I Idyll skrev:
De lagar som är aktuella är jordabalk (JB), skadeståndslagen (SkL) och brottsbalken (BrB). Dock bör sägas att ansvar för skadegörelse/egenmäktigt förfarande krävs uppsåt, se 1 kap 2§ BrB. Det innebär att för att bli fälld för dessa brott så måste din granne ha haft avsikt att skada din egendom.
Men det behövs inte uppsåt för att driva det civilrättsligt och kräva skadestånd.

• Gilla
Hans Johanson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N noone70 skrev:
Precis min poäng.
Alternativt att man bosätter sig så långt i från närmaste granne att man inte riskerar att bli störd (eller störa)
Jag tycker det är viktigt att så många som möjligt förstår just detta - vad en detaljplan reglerar och också vad den inte reglerar. Det tycks som att det är en rätt spridd tro att detaljplanen är någon sorts ordningsregler för ett bostadsområde. Men så är det alltså inte.

Detaljplanen är en plan som genom bestämmelser reglerar hur enskilda fastighetsägares lovansökningar ska prövas av kommunen. Och hur allmän plats kan ställas i ordning av kommunen eller i undantagsfall av enskilda genom beslut enligt anläggningslagen.

• Gilla
bling och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker det är viktigt att så många som möjligt förstår just detta - vad en detaljplan reglerar och också vad den inte reglerar. Det tycks som att det är en rätt spridd tro att detaljplanen är någon sorts ordningsregler för ett bostadsområde. Men så är det alltså inte.
Och tur är väl det
Alla som någon gång har sökt bygglov för något större än en stödmur vet hur krångligt och dyrt det är redan i dag.
Skulle vara intressant att se hur blanketten för upprättande av tujahäck skulle se ut :cool:

• Ledsen
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Att ha en 6 m hög häck och skita i grannen är ju redan dåligt för grannsämjan!
Nu kanske du skulle läsa vad TS skrev
Hon sket inte i granne, utan det fördes en diskussion

• Gilla
liran och 10 till
  • Laddar…
Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Detta är en idiot. Be han flytta.

• Gilla
  • Wow
LApp och 8 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Hur hade du tänkt att man skulle reglera det i detaljplanen? Våra domstolar skulle översvämmas med folk som klagar på att björken som grannen 2 hus bort planterade för 80 år sen har börjat skugga uteplatsen 10 år efter de köpt kåken?
Det kommer bli översvämmat med en massa polisanmälningar också när folk endast tänker på sin "privata sfär" och skuggar grannen eller har träd som kan falla av grannens hus! Folk tar lagen i egna händer.
Detta är enkelt att reglera med lag om höjd på häck och avstånd till grannens tomt. Det enda som skulle bli jobbigt är att vissa människor måste visa hänsyn till sina grannar som slapp tidigare!

• Haha
  • Arg
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Skäll på grannen och ge honom en hink med trätjära eller oljelasyr. Skrik honom i örat att rensåga stubbar och grövre(Grövre? Dagsform, men åtminstone 2cm) grenändar med vass såg och pensla. Tujan kommer att skjuta nya skott och bli tät och fin igen till 6m och över det.

Det finns väl ingen som vill ha en 6 m hög häck, jag kan i alla fall inte förstå vad det skall vara bra för.

• Gilla
Lakritsianen och 4 till
  • Laddar…
Grannsämjan är nog redan körd eftersom du har en 6 m hög häck, som tar bort all sol, det borde inte vara tillåtet med så höga häckar i tomtgräns.

• Arg
  • Gilla
Lakritsianen och 5 till
  • Laddar…
R
Polisen....jo, det är säkert en prioriterad fråga..."ler*
Ett är säkert, det är ett utmärkt sätt att skämma ut sig i bostadsområdet.
Lös "problemet", skapa inte nya problem genom att utmärka dig själv!

Hej Ewa!
Det är klart att han borde kommit överens med dig hur det ska göras. Dock bör du också ta hänsyn till om dina 6m höga tujor skuggar hans tomt om de är planterade på din norra sida som är hans södra sida. Om så är fallet så är stor del av hans tomt i skugga. Är de placerade på din södra sida så påverkar det inte grannen. Hade det varit tvärtom skulle du nog inte heller varit speciellt glad.
Tänk också på att så höga tujor behöver mycket vatten och deras rötter sträcker sig minst lika många meter på hanns tomt som kommer att resultera i att inga växter kommer att trivas där.
Har liknande problem med ett enormt stort körsbärsträd nära tomtgränsen som är placerad hos min granne på hanns norra sida.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är ju ett sätt att totalt sabba grannsämjan ?

Nu har vi inte alla detaljer, men om ngn del av häcken växer in på grannens tomt så kan denna "ansa", inklusive klippa av grova grenar (stam råder det lite olika åsikter om)
Menar du att om stammen växer in på grannens tomt?

låter inte som det är fallet

N noone70 skrev:
Hur hade du tänkt att man skulle reglera det i detaljplanen? Våra domstolar skulle översvämmas med folk som klagar på att björken som grannen 2 hus bort planterade för 80 år sen har börjat skugga uteplatsen 10 år efter de köpt kåken?
Tro det eller ej men i Norge har de regler kring detta och du kan bli tvungen att ta ner träd osv

• Gilla
Lakritsianen och 1 till
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
Jag har ingen rätt alls. Men man ska ju vara grannar. Man ska visa hänsyn. En 6 m hög tujahäck som grannen inte tycker om av någon anledning, är inte att visa hänsyn. Bara för att man får göra vissa saker betyder inte att man gör dem… Största problemet i dag är ju tyvärr att människor bara tänker på deras egna bästa… vi har dessutom inte fått något svar på varför grannen störs… kanske är så att grannens tomt hamnar i skugga i stort sett hela dagen. När man planterar en häck så frågar man ju inte grannen om lov, inte ens när när häcken kommer bli 6 m hög. Det är ju helt sjukt.
Orsak gavs igentligen inte vid ök att ta in offerter men när han var i full gång att kapa ner den och jag sa till honom att avbryta direkt, sa han att Thujan var så jä""a ful och blev ilsk när han inte fick fortsatta, Ganska obehagligt just nu...

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
  • Älska
SvanteC och 20 till
  • Laddar…
Thujan sattes av mig på min tomt och ej direkt vid tomtgräns!
Jag hade INTE! gett min tillåtelse att granne själv skulle ta ner och vi hade inte ens diskuterat hur mycket på höjd.
Jag skulle aldrig gått med på att kapa 3 m. jag tänkte på grannsämja, då jag själv inte hade tänkt ta ner den om inte han kommit med det önskemålet.
Jag hade gjort klart för honom att jag ville att detta skulle gå genom yrkeskunnig, därav ök med att ta in offerter,
Jag har nu haft nu en aborist ute för vägledning, Huvudstammen är kapad och den kommer inte växa mer på höjden.
Inte ens grenar som går över på grannens sida av tomtgränsen får man som granne kapa hur som helst. Grenar som går över gränsen har ägaren av trädet/busken 6 mån på sig att göra något åt.

Står trädet enbart på din tomt och grannen ändå kapar av det så är det egenmäktigt förfarande med fängelse upp till 6 mån. Ganska allvarligt m a o.

Min erfarenhet är att din typ av granne inte bryr sig om regler eller grannsämja. Prova att göra detsamma, gå in på grannens tomt och kapa grannens favoritbuske/träd och jag garanterar en helt annan reaktion än din.

Mitt råd är att ”stämma i bäcken”, annars kommer det bli än värre i framtiden

• Gilla
  • Älska
Pyret685 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.