21 542 läst ·
32 svar
22k läst
32 svar
Grannen anordnar camping - lagrum - vad göra?
I närheten av Seglora ( Västra Götaland ) finns en sådan här verksamhet.
Man kan hyra kanot, paddla och hyra en grillplats vid en sjö.
Det finns tom ett utedass.
Detta fall är juridiskt prövat - u.a.
Enda saken som de skulle fällas för är om du själv vill tälta där och markägaren vill avhysa dig - vilket allemansrätten ger dig lov till ( dock får du såklart inte nyttja WC och vedupplaget)
Man kan hyra kanot, paddla och hyra en grillplats vid en sjö.
Det finns tom ett utedass.
Detta fall är juridiskt prövat - u.a.
Enda saken som de skulle fällas för är om du själv vill tälta där och markägaren vill avhysa dig - vilket allemansrätten ger dig lov till ( dock får du såklart inte nyttja WC och vedupplaget)
Vad är ts orolig för igentligen? Är en campare automatiskt störande, eller vart vill han/hon komma?
Det är väl inte så konstigt att kommunen inte lägger sig i att någon campat på en åker vid ett eller några tillfällen.
Men eftersom ts tystnade, så kanske man insåg det orimliga i denna oro....
Det är väl inte så konstigt att kommunen inte lägger sig i att någon campat på en åker vid ett eller några tillfällen.
Men eftersom ts tystnade, så kanske man insåg det orimliga i denna oro....
Rent juridiskt så kräver en anordnad camping utanför detaljplanelagt område bygglov MEN enligt nya Plan och bygglagen får inte bygglov ges utaför detaljplanelagt område för verksamheter vars användning skulle innebära en betydande påverkan på omgivnikgen. I begreppet omgivningen innefattas en mängd saker, dvs inte bara rödlistade djur och växter. I både Plan och bygglagen samt i Miljöbalken fastställs att camping ALLTID är att se som betydande miljöpåverkan. Alltså kräver camping alltid detaljplaneläggning och bygglov.
Detta skiter självklart många kommuner i av okunskap eller ännu oftare för att de vill vara smidiga och curla småföretagare i kommunen. Dvs den vanliga svenska formen av korrumption. :-=
I de flesta kommuner finns mål att undvika ändrad markanvändning på åkermark eftersom de behövs. Finns även nationella miljömål och i Miljöbalken säger man att god åkermark inte skall tas i anspråk för exploatering eller liknande om det inte är absolut nödvändigt.
I det här fallet med bara rn övernattning är det inte frågan om camping.
Detta skiter självklart många kommuner i av okunskap eller ännu oftare för att de vill vara smidiga och curla småföretagare i kommunen. Dvs den vanliga svenska formen av korrumption. :-=
I de flesta kommuner finns mål att undvika ändrad markanvändning på åkermark eftersom de behövs. Finns även nationella miljömål och i Miljöbalken säger man att god åkermark inte skall tas i anspråk för exploatering eller liknande om det inte är absolut nödvändigt.
I det här fallet med bara rn övernattning är det inte frågan om camping.
Markägaren är ju den som upplåter marken i detta fall?mycke_nu skrev:
Däremot är en närboende uppenbart störd av verksamheten, dock kan jag inte utläsa att det är någon uppenbar störning utan mer en irritation, samt en farhåga över kommande störning.
Allemansrätten är väldigt stark ( än sålänge ) och jag ser inte ( baserat på angivna faktorer) att någon lag skulle brytas. ( lokala ordningsföreskrifter vågar jag inte svara på då jag inte vet kommun )
Men.. visst förstår jag grannen.. Jag hade inte heller velat vakna upp en morgon till att grannen anordnat natur-camping..
Framgår inte, eller också har jag missat, om den refererade "dygnscampingen" var en engångsföreteelse eller är detta satt i system? Jag vill ogärna botanisera i juridik, tillräckligt många här på forumet utvecklar regelverk och lagtolkning. Men grillplatsen kanske är gränsfall vs strandskydd?? Vill inte provocera TS, absolut inte, jag vet hur det känns med knepiga grannar så ta mina frågor för vad de är:
Vad är problemet - hur skulle Ni beskriva störningen? Ljud, bråk, obehagliga människor nära, nakenhet,fylla etc?
Hur är Er relation i övrigt med "grannen med campingen"? Dåliga eller bra "vibbar"?
Vad är problemet - hur skulle Ni beskriva störningen? Ljud, bråk, obehagliga människor nära, nakenhet,fylla etc?
Hur är Er relation i övrigt med "grannen med campingen"? Dåliga eller bra "vibbar"?
Ge nu TS lite respekt och artighet kan man tycka. Han skriver ju tydligt att han vill höra sig för, för att ha lite kunskap när han trevligt pratar med grannen. De har en lugn stuga och är oroliga för sommarstök precis brevid, inte så konstigt. Att TS vill höra sig för om markägarens rättigheter betyder väl inte automatiskt att TS är en oresonabel person som vill köra över grannen? Vissa av oss är ju lite väl tråkiga i tonen ..
Att markägaren lagt en betongring som nyttjas av friluftsmänniskor som grillplats kan väl knappast markägaren ro för, att han saluför ved och att friluftsintresserade nyttjar allemansrätten torde inte heller bryta mot ngn paragraf.gråsten skrev:
Allt går att vända och vri på...
Allemansrätten innebär ”Inte störa – inte förstöra” (Naturvårdsverket) och att tälta inom syn- och hörhåll innebär att man stör så en "camping" eller att överhuvudtaget tälta så nära en bostad kan inte motiveras med Allemansrätten.