37 362 läst ·
90 svar
37k läst
90 svar
Grannen byggt gångväg till sitt hus på del av vår tomt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Det är väl rimligt att ta reda på var gränsen faktiskt går på ett kostnadseffektivt sätt? En gränsutvisning må sakna juridiskt värde, men tror man att ens granne är en rimlig person är det väl rimligt att bara ta reda på var gränsen går för att sen diskutera grannens eventuella intrång utifrån relativt säkra fakta.P Pligg85 skrev:
Att företag som Sweco och andra som sysslar med sånt här skulle vara oseriösa förstår jag inte varför någon utgår från.
Med en sådan granne så är det inte vettigt att ta något godtyckligt som det är i detta fallet.Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl rimligt att ta reda på var gränsen faktiskt går på ett kostnadseffektivt sätt? En gränsutvisning må sakna juridiskt värde, men tror man att ens granne är en rimlig person är det väl rimligt att bara ta reda på var gränsen går för att sen diskutera grannens eventuella intrång utifrån relativt säkra fakta.
Att företag som Sweco och andra som sysslar med sånt här skulle vara oseriösa förstår jag inte varför någon utgår från.
Ska man ta in någon annan så är det på initiativ av båda och att man nöjer sig med svaret.
Att grannen rycker upp och bryter av pinnar är för mig ett tecken på att han inte var positiv till en hobby-mätning
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Ni har uppenbarligen inte tyckt att det varit så viktigt då ni låtit det bero i flera år, så likt de flesta kan jag tycka att ett enkelt svar är att fortsätta låta det vara som det är. Det är dock rättsligt ett helt ointressant och meningslöst svar, och vi är ändå i juridikdelen.U Ullis30 skrev:
Eftersom ni och grannen nu vet var gränsen går och att grannen överträtt den är nästa rättsliga steg att se till att grannen slutar med sitt intrång. Vägen att göra detta på är Särskild handräckning från Kronofogden. Då beskriver ni situationen, att grannen byggt en anläggning på er mark och att ni vill stt han tvingas ta bort den.
Givet beskrivningen av saken kan vi anta att grannen bestrider saken och säger att så fan heller att gångvägen går på er mark, det finns det inget bevis för. Då kommer frågan köra fast. Ord står mot ord och myndigheten gör inget mer om gränsen är osäker. Så då måste det göras en särskild gränsutmärkning eller fastighetsbestämning. Det är dyra saker (30 tkr till betydligt mer) som görs av Lantmäteriet. Kostnaden fördelas mellan dem som delar på gränsen.
Efter det kan ärendet hos fogden tas upp igen, och om grannen gjort fel kommer han tvingas rätta på egen bekostnad.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
För det första är det ingen hobbymätning, för det andra är ett agerande efter att något skett inte helt lätt att förutse.P Pligg85 skrev:
Att vi nu vet att grannens beteende gjorde TS åtgärd bortkastad är inte detsamma som att hon hade kunnat förutse grannens gränslösa beteende.
Alla kommuner och mätföretag kan utföra gränsvisning. Det man ska ta i beaktande är att koordinaterna för gränserna kan ha upp till 4,5 meters osäkerhet.
Det enda som gäller är fysiska markeringar som gränsrör, stenrösen och liknande. Dessa kan vara skadade eller rubbade.
Vid en gränsvisning så är det en idé att ha med en sökare och spade om det är järnrör. Det framgår av förrättningen vilken markering som använts.
Det enda som gäller är fysiska markeringar som gränsrör, stenrösen och liknande. Dessa kan vara skadade eller rubbade.
Vid en gränsvisning så är det en idé att ha med en sökare och spade om det är järnrör. Det framgår av förrättningen vilken markering som använts.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Kan ha, ja. Men det är ju inte det normala när det kommer till tomter, eller hur? Nu vet vi förstås inte hur korrekta termer TS använder sig av, eller vad mätföretaget gav för information om felmarginal när de gjorde sitt arbete, men sannolikheten att det skulle finnas ett fel i mätning på flera meter är ju ändå osannolik.Utsättaren skrev:
Nja, det beror ju helt på vilken data man utgår ifrån. Det bästa är nog att inte förutsätta fullt så mycket dom många gör i tråden.
Jag pratar om fastighetsgränsen inte tomter och osäkerhet i koordinaterna inte felmätning.Nötegårdsgubben skrev:
Kan ha, ja. Men det är ju inte det normala när det kommer till tomter, eller hur? Nu vet vi förstås inte hur korrekta termer TS använder sig av, eller vad mätföretaget gav för information om felmarginal när de gjorde sitt arbete, men sannolikheten att det skulle finnas ett fel i mätning på flera meter är ju ändå osannolik.
Förr hade varje kommun (i princip socknar) sina egna lokala koordinatsystem. Sen började småkommunerna slås ihop till större kommuner. Lantmäteriet har kämpat med att transformera allt gammalt lokalt från gamla handskrivna akter. Pusslet går inte alltid ihop utan det blir en tetrisbit på tre eller fem klossar ibland. Därför kan gränserna ha en osäkerhet på upp till 4,5 meter. Det kommer de att fortsätta ha tills att gränsmarkeringen mäts in eller bestäms genom en ny förrättning.
Precis, har man bara en korrekt koordinat att utgå ifrån så är noggrannheten hög till och med om man använder en mobiltelefons GPS. Jag har testat och det fungerar oväntat bra. Man får ge den en minut att stabilisera sig vid varje punkt, samt att man får dubbelkolla så att "störsignalen" inte vandrat iväg, men det fungerar. Jag verifierade att mina gränsmsrkeringar inte flyttats på detta sätt utifrån en av dem (dubb I berg) och det fungerade jättebra. Noggrannheten med mobilen tejpad på en pinne med vattenpass (ja det var överdrivet) var under ett par decimeter. Och detta var med en gammal mobil, över tio år sedan.
Problemet är att alla koordinater inte är korrekta bara för att dom har många decimaler.pacman42 skrev:
Precis, har man bara en korrekt koordinat att utgå ifrån så är noggrannheten hög till och med om man använder en mobiltelefons GPS. Jag har testat och det fungerar oväntat bra. Man får ge den en minut att stabilisera sig vid varje punkt, samt att man får dubbelkolla så att "störsignalen" inte vandrat iväg, men det fungerar. Jag verifierade att mina gränsmsrkeringar inte flyttats på detta sätt utifrån en av dem (dubb I berg) och det fungerade jättebra. Noggrannheten med mobilen tejpad på en pinne med vattenpass (ja det var överdrivet) var under ett par decimeter. Och detta var med en gammal mobil, över tio år sedan.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Jag är medveten om det, men nu när vi ändå vet att det är ett fritidshus och en permanentbostad så är ju ett rimligt antagande ändå att det inte är en gammal rågång vi pratar om, och inte helt osannolikt rör det sig om minst en mindre bostadsfastighet och en av mer oklar sort.Utsättaren skrev:
Att då utan vidare förklaringar gå till ett potentiellt maxfel tycker jag inte är så hjälpsamt.