A Alexander HB skrev:
Nja. För att bli skadeståndsskyldig måste man ha handlat antingen med uppsåt eller oaktsamt.

Något uppsåt finns inte, och jag tror inte att oaktsamhet går att hävda heller. Grannen har grävt/spettat på sin egen tomt, och kände förmodligen inte till (och/eller borde ha förväntat sig?) att TS ledningar var dragna på fel sida tomtgränsen. Det verkar även, om jag förstår saken rätt, som att dessa ledningar inte hade dykt upp via ledningskollen.se heller?

Det är därmed långt ifrån självklart att detta är grannens problem, iaf vad gäller den avslitna kabeln.
Värsta killgissning jag sett. Helt osant det du skriver.

A
Enligt någon för mig okänd lag om särskilt ansvar vid avgrävning av ledningar?

Ni kan säkert ha rätt, men eftersom det är ni som påstår att ansvarstypen går utöver vanligt culpaansvar så får Ni gärna bevisa varför det skulle vara så.

Edit: Strikt ansvar tillämpas i princip enbart vid farlig verksamhet. Det finns även diverse undantag, såsom för djurägare och föräldrar.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
B boander skrev:
Det är mycket billigare att anlita kommunens mätingenjör någon timma som kommer och sätter ut gränsen för kanske ett par tusenlappar.
Tycker inte du skall vara orolig för att ha din kabel förlagd på grannens mark, viket är många som har. Rekommenderar dig att sätt ut Elkabelskylt när ni båda vet var den ligger.
Ja du ....
Du vet mycke...
Var tomten är?
Vet var gränsen är?
Hur noga gränsen är?
Efter som du förutsätter att du vet det ger: du ett dyrt och eventuellt oduglig råd.
Om dina förutsättningar är uppfyllda är det bara att: gratis kontakta statliga lantmäteriet och få reda på var tomten är.
Om nu någon fråga fallerar så att du har fel!
Då kan inte mätingengören "bara sätta ut tomten" då kostar det!
Ge bättre råd i fortsättningen!

T Tosel skrev:
Hyr en minigrävare om du känner dig lat, kanonroligt att gräva runt med sådan. Ca1000kr för en helg +lite finstilt, lätt värt!
En nybörjade på grävmaskin gräver fram en elkabel, jo ja tackar!?!?!

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
B boander skrev:
Var inte tanken att gräva ner en ny kabel på den egna fastigheten?

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Enligt någon för mig okänd lag om särskilt ansvar vid avgrävning av ledningar?

Ni kan säkert ha rätt, men eftersom det är ni som påstår att ansvarstypen går utöver vanligt culpaansvar så får Ni gärna bevisa varför det skulle vara så.

Edit: Strikt ansvar tillämpas i princip enbart vid farlig verksamhet. Det finns även diverse undantag, såsom för djurägare och föräldrar.
Tar vi till exempel försäkringsbolagens finstilta vilket med ganska stor sannolikhet blir aktuellt här, så tillämpar de strikt ansvar i allt, med extremt få undantag.

A
Hjälp mig förstå. Sen när är det försäkringsbolagen som avgör om någon är skadeståndsskyldig eller ej? Måhända att de har försäkringsvillkor som styr huruvida deras ansvarsförsäkringar ska gälla eller ej, men det är inte samma sak.

Nej, huvudprincipen inom svensk rätt är culpaansvar, dvs det måste finnas uppsåt eller oaktsamhet/vårdslöshet inblandat för att någon ska behöva betala för en skada denna orsakat. Hade grannens hund bitit av kabeln hade du haft mer rätt än nu, är min bedömning.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B boander skrev:
Att gräva ett kabeldike är väl bland de lättare sakerna man kan göra med en grävmaskin? Diket behöver inte ha rätt fall som när man ska lägga avloppsrör och behöver inte vara ända ner till frostfritt djup som vid vattenledningar. Diket behöver inte ens ha slät botten eller exakt rätt djup. Att göra husgrunder eller frilägga befintliga rör och ledningar kräver mer maskinist.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jo ett kabeldike bör ha slät botten och om det behövs även sand under och över kabel, dessutom så krävs det att maskinföraren omfattas av elföretagets ekp så kanske inte busenkelt

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Jo ett kabeldike bör ha slät botten och om det behövs även sand under och över kabel, dessutom så krävs det att maskinföraren omfattas av elföretagets ekp så kanske inte busenkelt
Rörgravsgrus eller sand gör ju att det blir jämnt. Har du någon källa på att maskinförare ska omfattas av elföretagets egenkontrollprogram? Det är väl bara om vederbörande lägger ner kabeln eller kabelskyddsröret?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klaga hos byggnadsnämnden att han byggt nära tomtgräns. Kostar han dig ork och pengar så kan ju du få göra likadant. Mutual assured destruction MAD.

redarn redarn skrev:
Om vi antar.

1. din ledning gick på grannens fastighet
2. du saknar servitut eller annan rätt

Så har du råkat ut för en olyckshändelse där du inte har några rättigheter om ekonomisk ersättning för skadan gentemot grannen.

Erbjudandet om halva självrisken är då generöst.

Möjligtvis finns ett servitut som du kan hitta.

Möjligtvis går fastighetsgränsen annorlunda.

Gräv förbi grannens vedbod och skarva två gånger. Eller en hel grav hela vägen.

Grannen borde så klart diskuterat vedboden med dig innan, men man får (juridiskt) vara otrevlig.

Det hela är så klart surt för dig.
Har han bygglov för vedboden ,tror inte grannen får bygga så nära tomtgräns

K Kriss Marc skrev:
Ja du ....
Du vet mycke...
Var tomten är?
Vet var gränsen är?
Hur noga gränsen är?
Efter som du förutsätter att du vet det ger: du ett dyrt och eventuellt oduglig råd.
Om dina förutsättningar är uppfyllda är det bara att: gratis kontakta statliga lantmäteriet och få reda på var tomten är.
Om nu någon fråga fallerar så att du har fel!
Då kan inte mätingengören "bara sätta ut tomten" då kostar det!
Ge bättre råd i fortsättningen!
Du pratar smörja!
Det är bara en gräns på en väl definierad tomt som skall mätas ut. Om du prickar ut de punkter du vill ha definierat på en tomtkarta tar kommunens mätingenjör fram koordinaterna och kommer till din tomt och märker med sprayfärg.
Jag har gjort det vid flera tillfällen och betalat per timme. Det har kostat mig ca 1500kr.

B boander skrev:
Du pratar smörja!
Det är bara en gräns på en väl definierad tomt som skall mätas ut. Om du prickar ut de punkter du vill ha definierat på en tomtkarta tar kommunens mätingenjör fram koordinaterna och kommer till din tomt och märker med sprayfärg.
Jag har gjort det vid flera tillfällen och betalat per timme. Det har kostat mig ca 1500kr.
Man måste kontrollera var ledningar är dragna innan man gräver eller borrar. Det bara är så!
Sen får man då sannolikt bättre fakta om tomtgränser när man får kartor från ledningsägaren/arna men oavsett exakt tomtgräns så måste man veta om det ligger ledningar i marken.
Citat:
"Om du chansar och gräver utan att kolla i
förväg kan du bli skadeståndsskyldig om
skador uppstår. Vid allvarligare fall kan det
bli tal om rättsliga åtgärder."

https://www.ledningskollen.se/Filer...ollen_8-sid_slutlig.pdf?TS=635157752060000000

• Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
Och det gäller för privata ledningar på privat mark?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.