930 läst ·
5 svar
930 läst
5 svar
Saknar servitut på grannens tomt
Hej!
Jag har ägt mitt hus i över 12 år och en tanke slog mig idag.
Min och grannens fastighet var en och samma fastighet på 80-talet, då "mitt" hus byggdes. Någon gång under 80- eller 90-talet styckades "min" fastighet av.
När man byggde mitt hus, drog man VA från grannens befintliga ledningar, så en del mina VA-ledningar (som endast jag nyttjar), gissningsvis 25 meter, ligger på grannens tomt.
Grannen har servitut på min tomt gällande jordvärme, men jag ser inte att jag har servitut för VA-ledningarna när jag loggar in på Lantmäteriet.
Vad händer om det blir läckage på "mina" ledningar, på delar som är på grannens tomt? Vem betalar det? Med tanke på att man bara ansvarar över ens egna ledningar från tomtgräns.
Om grannen t.ex. säljer huset och det inte finns servitut, kan jag (och kommunen) behöva gräva nya ledningar från ett annat håll om inte nya ägarna tillåter att mina ledningar ligger där?
Edit: Glömde förtydliga att det gäller kommunalt VA
Jag har ägt mitt hus i över 12 år och en tanke slog mig idag.
Min och grannens fastighet var en och samma fastighet på 80-talet, då "mitt" hus byggdes. Någon gång under 80- eller 90-talet styckades "min" fastighet av.
När man byggde mitt hus, drog man VA från grannens befintliga ledningar, så en del mina VA-ledningar (som endast jag nyttjar), gissningsvis 25 meter, ligger på grannens tomt.
Grannen har servitut på min tomt gällande jordvärme, men jag ser inte att jag har servitut för VA-ledningarna när jag loggar in på Lantmäteriet.
Vad händer om det blir läckage på "mina" ledningar, på delar som är på grannens tomt? Vem betalar det? Med tanke på att man bara ansvarar över ens egna ledningar från tomtgräns.
Om grannen t.ex. säljer huset och det inte finns servitut, kan jag (och kommunen) behöva gräva nya ledningar från ett annat håll om inte nya ägarna tillåter att mina ledningar ligger där?
Edit: Glömde förtydliga att det gäller kommunalt VA
Moderator
· Stockholm
· 57 750 inlägg
Njaa, avlämningspunkten är då troligen vid grannens tomtgräns. Inte på gränsen mellan tomterna. Det kan säkert teoretiskt sett bli problem om något behöver göras med rören. Vårda grannsämjan.
Kontakta VA-huvudmannan och fråga var förbindelsepunkten för avlopp respektive dricksvatten för din fastighet är belägen. Det läget ska vara beslutet av VA-huvudmannen. Att sen ansluta till denna förbindelsepunkt är din huvudvärk, t ex om du måste gräva hos grannen och ordna med servitut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 175 inlägg
Behöver du servitut från grannens hus så behöver du det till det också. Det är inte ett jätteovanligt ämne här att en ny fastighetsägare vill göra om någonting och då upptäcker att grannen delar ledningen utan avtalad rätt till det.
Kan man reda ut sådant innan det blir akut och med goda grannar är det bra.
Kan man reda ut sådant innan det blir akut och med goda grannar är det bra.
Klicka här för att svara