Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du? För mig är det ett tecken på att grannen är en idiot. Antagligen en rent kriminell idiot!
Det saknas en del info för det tycker jag.

Vilket värde har pinnarna?
Finns riktiga koordinater eller rör?
Stora delar av Sverige saknar korrekta gränsmarkeringar.
Eller har bosse-gräv kollat på lantmäteriets karta och satt ut pinnar efter det? (Som bevisligen händer)

Hade någon satt ut pinnar på "min" mark (mitt på en gångväg dessutom) utan vettig info hade jag också flyttat på dessa medelst kast.

Grannen kan vara en idiot, absolut. Men med infon som getts kan idiotstämpeln lika gärna hamna på TS..

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog rekommendera att förklara felet för grannen i stället för att kasta bort pinnarna.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle nog rekommendera att förklara felet för grannen i stället för att kasta bort pinnarna.
Det hade ju givetvis varit bättre.
Men står det bara en pinne i vägen en dag så hade steg ett varit att flytta den.

Sen finns det ju dynamiken fastboende vs. nyinflyttad sommarstugeägare som inte ska föraktas. :)

Jag gissar på en historik vi inte få reda på, som vanligt i trådar.

Fråga; har Lantmäteriet bättre verktyg för gränsutsättning än random "mätfirma"?

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Fråga; har Lantmäteriet bättre verktyg för gränsutsättning än random "mätfirma"?
Dom har verktyget "juridik". Om gränsen är oklar så bestämmer dom vart den ska gå och då är det liksom fastställt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 13 till
  • Laddar…
@Ullis30 Kan du inte göra en skiss eller lägga upp ett foto så vi får lite förståelse för hur detta ser ut? Hur mycket av er fastighet har han tagit i anspråk?
Nästa steg är väl helt enkelt att ni bestämmer er för vad ni vill göra åt saken.

Antingen låter ni det vara som det är eller så beställer ni en särskild gränsutmärkning av lantmäteriet. Då blir gränserna juridiskt bindande och ni får rör i vart hörn. Kostnaden delas mellan er och angränsande fastigheter, då båda anses ha nytta av dem. Grannen kan på inget sätt säga nej till detta även om det påtvingar honom en oönskad kostnad.

När väl gränsen är tydligt klarlagd är det bara att ni bygger ett staket eller motsvarande längs med gränsen så slipper ni framtida diskussion om hur rak en linje är.

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
är det bara att ni bygger ett staket eller motsvarande längs med gränsen
Nja, det fann tydligen en mur också som tillhör grannen. Det kan komplicera det hela lite.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är medveten om det, men nu när vi ändå vet att det är ett fritidshus och en permanentbostad så är ju ett rimligt antagande ändå att det inte är en gammal rågång vi pratar om, och inte helt osannolikt rör det sig om minst en mindre bostadsfastighet och en av mer oklar sort.

Att då utan vidare förklaringar gå till ett potentiellt maxfel tycker jag inte är så hjälpsamt.
Men om du är medveten om det förstår jag inte varför du börjar prata om mätfel. Ja det händer att utrustningen ger felaktiga resultat. Det är upp till mätaren att kontrollera sin utsättning.

Sommarstugor ligger ofta en bit från samhället. Att någon bosätter sig permanent ändrar inte det faktumet. Gränserna tenderar att bli mer osäkra ju längre från samhället man rör sig. Jag känner till detaljplanerade områden där gränsernas koordinater har stora fel. Koordinaterna är en pappersprodukt tills punkten är inmätt.

Läs gärna här:
https://www.lantmateriet.se/korrektagranser#anchor-1

• Gilla
useless
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nja, det fann tydligen en mur också som tillhör grannen. Det kan komplicera det hela lite.
Det beror nog på vad TS avser med mur här, det står gångväg med mur, då tänker jag att grannen gjort en liten stödmur för att få en plan gångväg inte att det är ett stenröse som är skyddat enligt biotopskyddet.

Kontakta lantmäteriet gällande detta, grannen får dela på kostnaden fniss asg

• Gilla
Klantskalle och 1 till
  • Laddar…
U Ullis30 skrev:
När vi påpekade att han byggt på del av vår tomt blev han arg. Han tycker inte att det är fel. För några år sedan beställde vi mätning av tomtgränserna och då visade det sig att hans gångväg med mur går på del av vår tomt. När pinnar sattes ut av företaget som mätte gick han ut på kvällen och bröt sönder dem och kastade in dem på vår tomt. Vi hade beställt mätningen och betalade företaget med dyra pengar. När vi köpte fritidshuset kollade vi tyvärr inte tomtgränserna.
TIps om hur man löser detta. Han har tidigare blivit nästan rasande när vi tagit upp saken. Han bor permanent och byggde huset för ca 15 år sedan. Ska man inte ha koll på tomtgränserna?
Hur gör vi när det i stort sett inte hjälper med kommunikation?
Spelar ingen roll hur arg han blir, om han byggt på din tomt. Kräv att skiten skall bort, i värsta fel polisanmäl.

• Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
U Ullis30 skrev:
När vi påpekade att han byggt på del av vår tomt blev han arg. Han tycker inte att det är fel. För några år sedan beställde vi mätning av tomtgränserna och då visade det sig att hans gångväg med mur går på del av vår tomt. När pinnar sattes ut av företaget Msom mätte gick han ut på kvällen och bröt sönder dem och kastade in dem på vår tomt. Vi hade beställt mätningen och betalade företaget med dyra pengar. När vi köpte fritidshuset kollade vi tyvärr inte tomtgränserna.
TIps om hur man löser detta. Han har tidigare blivit nästan rasande när vi tagit upp saken. Han bor permanent och byggde huset för ca 15 år sedan. Ska man inte ha koll på tomtgränserna?
U Ullis30 skrev:
När vi påpekade att han byggt på del av vår tomt blev han arg. Han tycker inte att det är fel. För några år sedan beställde vi mätning av tomtgränserna och då visade det sig att hans gångväg med mur går på del av vår tomt. När pinnar sattes ut av företaget som mätte gick han ut på kvällen och bröt sönder dem och kastade in dem på vår tomt. Vi hade beställt mätningen och betalade företaget med dyra pengar. När vi köpte fritidshuset kollade vi tyvärr inte tomtgränserna.
Med en människa som beter sig på sådant sätt, brutalt och respektlöst, hade jag inte så mycket tålamod. Lägg problemet på hans bord och låt honom bevisa att hans gångväg och mur går på hans egen tomt. Vill han inte säg att du ska anlita Lantmäteriet som ska då ta reda på var gränsen går. Har han rätt, betalar du, har du rätt får han betala. Säg det till honom innan. Är tydlig. Ja är ja, nej är nej. Vid ytterligare konflikterna, var inte rädd för att vidta rättsliga åtgärder.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Perssel Perssel skrev:
Spelar ingen roll hur arg han blir, om han byggt på din tomt. Kräv att skiten skall bort, i värsta fel polisanmäl.
Tagga ner lite. Det är vad jag förstår en mur som fanns när TS köpte fastigheten. Hur den uppkommit vet vi inte alls. Markeringarna är gjorda baserat på koordinater som vi inte vet om de stämmer.
Det är således inte så säkert att det är grannen som har fel här.

Hade det varit min tomt då hade jag sagt till honom att jag ska ha ett x antal kronor eller river jag muren. Och ja jag hade rivit muren åxå utan tvekan

Utsättaren Utsättaren skrev:
Jag pratar om fastighetsgränsen inte tomter och osäkerhet i koordinaterna inte felmätning.

Förr hade varje kommun (i princip socknar) sina egna lokala koordinatsystem. Sen började småkommunerna slås ihop till större kommuner. Lantmäteriet har kämpat med att transformera allt gammalt lokalt från gamla handskrivna akter. Pusslet går inte alltid ihop utan det blir en tetrisbit på tre eller fem klossar ibland. Därför kan gränserna ha en osäkerhet på upp till 4,5 meter. Det kommer de att fortsätta ha tills att gränsmarkeringen mäts in eller bestäms genom en ny förrättning.
Lantmäteriet borde få anslag för att inventera dokumentera och mäta in gamla gränsmarkeringar. Det är ett angeläget infrastrukturprojekt och samhället drar in mycket pengar på olika former av fastighetsbeskattning så det har staten råd med, men det kommer förstås ta tid att få det klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.