257 003 läst ·
277 svar
257k läst
277 svar
Granne har sågat ner fruktträd och häck på min tomt för att gynna plantering egen syren på sin tomt
Nu är det grannen i det här fallet som ska styrka att hen hade rätten att såga ner på sin grannes tomt. Trådstartaren behöver inte styrka att de INTE hade rätt till det. Är väl ett råd till alla när det gäller att inhämta samtycke från grannar: ta det skriftligt. Det kan vara svårt att påvisa att man fått ett muntligt tillstånd.T Tord_Lj skrev:
Det kan du tycka. Men så funkar som tur är inte rättssystemet. Det är inte den som blir anklagad som har bevisbördan. Det är den som anklagar.
Ja, bevisbördan är att bevisa att grannen har sågat ner, och det tycks vara oomtvistat. Då åligger det grannen att bevisa att han hade rätt att göra något som annars inte är tillåtetD Daniel 109 skrev:
Det beror på varAnna_H skrev:
Jag föreslår att du läser Tänkologs inlägg en gång till, och försöker förstå vad du läser den här gången.Anna_H skrev:
Tänkolog påstår inte nånstans att det behövs tillstånd för att sätta en häck närmare än 4 m från grannen. Han säger att det för de flesta är självklart att inhämta skriftligt tillstånd när de vill bygga närmare än 4 m från tomtgränsen, och det därför borde vara lika självklart att inhämta skriftligt tillstånd för att som i det här fallet klippa ner något hos grannen.
För övrigt, för att sätta en häck utan grannens tillstånd, krävs det att den sätts så långt in på din egen tomt så att du kan sköta den på bägge sidor från din egen tomt, utan att behöva gå in på grannens tomt
Nej det behövs inte.
Det är vid sådana här tillfällen jag nästan ångrar att jag är med på BH. När sånt är dyker upp blir jag så jävla förbannad, frustrerad och hämndlysten. Någon "missförstår" vad denne har fått medgivande om och förstör saker och ting för sin granne - som bara velat vara en god granne - och man kan i princip inte gör ett jävla skit. Ursäkta språket men ibland är det fan befogat...
Med tanke på hur vårt rättssystem tyvärr fungerar tror jag att det bästa TS kan göra är att som flera redan tipsat om - prata med grannen igen och försök få denne att medge att du inte givit lov att ta ner hela häcken/fruktträden utan bara överhängande grenar, och se till att spela in det. Här måste du vara lite smart, det lär inte funka att gå över och agera som att grannen är en brottsling, din bästa chans är troligen att gå in med en oskyldig frågeställning. Något i stil med "Jaha, det här blev ju fel, vad tycker du vi ska göra för att fixa det här?" och sen spinna vidare och styra in samtalet på vad grannen gjort kontra vad du gick med på.
Har du sen en inspelning där grannen erkänner att denne gjort med än du gett medgivande till så KANSKE du kan få rätt. Att du har rätt verkar det inte råda någon tvekan om.
Annars är det inte mycket du har att hoppas på, förutom grannens goda vilja. Saknas den hade jag som sista utväg inte tvekat på att plantera något snabb- bred- och högväxande istället för häcken. Åtminstone om grannen kommer drabbas mer av dess skugga än jag själv.
Nu kanske någon tänker att det bara är barnslig hämnd att sätta en stor häck och förstöra för grannen också. "Vänd andra kinden till", hämnd löser väl inga problem och så vidare. Well, jag lever ju hellre med den tillfredsställande känslan av en lyckad hämndaktion än den förödmjukande bitterheten som kommer av att ha blivit överkörd OCH tvingas bo granne med den som gjorde det. - Grannsämjan?, frågar någon... - Vilken grannsämja? Den försvann med min häck, säger jag. Man ska inte underskatta den helande skadeglädjen.
Med tanke på hur vårt rättssystem tyvärr fungerar tror jag att det bästa TS kan göra är att som flera redan tipsat om - prata med grannen igen och försök få denne att medge att du inte givit lov att ta ner hela häcken/fruktträden utan bara överhängande grenar, och se till att spela in det. Här måste du vara lite smart, det lär inte funka att gå över och agera som att grannen är en brottsling, din bästa chans är troligen att gå in med en oskyldig frågeställning. Något i stil med "Jaha, det här blev ju fel, vad tycker du vi ska göra för att fixa det här?" och sen spinna vidare och styra in samtalet på vad grannen gjort kontra vad du gick med på.
Har du sen en inspelning där grannen erkänner att denne gjort med än du gett medgivande till så KANSKE du kan få rätt. Att du har rätt verkar det inte råda någon tvekan om.
Annars är det inte mycket du har att hoppas på, förutom grannens goda vilja. Saknas den hade jag som sista utväg inte tvekat på att plantera något snabb- bred- och högväxande istället för häcken. Åtminstone om grannen kommer drabbas mer av dess skugga än jag själv.
Nu kanske någon tänker att det bara är barnslig hämnd att sätta en stor häck och förstöra för grannen också. "Vänd andra kinden till", hämnd löser väl inga problem och så vidare. Well, jag lever ju hellre med den tillfredsställande känslan av en lyckad hämndaktion än den förödmjukande bitterheten som kommer av att ha blivit överkörd OCH tvingas bo granne med den som gjorde det. - Grannsämjan?, frågar någon... - Vilken grannsämja? Den försvann med min häck, säger jag. Man ska inte underskatta den helande skadeglädjen.
Medlem
· västra götaland
· 93 inlägg
Om du inte kommer vidare med polis/ grannjävel så säger ja bara!! ROUND UP!! så kommer den syrenhäcken aldrig upp. å sen är det ju intressant å veta vem som krattar löv på hösten. mvh