Hannuse Hannuse skrev:
NEJ!
Elnätsägaren är inte skyldig att "tydligt varna" folk som inte begriper att dom äger en elanläggning.
Det är absolut inte fel att höra av sig till ledningskollen, men då hade "grannen" fått ett svar som jag tidigare beskriver, han hade inte fått någon "varning".
Om man inte har bilden i sitt huvud att det troligen finns en kabel (eller flera) förlagda mellan ett mätarskåp och det anslutna huset......då är man bortom alla hjälp.
Nästa gång hackar han av en fiber, eller ett internt kabel-TV nät, vem vet?
Lokalnätsbolaget, och i förlägningen kollektivet, ska inte betala för att folk inte bryr sig om att dokumentera sina egna kabelförläggningar.
Jag vill bara inte att det målas upp någon fantasi om vad som är nätbolagets roll i detta, man får nog mycket skit när man sitter på den rollen, en del kan vara befogat, men det här är inte det!
Jo nu har jag pratat med fibersnubben och han var diplomatiskt fåordig och det brukar lösa sig som han uttryckte det. Sen hade de fått ut dokumentation på alla gemensamma inkopplingspunkter/mätarskåp.
Även bytt sida på fiberdragningen utifrån vad de fått veta, hursomhelst så tillade han att så här är det i princip bara i äldre sommarstugeområden. Sen sker då en total inmätning med en precisionsGPSstång efter fiberdragningen och det går mycket snabbt nuförtiden inkl att de även skulle mäta åt elnätägaren, oklart hur mycket men de byter säkert tjänster.

Men skulle någon utföra en enskild grävning är det ju inte riktigt bra eftersom det är dåtidens kraftbolag som
skapade den här lösningen. Sen förstår jag INTE på något sätt att inte en nätägare skulle varna för dels gemensamt mätarskåp samt då att det går två elservicer från inkopplingspunkten. Rent ut sagt korkat om man inte påpekar det!

Nu ska man bara "plöja" in ducten så är det dags för blåsningen.

• Precision GPS-stång placerad vid utgrävning för fiberdragning i äldre sommarstugeområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu har jag pratat med fibersnubben och han var diplomatiskt fåordig och det brukar lösa sig som han uttryckte det. Sen hade de fått ut dokumentation på alla gemensamma inkopplingspunkter/mätarskåp.
Även bytt sida på fiberdragningen utifrån vad de fått veta, hursomhelst så tillade han att så här är det i princip bara i äldre sommarstugeområden. Sen sker då en total inmätning med en precisionsGPSstång efter fiberdragningen och det går mycket snabbt nuförtiden inkl att de även skulle mäta åt elnätägaren, oklart hur mycket men de byter säkert tjänster.

Men skulle någon utföra en enskild grävning är det ju inte riktigt bra eftersom det är dåtidens kraftbolag som
skapade den här lösningen. Sen förstår jag INTE på något sätt att inte en nätägare skulle varna för dels gemensamt mätarskåp samt då att det går två elservicer från inkopplingspunkten. Rent ut sagt korkat om man inte påpekar det!

Nu ska man bara "plöja" in ducten så är det dags för blåsningen.
Kul att det ordnar sig bra för dig.
Och bra att fiberentreprenören mäter in hur fibern är förlagd, detta är mycket värdefullt för framtiden, eftersom medföljande sökband brukar ha en tendens att få alltför kort livslängd.
Open Infra grävde hos oss, och dom har inte mätt in ett enda av fiberstråken - tragiskt!
Kan meddela att denna lösning, med anslutningspunkt vid/utanför tomtgräns, är inte helt ovanlig här uppe i norr, och även den lösningen att man har "sytt ihop" fastigheter med så kallade serieserviser.
Det vill säga att man går från ett fasadmätarskåp till nästa, men då är det nätbolagets kabel hela vägen, även om den kan gå över olika ägares tomter, så återigen viktigt att fundera innan man gräver eller bankar ner pålar i marken.

Har du själv använt dig av Ledningskollen?
Det låter inte som det.
För när ett ärende kommer in där, så får vi som nätägare ett område, där du har ritat ut var du ska gräva.
Detta går ut till samtliga nätägare som har anslutit sig till Ledninskollen för det aktuella området, eftersom att man inte ser varandras förläggningar, det vill säga att vi som elnätsbolag ser inte fiber eller tele i våra kartor, om vi inte till exempel äger fibern själv, och även fjärrvärme/fjärrkyla finns med i Ledningskollen.
Har vi inga kablar där så meddelar vi bara det.
Finns det kablar som angränsar, så bifogar vi en karta var dom kablarna går, och där skulle mätarskåpet i denna anslutningspunkt ha framgått, men ingenting efter det.
Men någon varning utfärdar vi inte, vi kommenterar inte någonting speciellt alls, utan krävs det kabelanvisning så ordnar vi det.
Däremot så är min uppfattning att dom som använder sig av Ledningskollen har tänkt "bortom mätarskåpet", det vill säga dom har reflekterat över att det kan vara viktigt att kontrollera vad som finns i marken.
Och då skulle denna tråd aldrig ha uppstått (mest troligt).
Det enda som jag tycker är rent ut sagt korkat här är att man bankar ner ett jordankare i sin egen/grannens servisledning.
Hoppas att någon lärt sig någonting av denna händelse.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Kul att det ordnar sig bra för dig.
Och bra att fiberentreprenören mäter in hur fibern är förlagd, detta är mycket värdefullt för framtiden, eftersom medföljande sökband brukar ha en tendens att få alltför kort livslängd.
Open Infra grävde hos oss, och dom har inte mätt in ett enda av fiberstråken - tragiskt!
Kan meddela att denna lösning, med anslutningspunkt vid/utanför tomtgräns, är inte helt ovanlig här uppe i norr, och även den lösningen att man har "sytt ihop" fastigheter med så kallade serieserviser.
Det vill säga att man går från ett fasadmätarskåp till nästa, men då är det nätbolagets kabel hela vägen, även om den kan gå över olika ägares tomter, så återigen viktigt att fundera innan man gräver eller bankar ner pålar i marken.

Har du själv använt dig av Ledningskollen?
Det låter inte som det.
För när ett ärende kommer in där, så får vi som nätägare ett område, där du har ritat ut var du ska gräva.
Detta går ut till samtliga nätägare som har anslutit sig till Ledninskollen för det aktuella området, eftersom att man inte ser varandras förläggningar, det vill säga att vi som elnätsbolag ser inte fiber eller tele i våra kartor, om vi inte till exempel äger fibern själv, och även fjärrvärme/fjärrkyla finns med i Ledningskollen.
Har vi inga kablar där så meddelar vi bara det.
Finns det kablar som angränsar, så bifogar vi en karta var dom kablarna går, och där skulle mätarskåpet i denna anslutningspunkt ha framgått, men ingenting efter det.
Men någon varning utfärdar vi inte, vi kommenterar inte någonting speciellt alls, utan krävs det kabelanvisning så ordnar vi det.
Däremot så är min uppfattning att dom som använder sig av Ledningskollen har tänkt "bortom mätarskåpet", det vill säga dom har reflekterat över att det kan vara viktigt att kontrollera vad som finns i marken.
Och då skulle denna tråd aldrig ha uppstått (mest troligt).
Det enda som jag tycker är rent ut sagt korkat här är att man bankar ner ett jordankare i sin egen/grannens servisledning.
Hoppas att någon lärt sig någonting av denna händelse.
Jo mycket kort har jag fått min ledningskarta där jag bor och det är inkl serviser men då bor jag i en stad som tidigt började med GIS för allt som ligger under marken.

Sen i stugan blev det lite detektivarbete eftersom jag aldrig reflekterat över det här och min far hade allt i huvet när han levde. Nu hittade jag dokumentationen plus avtal när man kopplade in elen och blev 100% säker hur våran servisledning är dragen.
Sen förra året så bytte då elnätägaren elmätare och då såg jag att vi har ju gemensamt skåp med grannen, sen av någon anledning så dröjde elmätarbytet för grannen eftersom den inhyrda entreprenören inte hittade mätarskåpet. Troligen fel i dokumentationen.

Men Ledningskollen inkl elnätägaren ska banne mig upplysa om sådant här egentligen elementärt.

P paralun skrev:
Men Ledningskollen inkl elnätägaren ska banne mig upplysa om sådant här egentligen elementärt.
Om vad? Var en kabel som fastighetsägaren äger är nedgrävd? Kanske missförstår dig men hur ska elnätsgaren kunna ha minsta aning om det?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om vad? Var en kabel som fastighetsägaren äger är nedgrävd? Kanske missförstår dig men hur ska elnätsgaren kunna ha minsta aning om det?
Nej det mycket bistra faktumet att det finns en gemensam anslutningspunkt samt gemensamt mätarskåp med grannen med sedan oklar förläggning av elkablarna. Borde väl få den mest ivriga grävaren eller borraren att fundera. Sen anlitas en seriös firma så sätter de inte ner skopan eller borren utan en koll hos Ledningskollen.

nino nino skrev:
Då är det ju märkligt att din kabel går in på grannens mark om skåpet står i tomtgräns, annars har han slagit ner jordankare väldigt olyckligt.
Kan ändå tycka att det är hans ansvar, förstör jag nåt så står jag för det även om det är en olycka
Vad nino tycker saknar juridisk relevans.
Att nino påstår sig "stå för" sina olyckshändelser vill jag se faktiska bevis på.

• Arg
fsn
  • Laddar…
Om man titt på bilden i inlägg #12 så ser man båda kablarna där, dom ligger 10 cm från varandra i samma kabel dike.
Helt normalt man gräver inte i onödan om det räcker med ett dike.
Det är rena oturen att inte grannen träffade sin egen kabel för då hade problemet varit löst! 😂

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F FredSka skrev:
Bild på?
Hur ska bild hjälpa? Kabeln är skadad av grannen punkt slut!
TS, ge dig inte. Grannen och ingen annan är 100% ansvarig för att fixa detta.
Och vi behöver inga bilder för att klura ut det.

• Gilla
FredSka
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Vad nino tycker saknar juridisk relevans.
Att nino påstår sig "stå för" sina olyckshändelser vill jag se faktiska bevis på.
Ja att det kanske saknar relevans håller jag med om därför skrev jag " kan ändå tycka att det är hans ansvar"

Ja det är svårt att ordna tyvärr.

Katten hoppade upp på grannens nyinköpta bil, halkade och repade lacken, grannen kom över och talade om vad som hänt och sa att om det inte går att polera bort så få ni stå för omlack av skärmen, ja visst får vi göra det sa både jag och frun.
Nu gick det att polera bort som tur var

A
Det hade ni inte behövt. Hade det varit en hund hade ni dock per definition varit ersättningsskyldiga (s.k. strikt ansvariga). Detta ständiga diskriminerande av hundar... ;)

A Alexander HB skrev:
Det hade ni inte behövt. Hade det varit en hund hade ni dock per definition varit ersättningsskyldiga (s.k. strikt ansvariga). Detta ständiga diskriminerande av hundar... ;)
Det vet jag, men min katt mitt ansvar så ser jag på saken, för att svara på lunnabos tvivel.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Ja, intressant med det juridiska här.
TS är trots allt elanläggningsinnehavare, från mätarskåpet/anslutningspunkten, och därifrtån gäller ju per definition "strikt ansvar".
Med innehavare avser man ju den som rent faktiskt innehar en starkströmsanläggning – oavsett om innehavet grundar sig på äganderätt eller nyttjanderätt.
Att elanläggningen är rätt utförd från början är som sagt var installatörens ansvar, men innehavaren är skyldig att fortlöpande kontrollera att den ger betryggande säkerhet mot person- eller sakskada, och att uppkomna fel åtgärdas.

Så, jag har som sagt var ingen aning vart detta skulle kunna ta vägen rent juridiskt, men väldigt intressant.
Om man leker med tanken att grannen hade blivit skadad av strömgenomgång, och sedan tagit detta till rättegång, vad hade hänt?
Grannen hade hävdat att han vet exakt var hans kabel går, men TS borde ha upplyst honom om att TS har en elanläggning på grannens tomt.
Detta borde han ha upplyst om utan dröjsmål, antingen när grannen flyttade in, eller när TS själv flyttade dit.
Kan verkligen TS hävda att han inte vet var någonstans hans elanläggning utbreder sig?
TS har ju ansvar att underhålla den fortlöpande, hur löser man det när man inte vet var den är?
Väldigt orimligt krav, men kanske ändå juridisk hållbart i och med det strikta ansvaret?

Bara en flyktig tanke från mig, jag har som sagt var ingen aning om hur det skulle bli i praktiken.

B boander skrev:
Du pratar smörja!
Det är bara en gräns på en väl definierad tomt som skall mätas ut. Om du prickar ut de punkter du vill ha definierat på en tomtkarta tar kommunens mätingenjör fram koordinaterna och kommer till din tomt och märker med sprayfärg.
Jag har gjort det vid flera tillfällen och betalat per timme. Det har kostat mig ca 1500kr.
Hur vet du att den är väl definierad?
Visa hur du kom till det?
Är du bara en dum statsråtta som tror att allt är definierat i världen?

Om det inte finns några "punkter" vad gör du då?
Hur hittade du punkterna du "vill ha definierade"?

Får vi se en pudel eller?

Fairlane
K Kriss Marc skrev:
Hur vet du att den är väl definierad?
Visa hur du kom till det?
Är du bara en dum statsråtta som tror att allt är definierat i världen?

Om det inte finns några "punkter" vad gör du då?
Hur hittade du punkterna du "vill ha definierade"?

Får vi se en pudel eller?
Hur vet du att gränsen inte är väldefinierad?

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hur vet du att gränsen inte är väldefinierad?
Det var inget svar. Det var svammel.
Du skriver att den är "väl definierad".
Inte jag!
Var är dina kartor?
Jag har bara skrivit att: tag reda på fakta!
Kolla kartan hos statliga lantmäteriet med kundtjänst får man jättebra navigering i "djungeln".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.