H HEM2121 skrev:
Det finns domar ang. tujor som skuggar större delen av tomten under större delen av dagen. Det blir en olägenhet.
Kan du vara vänlig att länka till en sådan dom ?

• Gilla
liran och 2 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
ladda upp en bild på häcken. Ovårdade tujahäckar är bland det fulaste som finns.
Det är mycket fulare med avkapade tujor, vilket är det TS har nu..

• Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
S svedbo skrev:
Hej
ja det där med mänskliga faktorn att inte förstå varandra fullt ut.
i en god grannsämjans anda skulle jag nog inte gjort mycket mer än tydliggjort att det inte alls var så mycket som 3 m som skulle kapas men gjort är gjort. Bjud över honom och bjud på en grillad korv. Du mångdubblar din respekt hos honom och han kommer alltid att minnas det och vilja hjälpa dig med allt han kan
Detta var troligen det dummaste och mest naiva jag läst på länge.

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Detta var troligen det dummaste och mest naiva jag läst på länge.
Måste tro på mänskligheten. Den har inte dött än, men visst, jag är gammalmodig.

trevlig kväll

S Snickerick skrev:
Grannen gör som han vill och TS bjuder på korv.
Räkna med att grannen därefter alltid kommer att göra allting precis som hen vill, oavsett vad TS säger eller tycker.

Om grannen är en schysst person kommer grannen bjuda över TS på middag och fråga hur han kan lösa detta.
Nej,
grannen har ju inte gjort som han har velat. då har du inte lästTS inlägg ordentligt. De har varit överens om att häcken ska klippas/kapas och att de gemensamt skulle ta in offert. Det som har hänt är att grannen har gjort det på egen hand och nånstans trott att det är 3 m som ska kapas (hans tolkning). ska de leva som grannar resten av sina liv är det viktigt att man är goda grannar, hade det varit hela häcken eller att han orsakat någon annan skada då hade jag haft förståelse för TS. och Han vill ju ha en god grannrelation trots det inträffade, och det är det han vill ha hjälp med av oss.

S svedbo skrev:
Måste tro på mänskligheten. Den har inte dött än, men visst, jag är gammalmodig.

trevlig kväll
Jag är också gammalmodig, men att bjuda fika på en som gravt överträtt sin rätt och tro att de kommer att respektera en... Det är ingenting annat än att vara extremt naiv. Det är dessutom allt annat än gammalmodigt.

Tack detsamma :)

• Gilla
Mido11 och 4 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Jag har nu haft nu en aborist ute för vägledning, Huvudstammen är kapad och den kommer inte växa mer på höjden.
Fast det där är det största missförståndet av alla. Vi kapade topparna på vår häck vid 3 m för det var så långt vi nådde. Men thujorna fortsatte att växa så vi klippte den ytterligare två ggr på höjden innan vi tog bort dem helt. Det blev för jobbigt att sköta om vi hela tiden var tvungna att klippa tre sidor, mot oss, mot grannen och ovanpå!

Så avvakta och se är mitt råd angående thujorna. Vad jag skull gjort med grannen, tänker jag inte nämna här, men det skulle göra ont!

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
H
GlennB GlennB skrev:
Kan du vara vänlig att länka till en sådan dom ?
Sök på domar, tuja, skugga t.ex. sök också på lagen.nu. Har läst så många domar så jag får förmodligen en allergisk reaktion om jag läser mer domar. Läs också PBL och Jordabalken. Boverket har en massa intressanta dokument också. Bl.a. så måste man ta hänsyn till solcellsanläggningar som grannar har satt upp.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
1. Nä precis den var inte 6 m från början. Det är ju det som är själva grejen. Om hon hade varit tvungen att fråga grannen om hon fick plantera en 6 m hög häck hade hon med säkerhet fått ett nej.
2. Den nya grannen kanske köpte i sjukt att ha 6 meters häck vintras då solen stod annorlunda eller tänkte att det skulle gå att prata med grannen om höjden. Livet förändras vettu.
3. Grannen kanske flyttade pga häcken
4. Goes both ways. Varför plantera ett onödigt högt insynsskydd? Hon var väl medveten om att hon hade grannar? Vill hon inte ha grannar får hon väl bosätta sig på landet.

Helt allvarligt så verkar din syn på vad som är rätt och fel och hur man bemöter medmänniskor, vara rutten. Du ser säkert bara vad DU har rätt till, vad DU vill..

F Foxpaint skrev:
Nämen, ge er nu. Varför ifrågasätta varför TS vill ha en 6 m hög häck?
Husens placering i förhållande till varandra? 1 eller 2 vånings, fastigheter i sluttning, mm, mm.
Jag ifrågasätter inte varför vissa grannar kör omkring med bilar i fula färger, eller stora, höga bilar.
Sjukt med så hög häck va fan är dom rädda för

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Jag är också gammalmodig, men att bjuda fika på en som gravt överträtt sin rätt och tro att de kommer att respektera en... Det är ingenting annat än att vara extremt naiv. Det är dessutom allt annat än gammalmodigt.

Tack detsamma :)
Men det har väl grannen ändå inte gjort(gravt överträtt rätten). De har kommit överens om att kapa den, sen att grannen på egen hand har gjort det och till den längden som TS kanske inte ville är en annan sak, och det kan förslagsvis lösas genom att fika/grilla

FredrikR FredrikR skrev:
Förändrar det något om du eller grannen tycker häcken är ful?
Ja, en ovårdad häck är som att dumpa en husvagn tex. Här vet vi inget mer än TS ord. Och 6meter oklippt tujahäck är verkligen att skapa osämja.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Varför är det så att många som anser sig ha facit i hand om hur många meters höjd på en plantering som "räcker"? Om JAG planterar en växt på MIN mark så är det JAG som vet hur hög jag vill att den skall vara och vad som "räcker" och inte.
Och så var det det där med den där förbannade grannsämjan. Var fanns den från grannens sida när grannen egenmäktigt gick loss med såg och kapade ts växter? Screw that säger jag. Behandlar du mig respektlöst, så kommer du att få se på fan. Granne eller ej.
Om jag vore ts så hade jag förklarat för grannen var tomtgränsen går, att grannen ser till att ersätta skadan den orsakat ögonaböj och att framtida överträdelser kommer att polisanmälas. Skulle grannen vägra ersätta så hade det blivit polisanmälan.
ja, för att DU behöver ju verkligen inte bry dig om dina grannar.

Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Ja, en ovårdad häck är som att dumpa en husvagn tex. Här vet vi inget mer än TS ord. Och 6meter oklippt tujahäck är verkligen att skapa osämja.
Haha, likväl är det ts häck.
Vad mer anser du grannen har rätt att besluta över?

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Jag menar inte att grannen gör rätt. Men TS behöver för den delen heller inte ha rätt.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.