72 690 läst ·
169 svar
73k läst
169 svar
Grannen bygger 4 meter högt förråd mot oss
Ja, TS sitter med alla juridiska korten på sin hand. Grannen har svartbyggt.
Sen tycker jag man ska sig en funderare på om man verkligen vill anmäla sin granne. Jag tycker t ex inte det är moraliskt rimligt att anmäla sitt grannes svartbyggande för att denne inte är social eller man inte gillar grannen. Men om man drabbas av olägenhet av svartbyggandet så kan det ju finnas skäl. Å andra sidan ska man stå vid sitt ord, har man nu kommit överens om ett grannemedgivande känns det orimligt att backa senare, även om grannen har skridit till verket före det är formellt säkrat och satt i skrift.
Tänk på att även om komplementbyggnaden skulle rivas kommer man inte bara få en förbannad och kanske hämndfull granne utan också en hög tujahäck istället för husfasaden.
(Sen kan man ju förstå om grannen inte ville att er utsikt från altanen skulle vara rakt in på deras tomt. Om det nu är ett vanligt villaområde. De flesta som bor i småhus vill ha lite skydd från grannarnas bevakande blickar när man nyttjar tomten de korta veckorna på sommaren.)
Sen tycker jag man ska sig en funderare på om man verkligen vill anmäla sin granne. Jag tycker t ex inte det är moraliskt rimligt att anmäla sitt grannes svartbyggande för att denne inte är social eller man inte gillar grannen. Men om man drabbas av olägenhet av svartbyggandet så kan det ju finnas skäl. Å andra sidan ska man stå vid sitt ord, har man nu kommit överens om ett grannemedgivande känns det orimligt att backa senare, även om grannen har skridit till verket före det är formellt säkrat och satt i skrift.
Tänk på att även om komplementbyggnaden skulle rivas kommer man inte bara få en förbannad och kanske hämndfull granne utan också en hög tujahäck istället för husfasaden.
(Sen kan man ju förstå om grannen inte ville att er utsikt från altanen skulle vara rakt in på deras tomt. Om det nu är ett vanligt villaområde. De flesta som bor i småhus vill ha lite skydd från grannarnas bevakande blickar när man nyttjar tomten de korta veckorna på sommaren.)
Därför att TS har inte fått tillfälle att medgiva bygget. Då är det inte ett godkänt bygge, och står det nu på plats så är det ett svartbygge eftersom du inte får sätta upp byggnaden innan den är godkänd.F fribygg skrev:
Råder TS att anmäla till kommunen, relationen till grannen är ändå i botten så skit it den, förhoppningsvis tröttnar dom och säljer huset inom några år. Hade några liknande grannar på mitt sommarställe, gjorde sig osams med alla, men dom ruttnade och flyttade efter 4 år. När flyttlasset gick stod vi vid vägkanten och skålade med champagne 👌😋
EDIT: Ett alternativ till att anmäla är väl att be kommunen komma på besök för att kolla på TS byggnad. TS kan ju som skäl ange att grannen hävdar att det är ett svartbygge, så TS vill få klarhet i saken. Väl på plats kan ju TS i förbigående nämna grannens nya byggnad ... det lär ju väcka vissa tankar hos besökarna från byggnadsnämnden ... 😉
Redigerat:
Samtidigt använde grannen utpressning för att få igenom det. Hotade indirekt med att anmäla TS förråd till kommunen. Sen var TS tyvärr okunnig om att grannen inte skulle lyckas med det. Saknade vetskap om att den förre grannens muntliga medgivande räckte.Claes Sörmland skrev:
Ja det kändes lite bättre i själen nu i alla fall när jag inser att vårt tidigare muntliga medgivande gäller. Trodde det var kört. Men problemet är väl hur man praktiskt hanterar situationen, min gissning är att grannen kommer skicka pappren till oss när allt är klart. Tror han visste precis vad han gjorde när han drev igång bygget direkt när vi muntligt sagt ok och har medvetet inte skickat handlingarna ännu. Då kommer man ju känna sig tvingad att skriva på.Nötegårdsgubben skrev:
De har väl fyllt kvoten för hur hur många kvadratmeter byggnader dom får ha på tomten och tror att en bygglovsbefriad komplementbyggnad går utanför regelverket...B Bällstabygget skrev:
Precis, det är exakt som du säger. Det är mest sättet man gör det på som blir trist. Jag trodde faktiskt att man bara fick bygga 3 meter högt, därav denna tråd, men inser nu att de har rätt att bygga 4 meter. Hade kanske varit lite mer snyggt att säga det till oss innan kan jag dock tycka. Men han visste nog vad han gjorde. Tror jag hade haft mindre problem med hela grejen om de bara sagt att de känner att insynen är för jobbig och att de gärna vill skärma av lite.Claes Sörmland skrev:
Hade du sagt nej om de varit tydliga med byggnadshöjden?B Bällstabygget skrev:Precis, det är exakt som du säger. Det är mest sättet man gör det på som blir trist. Jag trodde faktiskt att man bara fick bygga 3 meter högt, därav denna tråd, men inser nu att de har rätt att bygga 4 meter. Hade kanske varit lite mer snyggt att säga det till oss innan kan jag dock tycka. Men han visste nog vad han gjorde. Tror jag hade haft mindre problem med hela grejen om de bara sagt att de känner att insynen är för jobbig och att de gärna vill skärma av lite.
Mja kanske. Jag hade i alla fall fått en möjlighet att reagera och ha en dialog kring det tänker jag. Typ, jaha ni vill bygga 4 meter högt pga insyn, finns det något vi kan göra som underlättar så ni känner er mer bekväma? Jag hade mycket hellre satt upp en gles spaljé med växter eller nåt på vår sida som fyllt samma funktion för dem. Det hade iaf varit fint att titta på.
Jag ser det inte riktigt så att TS inte skulle stå vid hans ord om han skulle backa. Grannen skulle ju skicka över papper på bygget. Och TS som kanske även många andra skulle inte säga ja till vilket bygge som helst.Claes Sörmland skrev:
Man behöver ju inte vara emot allt utan man kanske säger att man inte ha något problem med att något byggs närmare än 4,5 meter. Men man kanske inte vill ha något som står 20 cm från gränsen som är 4 meter hög typ. Grannen stod ju inte riktigt vid sitt ord om att skicka papper. Och TS visste inte vad som skulle byggas och vart det skulle byggas eftersom avståndet till gränsen verkar vara lite oklart.
Att anmäla till kommun är inte så trevligt men att inte informera om vad som ska byggas inte heller.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 368 inlägg
Enig. Och strängt taget tycker jag personligen att man gott kan låta grannen göra närmast vad denne vill på sin tomt.Claes Sörmland skrev:
Mitt svar strax ovan (i den del ditt svar delvis kanske var ett svar på det) handlade inte om vad jag tycker att TS ska göra, utan om vad han har för rättigheter.
B Bällstabygget skrev:
B Bällstabygget skrev:Hej! Tror detta mest blir en gnälltråd men det är väl delvis därför dessa forum finns tänker jag😃
Bakgrund: vi har byggt ett litet förråd med sadeltak på ca 8 kvm ungefär 1 m från grannens gräns. Det är 3 meter i nock och ca 30 graders lutning på taket. Vi visade ritningar och frågade grannarna om de tyckte det var ok. De var helt fine, förrådet låg mot en del av deras tomt som de inte nyttjar och det stör varken utsikt eller något annat. Vi hade en jättebra relation och umgicks som vänner med dessa grannar och skrev såklart inga formella papper på medgivandet (😵🔫)
Åren går, och efter ca 5 år så skiljer sig grannarna och vi får nya grannar i en annan ålderskategori och andra intressen. De har sedan de köpte huset rivit ut allt ( det var ett nybyggt hus), grävt upp hela tomten, byggt murar, byggt ut huset, sökt 4 olika bygglov, etc. De har inget intresse av att interagera med oss grannar och säger knappt hej.
För en vecka sen kom mannen i huset över och frågade om vårt medgivande om att bygga ett förråd mot vår gräns. Han inledde samtalet med att säga att vi ju inte har några formella papper på vårt förråd så då kan vi ju lösa det samtidigt. Vi blev lite ställda men sa väl okej. Han skulle skicka över papper på allt detta till oss. Inga papper har kommit och nu en vecka senare så har de smällt upp en 4 meter hög vägg mot oss. De har platt tak så det är en 4 meter hög solid klump, 6 meter lång.
Vi tycker det är fult och trist att stirra in i då det är precis i vår utsikt från altanen.
Finns det något man kan göra eller är det bara att tugga i sig detta? Vi känner oss låsta då vi ju faktiskt inte har något formellt skrivet med vårt förråd. Men det stod ju där när de köpte så det är ingen överraskning. Kan man ens ge medgivande för en så hög byggnad? Vi utgick ifrån att de skulle hålla sig inom friggebodsreglerna.
- från granne: Vill du bygga närmare än 4,5 meter krävs alltid ett skriftligt godkännande från den berörda grannen. Detta gäller oavsett hur stor byggnaden är.
- Utökad lovplikt: Saknar du grannens medgivande och bygger närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs bygglov och i vissa fall kan en anmälan till kommunen behövas. [1, 2, 3]
Fast har TS det?Claes Sörmland skrev:
Är ett muntligt ”väl okey” ett medgivande när det finns formkrav på skriftlighet?B Bällstabygget skrev: