Två saker:
-Många här kallar detta för egenmäktigt förfarande, vilket jag inte förstår. Skadegörelse är vad det är.
-OM det skulle landa i nån lösning med återplantering anser jag att det inte på något sätt ska skötas av grannen. Du har ingen aning om vad de kan om trädgårdsskötsel. Offert från seriös firma och uppvuxna träd av samma ålder som de du hade, från seriös leverantör (ser att 4-5-åriga äppelträd kostar ca tretusen på Blomsterlandet. Ju äldre desto dyrare.).

• Gilla
Linus Salava-Lindvall och 5 till
  • Laddar…
Ett helt vanligt träd i handeln är väl några år? Ett 5årigt träd är inte stort.

Uppenbart nonchalanta grannar kommer man ju aldrig komma nånstans med. Utgå från ditt läge, ta fram bevis i alla dess slag och sen visa upp en draft kort och koncist för att låta bollen ligga hos grannen någon dag.

Jag tänker annars kemisk krigsföring. Finns ju en anledning till att folk uppskattar roundup (glyfosat), just för att det funkar och är relativt dolt. De kommer aldrig fatta varför buskjäveln aldrig växer

• Gilla
  • Haha
Nageek och 5 till
  • Laddar…
T
Du ska åtminstone polisanmäla tycker jag.
Var inte så svensk så du bara låter det vara för någon kan ta illa upp.

Oavsett resultat så hade jag sen planterat en thuja häck så man slipper se grannen.
Sen bett grannen att han får hålla syrenen på sin sida annars kör man roundup på alla skott som kommer över.

• Gilla
Uppsaladröm och 4 till
  • Laddar…
T Tolin80 skrev:
Uppenbart nonchalanta grannar kommer man ju aldrig komma nånstans med. Utgå från ditt läge, ta fram bevis i alla dess slag och sen visa upp en draft kort och koncist för att låta bollen ligga hos grannen någon dag.

Jag tänker annars kemisk krigsföring. Finns ju en anledning till att folk uppskattar roundup (glyfosat), just för att det funkar och är relativt dolt. De kommer aldrig fatta varför buskjäveln aldrig växer
Vore uppskattat om vi kunde försöka hålla oss ifrån att uppmuntra till motsvarande dåliga handlingar. De löser inte på något sätt TS problem med den kapade växtligheten.

Första stycket i ditt inlägg hade varit fullt tillräckligt.

• Gilla
Bettan74 och 8 till
  • Laddar…
Snacka med en advokat. Chansen är stor att det här blir så dyrt för grannen att han får sälja huset.

• Gilla
tingsborg och 3 till
  • Laddar…
Som jag ser det bör grannen betala skadersersättning på minst 100.000 kronor

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Just för att de frågade först blir det här svårt.
Polisanmälan blir nerlagd, "uppsåt saknas" pga missförstånd?!
Min erfarenhet säger, säg alltid nej och om något skall göras så gör det själv.

• Gilla
stoffes och 2 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
L larka742 skrev:
Varför skulle de INTE få ersättning motsvarande vuxna träd?

Högsta domstolen i NJA 2015 s. 199
"HD ansåg att utgångspunkten är att skadeståndet ska beräknas som återanskaffningskostnaden, men att den metoden förutsätter att träden är möjliga att ersätta."

Fruktträd av en viss höjd och ålder finns nog att köpa. Dyrt.
Men det är skitsamma för dig, domen ger en tydlig praxis.

Skulle det vara så att det inte går att ersätta träden menar HD att ev värdeminskning på fastigheten kan ligga till grund för ett skadestånd. Hyr mycket minskar värdet med fyra fruktträd mindre?
(men troligen går det att ersätta träden)

EDIT: "Tingsrätten fällde trädsågaren till dagsböter och villkorligt dom för grov skadegörelse, samt att betala skadestånd på 179 500 kronor."
"HD river upp hovrättens dom och dömer mannen i stället för skadegörelse av normalgraden. Straffet blir 80 dagsböter samt skadestånd på 33 600 kronor"

[länk]
L larka742 skrev:
Varför skulle de INTE få ersättning motsvarande vuxna träd?

Högsta domstolen i NJA 2015 s. 199
"HD ansåg att utgångspunkten är att skadeståndet ska beräknas som återanskaffningskostnaden, men att den metoden förutsätter att träden är möjliga att ersätta."

Fruktträd av en viss höjd och ålder finns nog att köpa. Dyrt.
Men det är skitsamma för dig, domen ger en tydlig praxis.

Skulle det vara så att det inte går att ersätta träden menar HD att ev värdeminskning på fastigheten kan ligga till grund för ett skadestånd. Hyr mycket minskar värdet med fyra fruktträd mindre?
(men troligen går det att ersätta träden)

EDIT: "Tingsrätten fällde trädsågaren till dagsböter och villkorligt dom för grov skadegörelse, samt att betala skadestånd på 179 500 kronor."
"HD river upp hovrättens dom och dömer mannen i stället för skadegörelse av normalgraden. Straffet blir 80 dagsböter samt skadestånd på 33 600 kronor"

[länk]
Läs ordentligt. Käranden säger att hon inte kommer att ha något kvar när hon betalat advokaten. Samma sak råkade en kompis ut för när grannen sågade ner hennes thujahäck till knäna. I sista instans var skadeståndet så löjligt att det inte ens var något att tjafsa om och hon fick själv betala sina rättegångskostnader. Så att dra dylika ärenden inför domstol verkar vara ganska meningslöst.

Ett brev med ersättningskrav från en advokat tar nog bättre skruv än att muntligen begära "över staketet".
Om jag vill bygga något närmare än 4 meter från tomtgränsen måste jag ha grannens medgivande och naturligtvis ser jag till att ha det skriftligt för att ha bevis. Om din granne inte kan bevisa att du gett honom tillstånd att avverka som han gjort så är väl bevisbördan hans problem? Skriv till grannen och påtala vad du gav honom tillstånd till och att du inte tillåtit den avverkning han olovandes utfört. Om grannen inte invänder skriftligen så är det "senast skrivet" som gäller.

F.ö. så växer Pelaraspar ganska fort och kan bilda en hög och tät häck. ;-)
images

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Lite grann med facit i hand men om en granne hade stört sig på att grenar från ett av våra träd hänger in över deras trädgård hade jag nog sågat/klippt ner det själv.

Har på samma sätt släppt in grannar i vår trädgård för att ta hand om sina egna träd som hängt in på vår.

Nu har vi iofs helt ok grannar men det känns som ett säkrare sätt att bli nöjd med slutresultatet.

• Gilla
Nageek och 3 till
  • Laddar…
Gyllenflint Gyllenflint skrev:
Vid ett samtal med grannen för en tid sedan fick jag frågan om det va ok att dom klippte de grenar av min häck samt plommonträd som börjar hitta sig över staketet/tomtgränsen vilket jag inte hade några invändningar mot då det rörde sig om enstaka tunnare trädgrenar och buskskott vilket inte kan skada växten i sig. Tänkte inget mer på detta eller . Nu är faktum att några dagar senare då vi lämnade huset och blev borta ett par timmar vilket inte hänt ofta sista tiden pga Sjukskriven och försiktighet mot Corona pga cancer operation med allt det innebär gällande immunförsvaret osv för ca 1 år sedan.. Har iaf grannen utan vidare och skrämmande lägligt gått över på min tomt och kapat tolv meter lummig grönskande häck och lämnat endast 12 stubbar efter de växande träd varav 4 va fruktträd. 3-9 cm och på god väg att framöver kunna ge frukt. Utöver detta även kapat en ca 10cm tjock gren på ett gammalt fruktbärande plommonträd 3 meter in på min tomt . Denna gren delar sig i två 6cm starka friska fruktbärande grenar vilken endast den ena vuxit max 40cm över staketet in på deras sida? Har konfronterat dem såklart och shockad velat ha ett svar på vad sjutton som hänt !! Eftersom det nu 30cm från staketet på deras sida planterats 12 meter blivande syrenbuskar istället vilket dom hann göra på samma gång, förstår jag att dom tagit sig rätten att för egen vinning ta ner häcken som annars tar både sol vatten och utrymme för deras planerade syrenhäck! [bild]
Dom har ingen bättre förklaring än att 'det blev fint' och att det va i vägen så dom inte kunde plantera sina små syrenplantor? Alltså plantera på sin tomt 30cm från gränsen eller närmaste gren eller staket som tillhör oss?

Undrar hur jag bör agera och om det finns någonting som ger honom rätten att göra såhär. Måste anmäla som jag ser det då jag vill ha det återställt till vad det innan till den grad det är möjligt vilket är massa arbete och pengar såklart. Bör man be en trädgårdsmästare om offert på detta för att ha en aning om vad jag ska begära ersättning för ? Tacksam för tips råd
Jag måste tyvärr ge det tråkiga rådet att polisanmäla direkt. Man får inte ens kapa ner en häck som står på den gemensamma tomtgränsen utan att båda grannarna är överens om det.

Jag råkade ut för samma sak för nåt år sedan. Grannen kapade ner en 2 m hög häck dom stått där över 25 år. Eftersom det är radhus som bostadsrätt, och föreningen då formellt är målsägare som ägare av marken för de tomter vi disponerar, ville jag ta det den formella vägen genom Brf-styrelsen. Senfärdigt agerande av styrelsen där jag fick stöta på flera ggr, långdragna processer hos föreningens jurister, protester från grannen, ledde så småningom fram till grannen inte behövde ersätta häcken utan den skulle få växa upp igen, vilket beräknades till 8-10 år.

Min chans att kunna driva det vidare var att polisanmäla för skadegörelse. Men eftersom det har 2 års preskriptionstid var det för sent. Så spill ingen tid, polisanmäl direkt.

• Gilla
JeanetteHWaara och 2 till
  • Laddar…
wrang wrang skrev:
Syrenen komme dessutom sätta rotskott in på eran sida.
be han flytta sina syrener 50cm ytterligare samt sätta ner plåt för att förhindra rotskott

gillar styren men ej dess rotskott
Precis min tanke. Syrenhäcken kommer att skapa problem o står absolut för nära gränsen.

• Gilla
arcobaleno och 5 till
  • Laddar…
A
Vid ett samtal med grannen för en tid sedan fick jag frågan om det va ok att dom klippte de grenar av min häck samt plommonträd som börjar hitta sig över staketet/tomtgränsen vilket jag inte hade några invändningar mot då det rörde sig om enstaka tunnare trädgrenar och buskskott vilket inte kan skada växten i sig. Tänkte inget mer på detta eller . Nu är faktum att några dagar senare då vi lämnade huset och blev borta ett par timmar vilket inte hänt ofta sista tiden pga Sjukskriven och försiktighet mot Corona pga cancer operation med allt det innebär gällande immunförsvaret osv för ca 1 år sedan.. Har iaf grannen utan vidare och skrämmande lägligt gått över på min tomt och kapat tolv meter lummig grönskande häck och lämnat endast 12 stubbar efter de växande träd varav 4 va fruktträd. 3-9 cm och på god väg att framöver kunna ge frukt. Utöver detta även kapat en ca 10cm tjock gren på ett gammalt fruktbärande plommonträd 3 meter in på min tomt . Denna gren delar sig i två 6cm starka friska fruktbärande grenar vilken endast den ena vuxit max 40cm över staketet in på deras sida? Har konfronterat dem såklart och shockad velat ha ett svar på vad sjutton som hänt !! Eftersom det nu 30cm från staketet på deras sida planterats 12 meter blivande syrenbuskar istället vilket dom hann göra på samma gång, förstår jag att dom tagit sig rätten att för egen vinning ta ner häcken som annars tar både sol vatten och utrymme för deras planerade syrenhäck! [bild]
Dom har ingen bättre förklaring än att 'det blev fint' och att det va i vägen så dom inte kunde plantera sina små syrenplantor? Alltså plantera på sin tomt 30cm från gränsen eller närmaste gren eller staket som tillhör oss?

Undrar hur jag bör agera och om det finns någonting som ger honom rätten att göra såhär. Måste anmäla som jag ser det då jag vill ha det återställt till vad det innan till den grad det är möjligt vilket är massa arbete och pengar såklart. Bör man be en trädgårdsmästare om offert på detta för att ha en aning om vad jag ska begära ersättning för ? Tacksam för tips råd
En intressant fråga att ställa till grannen är varför de valde göra detta när ni åkte hemifrån. Vilket uppsåt fanns?

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…

Det ser ut som att de har gjort intrång på din tomt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.