37 706 läst ·
59 svar
38k läst
59 svar
Granne med oskött tomt
16-20 sådana bilar (i detta skick) har min fd. granne på sin granntomt han tycker det är pest och pina med den utsikten.
Tror även det kan bli jobbigt med en framtida värdering för försäljning för min fd. granne då det allmänna helhetsintrycket blir åt helvete..
Tror även det kan bli jobbigt med en framtida värdering för försäljning för min fd. granne då det allmänna helhetsintrycket blir åt helvete..
Dom har troligtvis redan åsikter om gardinerna.-MH- skrev:
Allra helst det kvinnliga könet brukar höras komentera gardiner (gäller i alla fall i min närhet)
Medlem
· Västernorrland
· 13 inlägg
Det finns regler för detta. Såväl tomt som byggnad ska hållas i vårdat skick (PBL (2010:900), 8 kap:
15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och
betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.
På http://www.miljosamverkan.se/miljos...11/2011-handlaggning-nedskrapningsarenden.pdf kan man nläsa mer om detta.
15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och
betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.
På http://www.miljosamverkan.se/miljos...11/2011-handlaggning-nedskrapningsarenden.pdf kan man nläsa mer om detta.
Det beror nog mycket på kommunen och hur mycket de har att göra. För ett antal år sedan köpte jag ett nergånget hus som fritidshus en bit utanför en mindre ort i Mariestads kommun (utanför detaljplanerat område) och där var kommunen väldigt på. Efter att en granne anmält att tomten var ovårdad blev jag hotad med vite om jag inte gjorde först det ena och sedan det andra. När de började kräva att jag klippte gräsmattan minst varannan vecka började jag tröttna.Odjuret skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Jo men i praktiken så kan man ha en väldigt dåligt skött tomt utan att det blir föreläggande om åtgärd.
Vet ett fall där en granne tröttnade på att det pågått markarbeten oavbrutet i låg fart på en granntomt i 40 år. Olika delar grävs upp varje år, inget blir färdigt, det ligger grushögar och diverse stenhögar över hela tomten. Kommunen började med att avslå klagomålet. Det överklagades till Länstyrelsen, som gav kommunen bakläxa. Så kommunen gjorde besök på tomten, och frågade då också hur planen såg ut, när är det färdigt? Han som grävde trodde att han skulle hålla på i 30 år till (han är är över 75 år nu).
Kommunen avslog klagomålet. Grannen överklagade igen. Länstyrelsen hade ju bara tyckt att kommunen alltför lättvindigt avslagit tidigare, men gick nu på kommunens linje. Mark o miljödomstolen gick på kommunens linje, och jag tror att det var uppe i mark o miljööverdomstolen som nekade prövningstillstånd.
Vet ett fall där en granne tröttnade på att det pågått markarbeten oavbrutet i låg fart på en granntomt i 40 år. Olika delar grävs upp varje år, inget blir färdigt, det ligger grushögar och diverse stenhögar över hela tomten. Kommunen började med att avslå klagomålet. Det överklagades till Länstyrelsen, som gav kommunen bakläxa. Så kommunen gjorde besök på tomten, och frågade då också hur planen såg ut, när är det färdigt? Han som grävde trodde att han skulle hålla på i 30 år till (han är är över 75 år nu).
Kommunen avslog klagomålet. Grannen överklagade igen. Länstyrelsen hade ju bara tyckt att kommunen alltför lättvindigt avslagit tidigare, men gick nu på kommunens linje. Mark o miljödomstolen gick på kommunens linje, och jag tror att det var uppe i mark o miljööverdomstolen som nekade prövningstillstånd.
Skulle aldrig personligen skaffa hus om jag inte planerade att sköta om det och tomten (sen kan man ju alltid diskutera vad det innebär!).. men det är ju jag det 
Angående själva frågan.. även om jag (mot all förmodan) skulle störa mig på hur en grannes tomt såg ut.. så anser jag ju att det är deras val och deras problem.. de har ju också betalat för sitt hus och har samma rätt att göra vad de vill med sina pengar liksom.. sen kan man ju tycka (jag gör det ofta) att det är synd att ett vackert hus eller/och trädgård förfaller..
..sen ska jag tillägga att det hänt att jag både klippt gräset och städat (inne o ute) hos folk utan betalning haha.. men det för att jag ville hjälpa inget annat - alla har ju olika intressen.. (vissa tar det personligt dock, men så är det inte menat och det har de också insett tillslut.. efter det har jag har alltid fått vara husvakt när de åkt bort hahaha)
DOCK skulle min snälla gräns vara nådd om det vankades skador på MIN egendom.. att saker ser ovårdat ut osv är skit samma.. men om mitt hus, mina gäster.. jag eller min familj.. skulle vara under mer risk än normalt för att göra illa oss pga av en grannes ovilja till att hålla efter sin trädgård.. då skulle jag nog bosätta mig hos grannen, knacka på varje dag, sitta på trappen, ringa, komma över med bullar, kakor.. tills dess att de antingen fick tummen ur.. eller jag fick tillåtelse att göra nått åt problemet själv.. hade såklart muttrat lite över om de inte åtgärdade problemen själva.. men jag hade hellre betalat för att bli kvitt problemet (om jag så fick panta burkar..)..än att vänta tills något allvarligt faktiskt hände..
Men det är jag det / min åsikt
Hoppas det löser sig för er..
MVH Sandra
Angående själva frågan.. även om jag (mot all förmodan) skulle störa mig på hur en grannes tomt såg ut.. så anser jag ju att det är deras val och deras problem.. de har ju också betalat för sitt hus och har samma rätt att göra vad de vill med sina pengar liksom.. sen kan man ju tycka (jag gör det ofta) att det är synd att ett vackert hus eller/och trädgård förfaller..
..sen ska jag tillägga att det hänt att jag både klippt gräset och städat (inne o ute) hos folk utan betalning haha.. men det för att jag ville hjälpa inget annat - alla har ju olika intressen.. (vissa tar det personligt dock, men så är det inte menat och det har de också insett tillslut.. efter det har jag har alltid fått vara husvakt när de åkt bort hahaha)
DOCK skulle min snälla gräns vara nådd om det vankades skador på MIN egendom.. att saker ser ovårdat ut osv är skit samma.. men om mitt hus, mina gäster.. jag eller min familj.. skulle vara under mer risk än normalt för att göra illa oss pga av en grannes ovilja till att hålla efter sin trädgård.. då skulle jag nog bosätta mig hos grannen, knacka på varje dag, sitta på trappen, ringa, komma över med bullar, kakor.. tills dess att de antingen fick tummen ur.. eller jag fick tillåtelse att göra nått åt problemet själv.. hade såklart muttrat lite över om de inte åtgärdade problemen själva.. men jag hade hellre betalat för att bli kvitt problemet (om jag så fick panta burkar..)..än att vänta tills något allvarligt faktiskt hände..
Men det är jag det / min åsikt
Hoppas det löser sig för er..
MVH Sandra
Bjoern Abelsson skrev:Det finns regler för detta. Såväl tomt som byggnad ska hållas i vårdat skick (PBL (2010:900), 8 kap:
15 § ”En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och
betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.”
På [länk] kan man nläsa mer om detta.
Som någon klok här på BH skrev tidigare...det är en väldig skillnad mellan att HA rätt och att FÅ rätt....välj era strider...
Det var en del kommunikation fram och tillbaks. Sedan kom vintern och till våren sålde jag huset.BB427 skrev:
Efter jag och mitt ex hade gått skilda vägar använde vi det väldigt sällan och det var mer bråk med kommunen än vad det var värt.
Vill ej bo i lägenhet och ha grannar som stör en dygnet runt. Ju större tomt desto längre till grannarna.Har gjort om min tomt till naturtomt. Det är mest naturligt där jag bor. Har dock grannar ca 50 meter bort som skalar av naturen med diverse elektriska o bensindrivna manicker varje fredag och dom grälar högljutt med varandra under spritinverkan och kör trimmern samtidigt sen kommer deras polare och skriker och dricker och lever fan. Har hellre granne med högt gräs och vänlighet 
Klicka här för att svara