168 961 läst ·
434 svar
169k läst
434 svar
Granne kapat min 6 m hög thuja till hälften utan min tillåtelse
Du menar att grannen bara råkade såga ner häcken av misstag och egentligen inte menade att göra det? Vad skulle han göra egentligen, klippa tånaglarna men slant?I Idyll skrev:
Tydligare uppsåt än så här är nog svårt att hitta
Personligen hade jag inte polisanmält utan tvingat grannen att tillverka en straffstock av det han kapade ner. I denna skulle han själv sedan fjättras till allmän beskådan under lämplig tid exempelvis midsommarafton, därefter tjäras och fjädras och för att gå gatan upp och ned, knacka på i varje hus och säga ”Jag är en nyinflyttad idiot som har kapat ner XX’s thujahäck”.
Något mindre än det hade inte kommit på fråga.
Något mindre än det hade inte kommit på fråga.
Lite konstigt tycker jag att grannen överhuvudtaget köpte huset om han är så beroende av sol och utsikt. Och det är ju bara från ett håll han är skymd , om jag har låtit min häck bli 6 m hög är det ju för att jag vill ha det så åt det hållet. Och då är det bara för andra att acceptera , och tydligen har inte förra ägaren till grannfastigheten haft invändningar. Så kag dkulle inte ens ha diskuterat nån beskärning!!
Är det något jag missar i detta? Stod inte häcken där när grannen köpte huset? Köper man ett hus så väger man ni alla olika förutsättningar innan köpet. Man kan inte resonera som att "fin uteplats men grannens 6 m höga thuja skymmer solen, men den tar han säkert ner för min skull när jag har köpt huset..."S surfarn skrev:såklart inte. Men jag tycker inlägget saknar lite information för att bedömma vad som är moraliskt rätt.. Jag är av den inställningen att jag nog kan gå en granne till mötes i vissa fall. Jag tänker ibland som så att vad jag själv skulle känna i grannens sits, och för mig är kvällssol viktigt (om det handlar om det). Medan en del andra struntar i andras åsikter och håller på sin rätt.. För skojs skull hittade jag ett domslut om hög thuja häck:
Ett liknande synsätt har Mark- och miljööverdomstolen gett uttryck för i ett avgörande som gällde en hög och tätvuxen tujahäck. Enligt domstolen måste prövningen av om skuggning från en tujahäck eller annan vegetation kan anses utgöra en betydande olägenhet ske utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Av betydelse för prövningen var bland annat i vilken omfattning som skuggning skedde och hur det aktuella området såg ut i övrigt. I det aktuella målet rörde det sig om en fastighet i ett lummigt område som gränsade mot ett skogsparti i söder och väster. Fastigheten var förhållandevis liten och möjligheterna att ha uteplatsen på annat ställe var begränsad. Tujorna var i förhållande till uteplatsen placerade bakom grannens bostadshus och ansågs inte bidra nämnvärt till skuggningen på uteplatsen. Den skuggning som de övriga tujorna medförde nådde inte uteplatsen förrän tidigast omkring klockan 16:30 på eftermiddagen. Med hänsyn till att skuggningen från tujorna endast omfattade några timmar per dag och med beaktande av att det även i övrigt var ett lummigt område där viss skuggning får tålas ansåg domstolen vid en samlad bedömning att tujorna inte i oacceptabel grad skuggade grannfastigheten. Även om skuggningen från tujorna innebar en viss olägenhet för ägarna till grannfastigheten ansåg domstolen inte att olägenheten var betydande. (MÖD 2012-10-30, mål nr P 4796-12)
Vissa människor verkar sakna sunt förnuft (som iofs alldeles för ofta är ett flummigt begrepp) och konsekvenstänkande.
Klart att den nya grannen har gjort fel. Beroende på hur mycket grannsämjan betyder för TS så får man ju agera därefter. Handling---konsekvens.
Aha, Mr Besserwisser har yttrat sig. TS var villig att diskutera en professionellt utförd sänkning av SIN EGEN häck för grannens skull. På vilket sätt visar det att han vill jävlas.Karrock skrev:
Sikten vid utfarten från min gata till huvudled skyms av en 15m hög och 5m bred thujahäck som aldrig har klippts sen 60-talet. På andra sidan var en likadan som mejades till 3m för några år sedan. Då den var 4m bred är den fortfarande lite tom upptill, men om ytterligare ett par år är den nog helt grön och 5m hög. Thuja växer visst på höjden efter att den är kapad. massor av nya toppar i den häcken. Det blir ju inget timmer av stammarna längre, men häcken fortsätter uppåt.
TS här verkar mest ute efter att jävlas, så då kan väl häckeländet vara så fult som möjligt. Kapa resten på 4m, snygga till redan gjorda snitt och gå vidare. Om någon del är vid utfart uppmuntrar jag till studie av skriften enligt nedan.
[bild]
[länk]
Tvärtom, det eventuell grannen som verkar vara helt pantad som tar sig friheter med andras egendom.
Ditt exempel med utfarten är för övrigt lagreglerat med tanke på fritt synfält, och inte på något sätt kopplat till någons tyckande eller ifrågasättande av häckhöjd.
HejEwas fråga skrev:
Trist att det blivit så här för dig.
En tröst kan förhoppningsvis vara att min erfarenhet av thuja är att du (om du vill), förmodligen kommer att få en lika hög häck igen, om du bara låter den vara och växa.
Jag planterade min thujahäck (brabant) för mer än 20 år sedan och klipper den på höjden varje år nu sedan flera år, då den nått önskad höjd (3,5m).
Det tar ett tag för den att börja växa på höjden igen om man kapar mycket då den som någon skrev måste slå nya skott från huvudstammen. Men tro mig, den kommer att växa.
Jag har även 3st thuja smaragd som jag behandlar på samma sätt. Första gången jag kapade dom på höjden tog jag bort nästan 3 m.
Efter några år var jag tvungen att ta nästan lika mycket igen. Numera jag klipper jag dem varannat år för att slippa ta så mycket. Jag inbillar mig att det är snällare mot växten men livskraften i dom är oavsett väldigt hög. Jag har aldrig haft något problem med ruttnande stam trots att jag har slarvat med sneda snitt.
Jag rekommenderar därför inte att du byter ut dom thujor han kapat, det är nog snyggare att göra häcken enhetligt hög och sen vänta på att den växer sig så hög som du vill ha den (även om det är surt att vänta).
Redigerat:
Helt ointressant vad du tycker om en haäcks höjd. Suck...U Utter6300 skrev:
Nämen, ge er nu. Varför ifrågasätta varför TS vill ha en 6 m hög häck?johnsilver skrev:
Husens placering i förhållande till varandra? 1 eller 2 vånings, fastigheter i sluttning, mm, mm.
Jag ifrågasätter inte varför vissa grannar kör omkring med bilar i fula färger, eller stora, höga bilar.
Eller kanske grannen inte tänkte när de köpte?J Janetgorgis skrev:1. Nä precis den var inte 6 m från början. Det är ju det som är själva grejen. Om hon hade varit tvungen att fråga grannen om hon fick plantera en 6 m hög häck hade hon med säkerhet fått ett nej.
2. Den nya grannen kanske köpte i vintras då solen stod annorlunda eller tänkte att det skulle gå att prata med grannen om höjden. Livet förändras vettu.
3. Grannen kanske flyttade pga häcken
4. Goes both ways. Varför plantera ett onödigt högt insynsskydd? Hon var väl medveten om att hon hade grannar? Vill hon inte ha grannar får hon väl bosätta sig på landet.
Helt allvarligt så verkar din syn på vad som är rätt och fel och hur man bemöter medmänniskor, vara rutten. Du ser säkert bara vad DU har rätt till, vad DU vill..
6 meter thuja är bedrövligt. Finns inget värre än grannar som tror dom kan bete sig som idioter bara för att det är deras mark. Du vill inte ha i syn, men då räcker väl för faan 3 meter. Är du rädd för paparazzi eller??? Jag har en vän som köpte svindyr mark och byggde hus med utsikt över en stor sjö. Sen kom grannen och byggde sitt hus. Ville inte ha insyn, så då drar han upp en sån där jävla grön vägg. Visst är det kul?
TS verkar inte heller vilja ha en sex meter hög häck vilket är fullt förståeligt. Jag skulle tro att en stor andel av fastigheterna i Sverige har massa växtlighet som ägaren egentligen inte vill ha men de kan inte eller vet inte var de ska börja så därför händer ingenting.F Foxpaint skrev:
Vad i hela friden har hänt i Sverige - 6 meter höga häckar, eller 3 meter - leker alla Hollywood?
Förr i tiden hade man ett staket eller en häck på dryga metern, snackade med grannen över häcken, fikade ihop när gräsklippningen var klar. Nu gömmer sig alla bakom thujahäckar och pratar inte med grannen. Istället försöker man framställa sitt tjusiga liv på fejan.
Inbrottstjuvar älskar häckarna, lättare att agera ostört.
Förr i tiden hade man ett staket eller en häck på dryga metern, snackade med grannen över häcken, fikade ihop när gräsklippningen var klar. Nu gömmer sig alla bakom thujahäckar och pratar inte med grannen. Istället försöker man framställa sitt tjusiga liv på fejan.
Inbrottstjuvar älskar häckarna, lättare att agera ostört.
Man kapar inte en thuja, då är den förstörd för alltid.Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Enda rätta är att gräva upp den och sätta en ny som ni håller efter.