96 466 läst ·
301 svar
96k läst
301 svar
Granne har slagit ned jordankare i vår elledning vid tomtgräns
F FredSka skrev:
Grannen har orsakat skadan och rent rättsligt är han skyldig att fixa detta.F FredSka skrev:• Granne väljer att bygga vedskjul precis intill tomtgräns utan att fråga oss om lov och träffar vår elledning med jordankare.
• Vi delar mätarskåp som dessutom står i linje med våra tomtgränser. Tydligen så går våra elledningar på deras tomt längs tomtgräns innan de svänger av mot husen.
•Vår försäkring sa att det är grannen som ska anmäla skadan till sin försäkring eftersom dom har åsamkat skadan. Deras försäkring sa att det är vi som ska anmäla skadan eftersom att det är vår egendom.
•Det slutar i att vi fick starta ett försäkringsärende iallafall och nu får stå i att ringa runt till alla entreprenörer och dessutom kommer få stå för åldersavdrags kostnader då kabeln är så pass gammal.
•Grannen vill inte ta på sig ansvaret och går ej att diskutera med. Han kunde tänka sig att dela på självrisken…
•Försäkringen vill reparera skadan och står för reparationskostnaderna men grannen vill inte ta ner sitt fina vedskjul som de spenderat en massa pengar på.
•Vi anser ju att gräva ny kabel vore bäst och hållbarast. Men det kommer att bli dyrt även om försäkringen kommer stå för vad reparationskostnaderna hade blivit.
•Just nu har vi temporär el från kabel som ligger på mark och är kopplat till mätarskåpet.
Vad har vi för rättigheter i det här?
Jag tycker att det är märkligt att vi ska stå för alla kostnader det här kan medföra beroende på ålder på kabel.
Dessutom att det är grannen som åsamkat skadan genom att olovligt bygga vid tomtgräns.
Det här har tagit sådan kraft och energi från oss med hundra samtal till alla möjliga människor och företag.
Så hur kan vi gå vidare? Vad hade ni gjort?
Tacksam för alla tips och funderingar 🙏
Dessutom på sin egna tomt.
Även om han slagit jordankaret på er tomt är det fortfarande den som gjort åverkan som bär ansvaret.
Anmäl till nätägaren så reparerar de och skickar fakturan till grannen.
Ja, om ledningsägaren är ansluten till ledningskollen. Det innebär att Ledningskollen vanligtvis bara har bara ordning på kablar och rör fram till anslutningspunkten. Inne på tomten är det villaägaren som har ansvar för att veta var kabeln finns.nino skrev:
Om jag ska gräva en grop så ska jag fråga alla ledningsägare om kablar. Ledningsägaren är då skyldig att sätta ut kablarna, ibland mot avgift, men dom är tvungna att göra det.
* Frågar jag inte så är det jag som gjort fel.
* Sätter dom ut fel så är det deras fel.
* Har jag frågat och dom säger ”jag vet inte” så får man utreda, mäta osv.
Dvs om jag frågat ledningskollen, men ledningsägaren inte är ansluten det så har jag gjort fel (inte frågat ledningsägaren).
Luftledning är ett alternativ till nergrävd kabel.F FredSka skrev:• Granne väljer att bygga vedskjul precis intill tomtgräns utan att fråga oss om lov och träffar vår elledning med jordankare.
• Vi delar mätarskåp som dessutom står i linje med våra tomtgränser. Tydligen så går våra elledningar på deras tomt längs tomtgräns innan de svänger av mot husen.
•Vår försäkring sa att det är grannen som ska anmäla skadan till sin försäkring eftersom dom har åsamkat skadan. Deras försäkring sa att det är vi som ska anmäla skadan eftersom att det är vår egendom.
•Det slutar i att vi fick starta ett försäkringsärende iallafall och nu får stå i att ringa runt till alla entreprenörer och dessutom kommer få stå för åldersavdrags kostnader då kabeln är så pass gammal.
•Grannen vill inte ta på sig ansvaret och går ej att diskutera med. Han kunde tänka sig att dela på självrisken…
•Försäkringen vill reparera skadan och står för reparationskostnaderna men grannen vill inte ta ner sitt fina vedskjul som de spenderat en massa pengar på.
•Vi anser ju att gräva ny kabel vore bäst och hållbarast. Men det kommer att bli dyrt även om försäkringen kommer stå för vad reparationskostnaderna hade blivit.
•Just nu har vi temporär el från kabel som ligger på mark och är kopplat till mätarskåpet.
Jag tycker att det är märkligt att vi ska stå för alla kostnader det här kan medföra beroende på ålder på kabel.
Dessutom att det är grannen som åsamkat skadan genom att olovligt bygga vid tomtgräns.
Det här har tagit sådan kraft och energi från oss med hundra samtal till alla möjliga människor och företag.
Egentligen inte grannens problem om han skadar er kabel om den korsar hans tomt. Ni borde sett till att den enbart går på er tomt
Korrekt, med tillägget att ledningsägaren väldigt ofta även har ansvar för kabeln inne på villatomten, eftersom det är vanligt att anslutningen sitter på/i huset.K KungAnka skrev:Ja, om ledningsägaren är ansluten till ledningskollen. Det innebär att Ledningskollen vanligtvis bara har bara ordning på kablar och rör fram till anslutningspunkten. Inne på tomten är det villaägaren som har ansvar för att veta var kabeln finns.
Om jag ska gräva en grop så ska jag fråga alla ledningsägare om kablar. Ledningsägaren är då skyldig att sätta ut kablarna, ibland mot avgift, men dom är tvungna att göra det.
* Frågar jag inte så är det jag som gjort fel.
* Sätter dom ut fel så är det deras fel.
* Har jag frågat och dom säger ”jag vet inte” så får man utreda, mäta osv.
Dvs om jag frågat ledningskollen, men ledningsägaren inte är ansluten det så har jag gjort fel (inte frågat ledningsägaren).
Min erfarenhet är att fibernät för bredband till villakunder är det mest problematiska att leta rätt på när man ska gräva nuförtiden.
Kan inte ni bygga något ovanför deras elledning.😄F FredSka skrev:
I TS fall så är TS ledningsägare av den skadade kabeln.Hannuse skrev:
Allt hänger på var överlämningspunkten är.
För elmatningen så brukar överlämningspunkten vara anslutningsplntarna som sitter innan huvudsäkringarna vid mätarplatsen.
För VA så är överlämningspunkten oftast 0,5 meter utanför fastighetsgräns.
För fiber brukar överlämningspunkten vara precis efter CPEn.
Japp, i det här fallet så äger ju TS kabeln.Demmpa skrev:
I TS fall så är TS ledningsägare av den skadade kabeln.
Allt hänger på var överlämningspunkten är.
För elmatningen så brukar överlämningspunkten vara anslutningsplntarna som sitter innan huvudsäkringarna vid mätarplatsen.
För VA så är överlämningspunkten oftast 0,5 meter utanför fastighetsgräns.
För fiber brukar överlämningspunkten vara precis efter CPEn.
Just därför tycker jag att man bör fundera på en lösning där man kontaktar nätbolaget först, för att ställa frågan om det går att göra en servisändring.
I andra hand göra en egen kabelförläggning på egen tomt.
Börja att anmäla till kommunen svartbygge på vedskjulet. Skall det byggas närmre än 4,5m till tomgräns måste ett medgivande från beröda grannar fås. Eftersom det inte skett så ser jag ingen annan utväg.F FredSka skrev:• Granne väljer att bygga vedskjul precis intill tomtgräns utan att fråga oss om lov och träffar vår elledning med jordankare.
Du kan alltid fråga kommunen vilket lagstöd de har till sitt svar. Tex kan en kommun utrycka ayy det inte är tillåtet och/eller kräver bygglov för solceller på mark medans det står uttryckligen hos länsstyrelsen att solceller på mark aldrig kräver bygglov. (Iaf 2019 när jag byggde mina på mark)T ToRy skrev:Först, det var inte jag som hävdade att ståhöjd har med saken att göra, tvärtom.
Sen, Boverkets text känner jag inte igen. Betvivlar inte dess existens men ifrågasätter dess "giltighet". Har vid ett flertal tillfällen ställt en direkt fråga till kommunen om mitt förråd - om det klassas som en icke-byggnad - ändå kräver medgivande, vilket kommunen inte svarat jakande på. De har iofs inte heller varit överdrivet tydliga med ett nekande svar, så kanske har du rätt.
Jag kan bara säga att framtiden lär ge svaret, dvs när jag förhoppningsvis får ett - för mig - positivt svar om mitt förråds varande eller icke varande en byggnad så får jag veta om det innebär att jag inte behöver grannens medgivande.
Jo men min syn på fastighetsägare är att de vill förveckliga sina drömmar och kan göra misstag.Abbe W skrev:
I mitt perspektiv startar jag inget krig då jag bara använder mig av de samhällsfunktioner som finns just för grannar eller andra som bryter mot regler och förordningar till kostnad på andra. Det framgår tydligt att TS försökt ha dialog men inte fått gehör samt att orsakande till skadan inte vill ta något ansvar för sina aktioner.
I det här fallet så missade nog TS granne det här med en kabelanvisning innan han byggde sitt vedskjul.
Får han det lugnt förklarat av en skadehandläggare så får säkert grannen ta fram plånboken, sen kan ju grannen ha en bra förmånlig försäkring vid en drulleskada? Så det löser sig säkert utan att starta "krig" med grannen.
Nja. För att bli skadeståndsskyldig måste man ha handlat antingen med uppsåt eller oaktsamt.S Svante Lundqvist1 skrev:
Något uppsåt finns inte, och jag tror inte att oaktsamhet går att hävda heller. Grannen har grävt/spettat på sin egen tomt, och kände förmodligen inte till (och/eller borde ha förväntat sig?) att TS ledningar var dragna på fel sida tomtgränsen. Det verkar även, om jag förstår saken rätt, som att dessa ledningar inte hade dykt upp via ledningskollen.se heller?
Det är därmed långt ifrån självklart att detta är grannens problem, iaf vad gäller den avslitna kabeln.
Strikt ansvar gäller, den som orsakat skadan är ersättningsskyldig.A Alexander HB skrev:Nja. För att bli skadeståndsskyldig måste man ha handlat antingen med uppsåt eller oaktsamt.
Något uppsåt finns inte, och jag tror inte att oaktsamhet går att hävda heller. Grannen har grävt/spettat på sin egen tomt, och kände förmodligen inte till (och/eller borde ha förväntat sig?) att TS ledningar var dragna på fel sida tomtgränsen. Det verkar även, om jag förstår saken rätt, som att dessa ledningar inte hade dykt upp via ledningskollen.se heller?
Det är därmed långt ifrån självklart att detta är grannens problem, iaf vad gäller den avslitna kabeln.