Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Granne knackar på och tjafsar

1. D
    Medlem · 61 inlägg
    Om en granne knackar på och vill tjafsa och man inte vill diskutera vidare utan bara säger var vänlig och gå härifrån, bor i tomträtt. Om grannen inte vill lämna och stannar kvar, vilka rättigheter har jag?

• Laddar…
  2. H
    Moderator · Stockholm · 47 320 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Ring polisen.

• Laddar…
  3. RoTe
    Medlem · Uppsala · 1 376 inlägg

RoTe

Medlem
    Rättigheter? Detta är Sverige och du är svensk, du har bara skyldigheter.

4. D
    Medlem · 61 inlägg
    Jo men om han inte lämnar där och då, får jag putta iväg han från vår dörr och trädgård?

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Blekinge · 8 672 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Nej, det får du inte. Om han angriper dig får du försvara dig men utan övervåld. F ö, vad är tomträtt?

6. R
    Medlem · Västernorrland · 1 835 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Du stänger dörren. Om han då fortsätter att demonstrationscampa utanför så ringer du polisen.

7. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 13 501 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Det är en konstruktion där man hyr fastigheten av kommunen men äger huset. I praktiken är ägandet lika starkt som om man ägt fastigheten också, och man kan låna på fastigheten i bank på i princip samma villkor som en ägd fastighet (till skillnad från vanliga byggnader på ofri grund).

Man betalar en årlig avgift för marken, men får numera (nästan?) alltid köpa loss den om man vill. Det var vanligt på 20–40-talen när nya villaområden byggdes. Tror inte många nya tomträttsområden byggs.

8. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 13 501 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Att fösa undan honom så att du kan stänga dörren skulle jag säga är ok. Hela tomten är ju därtill din hemfridszon, så viss rätt att skydda den har du, men som sagt – inget övervåld. Så vad man i praktiken kan göra är mer oklart, för det är ju inte som om polisen heller kommer skydda dig på ett effektivt sätt mot en påstridig granne.

9. R
    Medlem · Västernorrland · 1 835 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Ja, det är en gradskillnad i hemfriden så om du hindras från att stänga dörren så kan man göra lite mer. Men det är också stor skillnad om det handlar om en verbal granne eller ett våldsamt ex, det är bara ett obehag inte ett hot, så något som kan ge skador är knappast motiverat.

Om det är ett återkommande problem och en inte kan vistats ute på tomten utan att grannen fortsätter att gaffla och vara påstridig när man sagt ifrån att man inte vill prata med honom så går det som ofredande. Då kommer det att hamna på en annan nivå hos polisen än om det är ett enstaka tillfälle av att någon står kvar på gräsmattan efter att jag stängt husdörren.
    I praktiken blir det väl en viss skillnad om det är påstridighet, kränkningar eller hot i hur fort det ackumuleras till att nå nivån för det och även hur mycket en själv behöver säga ifrån.

10. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 627 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Om du varje gång bemöter grannens tjafs med tystnad och mobilkamera som filmar med stark lampa, kanske grannen tröttnar. Om inte så har du bra underlag om det någon gång senare blir en rättssak.

Fast jag skulle gärna höra grannens version. Det kanske finns en nystartad tråd på något annat forum som heter: ”Jag har en granne som helt naken eldar sopor på tomten när han spelar julsånger jättehögt. Det hår inte att prata med honom. Han bara säger åt mig att gå.”

11. H
    Moderator · Stockholm · 47 320 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Njaaa.. En jurist jag pratade lite allmänt med. Hävdar att hemfriden i ditt hem har du nödvärnsrätt för. Lika stark som nödvärnsrätten för att skydda dig själv. Så rent hypotetiskt (hävdade juristen) så har du rätt att skjuta ihjäl en inkräktare om det är enda sättet att få slut på intrånget. Men det är troligen rent hypotetiskt. Det måste alltså verkligen inte finnas något annat sätt att få ut inkräktaren.

Och de enda fall jag känner till där en inkräktare faktiskt blivit skjuten (och bara intrång, inget våld eller hot mot husägaren) så var det husägaren som åkte dit.

• Laddar…
  12. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 16 689 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Är det bara jag som är gruvligt nyfiken på vad grannen vill tjafsa om?

13. F
    Medlem · 361 inlägg

Falckman

Medlem
  14. D
    Medlem · E · 25 474 inlägg
    Då fick husägaren ett väldigt lindrigt straff. Att det inte blev hårdare än så var att han defakto fuktade för sitt liv. I TS fall kan jag inte se några sådana förmildrande omständigheter. Det krävs klart mer än att någon uppehåller sig på fastigheten för att man ska få ta till våld.

• Laddar…
  15. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 16 689 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Fast om grannen står i dörröppningen och hindrar att man stänger dörren tror jag nog man skulle komma undan med att fösa bort denne så att dörren går att stänga. Naturligtvis helt väsensskilt från att skjuta någon men trots allt en form av våld.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.