P Pender skrev:
Jag har en avstyckningskarta där gränsernas koordinater är inskrivna. Grejen är bara att gränsen mot grannen lades ut vid "Laga skifte" 1867 och efter det har ingen mätt in den med någon noggrann metod. Fanns ingen GPS då. Koordinaterna har någon på Lantmäteriet tolkat 1996 på en papperskarta. Utsättning av gränsen med dessa koordinater går att göra med 2cm noggrannhet med GNSS men det blir inte den rätta gränsen för det. Jag har provat.
Då är det bara att be Lantmäteriet om hjälp. Grannen får betala halva kostnaden rörande gränsen till denna. Du kan åtminstone hitta ned detta och fråga om de är villiga att betala för att reda ut frågan...

pacman42 pacman42 skrev:
Då är det bara att be Lantmäteriet om hjälp. Grannen får betala halva kostnaden rörande gränsen till denna. Du kan åtminstone hitta ned detta och fråga om de är villiga att betala för att reda ut frågan...
Nu är det inget problem för mej. Jag har bästa förhållande till grannen. Jag ville bara beskriva problemet med att koordinater inte automatiskt innebär sanningen.
Problemet kommer om jag skulle få för mej att bygga något utmed gränsen. Då måste jag ju veta var den går.

P Pligg85 skrev:
Nummer 2. Ingen har med denna utsättning av pinnar fått någon som helst information på hur gränsen ändå går.

Det är en köpt aktör som inte kan sätta juridiska gränser. Det är som att fråga hemmapubliken om det är mål eller inte. Därför har man domare.
Vi har inte fått reda på vilket underlag som använts. Om bra underlag har använts kan det mycket väl vara den juridiskt korrekta gränsen även om aktören kanske inte har befogenhet att sätta ut permanenta markeringar som kan misstas för officiella. Kan man argumentera för att de är korrekta kan man väl ställa grannen inför valet att acceptera dem eller vara med om att betala för en officiell gränsutvisning (Lantmäteriet fördelar nog kostnaden på berörda fastighetsägare och ev finns möjlighet att få domstol att döma grannen till skadestånd också).
Är underlaget sämre kan man ju begära fastighetsbestämning men det blir lätt dyrt (vilket kan vara ett påtryckningsmedel) så det är ju bra att ha en god uppfattning om förväntat utfall.

P Pligg85 skrev:
Nummer 2. Ingen har med denna utsättning av pinnar fått någon som helst information på hur gränsen ändå går.

Det är en köpt aktör som inte kan sätta juridiska gränser. Det är som att fråga hemmapubliken om det är mål eller inte. Därför har man domare.
Vi har inte fått reda på vilket underlag som använts. Om bra underlag har använts kan det mycket väl vara den juridiskt korrekta gränsen även om aktören kanske inte har befogenhet att sätta ut permanenta markeringar som kan misstas för officiella. Kan man argumentera för att de är korrekta kan man väl ställa grannen inför valet att acceptera dem eller vara med om att betala för en officiell gränsutvisning (Lantmäteriet fördelar nog kostnaden på berörda fastighetsägare och ev finns möjlighet att få domstol att döma grannen till skadestånd också).
Är underlaget sämre kan man ju begära fastighetsbestämning men det blir lätt dyrt (vilket kan vara ett påtryckningsmedel) så det är ju bra att ha en god uppfattning om förväntat utfall.
D Daniel 109 skrev:
Nej, den lagen syftar på fastställda gränsmarkeringar. Inte träpinnar. Men man får naturligtvis inte förstöra dem ändå.
Även att rycka bort pinnar vid bygg och anläggningsarbeten är ett brott i form av skadegörelse, det har kostat att sätta ut dem, det kan bli stilleståndskostnader och i värsta fall fel i konstruktionerna. Att ta bort officiella gränsmarkeringar räknas som förfalskningsbrott med upp till 4 års fängelse i straffskalan!

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok. Så om jag förstår dig rätt och du istället varit i TS position så skulle händelseförloppet kunna vara/bli såhär:
  1. Du påtalar för grannen att dennes väg nog är delvis på din mark.
  2. Grannen nekar.
  3. Du tar in ett mätföretag för att kontrollera saken.
  4. Grannen slänger dina inmätta pinnar då de är i vägen på hans väg som vi nu vet är på din fastighet.
  5. Du tar in en entreprenadmaskin och gräver bort vägjäveln och dumpar massorna på grannen fastighet som den fridens man du är.
Har jag förstått det ungefär rätt hur du tycker att man ska hantera grannkonfliker då?
Är man helt säker på sin sak vad gäller gränsmarkeringarna och man anser grannsämjan är förstörd för all evig framtid så är inte steg 5 helt fel. Det gör ju att man sparkar över bollen till grannen så får han agera bäst han vill. Har man ändå grävmaskinen framme kan man lägga dit ett par stenbumlingar med...

Blir grannen hotfull så får man dokumentera och skicka polisen på han, går han juridiska vägen så är det till Lantmäteriet han skall vända sig till, där man förhoppningsvis redan har torrt på fötterna.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Lantmäteriet borde få anslag för att inventera dokumentera och mäta in gamla gränsmarkeringar. Det är ett angeläget infrastrukturprojekt och samhället drar in mycket pengar på olika former av fastighetsbeskattning så det har staten råd med, men det kommer förstås ta tid att få det klart.
Lantmäteriet gör det mot betalning från fastighetsägaren. Lantmäteriet ska vara självbärande så allt ska finansieras med avgifter.

I en del kommuner mäter kommunens mätare in de rör som går att hitta där det konstaterats att koordinaterna är osäkra, främst inom samlad bebyggelse och planlagda områden. Det skickas sen till lantmäteriet som uppdaterar fastighetsskartan.

Det finns flera anledningar till att kommunerna gör så. Det ger en bättre rättssäkerhet i samband med bygglov och det är en del av det numera frostiga samverkansavtalet Lantmäteriet har med kommunerna.

Vissa kommuner löser det genom att leta reda på alla gränsrör när det görs en nybyggnadskarta. Hittas inte alla så får fastighetsägaren beställa nya markeringar från Lantmäteriet innan det kan bli tal om bygglov.

• Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Ja, förhoppningsvis. Men träpinnar har fortfarande ingen juridisk betydelse vid en tvist.
Om mätfirman har hittat fasta gränsmärken som beskrivs i den lantmäteriförrättning som fastställde fastighetsgränsen så bör dessa märken vara gällande.

P
O [old rusty] skrev:
Sen finns det ju dynamiken fastboende vs. nyinflyttad sommarstugeägare som inte ska föraktas. :)
På landet bryr man sig kanske mindre om äganderätten utan prioriterar som man "alltid har gjort". Det bör man ta hänsyn till som nylantis, men utan att tumma på sin äganderätt, förstås.

• Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
F FGLIN skrev:
Lantmäteriet borde få anslag för att inventera dokumentera och mäta in gamla gränsmarkeringar. Det är ett angeläget infrastrukturprojekt och samhället drar in mycket pengar på olika former av fastighetsbeskattning så det har staten råd med, men det kommer förstås ta tid att få det klart.
Samhället drar inte in pengar på fastighetsskatt. Det är den offentliga sektorn av samhället som gör det. Kommunal fastighetsskatt ("fastighetsavgift") utgjorde 96 % av den totala fastighetsskatten (statlig + kommunal) på 20.2 miljarder kronor (2024).
(Källa: ekonomifakta.se)

Så att den statliga fastighetsskatten skulle kunna finansiera ett stort lantmäteriprojekt av den typ du efterlyser tvivlar jag på.

Det vore kanske ett bra projekt, men det måste nog finansieras på annat sätt.

P
P Pligg85 skrev:
Jag var så sent som igår ute och konstaterade rejäla missar i kartmaterial mot verkligheten.
Det är ganska vanligt. Det tycks också vara ganska vanligt att (felaktigt) tro att fastighetskartor är juridiskt bindande.
P Pligg85 skrev:
En privatperson med egenintresse skulle nog hellre tolkat kartan och göra en så kallad rysk inteckning.
Det finns inget som lugnar ner en upprörd stämning så mycket som att handla i affekt.

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
P
Enig om A & B.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
C. En dag efter en tuff arbetsvecka i Stockholm kommer jag hem till huset i Sörmland och det står färgglada pinnar och blockerar min uppfart. Jag har inte hört ett knyst om detta. Det är kväll, jag är trött och vill koppla av. Nu är nog risken stor att träpinnarna ryker.
Det räcker väl med att flytta de pinnar som hindrar infart?
Sen diskuterar man saken med grannen nästa dag. Eller med mätfirman, som givetvis har lämnat en lapp i brevlådan om saken.

P pmd skrev:
Om mätfirman har hittat fasta gränsmärken som beskrivs i den lantmäteriförrättning som fastställde fastighetsgränsen så bör dessa märken vara gällande.
Precis. Det vore väldigt jobbigt annars i många delar av världen då GPS-positionerna flyttar sig flera centimeter per år. Detta gör att RTK på robotklippare är nödvändigt oavsett om GPS:en skulle ha millimeter precision, marken har nämligen inte det...

P pmd skrev:
Samhället drar inte in pengar på fastighetsskatt. Det är den offentliga sektorn av samhället som gör det. Kommunal fastighetsskatt ("fastighetsavgift") utgjorde 96 % av den totala fastighetsskatten (statlig + kommunal) på 20.2 miljarder kronor (2024).
(Källa: ekonomifakta.se)

Så att den statliga fastighetsskatten skulle kunna finansiera ett stort lantmäteriprojekt av den typ du efterlyser tvivlar jag på.

Det vore kanske ett bra projekt, men det måste nog finansieras på annat sätt.
Att staten slösar bort dessa intäkter på att överföra dem till kommunerna är en dålig ursäkt för att inte ha lite grundläggande underhåll och modernisering av fastighetsadministrationen inkl gränser. Staten beskattar också fastigheterna på fler sätt t.ex. reavinstbeskattning (vilket vid 2% inflation väl innebär 0,5%förmögenhetsskatt) och lagfartsskatten.

• Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
P
F FGLIN skrev:
Att staten slösar bort dessa intäkter på att överföra dem till kommunerna är en dålig ursäkt för att inte ha lite grundläggande underhåll och modernisering av fastighetsadministrationen inkl gränser. Staten beskattar också fastigheterna på fler sätt t.ex. reavinstbeskattning (vilket vid 2% inflation väl innebär 0,5%förmögenhetsskatt) och lagfartsskatten.
Statens intäkter från fastighetskatt är, som jag visade med länken i inlägg #84, inte så stora, och kan knappast finansiera ett stå stort projekt som du föreslår. Jag tvivlar f.ö. på att staten överför de intäkterna till kommunerna. Vet du om något som tyder på att så sker?

P pmd skrev:
Statens intäkter från fastighetskatt är, som jag visade med länken i inlägg #84, inte så stora, och kan knappast finansiera ett stå stort projekt som du föreslår. Jag tvivlar f.ö. på att staten överför de intäkterna till kommunerna. Vet du om något som tyder på att så sker?
Lantmäteriet drog 2025 in drygt 12 miljarder i stämpelskatt medan de verkliga kostnaderna för hantering torde täckas av de 239 miljoner kronor de drog in i tillhörande administativa kostnader. Oklart om detta är lagfartsskatt eller summan av lagfartsskatt och skatt (2%) på nya pantbrev. Därutöver tar ju staten in mycket på fastighetsskatt varav en del skickas vidare till kommunerna (alla kommunala skatter hanteras ju av skatteverket, beskattning är Rikdagens monopol fast en del beskattningsrätt delegeras) och så blir det ju reavinstskatt när fastigheter säljs även om förstås mycket skjuts upp. Staten tar också in en hel del moms på byggande etc, men det kanske är att föra det långt att ta med den i diskussionen. Klart är att men de skatter som tas ut vore det fullt rimligt att Lantmäteriet hade någon eller några tjänstemän per län för att ta hand om den långsiktiga vården och underhållet av fastighetsrättsliga uppgifter och gränsmerkeringar. Detta är viktig infrastruktur som till stora delar är gammal som inte bara behöver unerhållas utan även moderniseras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.