F fsn skrev:
Visa domen för grannen, kräv ersättning och nyplantering, hota med en polisanmälan. Det blir antagligen otrevligt nog för grannen. Kan han plantera på sin tomt så kan han göra jobbet på TS tomt med. Är grannen normalt funtad så kommer denna att inse att det är bästa sättet att inte riskera några stora pengar.
Hota inte med polisanmälan utan gör det omedelbums sätter ni inte ner foten direkt så förlorar ni tempo! Gör ni det inte direkt så kommer automatiskt påståendet att ni inte var oense utan det är en efterkonstruktion och att ni var överens från början.
Dessutom kan man inte sätta en syrenhäck 30 cm från gränsen den kan breda ut sig ordentligt ibland blir dom 2 meter breda och lita på att den kommer att breda ut sig mest mot er. Syrener är rena ogräset och borde inte få användas som häck bara som enstaka buskar inne på tomten!

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
När jag tittar på bilden så får jag intrycket att grannen har tagit sig in på din tomt över staketet, dvs befunnit sig klart och tydligt inne på din tomt och där helt sonika sågat ner ett antal träd på din tomt. Hur han (jag utgår ifrån att det är en han) kan tolka att det är ok att göra det när du endast har gått med på att han får ta bort grenar som hänger över på hans tomt verkar fullständigt obegripligt. Att inte ens fråga ter sig för mig än mer häpnadsväckande. Vid konfrontation verkar han ju inte heller ta upp att det rör sig om ett missförstånd utan endast kläcker ur sig att "det blev fint".

Jag antar att det rent juridiskt kan bli svårt att rätt (att du faktiskt har rätt är som bekant en helt annan sak) men jag bara undrar hur han tänkte när han gjorde det......

• Gilla
Viklundsträdgård och 3 till
  • Laddar…
Ingen av oss vet exakt vad som sagts och hur det kan tolkas.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
F
H HansOT skrev:
Hota inte med polisanmälan utan gör det omedelbums sätter ni inte ner foten direkt så förlorar ni tempo! Gör ni det inte direkt så kommer automatiskt påståendet att ni inte var oense utan det är en efterkonstruktion och att ni var överens från början.
Dessutom kan man inte sätta en syrenhäck 30 cm från gränsen den kan breda ut sig ordentligt ibland blir dom 2 meter breda och lita på att den kommer att breda ut sig mest mot er. Syrener är rena ogräset och borde inte få användas som häck bara som enstaka buskar inne på tomten!
Det tar 10 minuter att tala om för grannen vad som gäller och vad som händer om han inte har för avsikt att återställa efter sig, och det samtalet kan man med fördel spela in. Det är helt ok att spela in ett samtal där man hela tiden är närvarande med dolt, det är inget man behöver tala om innan.

Faller det inte väl ut så kan man polisanmäla, det 10 minuterna är inte nåt som kommer att äventyra utgången av polisanmälan, däremot kan samtalet innan vara av största vikt. Man kan ju även förbereda sig på att det är så extremt lågprioriterat av polisen att det garanterat är en civil stämning som gäller om man vill komma vidare. Då får man sätta sin prislapp på hur mycket det är värt att eventuellt ha fel i en sån här fråga.

brukar inte längre gå in på detta forum då råden är värdelösa. grannsämja förutsätter att båda parter respekterar varandra och håller sig på rätt sida staketet. då brukar det funka. Gör man som här finns ingen grannsämja utan ena parten upplever sig som överlägsen och trycker ner den andra. precis så har nog trädkaparen tolkat läget och med rätta. TS vill ha råd? om vad? polisanmäl. ryck upp de jävla syrenerna en mörk natt o skyll på vildsvin? roundup är effektivt även på syren,används även den en mörk natt. Folk är alldeles för flata och det gynnar bara mobbare/trädkapare. solklart fall i min värld. Skicka räkning på träden,polisanmäl och ge grannen ett helvete tills denne lär sig vad ett staket betyder. I mitt kvarter var det en nykomling som första veckan gjorde sig ovän med hela grannskapet. efter ett år har vi nu lärt honom att vill man ha ett harmoniskt grannskap så anpassar man sig. Nu fikas det ihop och han frågar när han vill göra något i närheten av ett staket.

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
Jag håller med om första meningen. Den stämmer väldigt bra in på ditt inlägg. Inget blir bättre att att man börjar vandalisera grannens tomt.

• Gilla
Frank1stein
  • Laddar…
P PTZic skrev:
Men det är inte meningen att t ex växande häck planteras på ett sådant sätt att grannen tvingas ägna sig åt skötsel av halva häcken.
Har faktiskt inte sett någonstans att någon lag eller förordning stödjer den inställningen. Kan du referera till något du känner till?

Violina Violina skrev:
Plantera en thujahäck istället för den häck de klippt ner
Så gjorde min far sedan vår granne gjort samma sak när vi var bortresta en helg . Tujan växte snabbt och tätt och stängde insynen för grannen...

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vad arg jag blir när jag ser vilka typer det finns. Att göra som din granne är fel på alla sätt och vis. Med det sagt anser jag nog att du för allt i världen inte ska skapa något grannkrig. Osämja med grannen är ju inget man vill ha.

Det finns ju några alternativ till vad du kan göra. Du kan låta din g:a häck växa upp igen och bli hög och tät (vet inte vilken sorts häck du hade) eller plantera en ny häck som växer snabbt och som defenitivt blir hög och tät - t.ex. avenbokshäck. Den går att hålla mycket smal men ändå väldigt tät, inget problem att endast låta den vara 30 cm tjock. Eller så gräs där din g:a häck växte och klippa deras syren vid tomgränsen, du får ju lite större tomt att tillgå på det sättet. Thuja rekomenderar jag inte, jag har en som är c:a 25 år och visst blir den hög och tät men den blir även rätt bred med tiden och är inte lika lätt att få fin som avenbokshäcken.

Fruktträden bör han dock ersätta ekonomiskt.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fråga grannen snällt och fint varför och spela in samtalet med telefonen! Om ni får bra svar kan detta bifogas polisanmälan, inte OK att hålla på som dom gör. Kolla om ni har före-bilder också och bifoga dom. Kanske kan ni få grannen att återplantera något dom förstört så prata inte om en anmälan innan svar kommer.
polisanmäl

• Gilla
Gunnar205
  • Laddar…
Finns kanske någon inom media som är intresserad av fallet.

Syren är ingen häckväxt utan passar bäst som fristående.
30cm från gränsen för en sådan växt är ett skämt. Kommer bara bli stammar mot din sida.
Thuja som föreslagits borde klara av syrenens utbredning och bli högre efter några år.
Idegran kan man klippa smal utan att få nakna stammar. Tät blir den i alla fall.
Plank är också ett alternativ för den grannen är ändå inget som man vill ha att göra med.

Tyvärr, som det står ovan, kommer du troligen inte få så mycket hjälp av rättssystemet.
Risk att det tar mycket kraft utan att ge något och då har grannen lyckats och du får betala med ditt liv.

• Gilla
stjärnflickan
  • Laddar…
Nu verkar mest andra diskutera i tråden.

TS: Hur har det gått. har du pratat med grannen`?

I vilket fall som helst lider jag med dig. Tragiskt att det ska utnyttjas att du varit sjuk och varit hemma men när du väl är borta så massakrerar man dina buskar.

Får du inget svar från grannen är det enklast dra in media "Gyllenflinthar varit svårt sjuk och skulle nu se fram emot sommaren med en fin trädgpård. Nu har dumma grannen varit framme :cry: och gyllenflint, som inte kan resa, får lida"

Polisen agerar sällan och om de agerar så är det långsamt.

De Stilj De Stilj skrev:
Frugan köpte ett 5 år gammalt äppelträd förra sommaren för 5000kr så jag skulle utan tvekan kräva ersättning.

Kolla med din Hemförsäkring. Du har troligtvis rätt till Juridisk rådgivning.

Gör en Polisanmälan. Kräv sedan skadestånd för vad det kostar att återställa den skadegörelse de orsakat på din tomt. Du har rätt att lägga på kostnaden för 1 timmes jobb av din Jurist. Samt kräva 320kr (eller liknande) för eget arbete. Överlämna skadeståndskravet skriftligt. Betalar de inte så skickar du kravet vidare till Kronofogden. Bestrider de detta krav så hamnar det i Tingsrätten som Tvistemål. Då det uppenbarligen ser ut som du har rätten på din sida kommer du att vinna och få igenom dina krav på ersättning.

Jag har varit med om att göra en sådan resa då en förortskilles Pitbull bet min hund och vägrade betala veterinärskostnaderna. De slutade på 13500kr om jag minns rätt.

Nackdelen är att Du och Grannen inte kommer att ha någon vidare grannsämja efter detta.
den där sämjan är redan förstörd.

Gyllenflint Gyllenflint skrev:
Vid ett samtal med grannen för en tid sedan fick jag frågan om det va ok att dom klippte de grenar av min häck samt plommonträd som börjar hitta sig över staketet/tomtgränsen vilket jag inte hade några invändningar mot då det rörde sig om enstaka tunnare trädgrenar och buskskott vilket inte kan skada växten i sig. Tänkte inget mer på detta eller . Nu är faktum att några dagar senare då vi lämnade huset och blev borta ett par timmar vilket inte hänt ofta sista tiden pga Sjukskriven och försiktighet mot Corona pga cancer operation med allt det innebär gällande immunförsvaret osv för ca 1 år sedan.. Har iaf grannen utan vidare och skrämmande lägligt gått över på min tomt och kapat tolv meter lummig grönskande häck och lämnat endast 12 stubbar efter de växande träd varav 4 va fruktträd. 3-9 cm och på god väg att framöver kunna ge frukt. Utöver detta även kapat en ca 10cm tjock gren på ett gammalt fruktbärande plommonträd 3 meter in på min tomt . Denna gren delar sig i två 6cm starka friska fruktbärande grenar vilken endast den ena vuxit max 40cm över staketet in på deras sida? Har konfronterat dem såklart och shockad velat ha ett svar på vad sjutton som hänt !! Eftersom det nu 30cm från staketet på deras sida planterats 12 meter blivande syrenbuskar istället vilket dom hann göra på samma gång, förstår jag att dom tagit sig rätten att för egen vinning ta ner häcken som annars tar både sol vatten och utrymme för deras planerade syrenhäck! [bild]
Dom har ingen bättre förklaring än att 'det blev fint' och att det va i vägen så dom inte kunde plantera sina små syrenplantor? Alltså plantera på sin tomt 30cm från gränsen eller närmaste gren eller staket som tillhör oss?

Undrar hur jag bör agera och om det finns någonting som ger honom rätten att göra såhär. Måste anmäla som jag ser det då jag vill ha det återställt till vad det innan till den grad det är möjligt vilket är massa arbete och pengar såklart. Bör man be en trädgårdsmästare om offert på detta för att ha en aning om vad jag ska begära ersättning för ? Tacksam för tips råd

Man tror det inte det är sant att det finns sånna idioter. Tänkte dom att du dessutom skulle få gräva upp ”stubbarna” själv? Fruktträden är körda. Plommonträd kan vara känsliga när man sågar av grenar så måtte den klara sig. Har inga råd mer än att som någon skrev, spela in samtal och polisanmäl. Jag blev helt förstummad först när jag läste detta. Kämpar själv med mina små frukträd för att de ska växa. Ja första tanken är hämd och hälla ättika på hans syrener men det är nog inte det bästa, speciellt inte för naturen. Hålla sig sansad och försöka på laglig väg sätta dit dåren. Ett stort lycka till önskar jag dig.

Gyllenflint Gyllenflint skrev:
Vid ett samtal med grannen för en tid sedan fick jag frågan om det va ok att dom klippte de grenar av min häck samt plommonträd som börjar hitta sig över staketet/tomtgränsen vilket jag inte hade några invändningar mot då det rörde sig om enstaka tunnare trädgrenar och buskskott vilket inte kan skada växten i sig. Tänkte inget mer på detta eller . Nu är faktum att några dagar senare då vi lämnade huset och blev borta ett par timmar vilket inte hänt ofta sista tiden pga Sjukskriven och försiktighet mot Corona pga cancer operation med allt det innebär gällande immunförsvaret osv för ca 1 år sedan.. Har iaf grannen utan vidare och skrämmande lägligt gått över på min tomt och kapat tolv meter lummig grönskande häck och lämnat endast 12 stubbar efter de växande träd varav 4 va fruktträd. 3-9 cm och på god väg att framöver kunna ge frukt. Utöver detta även kapat en ca 10cm tjock gren på ett gammalt fruktbärande plommonträd 3 meter in på min tomt . Denna gren delar sig i två 6cm starka friska fruktbärande grenar vilken endast den ena vuxit max 40cm över staketet in på deras sida? Har konfronterat dem såklart och shockad velat ha ett svar på vad sjutton som hänt !! Eftersom det nu 30cm från staketet på deras sida planterats 12 meter blivande syrenbuskar istället vilket dom hann göra på samma gång, förstår jag att dom tagit sig rätten att för egen vinning ta ner häcken som annars tar både sol vatten och utrymme för deras planerade syrenhäck! [bild]
Dom har ingen bättre förklaring än att 'det blev fint' och att det va i vägen så dom inte kunde plantera sina små syrenplantor? Alltså plantera på sin tomt 30cm från gränsen eller närmaste gren eller staket som tillhör oss?

Undrar hur jag bör agera och om det finns någonting som ger honom rätten att göra såhär. Måste anmäla som jag ser det då jag vill ha det återställt till vad det innan till den grad det är möjligt vilket är massa arbete och pengar såklart. Bör man be en trädgårdsmästare om offert på detta för att ha en aning om vad jag ska begära ersättning för ? Tacksam för tips råd
Gör Polisanmälan omgående och gräv skadestånd ta offert på ny plantering av träd mm

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.