När det gäller asbests farlighet, så är det inte en slump att man använt det under lång tid. Det är ett riskmaterial, men det är inte plutonium. Det är en låg risk, och det krävs lång exponering, därav att det användes så länge.

Jag hittade just en ventilationskanal av eternit på vinden (i ett hus som tidigare var förskola), och rådfrågade då en expert. Han sade att om han skulle skicka dit sitt folk som jobbar med det dagligen, då är det hela cirkusen med skyddsdräkter och andningsmasker och sånt, men om jag gör det det så bara "undvik att damma för mycket". Risken kommer med långvarig exponering.

När det gäller blåbetong, så är den ett problem för att radon bygger upp över tid i underventilerade hus. Utomhuset är extremt välventilerat, och det är antagligen riskablare att släppa en fis ute.

Försiktighet är bra, men man ska inte låta den övergå till en irrationell fobi.

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
S Ställmästarn skrev:
Jag kan rekommendera vad fan jag vill!
Högst tveksamt. Reglerna säger "§ 5.13 Följ svensk lag", och då är det rimligen inte tillåtet att uppmana till brott. 😉 Vidare säger reglerna "§ 5.5 Använd ett vårdat språk", så där spricker även din replik. 😱

• Gilla
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
S Ställmästarn skrev:
Jag kan rekommendera vad fan jag vill!
Ja det kan du, tvivlar inte ett dugg på att du kan det, men det var inte det jag reagerade på.

P Paxman skrev:
Jag anlitade inte grannen...han hjälpte till helt utan ersättning.
Men vafalls får han inte ens lön!, du både missunnar hans hälsa och pådriver honom under slavliknande förhållanden, har du ingen moral i kroppen människa.

• Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
S Ställmästarn skrev:
Hör väl inte hit. Det var ju eternitröret som dom ville ha bort.
Är det bara eternitrör som är lovligt stöldbyte enligt dig, eller kan man stjäla lite vad man känner för från sin egen granne? Det är en ganska naturlig följdfråga.
S Ställmästarn skrev:
Eftersom grannen inte behagar ta bort det så tror jag inte heller han bryr sej om nån annan tar det.
Bryr sig eller inte, spelar ingen roll.
Det är inte värdet på varan utan att TS tar den utan att fråga vilket kan irritera vem som helst och undra, vad "den tjuvaktiga skatan" skall sno nästa gång. Förstår du inte det?

Intet Intet skrev:
Det är inte värdet på varan utan att TS tar den utan att fråga vilket kan irritera vem som helst och undra, vad "den tjuvaktiga skatan" skall sno nästa gång.
Fast ska man hårdra det hela är det tveksamt om det handlar om stöld om eternitröret är värdelöst så ingen skada uppstår. Antagligen är det då egenmäktigt förfarande, vilket naturligtvis även det är brottsligt. 🤓😂

Vi rev en gammal sommarstuga för några år sen och då hade kommunen krav på vi skulle visa upp kvitto/intyg att eterniten tagits om hand korrekt innan de utfärdade slutbetyget. Det hade varit klart besvärligt om nån hade stulit eterniten från oss :)

• Haha
Anonymiserad 23608 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast ska man hårdra det hela är det tveksamt om det handlar om stöld om eternitröret är värdelöst så ingen skada uppstår. Antagligen är det då egenmäktigt förfarande, vilket naturligtvis även det är brottsligt. 🤓😂
Så kan det säkert vara. Rätt skall vara rätt. 😆. Ditt välkommna klargörande av min generalisering ändrar ändå inte @Ställmästarn olämpliga förslar att tillförskansa sig annans egendom oberoende av dess värde. För grannen kan den ha ett högt affektionsvärde. Om det vet vi intet.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Vi rev en gammal sommarstuga för några år sen och då hade kommunen krav på vi skulle visa upp kvitto/intyg att eterniten tagits om hand korrekt innan de utfärdade slutbetyget. Det hade varit klart besvärligt om nån hade stulit eterniten från oss :)
Ja. Ännu en anledning till att hålla tassarna borta från andras saker. 😁

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
P
Komiskt hur kränkta vissa blir över att man tycker att folk ska städa upp sin skit på tomten, särskilt när det rör sig om asbestmaterial och annat hälsovådligt. Det är knappast mycket begärt att visa lite anständighet :)

• Haha
  • Ledsen
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Komiskt hur kränkta vissa blir
Vem är kränkt? Men naturligtvis har man rätt att förvara ett eternitrör inom sin fastighet. Har absolut inget med någon kränkthet att göra.

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
De oanständiga har eternit på sina fastigheter.

• Haha
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Komiskt hur kränkta vissa blir över att man tycker att folk ska städa upp sin skit på tomten, särskilt när det rör sig om asbestmaterial och annat hälsovådligt. Det är knappast mycket begärt att visa lite anständighet :)
Ett eternitrör som ligger ute på marken är mindre hälsovådligt än när du drar i dig gaserna från din egen fis när du ligger i din säng och fiser om man nu ska prata om anständighet.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De oanständiga har eternit på sina fastigheter.
De riktigt oanständiga har det till och med runt sina byggnader. 😂

• Haha
  • Wow
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
TS är uppenbart osakligt orolig över sina barns hälsa och hanterar det genom att försöka kontrollera sin omgivning. Det är inte ett ovanligt beteende eller svårt att relatera till känslomässigt, särskilt inte bland föräldrar, vi känner alla igen det från vår omgivning. Men det är fel och måste tyglas. Annars kommer TS hamna i konflikt med hela sin omgivning kring nonsensfrågor.

Se t ex hur TS har lyckats skapa konflikter i denna tråd.
Hej Claes, du skriver generellt mycket bra inlägg, men jag tycker inte du ska lasta TS för alla tokiga BH-experters trådtjafs. TS vände sig ju till forumet för råd om hur detta ska hanteras, för att slippa grannproblem vilket är kanon, och TS har fått några goda råd. Tyvärr lider denna tråd av tjafs-spam som nästa alla andra trådar vilket inte är TS fel.

• Gilla
Ohlinander och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.