96 476 läst ·
301 svar
96k läst
301 svar
Granne har slagit ned jordankare i vår elledning vid tomtgräns
Kan du lägga in kartan på gränsen så vi också ser den eller gissar du?B boander skrev:Du pratar smörja!
Det är bara en gräns på en väl definierad tomt som skall mätas ut. Om du prickar ut de punkter du vill ha definierat på en tomtkarta tar kommunens mätingenjör fram koordinaterna och kommer till din tomt och märker med sprayfärg.
Jag har gjort det vid flera tillfällen och betalat per timme. Det har kostat mig ca 1500kr.
Har inte läst hela tråden men det här är vanligt när det grävs med grävmaskin och inte kabel är utmärkt.
Ett sådan här problem fixas på några timmar.
Börja med att hitta kabeln ( kabelsök) på andra sidan vedskulet, skarva ny kabel till elskåpet med en gjutbox, gräv från skarven på egen tomt till elskåp klart.
Ett sådan här problem fixas på några timmar.
Börja med att hitta kabeln ( kabelsök) på andra sidan vedskulet, skarva ny kabel till elskåpet med en gjutbox, gräv från skarven på egen tomt till elskåp klart.
Skadar man en kabel är det väl vanligen vårdslöshet snarare än olycka. Din hemförsäkring har väl antagligen en rättsskyddsdel som du kanske kan ha hjälp av i tvist med grannen. Du har väl också goda möjligheter att tvinga honom att flytta det olovligt byggd vedskjulet 4,5 m bort från gränsen eller att använda det som ett förhandlingskort. Om hans ledning går in på eran tomt lär väl han i motsvarande grad sakna servitut för den så det kanske också kan vara ett förhandlingskort.redarn skrev:
För att bedöma vårdslöshet kan vi göra två tester.F FGLIN skrev:Skadar man en kabel är det väl vanligen vårdslöshet snarare än olycka. Din hemförsäkring har väl antagligen en rättsskyddsdel som du kanske kan ha hjälp av i tvist med grannen. Du har väl också goda möjligheter att tvinga honom att flytta det olovligt byggd vedskjulet 4,5 m bort från gränsen eller att använda det som ett förhandlingskort. Om hans ledning går in på eran tomt lär väl han i motsvarande grad sakna servitut för den så det kanske också kan vara ett förhandlingskort.
1. var beteendet typiskt för allmänheten?
A. Hur vanligt är det att invånare de fastighetsägare i landet som inte har last av servitut eller ledningsrätt och ska banka ner ett stolpspjut beställer ledningskoll?
Min bedömning mycket ovanligt.
B. Hur vanligt är det att invånare de fastighetsägare i landet som inte har last av servitut eller ledningsrätt och ska banka ner ett stolpspjut handgräver för att kontrollera marken innan nedbankning?
Min bedömning ingen gör så.
C. Hur vanligt är det att invånare de fastighetsägare i landet som inte har last av servitut eller ledningsrätt och ska banka ner ett stolpspjut använder avancerad ledningssökare som kan hitta ledningar nere i marken (dyrare än de som kan hitta en i en vägg).
Min bedömning nästan ingen gör så.
2. Finns det någon lag eller annan föreskrift eller myndighetsrekommendation som säger att man ska eller bör använda ledningskollen eller kabelsökare eller annan försiktighetsmetod och är den riktad till allmänheten?
Min undersökning av PTS webbplats hittar ingen sådan föreskrift. Ej heller hittar jag sådan föreskrift i SFS.
Min slutsats är då att grannen så klart kunde ha agerat försiktigare men har inte agerat vårdslöst.
Jag kan så klart ha fel och jag är definitivt inte högsta domstolen, men så har jag kommit fram till min slutsats.
Jo så är det där jag bor men i stugan som jag nämt så var elnätägaren först inte intresserade av att behöva att lokalisera alla ej dokumunterade elservicer där fibern skulle fram. EON såklart krånglade.nino skrev:
Och det är ju servisledningar som de flesta behöver veta innan grävning. Sen kan det då även ligga huvudledningar på den egna tomten men då syns det oftast med ett ledningsservitut.
Men oavsett vad så MÅSTE man ta ut en ledningskarta via Ledningskollen!
Jag förstår faktiskt fortfarande inte varför elnätsbolaget ska engagera sig i odokumenterade, interna kablar hos enskilda personer?P paralun skrev:Jo så är det där jag bor men i stugan som jag nämt så var elnätägaren först inte intresserade av att behöva att lokalisera alla ej dokumunterade elservicer där fibern skulle fram. EON såklart krånglade.
Och det är ju servisledningar som de flesta behöver veta innan grävning. Sen kan det då även ligga huvudledningar på den egna tomten men då syns det oftast med ett ledningsservitut.
Men oavsett vad så MÅSTE man ta ut en ledningskarta via Ledningskollen!
Om elnätsbolaget äger serviskabeln ända in till husfasaden är det en annan sak, men som i detta fall så är ägaren av tomten den som även äger kabeln som har blivit föremål för skadan.
Elnätsbolaget ska inte behöva reda ut, sätta ut, och i slutändan ta ansvar för kablar som är förlagda i privat regi.
Det är i alla fall min uppfattning.
Medlem
· Uppland
· 2 535 inlägg
Nej, precis. Ska de hålla ordning på kablarna till brunnen och utebelysningen också?Hannuse skrev:
Jag förstår faktiskt fortfarande inte varför elnätsbolaget ska engagera sig i odokumenterade, interna kablar hos enskilda personer?
Om elnätsbolaget äger serviskabeln ända in till husfasaden är det en annan sak, men som i detta fall så är ägaren av tomten den som även äger kabeln som har blivit föremål för skadan.
Elnätsbolaget ska inte behöva reda ut, sätta ut, och i slutändan ta ansvar för kablar som är förlagda i privat regi.
Jo eftersom de i sin dokumentation och ledningskarta ska se att det är en gemensam anslutningspunkt samt gemensamt mätarskåp och sker en kabelanvisning så ska elnätägaren tydligt varna för det här viktiga faktumet för att få en fastighetsägare att TÄNKA TILL! Det här var ju den billigaste enklaste lösningen en gång i tiden när man elektrifierade sommarstugeområden. Sen blev då oftast själva serviserna odokumenterade.Hannuse skrev:
Jag förstår faktiskt fortfarande inte varför elnätsbolaget ska engagera sig i odokumenterade, interna kablar hos enskilda personer?
Nu slumpar det sig att jag ska träffa grävarna idag för fiber till våran stuga och kolla hur det är.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Att det var ett gemensamt skåp kände nog båda till. Känns lite märkligt att alltid behöva begära ledningskoll för att få till svar "vi har inget ansvar för era privata ledningar och vet inte var de går, men tänk på att ni delar skåp".P paralun skrev:
Nej jag tror det är mycket sannolikt att grannen missade det faktumet i sin iver för att få till sitt vedskjul.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är möjligt, men det kan vi inte veta.P paralun skrev:
Men tanken är alltså att så fort man ska gräva, eller slå ner något i marken så ska man begära ledningskoll, som ska säga "Vi har inga ledningar där, men det kan ju finnas andra ledningar som vi inte har koll på för de inte är våra"? Lever du så själv?
NEJ!P paralun skrev:Jo eftersom de i sin dokumentation och ledningskarta ska se att det är en gemensam anslutningspunkt samt gemensamt mätarskåp och sker en kabelanvisning så ska elnätägaren tydligt varna för det här viktiga faktumet för att få en fastighetsägare att TÄNKA TILL! Det här var ju den billigaste enklaste lösningen en gång i tiden när man elektrifierade sommarstugeområden. Sen blev då oftast själva serviserna odokumenterade.
Nu slumpar det sig att jag ska träffa grävarna idag för fiber till våran stuga och kolla hur det är.
Elnätsägaren är inte skyldig att "tydligt varna" folk som inte begriper att dom äger en elanläggning.
Det är absolut inte fel att höra av sig till ledningskollen, men då hade "grannen" fått ett svar som jag tidigare beskriver, han hade inte fått någon "varning".
Om man inte har bilden i sitt huvud att det troligen finns en kabel (eller flera) förlagda mellan ett mätarskåp och det anslutna huset......då är man bortom alla hjälp.
Nästa gång hackar han av en fiber, eller ett internt kabel-TV nät, vem vet?
Lokalnätsbolaget, och i förlägningen kollektivet, ska inte betala för att folk inte bryr sig om att dokumentera sina egna kabelförläggningar.
Jag vill bara inte att det målas upp någon fantasi om vad som är nätbolagets roll i detta, man får nog mycket skit när man sitter på den rollen, en del kan vara befogat, men det här är inte det!
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Självklart här är en komplett redogörelse för vad som gäller även undantag för koncessionspliktiga elnät.H HenrikHuslöse skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...rksamhetstyperna/kabelforlaggning-vad-galler/