72 690 läst ·
169 svar
73k läst
169 svar
Grannen bygger 4 meter högt förråd mot oss
Ni har inte fått någon ritning, eller skriftligt förslag på utformning vad jag förstår…? Om så är fallet, har ni all rätt att bestrida byggnationen (muntligt medgivande betyder ingenting…). Och…gör det direkt med kommunen. Ni ska inte inleda någon diskussion med grannen, leder nog ingen vart…Alfredo skrev:
ja risken är ju alltid att visst man kan anmäla grannen för svartbygge men det brukar ju ofta belönas med en 6 Meter hög tujahäck längs hela deras tomtgräns och den kan man inte göra nåt åt alls på laglig väg och inte byggnadsnämden heller.. beroende på väderstreck så kan det få rätt omfattande betydelse för sin boende situtation..
Så att systematiskt anmäla svartbyggen hos grannar för att man tror att det ska lösa utsiktsproblemet är ju tyvärr ofta inte vad som händer snart därefter..
Sen är det väl övriga risker för problem som också måste övervägas beroende på vad man har för granne och hur många lösa skruvar denne har..
Sen är grannen inte juste heller men ibland är fullständig hämd inte den bästa och smartaste lösningen även om det känns skönt med seger just då men ofta skapar det ju en konflikt när man anmäler nån..
Så att systematiskt anmäla svartbyggen hos grannar för att man tror att det ska lösa utsiktsproblemet är ju tyvärr ofta inte vad som händer snart därefter..
Sen är det väl övriga risker för problem som också måste övervägas beroende på vad man har för granne och hur många lösa skruvar denne har..
Sen är grannen inte juste heller men ibland är fullständig hämd inte den bästa och smartaste lösningen även om det känns skönt med seger just då men ofta skapar det ju en konflikt när man anmäler nån..
Fast man frågar väl inte om ett sex meter långt förråd om man bara vill ha insynsskydd? Oavsett så tänker jag att detta är så mycket i gråzonen att bäst är nog att bara gå över och typ glatt se till att få alla papper på plats och skoja lite om hur blaffigt bygget blev. Så mår nog bägge parter bäst?B Bällstabygget skrev:Mja kanske. Jag hade i alla fall fått en möjlighet att reagera och ha en dialog kring det tänker jag. Typ, jaha ni vill bygga 4 meter högt pga insyn, finns det något vi kan göra som underlättar så ni känner er mer bekväma? Jag hade mycket hellre satt upp en gles spaljé med växter eller nåt på vår sida som fyllt samma funktion för dem. Det hade iaf varit fint att titta på.
Nej, det stämmer inte. Skriftligt godkännande från grannen behövs bara om man bygger en bygglovsbefriad byggnad. Söker man bygglov kan kommunen bevilja det även om grannen motsäger sig åtgärden (så länge det inte strider mot detaljplan eller andra bestämmelser).D Dalby60 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 368 inlägg
Nåja. Konflikten skapas väl ändå av den som utsätter grannen för fait accompli, kör över dennes rättigheter och förväntar sig att hen ska låta udda vara jämnt.P polaris78 skrev:
Med det menar jag i te att TS borde dra full nytta av sina rättigheter, men man måste väl ändå se det som att det är TS granne som skapat konflikten här.
jo jag håller med om vem som skapar konflikten absolut men för att det ska bli en riktig konflikt så krävs två sidor som är med och fortsätter konfliktenNötegårdsgubben skrev:
Nåja. Konflikten skapas väl ändå av den som utsätter grannen för fait accompli, kör över dennes rättigheter och förväntar sig att hen ska låta udda vara jämnt.
Med det menar jag i te att TS borde dra full nytta av sina rättigheter, men man måste väl ändå se det som att det är TS granne som skapat konflikten här.
Det är bra att ha en rimlig bild av vad som kommer om man fortsätter gå all in
De kan väl också godta mindre avvikelser?useless skrev:
Sant!R roli skrev:
Håller med. Det är det som är så svårt i det psykologiska spelet😅 nu råkar vi veta att de även ska komplettera med just en Thuja så vi får väl se vart detta leder…P polaris78 skrev:ja risken är ju alltid att visst man kan anmäla grannen för svartbygge men det brukar ju ofta belönas med en 6 Meter hög tujahäck längs hela deras tomtgräns och den kan man inte göra nåt åt alls på laglig väg och inte byggnadsnämden heller.. beroende på väderstreck så kan det få rätt omfattande betydelse för sin boende situtation..
Ja är inne på nåt sånt. Nej precis, jag tror de hade tänkt göra ett förråd oavsett, det var dock inritat på ett av alla bygglov som vi fått se tidigare på andra sidan deras hus, men de verkar ha valt att ta bort det från bygglovet och istället flytta det och bygga som bygglovsbefriad åtgärd. Jag tror att de tänker att de slog två flugor i en smäll. Plus att den ursprungliga placeringen skymde utsikten från deras altanfönster. (Ironiskt nog)stefancrs skrev:
Fast man frågar väl inte om ett sex meter långt förråd om man bara vill ha insynsskydd? Oavsett så tänker jag att detta är så mycket i gråzonen att bäst är nog att bara gå över och typ glatt se till att få alla papper på plats och skoja lite om hur blaffigt bygget blev. Så mår nog bägge parter bäst?
Nej grannen kan inte bevilja liten avvikelse från detaljplanen, det beslutet tar byggnadsnämnden. Men ofta hör byggnadsnämnden grannar i bygglovsärenden där man planerar att göra liten avvikelser för att se om de har något sakligt att tillföra som kommunens handläggare har missat. Och så får man ju veta om grannen är benägen att överklaga ett bygglovsbeslut med liten avvikelse och denna info kan kommuniceras vidare till den som söker bygglovet: "Din granne verkar inte dela synen att detta är en liten avvikelse från planen och risken är nog stor att bygglovet blir överklagat. Vill du ändra din ansökan för att slippa hamna i den situationen?"stefancrs skrev:
Jag menade inte grannen utan kommunenClaes Sörmland skrev:
Nej grannen kan inte bevilja liten avvikelse från detaljplanen, det beslutet tar byggnadsnämnden. Men ofta hör byggnadsnämnden grannar i bygglovsärenden där man planerar att göra liten avvikelser för att se om de har något sakligt att tillföra som kommunens handläggare har missat. Och så får man ju veta om grannen är benägen att överklaga ett bygglovsbeslut med liten avvikelse och denna info kan kommuniceras vidare till den som söker bygglovet: "Din granne verkar inte dela synen att detta är en liten avvikelse från planen och risken är nog stor att bygglovet blir överklagat. Vill du ändra din ansökan för att slippa hamna i den situationen?"
Ja, kommunen kan godkänna en avvikelse. Men det behövs aldrig något godkännande från grannen, varken skriftligt eller muntligt, för att kommunen ska godkänna en bygglovsansökan. Grannarna tillfrågas och får komma med synpunkter, men de har inget veto.stefancrs skrev:
När jag byggde förråd så skulle det va brandklassat, men mitt var 1 meter från tomtgräns. Angående thujor blir dom ju ganska breda nertill, vår var 5 me hög och minst 1 meter bred, så han planterar den långt in på sin tomt.