Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok. Så om jag förstår dig rätt och du istället varit i TS position så skulle händelseförloppet kunna vara/bli såhär:
  1. Du påtalar för grannen att dennes väg nog är delvis på din mark.
  2. Grannen nekar.
  3. Du tar in ett mätföretag för att kontrollera saken.
  4. Grannen slänger dina inmätta pinnar då de är i vägen på hans väg som vi nu vet är på din fastighet.
  5. Du tar in en entreprenadmaskin och gräver bort vägjäveln och dumpar massorna på grannen fastighet som den fridens man du är.
Har jag förstått det ungefär rätt hur du tycker att man ska hantera grannkonfliker då?
Redan i steg ett och två finns det massor av oklarheter.

Vilket fog finns det för att grannen byggt på min fastighet? Vilken var ägarna av respektive fastighet när detta gjordes?

Har man tittat på kartor eller faktiska punkter?

Hur många grannfejder har inte startat med att man kollat på satellitbilder och trott man ägt flera meter av grannens tomt?

Stora projekt i närheten av fastighetsgränser gör man sällan godtyckligt. Iaf inte förr.

Går vi tillbaka tillräckligt långt i min hembygd så har tinget tagit upp olovlig skogsavverkning och intrång på annans mark i familjefejder som gått riktigt illa. Man har fällt påföljd för nedsågat timmer men att det var dråp i familjen såg man mellan fingrarna på.
Att ena brodern slog ihjäl den andra fick man reda ut i familjen men stöld av skog fick påföljd.

Som sagt väldigt gammalt men det finns nedtecknat i kyrkoböcker och dokument.

Ok. Så om jag förstår dig rätt och du istället varit i TS position så skulle händelseförloppet kunna vara/bli såhär:
  2. Grannen nekar.
  4. Grannen slänger dina inmätta pinnar då de är i vägen på hans väg som vi nu vet är på din fastighet.
  5. Du tar in en entreprenadmaskin och gräver bort vägjäveln och dumpar massorna på grannen fastighet som den fridens man du är.
Har jag förstått det ungefär rätt hur du tycker att man ska hantera grannkonfliker då?
Motsätter mig även nr 5.

Har egna maskiner som är dimensionerad att flytta både väg, mur och villa. Skulle inte behöva ta in maskiner. Bara gå 15 meter och vrida på nyckeln.

Lugn och sansad så klart.

2. Grannen nekar.
Och jag motsäger mig steg fyra.
Med infon vi har kan vi inte veta att pinnar ett företag sätter ut är rätt. :)

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
U Ullis30 skrev:
När vi påpekade att han byggt på del av vår tomt blev han arg. Han tycker inte att det är fel. För några år sedan beställde vi mätning av tomtgränserna och då visade det sig att hans gångväg med mur går på del av vår tomt. När pinnar sattes ut av företaget som mätte gick han ut på kvällen och bröt sönder dem och kastade in dem på vår tomt. Vi hade beställt mätningen och betalade företaget med dyra pengar. När vi köpte fritidshuset kollade vi tyvärr inte tomtgränserna.
TIps om hur man löser detta. Han har tidigare blivit nästan rasande när vi tagit upp saken. Han bor permanent och byggde huset för ca 15 år sedan. Ska man inte ha koll på tomtgränserna?
Hur gör vi när det i stort sett inte hjälper med kommunikation?
Om det var LMV eller någon som på uppdrag gjorde en tomtutsättning så är det enligt lag straffbart att förstöra dessa gränsmarkeringar.
Det är en god början att vara medveten om.
Detta bör även om det är dokumenterat gå att polisanmäla.
Även om det inte tillför något för en god grannsämja så verkar ju det ju redan vara lite dålig stämning...

O [old rusty] skrev:
Och jag motsäger mig steg fyra.
Med infon vi har kan vi inte veta att pinnar ett företag sätter ut är rätt. :)
Exakt, såvida företaget inte är utsett av LMV att göra en gränsutsättning.
Jag misstänker dock att LMV inte gör så utan alltid gör det själva. Om LMV gjort utsättnkngen så blir det ett straffbart brott att förstöra utsättningen.
Kostnadwn att lpta LMV göra jobbet ligger å andra sifädan på 50- till 100-tusen...

R Risarvaren skrev:
Om det var LMV eller någon som på uppdrag gjorde en tomtutsättning så är det enligt lag straffbart att förstöra dessa gränsmarkeringar.
Det var väl tom dödsstraff på det en gång i tiden.

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
R Risarvaren skrev:
Det är en god början att vara medveten om.
Detta bör även om det är dokumenterat gå att polisanmäla.
Även om det inte tillför något för en god grannsämja så verkar ju det ju redan vara lite dålig stämning...
Nej, den lagen syftar på fastställda gränsmarkeringar. Inte träpinnar. Men man får naturligtvis inte förstöra dem ändå.

D Daniel 109 skrev:
Nej, den lagen syftar på fastställda gränsmarkeringar. Inte träpinnar. Men man får naturligtvis inte förstöra dem ändå.
Nu har jag följt tillräckligt många trådar för att inse svagheten i svensk lagstiftning när andra dumpar skit på min mark. Men för att spetsa till det lite:

Så om din granne betalar någon att sätta ut pinnar på din uppfart (infon vi har från TS bevisar absolut inte att pinnarna satt i gränsen), så kommer du inte ta bort dessa utan låta de stå kvar och först efter en pedagigisk utläggning om olika kartsystem och gränsdragningars historik med grannens godkännande flytta på pinnen?
All respekt till dig. Tror du är ensam i Sverige om det. :)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag är övertygad om att jag inte är ensam om det. Men det är kanske inte den stora majoritet som jag räknade med. Det finns fler skitstövlar än det borde göra.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Allt beror väl på omständigheterna. Några exempel:

A.Kille i varselkläder kommer med bil och börjar mäta och går in på min uppfart med träpinnar. Jag är hemma. Klart jag nyfiket går ut och frågar vad som är på gång och vad han gör på min tomt.

B. Grannen knackar på om diskuterar gränsen. Hon berättar att det ska komma ett företag och mäta ut gränsen åt henne nästa vecka. Klart jag inte tar bort några pinnar.

C. En dag efter en tuff arbetsvecka i Stockholm kommer jag hem till huset i Sörmland och det står färgglada pinnar och blockerar min uppfart. Jag har inte hört ett knyst om detta. Det är kväll, jag är trött och vill koppla av. Nu är nog risken stor att träpinnarna ryker.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Allt bror väl på omständigheterna. Några exempel:

A.Kille i varselkläder kommer med bil och börjar mäta och går in på min uppfart med träpinnar. Jag är hemma. Klart jag nyfiket går ut och frågar vad som är på gång och vad han gör på min tomt.

B. Grannen knackar på om diskuterar gränsen. Hon berättar att det ska komma ett företag och mäta ut gränsen åt henne nästa vecka. Klart jag inte tar bort några pinnar.

C. En dag efter en tuff arbetsvecka i Stockholm kommer jag hem till huset i Sörmland och det står färgglada pinnar och blockerar min uppfart. Jag har inte hört ett knyst om detta. Det är kväll, jag är trött och vill koppla av. Nu är nog risken stor att träpinnarna ryker.
Veckans bästa inlägg.

Kommunikation.

TRJBerg
1. Enda utredning om gränser och gränsutsättning som gäller är den som Lantmäteriet gör. Speciellt om mam har en konflikt/åsiktsskillnad med grannen.

2. Det vore trevligt om TS uppdaterar med lite mer uppgifter.

3. Beroende på hur mycket mark som tagits i anspråk kan det vara ett stort framtida problem, t ex vid försäljning eller ev nybyggnad.

useless useless skrev:
Dom har verktyget "juridik". Om gränsen är oklar så bestämmer dom vart den ska gå och då är det liksom fastställt.
Jo det verktyget är väldigt kraftfullt.
När det gäller sådana hör frågor så motsvarar LMV Högsta Domstolen.

Nej, deras beslut kan överklagas till mark- och miljödomstolen. Det det är långt ifrån likt HD.

• Gilla
Supermyra och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Finns det koordinater att utgå ifrån så bör mätningen inte ha varit mer än någon decimeter fel.
Jag har en avstyckningskarta där gränsernas koordinater är inskrivna. Grejen är bara att gränsen mot grannen lades ut vid "Laga skifte" 1867 och efter det har ingen mätt in den med någon noggrann metod. Fanns ingen GPS då. Koordinaterna har någon på Lantmäteriet tolkat 1996 på en papperskarta. Utsättning av gränsen med dessa koordinater går att göra med 2cm noggrannhet med GNSS men det blir inte den rätta gränsen för det. Jag har provat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.