Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Varför ska en häck vara 6 meter hög ???

• Gilla
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Mina tankar kring detta…
Jag kan för mitt liv inte förstå hur många människor resonerar kring växtlighet på andras tomter!
Jag har en för området väldigt stor tomt, ca 3000m2,
granntomter varierar men jag har ett radhusområde längs ena tomtgränsen där radhustomterna är ca 150m2.
Jag planterade redan innan radhusen byggdes en rejäl häck som nu är ca 7 meter hög och täcker nu precis insyn från radhusens övervåning till min övervåning. I mina ögon är höjden nu perfekt.
Jag förutsåg framtida problem så jag planterade häcken ungefär 4 meter in från den säkerställda tomtgränsen. Så hur blev resultatet??
-De flesta radhusgrannarna har rivit staketet som stod vid tomtgränsen fast ca 50 cm in på min tomt och annekterat marken fram till häcken och i många fall även ansat grenar på ”sin sida” utan lov.
-Massor med propåer om att såga ner häcken, främst från nyinflyttade..
-Jag har vid ett par tillfällen fått besök av upprörda grannar som säger att grenar hänger in på deras tomt trots att det är över 2 meter från gren till tomtgränsen.
-Nästan blivit fysiskt attackerad av ett par grannar när jag gått med röjsågen på min egen mark för att hålla fritt på min mark fram till tomtgränsen.

Jag måste också nämna att häcken var ca 5 m när radhusen byggdes!!
Så hur f-n tänker folk!!??
Om man inte gillar häckar köper man väl inte hus när det är känt faktum att det står en häck där!
Jag är just i detta nu ledande budgivare på även grannhuset som jag har för avsikt köpa mest av anledningen att jag vill riva det befintliga garaget för att få en magisk sjöutsikt.
Denna granne har jag aldrig bett ens ansa en buske för min skull utan agerar nu när tillfälle ges.
Så mitt slutliga råd till alla är att köpa ett hus där man känner att man kan leva/vara nöjd med direkt istället för att ställa en massa krav på oskyldiga grannar.
/ Björkskär
Jag resonerar som så att jag försöker sätta mig in i en grannes situation och fundera på hur jag själv skulle tänkt i hans sits, och sen göra en avvägning. Låt oss säga att man köper ett hus som har tomtgräns mot en hög häck. Man besöker huset kanske en eller två gånger under kanske 1 timme och sen lägger man bud. Då missar man rätt lätt detaljer som att kanske kvällssolen försvinner vid 1630 bakom monsterhäcken. Då kan jag förstå att man ställer frågan om häcken. Skulle jag haft häcken skulle jag funderat på om mina behov att inte synas i fönster på övervåningen väger över hans behov att njuta av kvällssolen. En del kanske struntar helt i grannars åsikter här men personligen hade jag nog försökt se hur han har det. Han kanske kan sätta en uteplats nån annanstans och få sol, eller så ligger hela tomten i mörker av häcken på kvällarna..

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
J
N noone70 skrev:
1 Häcken var inte 6 m när den platerades för 10 år sen
2 Det är en ny granne som lär ha märk att häcken fanns där när han köpte huset. Så om han nu störs så mycket kanske han skulle låtit bli att köpa huset
3 Den tidigare grannen verkar inte ha haft något emot häcken, vem vet den grannen kanske tom tycke den var bra?
4 vill man inte ha grannar som planterar träd på sin tomt kanske man ska fundera på att flytta någonstans där det är lite längre till närmaste granne? Har man grannar nära inpå är får man räkna med att sånt här händer. Utsikt och sol/skugga är inget man äger eller har rätt till.
1. Nä precis den var inte 6 m från början. Det är ju det som är själva grejen. Om hon hade varit tvungen att fråga grannen om hon fick plantera en 6 m hög häck hade hon med säkerhet fått ett nej.
2. Den nya grannen kanske köpte i vintras då solen stod annorlunda eller tänkte att det skulle gå att prata med grannen om höjden. Livet förändras vettu.
3. Grannen kanske flyttade pga häcken
4. Goes both ways. Varför plantera ett onödigt högt insynsskydd? Hon var väl medveten om att hon hade grannar? Vill hon inte ha grannar får hon väl bosätta sig på landet.

Helt allvarligt så verkar din syn på vad som är rätt och fel och hur man bemöter medmänniskor, vara rutten. Du ser säkert bara vad DU har rätt till, vad DU vill..

• Arg
  • Gilla
Larsfixare och 4 till
  • Laddar…
Att plantera något som växer så högt att det påverkar grannens ljus och utsikt borde inte vara ok heller.
Noll respekt gentemot andra.

Det krävs ju tillstånd att bygga på sin egen tomt. Enorma träd buskar borde innefattas i det också när det påverkar grannar.

Jag har ofta sett folk som har höga thujor och granar på små villatomter i tätt byggda områden. De var säkert fina när de var små, men inte efter många år när de är vildvuxna.

Varför högre träd, buskar än husen?
3m häck borde ju vara fullgott som insynsskydd.

• Gilla
YTONGlimmaren och 4 till
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
Helt allvarligt så verkar din syn på vad som är rätt och fel och hur man bemöter medmänniskor, vara rutten. Du ser säkert bara vad DU har rätt till, vad DU vill..
Precis det samma kan sägas om din ruttna syn på andras rätt till sin privata svär
Du vill utifrån din åsikt om vad som är rätt och fel kunna bestämma om hur dina grannar använder sin privata tomt.
Det om något är RUTTET!

• Gilla
  • Haha
Larsfixare och 12 till
  • Laddar…
U Utter6300 skrev:
Tänker samma att det är oerhört märkligt av grannen att bara kapa ner utan att ha kommit överens, men lika märkligt att man låter tujahäcken ränna iväg till 6m höjd, när de aldrig borde bli mer än max 2m enligt mitt personliga tycke
Sånt är just personligt. Det beror också på hur husen ligger.

I mitt fall måste min häck vara minst 3 meter hög för att göra någon större nytta som insynsskydd och för närvarande är den runt 3.5 meter som högst. Häcken är lite lägre på framsidan där jag inte bryr mig om insynsskydd eftersom jag ändå bara har ett glest staket ut mot gatan.

När jag flyttade in för två år sen var hela häcken oskött, upp till 4 meter bred och över 4 meter hög men jag har tagit ner den så mycket som jag anser rimligt. Jag är glad att det inte är en tuja utan en häck som bryter grönt från stam så det var inte problem att klippa utan att det blir allt för fult. Jag köpte huset mycket just på grund av den insynsskyddade tomten så att kapa ner häcken helt som en granne vill finns inte på kartan.

• Gilla
Larsfixare och 4 till
  • Laddar…
H Hemmamekaren skrev:
Att plantera något som växer så högt att det påverkar grannens ljus och utsikt borde inte vara ok heller.
Noll respekt gentemot andra.

Det krävs ju tillstånd att bygga på sin egen tomt. Enorma träd buskar borde innefattas i det också när det påverkar grannar.

Jag har ofta sett folk som har höga thujor och granar på små villatomter i tätt byggda områden. De var säkert fina när de var små, men inte efter många år när de är vildvuxna.

Varför högre träd, buskar än husen?
3m häck borde ju vara fullgott som insynsskydd.
Hur hade du tänkt att man skulle reglera det i detaljplanen? Våra domstolar skulle översvämmas med folk som klagar på att björken som grannen 2 hus bort planterade för 80 år sen har börjat skugga uteplatsen 10 år efter de köpt kåken?

• Gilla
Larsfixare och 5 till
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Klart grannen har gjort bort sig, stort.
Men samtidigt, för att kunna hålla någon sorts grannsämja inför framtiden så behöver ni lösa detta på ett så bra sätt som möjligt.
Som andra redan har nämnt, vad är en höjd du skulle kunna tänkt dig?
6 m är en oerhört hög Thujahäck, det är i mina ögon rent fräckt att ha en sådan i tomtgräns om det inte rör sig om väldigt stora tomter. Jag antar att grannen velat kapa dem lite för att få in ens en gnutta solljus på sin tomt, vilket ju är förståeligt. 3 m räcker gott och väl för insynsskydd, men jag vet heller inte hur tomterna ser ut.
Eller använder du dem för insynsskydd även från övre plan?
Liksom, vad är funktionen du vill ha?
Håller med! Att ha en 6 m hög häck är redan att förstöra grannsämjan!

• Arg
  • Gilla
Larsfixare och 5 till
  • Laddar…
S Smeafan skrev:
Grannsämjan har ju grannen redan visat med all tydlighet att han skiter fullständigt i.
Jag skulle överväga en polisanmälan.
Att ha en 6 m hög häck och skita i grannen är ju redan dåligt för grannsämjan!

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Larsfixare och 8 till
  • Laddar…
Polisanmäl händelsen som här rubliseras som skadegörelse och ta med ett skadeståndskrav i anmälan. Låt nu lagen säga sitt. Lycka till!

• Gilla
Larsfixare och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N noone70 skrev:
Hur hade du tänkt att man skulle reglera det i detaljplanen? Våra domstolar skulle översvämmas med folk som klagar på att björken som grannen 2 hus bort planterade för 80 år sen har börjat skugga uteplatsen 10 år efter de köpt kåken?
Det finns inga lagliga möjligheter att reglera detta i en detaljplan.

Önskar man bo i ett område med striktare styrning av markens användning på finns t ex bostadsrättsformen. Där bestämmer stämma och styrelse.

• Gilla
liran och 6 till
  • Laddar…
S Smeafan skrev:
Grannsämjan har ju grannen redan visat med all tydlighet att han skiter fullständigt i.
Jag skulle överväga en polisanmälan.
Det är egenmäktigt förfarande,polisanmälan

• Gilla
Hans Johanson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inga lagliga möjligheter att reglera detta i en detaljplan.

Önskar man bo i ett område med striktare styrning av markens användning på finns t ex bostadsrättsformen. Där bestämmer stämma och styrelse.
Precis min poäng.
Alternativt att man bosätter sig så långt i från närmaste granne att man inte riskerar att bli störd (eller störa)

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
Dr Benz Dr Benz skrev:
Varför tycker ni det är ok att någon annan gör en överträdelse?
Därför att alternativet kommer att göra tillvaron outhärdlig. Om man alltid skall driva sin rätt kommer man att få leva ett ganska ensamt liv.
I just det här fallet finns faktiskt möjligheten att grannen gjort en missbedömning.

Nyckelfrasen i det resonemanget är:
Orimligt ok Ewas fråga skrev:
men vi var överens att ta in offerter.
Att man ber sina grannar om saker som kan förbättra den egne livsmiljön är inte konstigt, inte ovänligt och inte ovanligt. Har hänt överallt dör jag har bott.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
De lagar som är aktuella är jordabalk (JB), skadeståndslagen (SkL) och brottsbalken (BrB). Dock bör sägas att ansvar för skadegörelse/egenmäktigt förfarande krävs uppsåt, se 1 kap 2§ BrB. Det innebär att för att bli fälld för dessa brott så måste din granne ha haft avsikt att skada din egendom.

• Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.