Vi har rätt nyligen flyttat in i nytt hus och grannarna verkar supertrevliga! Det är en lite flytande gräns mellan tomterna, lite naturtomter och det finns ingen häck eller staket mellan dem.

Flera av grannarna har supermysiga hundar, som gärna vill hälsa på, men vi har några intressanta utmaningar... De låter gärna hundarna springa lösa och särskilt en hund kommer gärna och hälsar på hos oss... Vårt dilemma är mångfacetterat... Vi har rätt ofta besök av vänner med hund, vi har barn som är rädda för främmande hundar och en av hundarna verkar ha utsett vår tomt till sitt rastställe, så vi hittar hundbajs lite här och där på tomten vilket syns än tydligare nu, ovanpå snön.

Det är ju solklart inte okej, men vi har inte lärt känna grannarna än och vill ju inte komma in som de nya, gnälliga grannarna, men vi måste såklart be dem hålla koll på sin (iofs mycket mysiga) hund.

Tips på hur vi säger ifrån på ett sätt som grundar för en god grannsämja under många år framåt?

Säg att ni gillar deras hund och den får gärna leka på tomten, men dom måste plocka upp efter den.
Så länge ni inte säger något kommer den ju forsätta bajsa hos er. Eller så får ni störa hunden varje gång den kommer över så den inte känner sig bekväm att bajsa hos er.

• Gilla
TRJBerg och 12 till
  • Laddar…
Till att börja med så får man inte ens ha hunden fritt på det viset. Enbart på den egna tomten.

• Gilla
TRJBerg och 20 till
  • Laddar…
P pappaM skrev:
Flera av grannarna har supermysiga hundar, som gärna vill hälsa på, men vi har några intressanta utmaningar..
Ändå lite udda område där massor av grannar har lösspringande hundar utan ordentliga stängsel som håller dem på egna tomten. De som jag sett har lösa hundar på tomten är bönder med stora tomter där hundar knappast springer över till grannar.

Är kulturen i området sådan så är det nog svårt att undvika att reta någon om man kräver att de ska hålla sina hundar inspärrade, men man kan ju tycka att de flesta borde inse att det inte är ok att låta sina hundar springa och härja på granntomter. Men som sagt så verkar det vara ett rätt udda område så dina grannar avviker nog en del från normen.

• Gilla
  • Haha
Staffan_V och 5 till
  • Laddar…
Hur mycket ni än gillar hundar är era hundgrannars beteende skandalöst. Inrama provisoriskt tomten med lågt, billigt fårstängsel. Förklara vänligt för hundgrannarna att stängslet avses hindra hundbajs.

Som hundägare lär jag min hund från första början att han bara får lyfta på benet mot mina bambuplantor (som tål detta). Min trädgård innehåller många kisskänsliga häckar (framför allt buxbom, taxus och thuja). Vi har många hundvänner och jag passar ofta deras jyckar - som naturligtvis inte känner till kravet på min egen. Jag drar ut fårstängselrullen när hundkompisarna kommer och begränsar utrymmet. Bajs sköts via promenader (och medföljande påse).

Att berätta för hundägare att deras pälsklingar inte bör baja i TS' trädgård är förmodligen lönlöst eftersom de redan idag inte fattar hur förfärligt det är.

• Gilla
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Min trädgård innehåller många kisskänsliga häckar (framför allt buxbom, taxus och thuja).
Möjligt att hundpiss är värre än människopiss, men jag har en buxbomsbuske rätt nära huset och som den utepissare jag är så blir den rätt ofta utsatt på grund av sitt läge rätt nära dörren och att man kan få lä från vinden på någon sida av den. Vad jag kan se så trivs den utmärkt trots att jag pissat på den relativt ofta i +10 år. Innan någon får för sig att jag ofredar grannar med mitt beteende så bor jag så att det är hundratals meter till närmaste granne och ingen fri sikt ;)

• Gilla
leifherlin och 3 till
  • Laddar…
K
P pappaM skrev:
Vi har rätt nyligen flyttat in i nytt hus och grannarna verkar supertrevliga! Det är en lite flytande gräns mellan tomterna, lite naturtomter och det finns ingen häck eller staket mellan dem.

Flera av grannarna har supermysiga hundar, som gärna vill hälsa på, men vi har några intressanta utmaningar... De låter gärna hundarna springa lösa och särskilt en hund kommer gärna och hälsar på hos oss... Vårt dilemma är mångfacetterat... Vi har rätt ofta besök av vänner med hund, vi har barn som är rädda för främmande hundar och en av hundarna verkar ha utsett vår tomt till sitt rastställe, så vi hittar hundbajs lite här och där på tomten vilket syns än tydligare nu, ovanpå snön.

Det är ju solklart inte okej, men vi har inte lärt känna grannarna än och vill ju inte komma in som de nya, gnälliga grannarna, men vi måste såklart be dem hålla koll på sin (iofs mycket mysiga) hund.

Tips på hur vi säger ifrån på ett sätt som grundar för en god grannsämja under många år framåt?
Skicka ditt inlägg här till berörda grannar.

• Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ändå lite udda område där massor av grannar har lösspringande hundar utan ordentliga stängsel som håller dem på egna tomten. De som jag sett har lösa hundar på tomten är bönder med stora tomter där hundar knappast springer över till grannar.

Är kulturen i området sådan så är det nog svårt att undvika att reta någon om man kräver att de ska hålla sina hundar inspärrade, men man kan ju tycka att de flesta borde inse att det inte är ok att låta sina hundar springa och härja på granntomter. Men som sagt så verkar det vara ett rätt udda område så dina grannar avviker nog en del från normen.
Min första tanke också. Inte ens i min lilla by på landet där alla känner alla och jättemånga har jycke och dom som inte har hund gillar jyclar är det sådär fritt för dom att driva runt.

Det ts beskriver låter som ett väldigt märkligt område.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ta en skyffel och släng över hundbajset till deras sida, gärna nära huset.

• Gilla
  • Haha
Tradgardsfe och 6 till
  • Laddar…
Excel
Krångla inte till det, säg att era barn är rädda för hundar och be dem ha koll på hunden. Det borde räcka, bajset försvinner automatiskt när hunden inte besöker er tomt.

ps.
Ibland hatar jag vissa hundägare som inte tar ansvar för sina husdjur. Här är ett lysande exempel på ansvarslösa hundägare!

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Krångla inte till det, säg att era barn är rädda för hundar och be dem ha koll på hunden. Det borde räcka, bajset försvinner automatiskt när hunden inte besöker er tomt.

ps.
Ibland hatar jag vissa hundägare som inte tar ansvar för sina husdjur. Här är ett lysande exempel på ansvarslösa hundägare!
Det är ett fritidshus och vi har tonåringar och äldre barn, så de är ju där lite slumpvis och inte hela tiden, så det gör det ju lite extra svårt just ur den aspekten.

Redigerat:
  • Gilla
DoeDoe
  • Laddar…
Purre
Enda sättet som kommer fungera i längden känns som staket. Sen får grannarna säga vad dom vill om det men då är det bara att förklara att man inte vill ha löst springande hundar som bajsar på ens tomt. För det behöver man inte veta vems hund det är heller som gör sina behov.

Har själv hund och haft tidigare. Skulle själv aldrig gå med på att någon utav dom skulle ha det här beteendet oavsett om det är OK från grannen eller ej.

• Gilla
Tradgardsfe och 5 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:

ps.
Det är väl att krångla till det?
Att använda något som är övergående som anledning är ju att be om problem senare även om det löses just nu. Grannens hundar ska självfallet inte uträtta sina behov på TS tomt, och alldeles oavsett var hunden bajsar ska det plockas upp.
Detta kan man ju förstås upplysa dem om på ett trevligt sätt. Jag tycker inte att man behöver linda in det mer än så.

• Gilla
Terper och 5 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är väl att krångla till det?
Att använda något som är övergående som anledning är ju att be om problem senare även om det löses just nu. Grannens hundar ska självfallet inte uträtta sina behov på TS tomt, och alldeles oavsett var hunden bajsar ska det plockas upp.
Detta kan man ju förstås upplysa dem om på ett trevligt sätt. Jag tycker inte att man behöver linda in det mer än så.
Ja, vi är måna om långsiktig grannsämja!

P pappaM skrev:
Flera av grannarna har supermysiga hundar, som gärna vill hälsa på, men vi har några intressanta utmaningar... De låter gärna hundarna springa lösa
om flera grannar har lösa hundar kanske de gör sina behov huller om buller på alla tomterna.

Jag skulle försöka få en överenskommelse med alla om att man delar på jobbet att mocka efter hundarna. Och att de som saknar hund slipper delta. Det borde ligga i allas intresse att hålla rent

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.