Byggahus.se

Få bort Syrén rötter

1. F
    Medlem · Östergötland · 135 inlägg

Fredda112

Medlem
    tja. Min svärfar rev bort buskarna, så nu är alla rötter kvar, de ser ut såhär.

Så nu e min fråga, hur får jag bort de? De sitter ju som berget, går knappt att sätta ner spaden 10-20 cm ifrån pga alla rötter.

För jag antar att de bästa är att gräva upp de? Finns de något lätt sätt eller annan metod eller är det bara att slita hela semester? :(

2. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 828 inlägg

harry73

bra på allt
    Hyra en grävare kan vara smart om du värdesätter din fritid
    Eller så låter du det vara, och tar bort dom senare. Oftast blir rötterna lättare att ta bort efter några år

3. F

Fredda112

Medlem
    Måste man verkligen ha en grävare? Kan bli lite besvärligt att få in den till trädgården då det är garage i vägen :(

Och stenhuvud som man är vill jag få bort de så fort som möjligt... är trots allt första dagen på semestern och vill inte lägga ner all tid på ett par rötter..

4. harry73

harry73

bra på allt
    Med en spätt hackar man sönder små rötter utan problem, men det tar ju tid

5. F

Fredda112

Medlem
    Men att gå loss på de med en yxa då?
    Och menar du att man ska hacka sönder de stora som sticker upp? Typ stocken? Eller rötterna under jorden?

6. engs
    Medlem · Östergötland · 1 269 inlägg

engs

Medlem
    Tigersåg med blad för färskt trä kan vara bra hjälpmedel ivf då jag tagit ner stubbar från träd.
    Köra ner den i jorden och kapa rötterna, hur det funkar med just syren eller annat buskage har jag inte koll på än.

7. harry73

harry73

bra på allt
    Rötterna rund stammarna tills klumpen lossnar och man kan dra upp större bitar.

• Laddar…
  8. harry73

harry73

bra på allt
    Spett fungerar bättre än yxa. Kan även användas som hävstång. Men ta alla verktyg och använd det som känns bäst för tillfället

9. G
    Medlem · 68 inlägg

grubbleur

Medlem
    Måste slå ett slag för släggan. För mig har den varit oväntat effektiv på stubbar och rotknölar.

10. G
    Medlem · Stockholm · 162 inlägg

Gavel

Medlem
    Jag hyrde en mingrävare som verkligen fick bekänna färg. Tror att rotsystemet vägde mer än busken.
    Men jag vet inte hur ivriga de är att komma tillbaks om man inte gör så.

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Dom kommer tillbaka var så säker , men att göra som andra säger tigersåg såga få upp så mycket som möjligt , planera så gräs , när det kommer något kör över med klipparen , som info , det är lika mycket virke under marken som ovan annars faller trädet

12. harry73

harry73

bra på allt
    ???

13. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 363 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Dom där kommer växa som aldrig förr, det går inte låta dom vara.
    Allt måste bort annars kommer det upp nytt bara.

14. harry73

harry73

bra på allt
    Så svårt är det inte att ta bort nya skott en eller två gånger per år

15. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    När dom kommer upp smörj dom med round upp eller liknande , det är så att så länge det finns rötter kvar , inte större än ett hundhår kommer det upp nytt , kan ta ett tag att bli av med dom
    även det som ligger på ev grannes tomt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.