49 466 läst ·
93 svar
49k läst
93 svar
Granne har byggt högre än överenskommet
Man kan nog anta att grannen använder de 48 extra centimetrarna som takhöjd inne i atefallaren, inte för att kunna sätta ytterdörren extra högt.D datja skrev:
Nej, det kan han inte. Eller jo, det kan han men det ändrar inget på saken. I ritning måste även marknivån anges. Så det går inte heller att i efterhand ändra marknivån och tro att det blir rätt genom det.D datja skrev:
Ja, ställ det som en fråga till TS om du är nyfiken på hur de kom fram till det måttet?!PeterFalun skrev:
Men du tar fokus en bit från huvudfrågan.
Jag hade också varit lite ställd om jag godkänt ett bygge intill tomtgräns som inte uppfyllde det vi kom överrens om från början. Sen beror ju mycket på vad man har för relation till grannen och hur man tar upp detta..
Kan inte alla sluta bygga för nära grannen.
Grannen behöver inte bygga där alls, grannen har för liten tomt och bör flytta om inte byggnaden ryms utan dispens från grannar.
Frågan är hur mycket ersättning som de ger då TS tomt och fastighet garanterat tappar nån årslön i värde.
Grannen behöver inte bygga där alls, grannen har för liten tomt och bör flytta om inte byggnaden ryms utan dispens från grannar.
Frågan är hur mycket ersättning som de ger då TS tomt och fastighet garanterat tappar nån årslön i värde.
Helt klart är det där byggnadsförbudet inom 4,5 m från diverse gränser som upplagt för missförstånd. Och inte blir det bättre av att skriftligt grannemedgivande kan runda regeln. Känns som ett regelverk för en äldre tid och en annan typ av grannskap än dagens.
Men snälla du. Vänd på det. Det är väl ändå han som inte håller sig till det som är överrenskommet som borde vara rädd att bli utfryst? TS hjälpte ju sin granne i första hand och gick med på bygget.H Hybro skrev:
45 ynka centimeter... Nåt att bry sig om?
Mitt vedförråd ligger delvis på grannens tomt.
Han frågade nyss om jag ville ha mer ved...
Småaktigher funkar dåligt här i bygden.
Jag förstår dock att det kan vara olika.
Problemet är väl att del av stjärnhimlen skyms?
Har jag fattat fel?
Mitt vedförråd ligger delvis på grannens tomt.
Han frågade nyss om jag ville ha mer ved...
Småaktigher funkar dåligt här i bygden.
Jag förstår dock att det kan vara olika.
Problemet är väl att del av stjärnhimlen skyms?
Har jag fattat fel?
Förstår inte riktigt hur du tänker. TS hjälpte sin granne med ett medgivande att bygga det han ville nära tomtgräns.H Hybro skrev:
Sen bygger grannen inte det som TS godkände. Gör ni så på bygden? Frågar att få bygga en sak och sen bygger en annan sak? Varför då ens frågar?
Jag bråkar inte med mina grannar heller. Jag sa att han får bygga carport på gränsen om han vill det. Däremot skulle han istället bygga en mur som blir 4 meter hög och 20 meter lång skulle jag säga ifrån. Eller skulle Carporten bli 4,5 m högt istället för 3 m högt. Då skulle jag väl kanske ifrågasätta varför han gör så utan att fråga igen.
Om man inte ska bry sig om ”ynka 45 cm”; när går gränsen för att man ska få bry sig då?H Hybro skrev:
Jag bor också på bygden i Värmland. Och har väldigt god grannsämja. Och mycket av den beror nog på att vi respekterar varandra.