Jag har själv planerat tujahäckar efter att gamla gått bort, den första tog stormen Gudrun den andra såg ut som streckkod efter 2018 års torka (2- bruna 3 gröna o.s.v.)
Jag planerar nya och det 40 cm in på min tomt så jag var säker på att det var min häck.

När den blir för hög och inte går att klippa med häcksax för grova grenar sågar jag av den med motorsåg så höjden blir, att jag eller grannen bara kan se överkant på fönster när man står upp. Efter ett par år ser häcken ur som en gräsmatta på toppen.

Tuja har knoppämne i barken så får den sol på barken så slår det ut en ny gren!

• Gilla
bling och 2 till
  • Laddar…
Märkligt att grannens agerande försvaras.
Det är ts häck, vad mer anser ni grannen har för rättigheter avseende ts tomt och fastighet med lösöre.

Man äger inte sin utsikt!

• Gilla
Ganescha och 26 till
  • Laddar…
B Byggahus_Jonas skrev:
Inte ens grenar som går över på grannens sida av tomtgränsen får man som granne kapa hur som helst. Grenar som går över gränsen har ägaren av trädet/busken 6 mån på sig att göra något åt.

Står trädet enbart på din tomt och grannen ändå kapar av det så är det egenmäktigt förfarande med fängelse upp till 6 mån. Ganska allvarligt m a o.

Min erfarenhet är att din typ av granne inte bryr sig om regler eller grannsämja. Prova att göra detsamma, gå in på grannens tomt och kapa grannens favoritbuske/träd och jag garanterar en helt annan reaktion än din.

Mitt råd är att ”stämma i bäcken”, annars kommer det bli än värre i framtiden
En gubbe här lejde att kapa ner träd på kommunens mark, han fick fängelse och betala nya träd

• Gilla
  • Älska
bling och 8 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Lite förtydligande är nog på sin plats. Du skriver din häck, på din tomt. Är den alltså helt och hållet på din tomt eller är det så att du bekostat den en gång i tiden men att den är placerad i tomtgräns?

Är ni säkra på var tomtgränserna går, med exakta punkter som rör eller andra markeringar? Bra att veta i förväg så man inte rör upp något och sen visar det sig att häcken står på grannens tomt... Kartor på eniro eller annat är ju ofta väldigt oexakta och det händer ofta att folk är helt övertygade om en gräns, tills man tittar på dokument eller hittar en gränsmarkering flera meter "fel".

Vad önskar du för slutresultat? Beroende på vad du är ute efter kan man ju gå olika vägar. Är det ny häck, pengar, klämma till grannen, insynsskydd, något annat? Folk tolkar hej vilt enligt sina egna känslor ju, en del är hämndlystna och vill helst ställa till med bråk, andra är konflikträdda, en del ser pengar som bra plåster.
jag tycker att ”en del är hämndlystna och andra är mer normala” är en rimligare beskrivning. Man förstår att det finns grannfejder när man läser en del av svaren här.

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inga lagliga möjligheter att reglera detta i en detaljplan.

Önskar man bo i ett område med striktare styrning av markens användning på finns t ex bostadsrättsformen. Där bestämmer stämma och styrelse.
Det verkar vara en bostadsrätt eftersom hon nu blandat in en ordförande.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
ladda upp en bild på häcken. Ovårdade tujahäckar är bland det fulaste som finns.

• Gilla
  • Arg
Marmar77 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tagit kontakt med styrelsen för att få till ett 3-partsamal med ordförande och granne för diskutionen hur att gå vidare, Ganska obehaglig situation just nu....
Gäller detta ett boende i form av en bostadsrättsförening? Det ändrar ju förutsättningarna en hel del jämfört med eget ägande av en fastighet.

• Gilla
adron och 7 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
6 meter hög Thuja i tomtgräns låter som en mardröm och borde inte vara tillåtet. Ett staket får vara max en dryg meter.
Som stod där när grannen köpte huset och det är tillåtet.

• Gilla
Lindalolsson och 4 till
  • Laddar…
Är det en Brabant? Min son har en sådan som nu är 5-6 meter. Den har någon gång tagits ner till ca 1,5 meter och därefter skjutit massor av skott och gett nya grenar med mkt höjd (tyvärr också bredd).
Själv har jag en Smaragd som jag bestämde och klippte i höjd på drygt 2 meter. Mycket irriterande när den fortsätter växa både i stam och skott
Måste ständigt ansa och beskära häckar, ogräs mm då trädgård ger ett evighetsgöra som aldrig tar slut Inget jag försökt odla har blivit som jag trott Är så less på allt arbete och slit som inte blir bra eller klart någon gång

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Orsak gavs igentligen inte vid ök att ta in offerter men när han var i full gång att kapa ner den och jag sa till honom att avbryta direkt, sa han att Thujan var så jä""a ful och blev ilsk när han inte fick fortsatta, Ganska obehagligt just nu...
Om han har den attityden så är det bara polisanmälan som gäller.

• Gilla
BaltzarH och 3 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
ladda upp en bild på häcken. Ovårdade tujahäckar är bland det fulaste som finns.
det spelar ingen som helst roll. Skulle du sätta igång att måla om grannens hus om det var gult/ful färg också?
Helt otroligt hur mycket rättigheter folk tycker sig ha över andras egendom. "Jag" tycker grannens häck är ful. "Jag" vill ha kvällssol". "Jag" vill ha finare utsikt. Jag jag jag. Köp grannens hus/tomt också då, eller ge fan.

• Gilla
  • Älska
Riggen och 18 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Förändrar det något om du eller grannen tycker häcken är ful?

• Gilla
Lindalolsson och 6 till
  • Laddar…
Varför är det så att många som anser sig ha facit i hand om hur många meters höjd på en plantering som "räcker"? Om JAG planterar en växt på MIN mark så är det JAG som vet hur hög jag vill att den skall vara och vad som "räcker" och inte.
Och så var det det där med den där förbannade grannsämjan. Var fanns den från grannens sida när grannen egenmäktigt gick loss med såg och kapade ts växter? Screw that säger jag. Behandlar du mig respektlöst, så kommer du att få se på fan. Granne eller ej.
Om jag vore ts så hade jag förklarat för grannen var tomtgränsen går, att grannen ser till att ersätta skadan den orsakat ögonaböj och att framtida överträdelser kommer att polisanmälas. Skulle grannen vägra ersätta så hade det blivit polisanmälan.

• Gilla
Stengods och 21 till
  • Laddar…
Att påpeka att TS riskerar att "skada grannsämjan" om han/hon försvarar sig är jämförbart med Rysslands klagande över att Ukraina försvarar sig. Fattar ni inte vilken sjuk åsikt det är?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Stengods och 26 till
  • Laddar…
P Peder Groth skrev:
jag tycker att ”en del är hämndlystna och andra är mer normala” är en rimligare beskrivning. Man förstår att det finns grannfejder när man läser en del av svaren här.
Ja, för att det finns för många idioter som tillåts ha egenbestämmande och som skiter i regler, lagar och andra människors egendom. Just därför finns det grannfejder. Det är ALDRIG den som reagerars skuld. Det är alltid den som agerars skuld. Punkt.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.