Varför skall det vara så svårt att acceptera vad grannarna har på sin tomt, om det inte är miljö, allmänfarligt eller buller det som sker. Alla tycker vi olika och vem är det då som skall avgöra vad som är rätt eller fel. Antingen inrättar man sig efter förhållandet på platsen eller så flyttar man.

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Fler borde sköta sitt eget och skita vad andra gör eller tycker....

• Gilla
macrus och 9 till
  • Laddar…
Skulle också störa mig på om man hade grannar som är lumpsamlare. Man bör ju kolla upp innan man köper sin fastighet vad man har för grannar. Lumpsamlare tenderar nog att sänka värdet på ens fastighet och sen är det väl ändå skönt om det är lite fint runt där man bor.

bumpaberra skrev:
Skulle också störa mig på om man hade grannar som är lumpsamlare. Man bör ju kolla upp innan man köper sin fastighet vad man har för grannar. Lumpsamlare tenderar nog att sänka värdet på ens fastighet och sen är det väl ändå skönt om det är lite fint runt där man bor.

Det ser man ganska fort, är det extremt så syns det nog tom på hitta.se se och google streetview.

bumpaberra skrev:
Hur gör du om "lumpsamlarna" flyttar in efter dej då?

• Gilla
reez
  • Laddar…
Jag tror också på att erbjuda sig att ta hand om det själv (på ett trevligt sätt) snarare än att bråka om det.
Grannen i fråga bryr sig antingen inte hur det ser ut eller saknar möjlighet att ta ner och ta hand om träden själva. Då är det lika bra att ta hand om det själv.
Var försiktig dock, vissa är väldigt knepiga, du kanske gör hur fint som helst men lämnar spår på gräsmattan med släpet som grannen går igång på...

LukasN skrev:
Jag tror också på att erbjuda sig att ta hand om det själv (på ett trevligt sätt) snarare än att bråka om det.
Grannen i fråga bryr sig antingen inte hur det ser ut eller saknar möjlighet att ta ner och ta hand om träden själva. Då är det lika bra att ta hand om det själv.
Var försiktig dock, vissa är väldigt knepiga, du kanske gör hur fint som helst men lämnar spår på gräsmattan med släpet som grannen går igång på...

Jag tror också på det blir bundis med grannarna, man kan ju prata om att man ska röja upp på sin egna tomt eller något, då kanske de kläcker ur sig att de har tänkt göra det men inte hunnit med.
Och då är det ett utmärkt förslag att erbjuda sig att hjälpa till.
Man kankse inte kan tala om vad som ska slänga men mycket väl hjälpa till att bära och köra till tippen.

Jag skänkte bort ett nyligen nedsågat träd på blocket. Han som hämtade trädet fick hela trädet, inkusive allt ris. Win-Win: Jag slapp köra bort träd och ris, och han fick flera kubik gratis ved. Tyvärr stod trädet nära huset, så jag anlitade en trädfällare med erfarenhet och försäkring för själva nedsågningen. Annars hade jag skänkt bort det som ved på rot.

Bocket är ett väldigt bra sätt att bli av med saker som man inte vill ha. Förutom trädet så blev jag nyligen av med ett svintungt sopskåp som jag knappt kunde rubba själv och en hög med gamla lastpallar. Det som är skräp för en själv kan vara användbart för någon annan.

• Gilla
Kire_78 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kattis2012 skrev:
Vad kan man göra???

Tack i förväg!
/Kattis
En del människor har en del problematik, som inte märks eller syns så speciellt tydligt.
Det kan istället visa sig som oförmåga att ta hand om vissa saker i sitt liv, eller ha en stor olust att prata/umgås med andra osv.

I detta fall kan det ev ligga något sådant här bakom, ni kan kanske nå en lösning genom ett försiktigt närmande där ni visar att ni är villiga att hjälpa till med några av de gamla träden, att ta ner dom, såga upp och frakta bort, och kanske något annat som stör er mycket.

Men ta det försiktigt och mycket taktfullt då, försök att inte skuldbelägga, visa vare sig överdriven vänskaplighet eller ett uns av fientlighet.

Var också vaksam över alla slags konsekvenser som möjligen kan bli, ni vill vare sig bli den tomtens ständiga trädgårdsmästare, inte heller bli anklagade för att gått över era befogenheter eller att ha skadat något.

Men jag själv skulle nog i första läget försöka mig på något sådant, försöka få tillstånd att själv hjälpa till med det mest akuta.
Det är ju inte alls säkert att det går vägen, men om det första draget är ett påpekande från kommunen som dimper ner med posten så är det stor risk att alla enkla lösningar blir som bortblåsta.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Man är skyldig att hålla sin tomt i vårdat skick. Funkar det inte att prata med grannen så kan du vända dig till stadsbyggnadskontoret så får de åka ut och reda ut problemet.

Vi skrev en artikel i ämnet "Vanliga konflikter med grannar" för ett tag sedan där vi tog reda på vad som gäller.

Utdrag:

6. Grannens träd hänger över på din tomt och skräpar ner
Kontakta: Stadsbyggnadskontoret i din kommun
Stadsbyggnadskontoret angående regler: – Man ska hålla sin tomt i vårdat skick. Jordabalken. Enligt 3 kapitlet 2a paragrafen, tränger rot eller gren in på fastigheten och medför olägenhet får denne ta bort roten eller grenen, men grannen ska få en chans att ta bort den själv.

8. Granne vars tomt ser ut som en soptip
Kontakta: Stadsbyggnadskontoret eller miljöförvaltningen i din kommun
Stadsbyggnadskontoret Stockholm angående regler: – Vi gör bara utredningar om grannar klagar, vi åker inte runt och tittar. Men du har skyldighet att hålla din tomt i ett vårdat skick. Det är en bedömning som sker från fall till fall, men det är plan- och bygglagen som styr.
Miljöförvaltningen: – Om det handlar om matavfall som drar till sig skadedjur så kan det vara ett ärende för miljöförvaltningen. Man får inte hantera sitt avfall så att det drar till sig skadedjur. Det är anmälningsplikt till miljöförvaltningen om man komposterar matavfall och vi ställer krav på att man använder bra kärl. Om det handlar om farligt avfall så som kemikalier, oljecisterner, skrotbilar et cetera, som riskerar förorena, så kan det också vara ett ärende för miljöförvaltningen.

Läs mer.

http://www.byggahus.se/ekonomi/hit-vander-du-dig-vid-konflikt-grannen

Vad tillförde detta angående TS problem?
Vems avgörande är det när man pratar om vårdat skick? Jag förutsätter givetvis att det inte är skrot,miljöfarligt avfall mm.
Finns det något facit för hur "ovårdat" det kan vara. Låt säga att det ligger 10 st gamla tomter längs en gata alla mer eller mindre skötta av olika anledningar och så kommer "vän av ordning" och flyttar in, han tycker att grannens tomt är ovårdad men nästa granne har en värre utan att någon klagar vem bestämmer då?

Det är väl som Marlen skriver i inlägget ovan dig cecar33 att det blir statsbyggnadskontoret som får reda ut och bestämma om grannar är oense om skicket.
Om nu någon kommer till skott med en anmälning.:confused:

cecar33 skrev:
Varför skall det vara så svårt att acceptera vad grannarna har på sin tomt, om det inte är miljö, allmänfarligt eller buller det som sker. Alla tycker vi olika och vem är det då som skall avgöra vad som är rätt eller fel. Antingen inrättar man sig efter förhållandet på platsen eller så flyttar man.
Men här trillar ju deras träd på grannarnas hus :(

• Gilla
Åsa77 och 1 till
  • Laddar…
Hej igen,

Mikael_L skrev:
En del människor har en del problematik, som inte märks eller syns så speciellt tydligt.
Det kan istället visa sig som oförmåga att ta hand om vissa saker i sitt liv, eller ha en stor olust att prata/umgås med andra osv.
Det ligger mycket i det du skrev. De är inte normala manniskör, det visste jag för länge sen! De är lite psykiskt störda, båda två...eller ska man säga "speciella"?

Jag har pratat med kvinnan tidigare om trädgårdarbete generellt och hon sa att hon brydde sig inte och skiter i vad grannarna tycker. Hon tyckte att det var hennes mans ansvar eftersom hon tog hand on huset, men han vill inte göra nagonting med tomten....t ex. de har en jättestor brännässla buske mitt på deras djungel fast att de har småbarn. Jag förstår inte sånt. Det finns ingen annan tomt i vårt område som liknar deras! ; )

Vi tog bort hennes stor björk från vår tomt när det rasade. Jag tycker att det räcker, vi jobbar inte gratis. ; ) Det är inte mitt ansvar att ta hand om deras tomt...och jag har inte lust eller energi att ta hand om två tomter! Det är bara synd att manniskör som VÄLJER att köpa hus sedan VÄLJER att skiter i både huset och tomten. Så klart det kommer att påverka grannarna. Vi köpte huset mitt i vinter så det märktes inte hur de sköter sin tomt.

Vi redan har en häck som är ca 1m hög mellan våra tomter, så det kanske finns inte så mycket mer vi kan göra åt detta.

Redigerat:
Mikael_L
Kattis2012 skrev:
...
Vi tog bort hennes stor björk från vår tomt när det rasade. Jag tycker att det räcker, vi jobbar inte gratis. ; ) Det är inte mitt ansvar att ta hand om deras tomt...och jag har inte lust eller energi att ta hand om två tomter!
...
Mmmm, jag förstår hur du tänker och känner.

Men rent pragmatiskt sett så kan det vara det bästa att faktiskt sköta lite lite av deras tomt om ni bara får lov.
Alltså bara att ta hand om det värsta och mest akuta, dvs träd som riskerar att falla på er egendom och kanske lite av det som ser allra värst ut och stör mest.

Och varför jag skriver så här beror på att jag vet inte om du vet hur mycket av din energi som kommer att gå åt ifall en av grannens träd verkligen faller över ert hus, eller hur mycket energi du kan komma att göra av med vid kontakter med kommunen, grannen, domstolar och allt sånt.

Jag tycker verkligen inte att det är rätt, tro inte det. Men man måste också välja sina strider här i livet.

edit:
Jag kan ju faktiskt säga att ifall en granne hade något otäckt farligt träd som h*n vägrade att ta hand om, men gav mig tillåtelse att själv ta ner, så skulle han inte ens hinna in i huset förrän jag börjat såga ner det. :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.