P PTZic skrev:
Ja, bevisbördan är att bevisa att grannen har sågat ner, och det tycks vara oomtvistat. Då åligger det grannen att bevisa att han hade rätt att göra något som annars inte är tillåtet
Om grannen säger "jag frågade och fick ok" så är bevisbördan åter på TS.

Med tanke på att det funnits dialog så är det att föredra för TS att få grannens medgivande att de gick längre än vad de tidigare pratat om dokumenterad innan man går vidare med ytterligare åtgärder.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Läs ordentligt. Käranden säger att hon inte kommer att ha något kvar när hon betalat advokaten. Samma sak råkade en kompis ut för när grannen sågade ner hennes thujahäck till knäna. I sista instans var skadeståndet så löjligt att det inte ens var något att tjafsa om och hon fick själv betala sina rättegångskostnader. Så att dra dylika ärenden inför domstol verkar vara ganska meningslöst.
Det är värt att hålla juristers kostnader och iblandning till ett halvt basbelopp om möjligt, då räknas det som förenklat skiljedomsförfarande och genererar mindre kostnader för de inblandade.

D Daniel 109 skrev:
Utrymme för att klippa båda sidor av dina växter. Du får plantera var du vill på din mark. Sedan är det kanske inte alltid lämpligt.
Finns en grundregel i Jordabalken som säger "ägaren av en fastighet ska visa skälig hänsyn till sin omgivning". Man kan börja där.

Sen är det så att man som granne får såga bort grenar och kvistar som sticker in på ens tomt. Men det är inte meningen att t ex växande häck planteras på ett sådant sätt att grannen tvingas ägna sig åt skötsel av halva häcken. Eftersom "skälig hänsyn till sin omgivning" kan ge utrymme för tolkningar, har också därför många kommuner tagit med såna här frågor i sina lokala föreskrifter. Och lokala föreskrifter är, vilket många inte tycks förstå, liktydigt med lokala lagar

• Gilla
stoffes och 1 till
  • Laddar…
För att få stöd i vilken ersättning din granne kan tänkas betala till er skulle man kunna utgå ifrån den värdeminskande effekten av att växtligheten nu är borta. Vid inlösen av allmän platsmark som innan inlösen utgör tomtmark går ofta tomtanläggningar åt. Tekniska anläggning som staket och lampor minskar i värde över tiden. Växtlighet och särskilt fruktbärande träd ökar normalt i värde upp till en viss ålder.

Som av en händelse har lantmäteriet en bra handbok för att uppskatta dessa värden. Googla ”tomtanläggningsmetoden”. Sen kan du fråga din granne om de vill kompensera er med eller utan rättegångskostnader.

/S

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
När man vet hur stora syrénhäckar blir på några år så är ju ett intressant scenario att TS meddelar grannen om att han kommer att klippa de grenar som hänger över staketet på samma sätt som grannen klippt TS häck...
Bara att nämna detta scenario redan idag för grannen borde få honom att bli vansinnigt nervös för framtiden för sin syrénhäck och kanske lite mer medgörlig till kompensation.

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Hände mig nästan samma sak, dock med en jättestor asp (mycket högra än huset) som stod kanske 2m från huset. Grannen har gått över på min tomt från sin baksida, och sågat ner det fina trädet. Han trodde det var okej fick vi till svars, då han hade snackat med en annan granne om detta. Jag kom hem en dag och märkte att det saknades något bakom huset. Jag orkade inte anmäla detta pga grannsämja, men sen dess har vi inte hälsat på varandra. Kan man anmäla detta i efterhand? .. kommer inte göra det, men är bara nyfiken.

• Wow
Pegasusus
  • Laddar…
Gyllenflint Gyllenflint skrev:
Vid ett samtal med grannen för en tid sedan fick jag frågan om det va ok att dom klippte de grenar av min häck samt plommonträd som börjar hitta sig över staketet/tomtgränsen vilket jag inte hade några invändningar mot då det rörde sig om enstaka tunnare trädgrenar och buskskott vilket inte kan skada växten i sig. Tänkte inget mer på detta eller . Nu är faktum att några dagar senare då vi lämnade huset och blev borta ett par timmar vilket inte hänt ofta sista tiden pga Sjukskriven och försiktighet mot Corona pga cancer operation med allt det innebär gällande immunförsvaret osv för ca 1 år sedan.. Har iaf grannen utan vidare och skrämmande lägligt gått över på min tomt och kapat tolv meter lummig grönskande häck och lämnat endast 12 stubbar efter de växande träd varav 4 va fruktträd. 3-9 cm och på god väg att framöver kunna ge frukt. Utöver detta även kapat en ca 10cm tjock gren på ett gammalt fruktbärande plommonträd 3 meter in på min tomt . Denna gren delar sig i två 6cm starka friska fruktbärande grenar vilken endast den ena vuxit max 40cm över staketet in på deras sida? Har konfronterat dem såklart och shockad velat ha ett svar på vad sjutton som hänt !! Eftersom det nu 30cm från staketet på deras sida planterats 12 meter blivande syrenbuskar istället vilket dom hann göra på samma gång, förstår jag att dom tagit sig rätten att för egen vinning ta ner häcken som annars tar både sol vatten och utrymme för deras planerade syrenhäck! [bild]
Dom har ingen bättre förklaring än att 'det blev fint' och att det va i vägen så dom inte kunde plantera sina små syrenplantor? Alltså plantera på sin tomt 30cm från gränsen eller närmaste gren eller staket som tillhör oss?

Undrar hur jag bör agera och om det finns någonting som ger honom rätten att göra såhär. Måste anmäla som jag ser det då jag vill ha det återställt till vad det innan till den grad det är möjligt vilket är massa arbete och pengar såklart. Bör man be en trädgårdsmästare om offert på detta för att ha en aning om vad jag ska begära ersättning för ? Tacksam för tips råd
Vore roligt att se en blid på hur det var innan röjningen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P PTZic skrev:
Finns en grundregel i Jordabalken som säger "ägaren av en fastighet ska visa skälig hänsyn till sin omgivning". Man kan börja där.

Sen är det så att man som granne får såga bort grenar och kvistar som sticker in på ens tomt. Men det är inte meningen att t ex växande häck planteras på ett sådant sätt att grannen tvingas ägna sig åt skötsel av halva häcken. Eftersom "skälig hänsyn till sin omgivning" kan ge utrymme för tolkningar, har också därför många kommuner tagit med såna här frågor i sina lokala föreskrifter. Och lokala föreskrifter är, vilket många inte tycks förstå, liktydigt med lokala lagar
Och du vet vilka lokala föreskrifter som gäller hosTS?

G MrGlad8 skrev:
Kan bli dyrt för grannen!

[länk]

Borde väl vara samma oavsett vad man sågar ner?
Jo men den aspekten är redan konstaterad. Det intressanta i det här fallet ligger inte där. Att komma fram till ett monetärt värde på x antal år gamla fruktträd är förhållandevis enkelt i sammanhanget.

Fokus här ligger på formuleringen: "Om en person uppsåtligen eller av vårdslöshet förstör din egendom"

Uppsåtet
eller vårdslösheten behöver man kunna bevisa. Erkännande eller annan dokumentation behövs därmed. Om grannen menar att det var ett missförstånd eller att han uppfattade att det var det han fick ok på finns inget uppsåt eller vårdslöshet då spelar värdet ingen roll.

Gyllenflint Gyllenflint skrev:
Vid ett samtal med grannen för en tid sedan fick jag frågan om det va ok att dom klippte de grenar av min häck samt plommonträd som börjar hitta sig över staketet/tomtgränsen vilket jag inte hade några invändningar mot då det rörde sig om enstaka tunnare trädgrenar och buskskott vilket inte kan skada växten i sig. Tänkte inget mer på detta eller . Nu är faktum att några dagar senare då vi lämnade huset och blev borta ett par timmar vilket inte hänt ofta sista tiden pga Sjukskriven och försiktighet mot Corona pga cancer operation med allt det innebär gällande immunförsvaret osv för ca 1 år sedan.. Har iaf grannen utan vidare och skrämmande lägligt gått över på min tomt och kapat tolv meter lummig grönskande häck och lämnat endast 12 stubbar efter de växande träd varav 4 va fruktträd. 3-9 cm och på god väg att framöver kunna ge frukt. Utöver detta även kapat en ca 10cm tjock gren på ett gammalt fruktbärande plommonträd 3 meter in på min tomt . Denna gren delar sig i två 6cm starka friska fruktbärande grenar vilken endast den ena vuxit max 40cm över staketet in på deras sida? Har konfronterat dem såklart och shockad velat ha ett svar på vad sjutton som hänt !! Eftersom det nu 30cm från staketet på deras sida planterats 12 meter blivande syrenbuskar istället vilket dom hann göra på samma gång, förstår jag att dom tagit sig rätten att för egen vinning ta ner häcken som annars tar både sol vatten och utrymme för deras planerade syrenhäck! [bild]
Dom har ingen bättre förklaring än att 'det blev fint' och att det va i vägen så dom inte kunde plantera sina små syrenplantor? Alltså plantera på sin tomt 30cm från gränsen eller närmaste gren eller staket som tillhör oss?

Undrar hur jag bör agera och om det finns någonting som ger honom rätten att göra såhär. Måste anmäla som jag ser det då jag vill ha det återställt till vad det innan till den grad det är möjligt vilket är massa arbete och pengar såklart. Bör man be en trädgårdsmästare om offert på detta för att ha en aning om vad jag ska begära ersättning för ? Tacksam för tips råd
Sådan beskärning TAR död på ett plommonträd.

Plommon är en av de sorter som man måste vara försiktig med.

• Ledsen
dicliff
  • Laddar…
Som så många andra sagt. Spela in när du pratar med honom, och få honom att erkänna att detta inte var vad ni kom överens om.
Sen anmäla. Självklart ska han inte heller få ha sina buskar så de kommer in till dig.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
timmelstad timmelstad skrev:
Om grannen säger "jag frågade och fick ok" så är bevisbördan åter på TS.
Så du menar att om grannen vandaliserar din bil och du polisanmäler detta så kan han bara säga "jag frågade och fick ok" och sedan går han fri så länge inte du kan bevisa att du inte gett ok?

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
F Frippegubben skrev:
När man vet hur stora syrénhäckar blir på några år så är ju ett intressant scenario att TS meddelar grannen om att han kommer att klippa de grenar som hänger över staketet på samma sätt som grannen klippt TS häck...
Bara att nämna detta scenario redan idag för grannen borde få honom att bli vansinnigt nervös för framtiden för sin syrénhäck och kanske lite mer medgörlig till kompensation.
Vildsyren, som det verkar vara, väl är på väg att bli klassad som invasiv. Eller kanske redan är?

Rotskotten är en total mardröm och man blir aldrig av med dem om man inte gör något radikalt.
För att hålla sk-ten på grannens sida så måste TS jobba hårt för att döda allt som tar sig in på hans tomt.
Typ börja med att ta dit någon som gräver ner en spärr för rotskotten, gissningsvis någon meter.
De växer enormt på både bredd och höjd. 60 cm på höjden och 40 på bredden/år när de rotat sig.
Minst.
En riktig skräpväxt som är fin max 2 v/år, vid blomning. Sen bara till besvär för man måste passa den hela tiden.
Liksom denne granne.

Har inte läst hela tråden, men TS torde ha god chans att få ersättning för vandalismen och kanske även att grannen måste välja annat än invasiva växter. Och hålla dem på sin sida.
Stå på dig TS

Så här blir det av syrener förutom av ädelsyren, som man kan ha som solitär:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fa-bort-syren-roetter.298967/
Jag använde yxa och fogsvans där det gick när jag skulle ”beskära” ett syrenbuskage 2m för vi ville ha normal storlek på ett trädäck.
Nu efter 8 år är de fortfarande envisa och ska ta sig upp med massor av rotskott.

Redigerat:
Be grannen kontakta sitt försäkringsbolag och åberopa drulleförsäkringen. Jag har en granne som en hal morgon lyckades meja ner fyra uppvuxna thujor (140cm) när han backade ut från skafttomten och gled av körbanan så att framhjulet fastnade i häcken. Efter tre dagar bad jag honom kontakta sitt försäkringsbolag - eller snarare tjänstebilens försäkringsbolag - för ersättning. Vi krävde nyplantering av 4 (bara nästan) lika höga plantor av trädgårdsfirma. Det drulliga i TS sammanhang är sammanblandningen mellan "överhängande" och "hela", vilket är värt en självrisk. Betydligt billigare för grannen än alternativet.

• Gilla
Harrison och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.