169 118 läst ·
434 svar
169k läst
434 svar
Granne kapat min 6 m hög thuja till hälften utan min tillåtelse
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Tack för frågan, han menar att vi var överens att ta kapa en bit på höjden men medger att vi aldrig pratat om hur mkt.....
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
6m låter ju väldigt högt, 3 är ju tillräckligt för att inte få insyn.
Men med det sagt så låter det som att det blev ett missförstånd, och kanske också att grannen inte förstod hur man skulle göra.
Det är väl iof inte så att den "aldrig" kommer bli över tre meter nu, men det tar ju tid för en thuja att växa.
Det första ni måste göra, i grannsämjans tecken, är ju att diskutera höjden. Sen om det säg landar på 4m så kanske grannen då får bita i det sur äpplet och köpa ett par st 4m Thujaplantor (kan bli dyrt) och plantera.
Det är väl iofs lite beroende på hur många som hann kapas. Är det ett par st så kanske du kan vänta några år på att dom växer upp igen ?
Men med det sagt så låter det som att det blev ett missförstånd, och kanske också att grannen inte förstod hur man skulle göra.
Det är väl iof inte så att den "aldrig" kommer bli över tre meter nu, men det tar ju tid för en thuja att växa.
Det första ni måste göra, i grannsämjans tecken, är ju att diskutera höjden. Sen om det säg landar på 4m så kanske grannen då får bita i det sur äpplet och köpa ett par st 4m Thujaplantor (kan bli dyrt) och plantera.
Det är väl iofs lite beroende på hur många som hann kapas. Är det ett par st så kanske du kan vänta några år på att dom växer upp igen ?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Det är ju ett sätt att totalt sabba grannsämjan ?T Troberg skrev:
Nu har vi inte alla detaljer, men om ngn del av häcken växer in på grannens tomt så kan denna "ansa", inklusive klippa av grova grenar (stam råder det lite olika åsikter om)
Klart grannen har gjort bort sig, stort.
Men samtidigt, för att kunna hålla någon sorts grannsämja inför framtiden så behöver ni lösa detta på ett så bra sätt som möjligt.
Som andra redan har nämnt, vad är en höjd du skulle kunna tänkt dig?
6 m är en oerhört hög Thujahäck, det är i mina ögon rent fräckt att ha en sådan i tomtgräns om det inte rör sig om väldigt stora tomter. Jag antar att grannen velat kapa dem lite för att få in ens en gnutta solljus på sin tomt, vilket ju är förståeligt. 3 m räcker gott och väl för insynsskydd, men jag vet heller inte hur tomterna ser ut.
Eller använder du dem för insynsskydd även från övre plan?
Liksom, vad är funktionen du vill ha?
Men samtidigt, för att kunna hålla någon sorts grannsämja inför framtiden så behöver ni lösa detta på ett så bra sätt som möjligt.
Som andra redan har nämnt, vad är en höjd du skulle kunna tänkt dig?
6 m är en oerhört hög Thujahäck, det är i mina ögon rent fräckt att ha en sådan i tomtgräns om det inte rör sig om väldigt stora tomter. Jag antar att grannen velat kapa dem lite för att få in ens en gnutta solljus på sin tomt, vilket ju är förståeligt. 3 m räcker gott och väl för insynsskydd, men jag vet heller inte hur tomterna ser ut.
Eller använder du dem för insynsskydd även från övre plan?
Liksom, vad är funktionen du vill ha?
Har man något intresse av att behålla grannsämjan ska man inte göra så. Jag uppfattade det som att TS hade det.T Troberg skrev:
Jag skulle nog låtit det bero. Om de nu faktiskt var överens om att det skulle kapas så är inte inte ett jättestort misstag.
Om man skall försöka vara en större människa och "förlåta" så gör ni som någon ovan sagt, diskuterar vilken höjd som ni tycekr är en bra höjd, 4,5 eller 6 meter.
Sen skall grannen ersätta så att ni får välmående plantor till den höjden ni bestämt, men även då kanske helt bekosta beskärning av de restrerande plantorna.
Och var noga med att du kräver att det är ett arboristföretag/liknande företag som utför beskärningen och inte grannen.
Allt för att undvika dålig avverkning som lekmän ofta gör.
Sen skall grannen ersätta så att ni får välmående plantor till den höjden ni bestämt, men även då kanske helt bekosta beskärning av de restrerande plantorna.
Och var noga med att du kräver att det är ett arboristföretag/liknande företag som utför beskärningen och inte grannen.
Allt för att undvika dålig avverkning som lekmän ofta gör.
Jag håller med en del andra här, även om grannen har gjort bort sig så kan det vara bra att återupprätta/bibehålla grannsämjan genom att uppträda smidigt... fast också på ett något fint sätt meddela att du tycker grannen gjort bort sig och agerat fel. Sen beror det förstås på hur grannen agerar nu, är denne ångerfull eller tycker att det är skit samma, man märker nog ifall grannsämjan är värd något.
Varför tycker ni det är ok att någon annan gör en överträdelse? Sen skall man snyggt knyta näven i fickan för att behålla grannsämjan? TS har ju inte gjort något fel men skall ändå drabbas av att någon annan tar sig friheter.
Grannen har ju köpt huset med vetskapen om tujorna. Man kan liksom inte bara ta saken i egna händer bara för att man tycker något.
Det är för mycket känslobaserade diskussioner nuförtiden.
Han har ju dessutom visat god vilja att ändå
diskutera en ev höjd..
Grannen har ju köpt huset med vetskapen om tujorna. Man kan liksom inte bara ta saken i egna händer bara för att man tycker något.
diskutera en ev höjd..
Saker och ting blir fel. Missförstånd sker. Vissa typer av människor måste hanteras med silkesvantar för att de inte ska få psykbryt.Dr Benz skrev:
Varför tycker ni det är ok att någon annan gör en överträdelse? Sen skall man snyggt knyta näven i fickan för att behålla grannsämjan? TS har ju inte gjort något fel men skall ändå drabbas av att någon annan tar sig friheter.
diskutera en ev höjd..
En absolutistisk syn på samvaro slår tillbaka mot en ...