168 961 läst ·
434 svar
169k läst
434 svar
Granne kapat min 6 m hög thuja till hälften utan min tillåtelse
e inte det uppenbart?I Idyll skrev:
Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Det förstår jag verkligen.
;-(
Du har full rätt att ha din trädgård precis som du vill. Dessutom köpte din nya granne med full förståelse för hur det såg ut.
punkt.
att han lyfter frågan och ni samtalar om det är ju fine men helt oacceptabelt att han hanterar det så som skett.
två frågor att hantera:
1) hur vill du idealiskt ha din gräns mot grannen?
2) hur får du honom att ta ansvar för hans handlingar.
är det en bostadsrätt så är det väl jättebra att involvera dem i att få honom att ta ansvar.
Skriv en tidslinje och vad som sagts och gjorts när. Så du har så god dokumentation som möjligt.
Fotografera nu och om något mer sker så du har på fötterna.
vill du driva ansvarsfrågan och skadeståndsfrågan ”hårdare” så ring honom och fråga: vi var ju överens om att ta in priser på beskärning, vad var det som gjorde att du gjorde det själv?
spela in samtalet så du har underlag för att du inte accepterat hans tilltag.
ta dit en arborist o be om pris för den beskärning du vill ha och ett utlåtande om de som grannen gjort åverkan på.
Kan de räddas eller behöver de ersättas.
Kan något av dina övriga tujor flyttas för att få till det du vill eller behöver nytt träd köpas?
när du bestämt vad och hur du vill göra presenterar du detta i text samt att du är villig att göra detta OM grannen står för hela kostnaden.
vill han inte betala för det hela så kan du skicka ett krav till honom på återställandekosnaden.
när du fått in pengarna kan du avgöra om du vill åtgärda eller ej.
du bör meddela grannen ditt beslut skriftligt.
Tyvärr kommer processen ta en massa tid och arbete.
;-(
lycka till
J
Jag skulle varit glad och nöjd med 3 meter och låtit grannen stå för hela jobbet med att kapa och forsla bort. Och även låtit honom ta hand om trimningen fortsättningsvis. Thuja är ett j*kla skit att hålla på med när man väl börjat.
Det är relevant om man lägger in begreppet hänsyn mot granne i diskussionen. Personligen skulle jag vara väldigt irriterad om grannen släppte upp en sådan häck i tomtgräns i mitt söder eller västerläge eller tog bort min utsikt. Det är konstigt att det inte krävs bygglov.Dr Benz skrev:
M Mangebang skrev:
Relevant är ju också att TS har skrivit att den INTE står i tomtgräns
Varför undviker du hela tiden frågor om var häcken står, och hur den eventuellt kan störa grannen? Eller varför den till varje pris ska vara 6 meter hög, och täcka övervåningen.Ewas fråga skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det finns domar ang. tujor som skuggar större delen av tomten under större delen av dagen. Det blir en olägenhet.daddydj skrev:
Så visst får man ha höga träd och höga buskar men det finns också en gräns när det gäller olägenhet, man har rätt till sol och ljus men kraven är höga. Det går inte att få rätt med med ett fåtal träd eller buskar, även skymd utsikt om det inte ligger vid sjö eller hav är svårt att få rätt för.
Ser att vissa skriver att detta är ett missförstånd. Det är bullshit.
Grannen drog en rövare, mycket väl medveten om att ni inte kommit överens om någonting.
Nu vet du vad din granne går för.
Fundera över vilket slutresultat du vill ha gällande häcken. Och förklara sedan det för din granne och säg åt honom att han får fixa det.
Vägrar han så polisanmäl för skadegörelse.
Grannen drog en rövare, mycket väl medveten om att ni inte kommit överens om någonting.
Nu vet du vad din granne går för.
Fundera över vilket slutresultat du vill ha gällande häcken. Och förklara sedan det för din granne och säg åt honom att han får fixa det.
Vägrar han så polisanmäl för skadegörelse.
HejEwas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
ja det där med mänskliga faktorn att inte förstå varandra fullt ut.
i en god grannsämjans anda skulle jag nog inte gjort mycket mer än tydliggjort att det inte alls var så mycket som 3 m som skulle kapas men gjort är gjort. Bjud över honom och bjud på en grillad korv. Du mångdubblar din respekt hos honom och han kommer alltid att minnas det och vilja hjälpa dig med allt han kan
Grannen gör som han vill och TS bjuder på korv.S svedbo skrev:Hej
ja det där med mänskliga faktorn att inte förstå varandra fullt ut.
i en god grannsämjans anda skulle jag nog inte gjort mycket mer än tydliggjort att det inte alls var så mycket som 3 m som skulle kapas men gjort är gjort. Bjud över honom och bjud på en grillad korv. Du mångdubblar din respekt hos honom och han kommer alltid att minnas det och vilja hjälpa dig med allt han kan
Räkna med att grannen därefter alltid kommer att göra allting precis som hen vill, oavsett vad TS säger eller tycker.
Om grannen är en schysst person kommer grannen bjuda över TS på middag och fråga hur han kan lösa detta.