W Weimik skrev:
Var hittar du lagstöd för ett sådant veto? Så vitt jag förstår är det detaljplanen som styr, men sedan kan byggnadsnämnden godta mindre avvikelser efter att ha hört grannarna. Att det skulle finnas någon absolut rätt för grannar att i alla lägen förhindra byggnader mindre än 4,5 meter från tomtgräns kan jag inte se.
Ja, det är planen som styr. Och säger den 4,5 meter så är det det som gäller. Vill man bygga närmare då krävs det ett godkännande från den grannen som kommer vara närmare än det. Annars blir det inget bygglov. Och är kommunen granne då behöver du inte ens fråga. Blir blankt nej.

W Weimik skrev:
Var hittar du lagstöd för ett sådant veto? Så vitt jag förstår är det detaljplanen som styr, men sedan kan byggnadsnämnden godta mindre avvikelser efter att ha hört grannarna. Att det skulle finnas någon absolut rätt för grannar att i alla lägen förhindra byggnader mindre än 4,5 meter från tomtgräns kan jag inte se.
Ett tillägg. Säger planen tex 4 meter så är det det som gäller. Även för bygglovsbefriad. Då behöver man inte bry sig om 4,5 meter.

D DanielSt81 skrev:
Ja, det är planen som styr. Och säger den 4,5 meter så är det det som gäller. Vill man bygga närmare då krävs det ett godkännande från den grannen som kommer vara närmare än det. Annars blir det inget bygglov. Och är kommunen granne då behöver du inte ens fråga. Blir blankt nej.
Nej, du har fel!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, du har fel!
Nej

P Pligg85 skrev:
Behöver du verkligen bygglov på att riva och återbygga? Låter som ändrade parametrar.

Men å andra sidan köptes väl tomten av fri vilja och tomtgräns har inte flyttas.
Ja vissa andra parametrar ändrades också, så bygglov gick inte att undvika.

Men precis som redan nämnts så kan fundera på om kommunen inte borde ha skrivit bort 4,5-metersregeln redan i detaljplanen. I princip alla byggnader i området. (50 st fastigheter med både hus och garage) placerades på tomtgräns redan från start

Dock är detta en detaljplan som uppfördes låångt innan friggebodar mm ens var påtänkta.

D DanielSt81 skrev:
Nej
Ok du kan väl länka till lagrummet som säger att en granne har rätt att neka bygglov nära gränsen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ja vissa andra parametrar ändrades också, så bygglov gick inte att undvika.

Men precis som redan nämnts så kan fundera på om kommunen inte borde ha skrivit bort 4,5-metersregeln redan i detaljplanen. I princip alla byggnader i området. (50 st fastigheter med både hus och garage) placerades på tomtgräns redan från start

Dock är detta en detaljplan som uppfördes låångt innan friggebodar mm ens var påtänkta.
10 meter vore realistisk annars har man för små tomter.

Sverige är stort.

• Haha
Stuff
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
10 meter vore realistisk annars har man för små tomter.

Sverige är stort.
Inga tomter borde vara under 5000 m2.
Man ska kunna pinka ute det är en rättighet.

• Haha
Stuff
  • Laddar…
K kortis skrev:
Inga tomter borde vara under 5000 m2.
Man ska kunna pinka ute det är en rättighet.
Håller med. Inte för att jag skulle köpa en sån liten tomt men som vägledning som accepterat minimum för människor att leva på.

Vår är bara 70000 kvm men är nästan 4km långt om man lägger till skogen som sitter ihop.

Man bara undrar ju om det säljs en enda gräsklippare som tar under 5000kvm.
Man tittar själv om det finns 3-pack av dem.

Men trångt kan ju uttryckas som mysigt för många.

D DanielSt81 skrev:
Nej
Du har fel, Useless har rätt. Ett grannehörande behöver inte godkännas av grannen för att bygglov ska kunna ges och det finns inget speciellt undantag för just 4,5 meter från gräns. Oavsett vilka handlingar du har skickat med så ska kommunen själva höra berörda grannar.
Det du skriver gällde de gamla attefallsreglerna (och de nya TROR jag), där hade grannarna ett veto.

"94 §
Byggnadsnämnden ska underrätta enligt det som framgår av
95-97 §§, om en ansökan om lov eller förhandsbesked avser
1. en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, eller
2. en åtgärd som
a) ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan,
b) inte är reglerad i områdesbestämmelser, och
c) inte endast kompletterar ett en- eller tvåbostadshus med en sådan tillbyggnad eller komplementbyggnad som avses i 59 § 1."

"Byggnadsnämnden får inte ge intrycket till sökanden att alla som ska höras måste godkänna åtgärden för att prövning av lov eller förhandsbesked ska kunna göras. Grannehörande skiljer sig därmed från det grannemedgivande som krävs för vissa åtgärder som ska utföras nära gräns eller järnväg. (JO-protokoll 2000-07-12 Dnr 1866-2000)"

"Byggnadsnämnden ska ta in synpunkter
Det är byggnadsnämnden som ansvarar för att alla som ska höras blir hörda. Ibland har sökanden själv inhämtat yttranden från grannar och bifogat dessa till ansökan. Om det har skett ska byggnadsnämnden ändå underrätta de som ska höras. Detta eftersom det är olämpligt att sökanden själv gör det, bland annat av följande skäl:"

"Hur ska byggnadsnämnden ställa sig till grannar och andras yttranden?
Grannar och andras yttranden har en stark ställning i rättspraxis. Detta eftersom de ger byggnadsnämnden en lokal kännedom om förutsättningarna på platsen där en åtgärd planeras. Om en granne eller någon annan motsätter sig en viss åtgärd innebär det dock inte att byggnadsnämnden alltid ska avslå ansökan. Däremot bör byggnadsnämnden i sitt beslut bemöta den information och de synpunkter som har framkommit. I beslutsmotiveringen bör nämnden också förklara varför de har gjort en annan bedömning jämfört med de som har lämnat synpunkter i ärendet."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/hora_grannar/

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Håller med. Inte för att jag skulle köpa en sån liten tomt men som vägledning som accepterat minimum för människor att leva på.

Vår är bara 70000 kvm men är nästan 4km långt om man lägger till skogen som sitter ihop.

Man bara undrar ju om det säljs en enda gräsklippare som tar under 5000kvm.
Man tittar själv om det finns 3-pack av dem.

Men trångt kan ju uttryckas som mysigt för många.
Attans min är nu mer bara 20000 då jag gav bort andra biten på 50000kvm till son.

L Lillahel skrev:
Min granne ville bygga ett attefallshus i linjen med befintligt garage. Eftersom det skulle ligga närmare än 4,5 m ifrån tomtgräns så behövde de vårt godkännande.

Efter godkännande, eller egentligen innan, så påbörjades bygget. Nu är det 48 cm högre än den ritningen vi skrivit på.

Det stör inte oss jätte mycket men funderar på om det kan påverka värdet på vårt hus ifall vi inte ber dem att sänka det?

Kan man vänta och se eller måste man isåfall påpeka det direkt?
Vi skulle behöva krig i Sverige. Man blir ju mörkrädd för vad folk har tid att bry sig om 😬

S hjulia skrev:
Det du skriver gällde de gamla attefallsreglerna (och de nya TROR jag), där hade grannarna ett veto.
Det är i princip två skillnader i de nya reglerna för bygglovsfria komplementbyggnader gällande grannemedgivande:
- Det måste vara skriftligt.
- Kommunen kan ge medgivande för bygge nära allmän mark.

D DanielSt81 skrev:
Det kanske gäller din kommun men det är inget allmängiltigt. Det finns inget sådant veto. Och inte alla kommuner är nödvändigtvis lika griniga som din.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grannens svartbyggande preskriberas efter tio år, d v s har det inte kommit till byggnadsnämndens kännedom inom tio år och man har startat ett ärende så tolereras byggnaden av samhället. Så det är tidsramen grannskapet har på sig att agera om svartbygget stör.
Jag undrar om du vet hur det är när grannens svartbygge anmälts till byggnadsnämnden. Preskriberas det inte efter tio år då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.