P Paxman skrev:
Har läst igenom tråden för att jag nyligen hanterat en ventilationskanal av asbest själv. Så här ser jag det:

1. TS granne kunde/borde hanterat detta på ett mycket bättre sätt av hänsyn till sin grannes eventuella oro.

2. TS oro är förståelig och måste respekteras. Dock är den enligt mig helt obefogad.

I mitt fall fick jag hjälp av en granne att lyfta upp kanalen genom taket och ned på backen. Jag hade skaffat heltäckande engångsoveraller och andningsskydd och vi hade engångshanskar som tejpades vid handlederna. Detta gjordes endast för våra respektive fruars oros skull. Grannen är brandman, så han lär ha exponerats enormt mycket för asbestfibrer i tjänsten, och jag är 50+ utan barn, så även om jag skulle få i mig några extra fibrer av att hantera kanalen så lär det inte vara vad som kommer döda mig.

När kanalen väl låg på gräsmattan rullade jag in den i rejält byggplast, stoppade in vår skyddsutrustning och tejpade ihop noggrant. Därefter kördes hela kanalen till återvinningscentralen som kommunen hänvisade till när det handlar om asbestvikt över 3 kg, vilket var några mil extra. Väl där fick jag fylla i ett formulär (som endast är till för statistik enligt personalen på plats), köra upp bil med släp på en våg, åka till anvisad container där kanalen lämnades och sedan vägdes ekipaget på väg ut igen. (Kanalen vägde tydligen 20 kg.) Kanalen kommer sedan läggas på deponi. Kostnad: noll kronor.

Inget av detta gjorde jag för att jag är orolig för asbest, utan för respekt för andras oro samt att jag vill följa regler.

Nästa asbesthantering kommer bli rörböjar i källaren som jag förstått ofta innehåller asbestfibrer. De ska tas bort för att rörisoleringen är original från 60-talet och börjar bli lite smulig. Det kommer bli svårt att ta bort dessa böjar utan att det dammar, men jag kommer spraya rikligt med WD40 för att binda så mycket som möjligt. När jag är klar får jag våttorka berörda utrymmen noga.
Det du har gjort är absolut fel. Man får som fastighetsägare riva sin egen asbets men att anlita en granne är absolut att gå över gränsen. Detta är ett arbetsmiljöbrott.

• Haha
dodge75 och 3 till
  • Laddar…
sunds14 sunds14 skrev:
Det du har gjort är absolut fel. Man får som fastighetsägare riva sin egen asbets men att anlita en granne är absolut att gå över gränsen. Detta är ett arbetsmiljöbrott.
Anlita? Vad får du det ifrån?

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
sunds14 sunds14 skrev:
Arbetsmiljöbrott kan det bara bli om det är en näringsidkare som utför arbete

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Gräv en grop gräv ner skiten
Helt lagligt

sunds14 sunds14 skrev:
Jag anlitade inte grannen...han hjälpte till helt utan ersättning.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har inte läst hela tråden så någon annan har kanske nämnt det men är det inte grannen det är mest synd om som har haft en asbetskanal som ventilationskanal i väldigt många år? Hostar hen blod?

F Forza MoDo skrev:
Har inte läst hela tråden så någon annan har kanske nämnt det men är det inte grannen det är mest synd om som har haft en asbetskanal som ventilationskanal i väldigt många år? Hostar hen blod?
Det är med allra största sannolikhet en utloppskanal. Dessutom spelar det ingen roll vilket. Ventilationskanalen är ju uppenbarligen inte pulveriserad, så
det är alltså inte synd om någon. Förutom TS som oroar sig helt i onödan.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
F Forza MoDo skrev:
Hus byggda på den tiden så det fanns eternitkanaler så var det uteslutande bara frånluft genom kanalerna, å då i form av självdrag.
Resterande eternitkanaler var uteslutande imkanaler.

Eventuellt kunde någon eternitkanal vara tilluftskanal å då typ en miljondels promille, om ens det.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Finns många asbestfanatiker här uppenbarligen.

• Ledsen
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Tydligen ingen som såg ironin i mitt inlägg. Oavsett till eller frånluft har personen haft kanalen inomhus jämfört med liggandes utomhus på en annans tomt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F Forza MoDo skrev:
Tydligen ingen som såg ironin i mitt inlägg. Oavsett till eller frånluft har personen haft kanalen inomhus jämfört med liggandes utomhus på en annans tomt.
Det missade jag helt, men det var ju glädje nyheter.

J
Erik JS skrev:
Vi har kommit långt genom att inte bara rycka på axlarna när det gäller sådana här saker. Jag säger inte att det föreligger någon akut risk, men det är fullkomligt onödigt för grannen att låta skiten ligga där i över ett år, särskilt när ts uttryckt sin oro. Lite hänsyn kan man väl ändå visa om man ser att grannen är genuint orolig. Om inget annat för att det ser förjävligt ut när folk låter skit samlas på sin tomt.
Då tycker jag du får vara solidarisk med nästa granne som tex vore elallergiker, så fort han uttrycker sin oro med. Fotogenlampa och vedspis ftw.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
L Lövborgen skrev:
Är väl ingen höjdare att rekommendera TS att stjäla från grannens tomt.
Jag kan rekommendera vad jag vill!

Redigerat av moderator:
  • Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
L Lövborgen skrev:
Är väl ingen höjdare att rekommendera TS att stjäla från grannens tomt.
Jag kan rekommendera vad fan jag vill!
Intet Intet skrev:
Vad tycker du TS skall stjäla av sin granne nästa gång? Fula blommor?
Hör väl inte hit. Det var ju eternitröret som dom ville ha bort. Eftersom grannen inte behagar ta bort det så tror jag inte heller han bryr sej om nån annan tar det.

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
S Ställmästarn skrev:
Jag kan rekommendera vad fan jag vill!
Ditt råd blir inte mindre obegåvat för att du brusar upp.
Att uppmana till stöld från sin granne är och förblir svagsint.

• Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.