E elmont skrev:
Och det gäller för privata ledningar på privat mark?
Givetvist men det är ju många som missat det!

Misstänker att eftersom det här är ett stugområde så kan det finnas mer oklarheter men ledningsägaren ser ju att det är ett gemensamt mätarskåp och här skulle de troligen ha skickat någon för att kontrollera var servisledningarna går.

• Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Och ledningskoller har normalt inte uppgifter om privata stigare inne på folks tomter, deras uppgifter brukar sluta med servisen, dvs i det här fallet i det gemensam mätarskåpet.
Ska man hitta kablar i mark på tomten får man ta kontakt med tex en elinstallatör eller grävfirma för att få hjälp och hitta kablar i mark som inte är nätägarens.

• Gilla
Busis66 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Givetvist men det är ju många som missat det!

Misstänker att eftersom det här är ett stugområde så kan det finnas mer oklarheter men ledningsägaren ser ju att det är ett gemensamt mätarskåp och här skulle de troligen ha skickat någon för att kontrollera var servisledningarna går.
Troligvis hade man inte som elnätsbolag kommit ut till platsen, eftersom man enkelt i sitt kartsystem ser att man inte har några ledningar där.
Men för att kunna få vetskap om detta så borde "grannen" ha gjort ett ärende i Ledningskollen, och han skulle ha fått ett svar att det inte finns några kablar i marken som tillhör nätbolaget, så gjorde vi.
Ofattbart att man gräver, eller gör markjobb när man befinner sig omgiven av annan infrastruktur.
Men det är inte ovanligt, det hände att folk slog ned hyfsade pålar för staket alldeles bredvid vårat kabelskåp.
Tyvärr har kunskapen om hur mycket infrastruktur som finns nerlagd i marken, och hur man bör tänka, inte nått ända fram till alla.
Men det blir bättre och bättre.
Min egen fundering är hur man betraktar "vårdslöshet" här?
Att inte tänka ända fram, och att inte göra ett ärende i Ledningskollen, det är för mig en aning oaktsamt, men naturligvis inte "uppsåt".
Hade kabeln tillhört nätbolaget så hade "grannen" fått ta kostnaden, tveklöst.
Men nu, när läget är annorlunda, vet jag inte hur det hanteras rättsligt?

• Gilla
FredSka
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Troligvis hade man inte som elnätsbolag kommit ut till platsen, eftersom man enkelt i sitt kartsystem ser att man inte har några ledningar där.
Men för att kunna få vetskap om detta så borde "grannen" ha gjort ett ärende i Ledningskollen, och han skulle ha fått ett svar att det inte finns några kablar i marken som tillhör nätbolaget, så gjorde vi.
Ofattbart att man gräver, eller gör markjobb när man befinner sig omgiven av annan infrastruktur.
Men det är inte ovanligt, det hände att folk slog ned hyfsade pålar för staket alldeles bredvid vårat kabelskåp.
Tyvärr har kunskapen om hur mycket infrastruktur som finns nerlagd i marken, och hur man bör tänka, inte nått ända fram till alla.
Men det blir bättre och bättre.
Min egen fundering är hur man betraktar "vårdslöshet" här?
Att inte tänka ända fram, och att inte göra ett ärende i Ledningskollen, det är för mig en aning oaktsamt, men naturligvis inte "uppsåt".
Hade kabeln tillhört nätbolaget så hade "grannen" fått ta kostnaden, tveklöst.
Men nu, när läget är annorlunda, vet jag inte hur det hanteras rättsligt?
Nej jag jämför med vår egen stuga och dokumentationen som min far efterlämnade vid elinkoppling inkl vad som syns om man kollar. En fiberanslutning påbörjades förra året och det blev mycket merarbete att reda ut var ledningar egentligen är dragna.

Jag är ganska säker på att ledningsägaren hade tvingats ut på plats för att reda ut hur man dragit servisledningarna eftersom de med säkerhet ser att det är ett gemensamt mätarskåp.

Så har ingen ledningsansvisning beställts så ser jag grannen som helt skyldig!

En gång till, eftersom det är en privat kabel så har Ledningskollen helt säkert ingen aning om vart den går, lösningen är att grannen skulle tagit dit någon för att göra en kabelsökning.
Det är en enkel uppgift när man har rätt grejer och skulle enkelt vara gjort på en halv timme.

• Gilla
  • Wow
Busis66 och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej jag jämför med vår egen stuga och dokumentationen som min far efterlämnade vid elinkoppling inkl vad som syns om man kollar. En fiberanslutning påbörjades förra året och det blev mycket merarbete att reda ut var ledningar egentligen är dragna.

Jag är ganska säker på att ledningsägaren hade tvingats ut på plats för att reda ut hur man dragit servisledningarna eftersom de med säkerhet ser att det är ett gemensamt mätarskåp.

Så har ingen ledningsansvisning beställts så ser jag grannen som helt skyldig!
Det beror helt på hur det ser ut med anslutningspunkten.
Har du, som här, ett gemensamt mätarskåp, då slutar vårat ansvar som elnätsbolag där.
Vi satte inte ut den typen av kablar, om vi inte var där på plats i annat ärende, och kunde hjälpa till av ren "goodwill".
Hur ledningsdragningarna var gjorda efter anslutningspunkten ville vi inte ta ansvar för.
Däremot så var vi intresserade av att bygga om dessa anslutningslösningar, för att det skulle bli så korrekt som möjligt.
Därav bör TS hur som helst kontakta sin nätägare.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det beror helt på hur det ser ut med anslutningspunkten.
Har du, som här, ett gemensamt mätarskåp, då slutar vårat ansvar som elnätsbolag där.
Vi satte inte ut den typen av kablar, om vi inte var där på plats i annat ärende, och kunde hjälpa till av ren "goodwill".
Hur ledningsdragningarna var gjorda efter anslutningspunkten ville vi inte ta ansvar för.
Däremot så var vi intresserade av att bygga om dessa anslutningslösningar, för att det skulle bli så korrekt som möjligt.
Därav bör TS hur som helst kontakta sin nätägare.
Jo jag förmodar att TS gjort en skadeanmälan både till elnätsägaren samt försäkringsbolag.

Sen får man då med servisledningar på egen tomt med en riktig ledningskarta inkl att man får mäta sig fram om fakta saknas i ledningsägarens karta. Jag är ganska säker på att en "varningsklocka" ringt hos elnätsägaren eftersom det är ett gemensamt mätarskåp. Servisledningarnas exakta läge saknas sannolikt på ledningsägarens karta. Så jag ser det som helt självklart att grannen gjort fel men i "god tro" om han missat att beställa en ledningskarta.

P paralun skrev:
Jo jag förmodar att TS gjort en skadeanmälan både till elnätsägaren samt försäkringsbolag.

Sen får man då med servisledningar på egen tomt med en riktig ledningskarta inkl att man får mäta sig fram om fakta saknas i ledningsägarens karta. Jag är ganska säker på att en "varningsklocka" ringt hos elnätsägaren eftersom det är ett gemensamt mätarskåp. Servisledningarnas exakta läge saknas sannolikt på ledningsägarens karta. Så jag ser det som helt självklart att grannen gjort fel men i "god tro" om han missat att beställa en ledningskarta.
Varför skulle han anmäla till "elnätsägaren"?
TS är ju elnätsägare själv i detta fall, så den delen förstår jag inte?

• Gilla
  • Wow
Busis66 och 4 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Har inte läst alla inlägg, så detta kanske redan nämnts.
Min lösning hade varit att kontakta nätbolaget.
Rent teknisk så är lösningen som ni har inte önskvärd ur någon aspekt alls, det blir som att ni har ett IKN-nät från mätarskåpet till ert hus.
När jag jobbade på lokalnät så strävade vi efter att bygga bort dessa lösningar, i samförstånd med kunden.
Kunden sätter upp ett fasadmätarskåp, och vi som nätbolag bygger om servisen in till huset, bäst för alla i längden.
Eftersom din granne av någon anledning är vrång, så kommer han kanske inte vara intresserad av detta, men som nätbolag sä försökte vi att bygga bort så många som möjligt av dessa tekniskt och juridiskt dåliga lösningar.
Nackdelen då?
Ja, det blir en kostnad för dig som kund att sätta upp ett fasadmätarskåp, men där hade vi avtal med lokala elfirmor, så det fanns en väldigt rimlig prisbild i det som kunden kunde nyttja.
Min uppfattning är att man som husägare lägger otroligt stora pengar på andra saker, så det här var ingen stor sak rent ekonomiskt, i princip bara "felräkningspengar", och för den lilla kostnaden slipper du alla dessa bekymmer för all framtid, och din serviskabel kommer in i ledningskollen, och blir nätbolagets ansvar.
Men det sista här är bara mina personliga åsikter, så den får du ta för vad den är, däremot skulle jag kontakta nätbolaget för att stämma av en eventuell lösning.
Nätägaren har inget med detta att göra!
Har pratat med dem vid två tillfällen och dom äger ju ändå inte kabeln.
Däremot så har vi via elektriker skickat ansökan om nytt mätarskåp på fasaden men detta kan ta flera veckor.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F FredSka skrev:
Nätägaren har inget med detta att göra!
Har pratat med dem vid två tillfällen och dom äger ju ändå inte kabeln.
Däremot så har vi via elektriker skickat ansökan om nytt mätarskåp på fasaden men detta kan ta flera veckor.
Helt korrekt.
Men det vi som nätägare var intresserade av var att göra en servisändring i fall som detta, och bygga om anslutningen så att den blir mer korrekt.
Bästa för alla och för framtiden.
Hoppas att det löser sig.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Varför skulle han anmäla till "elnätsägaren"?
TS är ju elnätsägare själv i detta fall, så den delen förstår jag inte?
Jo förvisso kan man skippa det men det är ju försäkringsbolaget ihop med elnätsägaren som i det här fallet reder ut skadan inkl då motpartens försäkringsbolag.

Grundläggande fakta är då om det gjordes någon kabelanvisning eller ej och då ingår även servisledningar!

Sen finns det då massvis med felaktigheter i en ledningsägares dokumentation om man ser det historiskt och vi kan säkert bränna en förmögenhet på att reda ut det inkl ännu mer höjda elnätsavgifter.

Så "ring först, gräv/borra sedan" som det heter (fast nu sker det digitalt via ledningskollen.se.)

Har du fortfarande inte förstått att det är TS som äger kabeln? och inte nätägaren som inte har nått att göra med kabeln.

• Gilla
  • Wow
Busis66 och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo förvisso kan man skippa det men det är ju försäkringsbolaget ihop med elnätsägaren som i det här fallet reder ut skadan inkl då motpartens försäkringsbolag.

Grundläggande fakta är då om det gjordes någon kabelanvisning eller ej och då ingår även servisledningar!

Sen finns det då massvis med felaktigheter i en ledningsägares dokumentation om man ser det historiskt och vi kan säkert bränna en förmögenhet på att reda ut det inkl ännu mer höjda elnätsavgifter.

Så "ring först, gräv/borra sedan" som det heter (fast nu sker det digitalt via ledningskollen.se.)
För att förtydliga så skulle jag i sitsen som nätägare inte ha utfört någon kabelanvisning i det här fallet.
En koll i vårat kartsystem ger en klar bild av anslutningspunkten.
Bortom denna är det ej vårat ansvar.
Så jag har svårt att se varför elnätsägaren (lokalnätsägaren kanske vi ska säga) ska blanda sig i detta?
Däremot tycker jag fortfarande att det är ett oaktsamt förfarande av "grannen" att inte begära kabelanvisning, men det behöver ju inte lokalnätsbolaget blanda sig i just nu, den bevisbördan kan ett försäkringsbolag i så fall efterfråga hos de som är drabbade av skadan, och anses ha orsakat den.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
För att förtydliga så skulle jag i sitsen som nätägare inte ha utförd någon kabelanvisning i det här fallet.
En koll i vårat kartsystem ger en klar bild av anslutningspunkten.
Bortom denna är det ej vårat ansvar.
Så jag har svårt att se varför elnätsägaren (lokalnätsägaren kanske vi ska säga) ska blanda sig i detta?
Däremot tycker jag fortfarande att det är ett oaktsamt förfarande av "grannen" att inte begära kabelanvisning, men det behöver ju inte lokalnätsbolaget blanda sig i just nu, den bevisbördan kan ett försäkringsbolag i så fall efterfråga hos de som är drabbade av skadan, och anses ha orsakat den.
Jo det kan vara olika "servicenivå" för en odokumenterad elservis hos olika elnätsbolag men i det här fallet med ett gemensamt mätarskåp så om en kabelanvisning skett så hade man satt stort "varningsflagg" för osäkra elservicer.
Och då hade mycket sannolikt inte grannen borrat. Eller betalt en inmätning av elserviserna själv och sedan borrat. (ett snabbjobb mer rätt mätinstrument)

Fairlane
P paralun skrev:
Jo det kan vara olika "servicenivå" för en odokumenterad elservis hos olika elnätsbolag men i det här fallet med ett gemensamt mätarskåp så om en kabelanvisning skett så hade man satt stort "varningsflagg" för osäkra elservicer.
Och då hade mycket sannolikt inte grannen borrat. Eller betalt en inmätning av elserviserna själv och sedan borrat. (ett snabbjobb mer rätt mätinstrument)
Fram till skåpet är elnätsägaren ägare av kabel. Från skåpet och vidare är det TS som äger kabeln. Så varför ska elbolaget kontaktas?
När du vill blanda in elnätsbolaget för en privat kabel så antar jag att du ringer nätägaren om du borrar i väggen hemma och kommer åt en kabel?

Är du med nu?

• Gilla
  • Wow
Busis66 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.