Krokben
Jag pratade med en Ordningsvakt i förra veckan som hävdade att man nu får utöva envarsgrip om någon inkräktar på ens hemfridzon. Antingen om man kommer att kunna få, eller om man får det nu, minns inte exakt.
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 1 till
  • Laddar…
M
Står han och väntar i dörren medans du skriver det här eller?
 
  • Haha
David Wallin och 5 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Jag pratade med en Ordningsvakt i förra veckan som hävdade att man nu får utöva envarsgrip om någon inkräktar på ens hemfridzon. Antingen om man kommer att kunna få, eller om man får det nu, minns inte exakt.
Det är nog en grupp jag inte skulle ta juridiska råd från.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Kromo och 43 till
  • Laddar…
Krokben
D Daniel 109 skrev:
Det är nog en grupp jag inte skulle ta juridiska råd från.
Kanske inte, men tänkte att det kunde vara värt att nämna.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
H
D Daniel112209 skrev:
Jo men om han inte lämnar där och då, får jag putta iväg han från vår dörr och trädgård?
Lämnar inte grannen din tomt trots tillsägelse är det hemfridsbrott.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Sprayflaska och fyll med vatten. Funkar på katter, så borde funka på grannar också.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Eduardo.S och 32 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Lämnar inte grannen din tomt trots tillsägelse är det hemfridsbrott.
Ja, men det betyder inte att det är tillåtet att ta saken i egna händer.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Ja, men det betyder inte att det är tillåtet att ta saken i egna händer.
Det tar nog bättre om polisen avhyser grannen.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det tar nog bättre om polisen avhyser grannen.
De har viktigare saker att syssla med än att flytta TS granne från TS tröskel. Slösa inte med mina skattepengar tack.
 
  • Gilla
  • Älska
uno fagrell och 12 till
  • Laddar…
TRJBerg
H hattkatt skrev:
Sprayflaska och fyll med vatten. Funkar på katter, så borde funka på grannar också.
Smörsyra är effektivare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, men det betyder inte att det är tillåtet att ta saken i egna händer.
Fast man får väl göra ett envarsgripande nu när även normalgraden av hemfridsbrott har fängelse i straffskalan?
 
  • Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fast man får väl göra ett envarsgripande nu när även normalgraden av hemfridsbrott har fängelse i straffskalan?
Helt korrekt
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
"Nödvärn är en ansvarsfrihetsgrund. Av 24 kap. 1 § brottsbalken, BrB, framgår att en gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.[2]

Lagens andra paragraf tar upp fyra omständigheter där rätt att bruka nödvärn föreligger:

  1. Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.
  2. Mot den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning.
  3. Mot den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg.
  4. Mot den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse."
Du har alltså rätt att hindra personen med tillräckligt med våld för att denne skall ge sig av.
Våldet får ej vara uppenbart oförsvarligt. Du får alltså inte slå grannen med en kofot i huvudet bara för att han står och vrålar i din dörr. Men en knytknäve i bröstkorgen bör vara okej.

Hur som helst så rekommenderas det att låta polisen ta hand om det.

Du kan även som tidigare nämnts gripa grannen för hemfridsbrott med hjälp av envarsgripande.
 
  • Gilla
1718 och 9 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fast man får väl göra ett envarsgripande nu när även normalgraden av hemfridsbrott har fängelse i straffskalan?
Envarsgrip på en granne som du vill ska lämna måste vara bland det mest kontraproduktiva du kan göra.
Envarsgripet genomförs såhär:
1. Säg till grannen att denne är gripen för hemfridsbrott. Meddela att hen inte får lämna och du i så fall måste kvarhålla hen, med våld om så krävs (i enlighet med laga befogenhet, notera att detta är skilt från nödvärn) .
2. Ring polisen och meddela att du gripit grannen och att de måste komma och ta över gripet.
3. Stå och titta på grannen tills polisen kommer (såvida inte grannen försöker fly då). Räkna med någon som timmes väntan.
Du får inte ledsna och gå själv innan polisen kommer, då övergår detta till olaga frihetsberövande liksom att försöka binda eller låsa in den gripne.

Envarsgrip är en ganska jobbigt grej man gärna undviker...
 
  • Gilla
  • Haha
1718 och 14 till
  • Laddar…
Har du ett vattenutkastare och slang i närheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.