49 592 läst ·
93 svar
50k läst
93 svar
Granne har byggt högre än överenskommet
Det var precis det jag också tänkte. Vart går gränsen då? Är det 70 cm eller 1 meter. Är det ok att bygga 1 meter från tomtgräns när man sa 2,5 meter från gräns?Davidbagare skrev:
Det är ju det som blir svårt. Och om man en gång säger att det är ok så blir det ju en vana. Och en dag så byggs det kanske något man inte är ok med längre. Och då blir det bråk för att man alltid har accepterat alla avvikelser och helt plötsligt inte.
48 cm är kanske inte mycket. Men eftersom jag inte har sett någon bild och inte vet hur det ser ut så är det ju svårt att säga om dessa 48 cm har en större påverkan.
Jag tycker man ska hålla sig till det man har frågat om och som godkändes. Annars blir det vilda västern.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Att 48 cm skulle påverka värdet av ert hus beror nog helt på hur det ligger. Är det skillnaden mellan utsikt från er balkong eller en "vägg/taknock" - så troligen.L Lillahel skrev:Min granne ville bygga ett attefallshus i linjen med befintligt garage. Eftersom det skulle ligga närmare än 4,5 m ifrån tomtgräns så behövde de vårt godkännande.
Efter godkännande, eller egentligen innan, så påbörjades bygget. Nu är det 48 cm högre än den ritningen vi skrivit på.
Det stör inte oss jätte mycket men funderar på om det kan påverka värdet på vårt hus ifall vi inte ber dem att sänka det?
Kan man vänta och se eller måste man isåfall påpeka det direkt?
Är det från marken - troligen 0.
Det kan man heller aldrig veta, den dag ni säljer är det ju som det är.
Men är det ett attefallshus så finns det regler om maxhöjd, det skall dom ju hålla sig inom. Sen kan det vid sluttande tomt vaara lite klurigt att räkna på.
Vad sa dom när ni frågade om det under byggets gång ?
För om det är viktigt för er (skillnaden mellan utsikt och inte) så bör ni väl ha sett det när dom slog upp takstolarna inte minst ?
Nyfiken fråga…. Du skriver ”vänta och se”.L Lillahel skrev:Min granne ville bygga ett attefallshus i linjen med befintligt garage. Eftersom det skulle ligga närmare än 4,5 m ifrån tomtgräns så behövde de vårt godkännande.
Efter godkännande, eller egentligen innan, så påbörjades bygget. Nu är det 48 cm högre än den ritningen vi skrivit på.
Det stör inte oss jätte mycket men funderar på om det kan påverka värdet på vårt hus ifall vi inte ber dem att sänka det?
Kan man vänta och se eller måste man isåfall påpeka det direkt?
Vad exakt är det du skall se genom att vänta?
ja i bästa fall men då gäller det ju att alla mätt från den och inte till nåt annat..F fsn skrev:
Skulle nog ändå vilja påstå att just när det gäller attefall och ännnu värre på friggebod regler att folk visar en ritning från nåt byggavaruhus som sålt boden eller nåt hemritat
Så risken för att det blir fel mellan ritning och verklighet när man mäter höjder det är ju ändå trots allt jäkligt vanligt..
DEt blir ju till och med fel ibland vid utbyggnader med stora snickar firmor så stämmer inte höjd mot ritning så ju mer självbygge och färdiga byggsatser desto större risk att det möts hljder på olika sätt och med olika utgångspunkt på hur man ska göra och var som är "rätt"
Nu menar jag naturligtvis RH70 eller RH2000 eller i värsta fall en trött kommuns lokala nät. Det finns fasta dubb och referenser överallt i bebyggda områden och vilken lallare som helst som kan grundskolematte ÅK3 löser en transport till sin egen tomt med ett hyrt avvägningsinstrument och en måttstock från Hygglo på en förmiddag men max 10cm felmarginal även om det betyder 5-10 transportpunkter. Annars så finns det professionell hjälp att få för 3-4000kr.P polaris78 skrev:ja i bästa fall men då gäller det ju att alla mätt från den och inte till nåt annat..
Skulle nog ändå vilja påstå att just när det gäller attefall och ännnu värre på friggebod regler att folk visar en ritning från nåt byggavaruhus som sålt boden eller nåt hemritat
Så risken för att det blir fel mellan ritning och verklighet när man mäter höjder det är ju ändå trots allt jäkligt vanligt..
DEt blir ju till och med fel ibland vid utbyggnader med stora snickar firmor så stämmer inte höjd mot ritning så ju mer självbygge och färdiga byggsatser desto större risk att det möts hljder på olika sätt och med olika utgångspunkt på hur man ska göra och var som är "rätt"
Men, TS skriver: bygga ett attefallshus i linjen med befintligt garage. Eftersom det skulle ligga närmare än 4,5 m ifrånS styren skrev:
Högst tveksamt att jag fått fram ett korrekt svar. Den bakomliggande matematiken behärskar jag nog men jag har aldrig använt ett avvägningsinstrument och har ingen aning om vad ”Det finns fasta dubb och referenser överallt i bebyggda områden” betyder i praktiken. Termerna ”RH70 eller RH2000” säger mig heller inget.F fsn skrev:
Men visst, fick jag läsa på lite så kanske…