställt mätningen och betalade företaget med dyra pengar. När vi köpte fritidshuset kollade vi tyvärr inte tomtgränserna.
TIps om hur man löser detta. Han har tidigare blivit nästan rasande när vi tagit upp saken. Han bor permanent och byggde huset för ca 15 år sedan. Ska man inte ha koll på tomtgränserna?
Hur gör vi när det i stort sett inte hjälper med kommunikation?
Det är skönt att veta. I detta fall är det Lantmäteriet. Annars får det bero. Är det särdeles viktigt för er måste ni ta diskussionen med grannen. Kan ni erbjuda något i en form av kompensation för att han förlorar sin gångväg som han säkert trodde/hoppades var helt i sin ordning? Visa på god vilja att komma ur trasslet.
Min historia i närheten av ämnet är när en granne tog ner träd på vår tomt "för utsiktens skull". Då blev det tillsägelse - och ett staket! Och en viss animositet kvarstod... oundvikligen... Det går över.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 909 inlägg
Ok. Så om jag förstår dig rätt och du istället varit i TS position så skulle händelseförloppet kunna vara/bli såhär:P Pligg85 skrev:
- Du påtalar för grannen att dennes väg nog är delvis på din mark.
- Grannen nekar.
- Du tar in ett mätföretag för att kontrollera saken.
- Grannen slänger dina inmätta pinnar då de är i vägen på hans väg som vi nu vet är på din fastighet.
- Du tar in en entreprenadmaskin och gräver bort vägjäveln och dumpar massorna på grannen fastighet som den fridens man du är.
Borde här inte varit ett steg 4b om att gå över med bullar och kaffe?Nötegårdsgubben skrev:
Ok. Så om jag förstår dig rätt och du istället varit i TS position så skulle händelseförloppet kunna vara/bli såhär:
Har jag förstått det ungefär rätt hur du tycker att man ska hantera grannkonfliker då?
- Du påtalar för grannen att dennes väg nog är delvis på din mark.
- Grannen nekar.
- Du tar in ett mätföretag för att kontrollera saken.
- Grannen slänger dina inmätta pinnar då de är i vägen på hans väg som vi nu vet är på din fastighet.
- Du tar in en entreprenadmaskin och gräver bort vägjäveln och dumpar massorna på grannen fastighet som den fridens man du är.