57 552 läst ·
141 svar
58k läst
141 svar
Granne knackar på och tjafsar
"Nödvärn är en ansvarsfrihetsgrund. Av 24 kap. 1 § brottsbalken, BrB, framgår att en gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.[2]
Lagens andra paragraf tar upp fyra omständigheter där rätt att bruka nödvärn föreligger:
Våldet får ej vara uppenbart oförsvarligt. Du får alltså inte slå grannen med en kofot i huvudet bara för att han står och vrålar i din dörr. Men en knytknäve i bröstkorgen bör vara okej.
Hur som helst så rekommenderas det att låta polisen ta hand om det.
Du kan även som tidigare nämnts gripa grannen för hemfridsbrott med hjälp av envarsgripande.
Lagens andra paragraf tar upp fyra omständigheter där rätt att bruka nödvärn föreligger:
- Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
- Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
- Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
- Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse."
Våldet får ej vara uppenbart oförsvarligt. Du får alltså inte slå grannen med en kofot i huvudet bara för att han står och vrålar i din dörr. Men en knytknäve i bröstkorgen bör vara okej.
Hur som helst så rekommenderas det att låta polisen ta hand om det.
Du kan även som tidigare nämnts gripa grannen för hemfridsbrott med hjälp av envarsgripande.
Envarsgrip på en granne som du vill ska lämna måste vara bland det mest kontraproduktiva du kan göra.Hep skrev:
Envarsgripet genomförs såhär:
1. Säg till grannen att denne är gripen för hemfridsbrott. Meddela att hen inte får lämna och du i så fall måste kvarhålla hen, med våld om så krävs (i enlighet med laga befogenhet, notera att detta är skilt från nödvärn) .
2. Ring polisen och meddela att du gripit grannen och att de måste komma och ta över gripet.
3. Stå och titta på grannen tills polisen kommer (såvida inte grannen försöker fly då). Räkna med någon som timmes väntan.
Du får inte ledsna och gå själv innan polisen kommer, då övergår detta till olaga frihetsberövande liksom att försöka binda eller låsa in den gripne.
Envarsgrip är en ganska jobbigt grej man gärna undviker...